نگرش‌های رایج در نمایه‌سازی و بازیابی تصاویر در محیط وب

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه رازی

چکیده

هدف: بررسی اهمیت تصاویر و نمایه‏‌سازی آن با تأکید بر نمایه‌سازی مفهوم- محور و محتوا- محور است.
روش پژوهش: این مقاله با بررسی و مرور متون حوزه نمایه‏‌سازی تصاویر بر اساس روش اسنادی کتابخانه‏ای، رویکردهای مختلف در نمایه‏سازی تصاویر را مورد مداقه قرار داده است.
یافته‌ها: در مقایسه با نمایه‏سازی متون، نمایه‏سازی تصاویر دارای پیچیدگی‌های بیشتری است؛ زیرا هنگام توصیف تصاویر، چشمان بیننده از قدرت بیشتری نسبت به زمانی هک متن را می‌خواند، برخوردار است. تصاویر دارای ویژگی‏های مختلف و سطوح معنایی متعدد هستند. تصویر نه تنها برای نشان دادن شیء مشخص بلکه برای بیان احساس خاصی نیز به‌کار می‌رود. این موارد و پیشرفت‌های حاصل از فناوری‌های اطلاعاتی سبب تفاوت در رویکردها و روش‌های به نمایه‌سازی تصاویر و بازیابی آنها می‌گردد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Common Viewpoints on Indexing and Retrieving Images on the Web

نویسنده [English]

  • S. Rahimi
چکیده [English]

Purpose: This paper studies the importance of image indexing with the emphasis on two techniques of concept-based and content-based related to Knowledge and Information Studies and Computer Science studies respectively.
Methodology: This is a literature review discussing on different approaches in image indexing.
Results: Image indexing is more complex in compare to text indexing, because looking through the images requires more attention. Images consist of different characteristics and offer various layers of meaning. Besides, images not only represent something but also convey a certain feeling. Therefore, the image characteristics and new advances in Information technology make a difference in image indexing and retrieval approaches and methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Image indexing
  • Image storage and retrieval
  • Concept-based indexing
  • content-based indexing
  • Web
کنوبلاخ، هوبرت (1390). مبانی جامعه شناسی معرفت (کرامت اله راسخ، مترجم). تهران: نشر نی.

لنکستر، فردریک (1382). نمایه­سازی و چکیده نویسی، مبانی نظری و عملی. (عباس گیلوری، مترجم). تهران: نشر چاپار.

محمد علیپور، نرگس؛ درودی، فریبرز (1389). خوشه بندی  اطلاعات. فصلنامه کتاب، 21 (2)، 160-185.

زوارقی، رسول (1384). نمایه سازی معنایی پنهان.فصلنامه کتاب، 16 (4)، 129-144.

کوکبی، مرتضی؛ رحیمی، صالح؛ عصاره، فریده و نوروزی، علیرضا (1391). تأملاتی بر نمایه­سازی تصاویر: یک تصویر ارزشی برابر با هزار واژه. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 19 (2)، 257-276.

نصری، امیر (1391). خوانش تصویر از دیدگاه اروین پانوفسکی. فصلنامه کیمیای هنر، 1 (6)، 8-20.

Azzam, I.A.A. (2006). Implicit Concept-Based Image Indexing and Retrieval for Visual Information Systems. Unpublished doctoral dissertation, VictoriaUniversity, Melbourne.

Bar-Ilan, J., Zhitomirsky-Geffet, M., Miller, Y., Shoham, S. (2012). Tag-based retrieval of images through different interfaces –a user study. Online Information Review, 36 (5), 739-757.

Berinstein, P. (1999). The Big Picture: Do you see what I see? Image indexing principles for the rest of us. Online, 23 (2), 85-88.

Chen, H-L. & Rasmussen, E. (1999). Intellectual Access to Images. Library Trennds, 48 (2), 291-302.

Chu, H. (2001). Research in Image Indexing and Retrieval as Reflected in the Literature. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52 (12), 1011-1018.

Collins, K. (1998). Providing Subject Access to Images: A Study of User Queries. The American Archivist, 61, 36-55.

Dinakaran, B. Annapurna, J. & Aswani Kumar, Ch. (2010). Interactive Image Retrieval Using Text and Image Content. Cybernetics and Information Technologies, 10 (3), 20-30.

Elgesem,D. & Nordbotten, J. (2007). The role of context in image interpretation. CIR. Proceedings of the CIR'07 Workshop on Context-Based Information Retrieval in conjunction with CONTEXT-07, Roskilde, Denmark. Retrieved January 31, 2013, from http://caim.uib.no/publications/CIR07.pdf

Greisdorf, H., & O’Connor, B. (2002). Modelling what users see when they look at images: A cognitive viewpoint. Journal of Documentation,58 (1), 6-29.

Hartvedt, C. (2010). Using Context to Understand User Intentions in Image Retrieval. In 2nd  IEEE International Conferences on Advances in Multimedia (MMEDIA), June, 13-19. (pp. 130-133). Retrieved January 31, 2013, from http://org.uib.no/caim/publications/CH_MMEDIA%20paper.pdf

Hua, G. and Tian, Q. (2009). What can visual content analysis do for text based image search? In IEEE international conference on Multimedia and Expo, June 28 – July 3. (pp. 1480–1483). Retrieved January 31, 2013, from http://users.eecs.northwestern.edu/~ganghua/publication/ICME09.pdf

Jacobs, C. (1999). If a picture is worth a thousand words, then. The Indexer, 21 (3), 119-121.

Jung, K., Kim, K.I. & Jain, A.K. (2004). Text Information Extraction in Images and Video: A Survey. Pattern Recognition, 37: 977-997.

Kowalski, G.J. & Maybury, M.T. (2002). Information Storage and Retrieval Systems: Theory and Implementation. Second Edition.. New York: Kluwer Academic Publishers.

Krause, M.G. (1988). Intellectual problems of indexing picture collections. Audiovisual Librarian, 14 (4), 73-81.

Layne, S. S. (1086). Analyzing the subject of a picture. A theoretical approach. Cataloging and Classification Quarterly, 6 (3), 39-62.

Lee, D.H. & Kim, H.J. (2001). A fast content-based indexing and retrieval technique by the shape information in large image database. Journal of Systems and Software, 56 (2), 165-182.

Marlow, L.L., & Miller, A. (2011). A picture is worth a thousand words: The perplexing problem of indexing images. Student Research Journal, 1 (2). Retrieved June 8, 2014, from http://scholarworks.sjsu.edu/slissrj/vol1/iss2/5

Ménard, E. (2007). Image Indexing: How Can I Find a Nice Pair of Italian Shoes? Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 34 (1), 21-25.

Mills, R. (2011). Bluff your way in image management. Multimedia Information & Technology, 37 (1), 24-25.

Panofsky, E. (1955). Meaning in the visual arts: Papers in and on art history. Garden City, NY: Double Day.

Rui, Y and Huang, T. S. (1999). Image Retrieval: Current Techniques, Promising Directions, and Open Issues. Journal of Visual Communication and Image Representation, 10 (1), 39–62.

Smits, G. Plu, M. & Bellec, P. (2006). Personal Semantic Indexation of Images Using Textual Annotations. Semantic Multimedia Lecture Notes in Computer Science, 4306, 71–85.

Stephen, C. (2009). From print to web: indexing for accessibility. The Indexer, 27 (2), 76-79. 

Stvilia, B., Jörgensen, C., & Wu, S. (2012). Establishing the value of socially-created metadata to image indexing. Library & Information Science Research, 34: 99–109.

Svenonius, E. (1994). Access to Nonbook Materials: The Limits of Subject Indexing for Visual and Aural Languages. Journal of the American Society for Information Science, 45 (8), 600-606.

Terris, O. (2000). What you don't see and don't hear: subject indexing moving images. Multimedia Information and Technology, 26 (l), 59-62.

Westerveld, T.H.W. (2000). Image Retrieval: Content versus Context. In Proceedings of the Conference on Context-Based Multimedia Information Access, (pp. 130-133). Retrieved January 31, 2013, from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.111.3755&rep=rep1&type=pdf

Xing, X. (2009). Contextual Image Retrieval with Active Relevance Feedback. Unpublished