وب‌سایت‌های انجمن‌های علمی حوزه علوم انسانی در ایران: کارآمد یا ضعیف؟

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی

3 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی دانشگاه قم

4 کتابدار پژوهشگاه بین‌‌المللی زلزله‌‌شناسی و مهندسی زلزله و مدرس دانشگاه جامع علمی کابردی

چکیده

هدف: بررسی میزان رؤیت‌پذیری وب‌سایت‌­های انجمن‌های علمی حوزه علوم انسانی در ایران است.
روش/ رویکرد پژوهش: فهرست 62 انجمن­ علمی حوزه علوم انسانی در ایران از طریق وب‌سایت کمیسیون انجمن‌‌های علمی ایران استخراج شد. با استفاده از روش وب‌سنجی، در فاصله زمانی 27 آوریل تا 17 ماه می 2012 تحلیل وب‌سایت‌های فعال از طریق پایگاه‌­های­ الکسا، اولروز، و راهنمای اینترنتی یاهو انجام شد.
یافته‌­ها: یافته‌ها نشان داد که وب‌سایت انجمن روان‌شناسی اجتماعی ایران با در اختیار داشتن 918 پیوند دریافتی، بیشترین پیوند را از دیگر سایت­ها دریافت کرده است. انجمن مطالعات برنامه‌ریزی درسی ایران، انجمن مطالعات خانواده در ایران، و انجمن زبان و ادبیات فارسی با در اختیار داشتن کمترین پیوند دریافتی و رتبه در گوگل، ضعیف‌ترین وب‌‌سایت‌های انجمن‌های علوم انسانی در ایران محسوب می‌‌شوند. انجمن مدیریت اجرایی ایران با عامل تأثیرگذار تجدیدنظرشونده 15 بالاترین عامل تأثیرگذار را در اختیار داشته است.
نتیجه‌‌گیری: نتایج این تحقیق، و ارائه آن به مدیران وب‌سایت‌های انجمن‌­های علمی مورد مطالعه در تحقیق حاضر، افزون بر مرئی­تر ساختن وب‌سایت و کمک به دریافت پیوند بیشتر از سوی وب‌سایت‌های مرتبط و خارجی، راه ارتباطات علمی را نیز می­‌گشاید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Iranian Scientific Associations' Websites in the Humanities: Efficient or Deficient?

نویسندگان [English]

  • A. R. Asnafi 1
  • A. H. Rajabzadeh Assarha 2
  • S. Jahangiri 3
  • M. Pakdaman Naeini 4
چکیده [English]

Purpose: This paper aims to study the visibility of Iranian scientific associations' websites in the humanities.
Methodology: A list of 62 Iranian scientific associations in humanities obtained from the website of Iran Scientific Associations Commission. The analysis of active websites is done using webometrics methods through Alexa, Urloz and Yahoo! Directory during April 27th to May 17th 2012.
Results: The results show that Social Psychology Association Website stands on top having 918 in-links. On the other hand, Iranian Curriculum Studies Association, Association of Family Studies in Iran and Iranian Society of Persian Language and Literature are considered to have the weakest websites with the least in-links and the lowest Google PageRank. The Iranian Executive Management Association shown to have the highest Revised Web Impact Factor by 15.
Conclusion: The findings of this research would help the website admins to make their websites more visible through getting more in-links from related websites and consequently improve the scientific communication.

کلیدواژه‌ها [English]

  • webometrics
  • Scientific associations' websites
  • Humanities
  • Iran
  • web impact factor
  • website evaluation
امیرشیبانی، محمد علی (1373). نگرشی تاریخی به انجمن‌های علمی در ایران. رهیافت. شماره ششم. بهار. ص80-89.

دانش، فرشید؛ سهیلی، فرامرز؛ اسفندیاری‌مقدم، علیرضا؛ کرمی، نوراله؛ زارعی، افروز (1391). وب‌سایت­های هسته دانشگاه­های جهان اسلام. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، شماره 69، بهار. ص 759-776.

توفیقی، جعفر (1381)؛ فراستخواه، مقصود. لوازم ساختاری توسعه علمی در ایران. فصلنامه پژوهش برنامه‌ریزی در آموزش عالی. دوره 8. شماره 3. ص1-36.

کزازی، ابوالفضل (1385). نقش انجمن‌های علمی در توسعه و ارتقاء علم: پژوهشی درباره عملکرد انجمن‌های علمی در ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران. 1 (1). بهار. ص103-132.

نوکاریزی، محسن؛ سهیلی، فرامرز؛ دانش، فرشید؛ ریاضی‌پور، مریم؛ مصری‌نژاد، فائزه (1390).وب‌سنجی دانشگاه‌‌های زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، شماره 67، پاییز  ص 209-226.

سهیلی، فرامرز؛ دانش، فرشید؛ فتاحی، رحمت‌‌الله (1391). کاربردهای وب‌سنجی در سنجش ارتباطات علمی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. شماره 89، بهار: 148-163.

سهیلی، فرامرز؛ عصاره، فریده؛ بیگدلی، زاهد (1387). تحلیل پیوندهای وب‌سایت‌های نانوفناوری. اطلاع‌شناسی. 6(1): 109-136.

سهیلی، فرامرز، دانش، فرشید (1388). تحلیل پیوندهای وب‌سایت‌های وزارتخانه­های دولت جمهوری اسلامی ایران: با استفاده از روش وب‌سنجی. فصلنامه کتابداری و اطلاع‌‌رسانی. 12(1): 203-223.

گل­تاجی، مرضیه؛ دیده‌‌گاه، فرشته (1390). مطالعه وضعیت وب‌سایت‌های دانشگاه­های برتر کشورهای جهان اسلام: یک مطالعه وب‌سنجی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. شماره 66. تابستان: 941-959.

Asnafi, A. R.: Osareh, F. (2006). A study of collaboration among Iranian News Agencies website using Webometric methods. Paper presented at The International Workshop on  Webometrics, Scientometrics and Informetrics & Sevent COLLNET Meeting. The 10th March 2006  Nancy, France.

Noruzi, A. 2006. The web presence of European and Middle-Eastern countries: a digital

divided. In 7th COLLNET Meeting& the International Workshop on Webometrics,

Scientometrics and Informetrics, 10th March 2006, Nancy, Farance. Nancy: Collnet.

Sharunizam Shari, Gaby Haddow, Paul Genoni, (2012) "Bibliometric and webometric methods for assessing research collaboration", Library Review, Vol. 61 Iss: 8/9, pp.592 – 607.

Zeinolabedini, M. H.; Maktabifard, L.; Osareh, F (2006). Collaboration  Analyses  of World National Library website via  webometric methods. Paper presented at The International Workshop on  Webometrics, Scientometrics and Informetrics & Sevent COLLNET Meeting.  the 10th March 2006