بررسی و مقایسه رابط کاربر وب موتورهای جستجوی عمومی «یاهو»، «آلتاویستا»، «گوگل» و «آل د وب»

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شیراز

2 کارشناس کتابداری و اطلاع‌رسانی

3 دانشجوی کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه پیام نور شیراز

4 کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری

چکیده

در این پژوهش، ابتدا با بررسی و مطالعه اولیه موتورهای جستجوی عمومی، 4 موتور  جستجوی یاهو، آلتاویستا، گوگل و آل د وب انتخاب و یک سیاهه وارسی در قالب 4 جدول اطلاعات عمومی، خصیصه‌های جستجو، گزینه‌های بازیابی و نمایش و ویژگی‌های منحصر به‌فرد تدوین شد. سپس از روش تحقیق کتابخانه‌ای استفاده شد و طی آن مطالعاتی در مستندات و کتاب‌هایی در رابطه با موتورهای جستجو، تحقیقات انجام‌شده مرتبط و همچنین گزینه راهنمای موتورهای جستجو انجام گردیده و پس از کسب شناخت کافی و آشنایی با کیفیت و نحوه عملکرد رابط کاربر در هر کدام از موتورهای جستجو با استفاده از روش پیمایش تطبیقی و براساس معیارهای مشخص که در جدول‌ها ارائه شده، تلاش شد تا نقاط قوت و ضعف هر یک تعیین شود. نتایج پژوهش نشان داد که در مجموع 4 جدول تدوین شده موتورهای جستجو گوگل با 49 امتیاز، آلتاویستا با 45/5 امتیاز، یاهو با 40/5 امتیاز و آل د وب با 40 امتیاز به‌ترتیب بیشترین امتیازها را از آن خود کردند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study and Comparison of the Web User Interfaces of "Yahoo", "Altavista", "Goolge" and "Allthe Web" General Search Engines

نویسندگان [English]

  • R. Alijani 1
  • A. Mousavian 2
  • F. Allizadeh 3
  • N. Karami 4

کلیدواژه‌ها [English]

  • Search engines
  • User interface
  • Yahoo
  • Alta Vista
  • Google
  • Allthe Web