آموزش مجازی و سواد اطلاعاتی: بررس موردی آموزش‌های مجازی در دانشگاه شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه شیراز

2 کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری

چکیده

امروزه درنظر گرفتن میزان اطلاعات و دانش به‌عنوان قدرت برای یک کشور، امری بدیهی است، افراد یک جامعه، به‌ویژه کسانی که در رشد جامعه نقش اساسی دارند، باید آموزش داده شوند تا بدانند که اطلاعات چیست، چه ارزشی در توسعه دارد، چگونه می‌توان آن را به‌دست آورد و به‌صورتی مؤثر از آن استفاده کرد. سواد اطلاعاتی، توانایی شناسایی درست منابع اطلاعاتی، توانایی دسترسی به آنها و توانایی استفاده هدفمند از آنهاست. با ظهور روزافزون دانشگاه‌های مجازی و ارائه آموزش‌های از راه دور توسط دانشگاه‌ها تمایل کاربران نیز به دسترسی به منابع الکترونیکی در حال افزایش است. همکاری کتابداران با استادان دانشگاه‌های مجازی بسیار ضروری‌تر از قبل می‌نماید و کتابداران باید بدانند که وب و دنیای مجازی، محیط جدید فعالیت ایشان است. در تحقیق حاضر با استفاده از استانداردهای سواد اطلاعاتی به بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزش‌های مجازی دانشگاه شیراز پرداخته شده است. نتایج نشان داد که وضعیت سواد اطلاعاتی این دانشجویان در سطح مطلوبی قرار ندارد. بنابراین، ارائه راهکارهایی نظیر ایجاد آموزش مجازی سواد اطلاعاتی و افزودن آموزش سواد اطلاعاتی به‌عنوان درسی پایه مخصوصا برای دانشجویان مجازی اشاره شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Virtual Education and Information Literacy: Case Study, E-education in Shiraz University

نویسندگان [English]

  • A. Jowkar 1
  • R. Esmaeilpoor 2

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information literacy
  • virtual education
CAPTCHA Image