رده‌بندی کتابخانه‌ای در منابع فارسی: مروری نظام‌مند

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

هدف: شناسایی پژوهشگران کلیدی، ویژگی‌های نشر منابع، روند موضوعی و کمبود‌ها و کاستی‌های قابل شناسایی درموضوع رده‌بندی کتابخانه‌ای.
روش پژوهش:.با جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی پایگاه اطلاعات علمی ایران (ایرانداک)، پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه مجلات تخصصی نور ابتدا تعداد ۲۳۱ مقاله و ۶۴ پایان‌نامه در این موضوع شناسایی شد. پس از پالایش‌ در نهایت ۲۲ مقاله و ۳۳ پایان‌نامه مرتبط انتخاب و تحلیل شد.
یافته‌ها: بررسی‌ها نشان داد بیشتر پژوهشگران این موضوع در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی تحصیل کرده‌اند. اغلب پایان‌نامه‌ها در دانشگاه تهران دفاع شده است. ۱۷ مقاله در مجلات علمی پژوهشی چاپ شده و همان گونه که انتظار می‌رفت، نشریه فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات با ۵ مقاله، بیشترین فراوانی را در انتشار مقالات رده‌بندی کتابخانه‌ای داراست و پس از آن نشریه کتابداری و اطلاع‌‌رسانی آستان قدس قرار دارد. همچنین منابع زیادی به مطالعه رده‌بندی دیویی و کنگره مربوط است. بیشترین مقالات منتشرشده متعلق به دانشگاه اصفهان است و دانشگاه تهران پرکارترین دانشگاه در انجام  پایان‌نامه در این موضوع بود. مطالعات در این موضوع به دو بخش نظری و عملی قابل تقسیم است؛ در بخش نظری پژوهش‌ها مقدمات و کلیات، مباحث نظری و نظریه‌های رده‌بندی، ارتباط علوم و رده‌بندی‌های کتابخانه‌ای را  بررسی کرده‌اند و به‌ویژه  پژوهشگران از تعیین جایگاه علوم میان‌رشته در دهه اخیر استقبال کرده اند پژوهشگران بود. در بخش عملی، بررسی نظام‌های رده‌بندی و گسترش‌های آن و همچنین کاربرد این نظام‌ها در انتخاب موضوع و مدل‌سازی هستی‌نگاری با استفاده از تاکسونومی نظام رده‌بندی دهدهی دیویی از جمله مطالعات انجام شده پژوهشگران در این موضوع است. مشکلات گسترش رده‌بندی‌ها و همچنین رده‌بندی منابع دیجیتالی و ضرورت تغییر در نظام‌های رده‌بندی از مهم ترین چالش‌های پیش‌روی پژوهشگران در طول این سال‌ها بوده.  پژوهش در موضوع رده‌بندی منابع دیداری شنیداری ناکافی است و نیاز به توجه بیشتری دارد.
نتیجه‌گیری: در سال‌های اخیر توجه به مباحث نظری بیشتر شده و این امر می‌تواند باعث تقویت و گسترش و یا حتی تحول در نظام‌های رده‌بندی شود. با رشد منابع دیجیتالی و شکل‌گیری علوم جدید و میان‌رشته‌ای و تغییرات به وجود آمده در موضوع سازماندهی اطلاعات، از کارایی نظام‌های رده‌بندی سنتی کاسته شده و لازم است تغییراتی ساختاری و محتوایی صورت پذیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Library Classification in Persian Sources: A Systematic Review

نویسندگان [English]

  • S. S. Saber 1
  • A. Sharif 2
1 PhD Candidate, Knowledge and Information Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Knowledge and Information Science, Management & Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: To identify key researchers, publication features (e.g., publication year, journals’ name, etc.), thematic trends, and gaps and shortcomingsin the field.
Method: By searching the databases (Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc); Comprehensive database of humanities (Ensani), Noor specialized magazines websites (Noormags),and Scientific Information Databases (SID), 231 articles and 64 theses and dissertations in were identified. After refinements, 22 articles and 33 theses and dissertations were selected and analyzed.
Findings: Studies showed that most researchers are LIS graduates. The majority of theses   belonged to the University of Tehran.  17 of the articles are published in scientific research journals the 5 number of articles are published in the Journal of National Studies on Librarianship and Information Organization. Also, most of the thesis and articles are related to Dewey Decimal Classification (DDC) and Library of Congress Classifications (LCC) scheme. Most of the published articles belong to the authors from the University of Isfahan and the University of Tehran. Studies can be divided into two categories: theoretical and practical. The theoretical part examines concepts, theories, relation between scientific classification and library classification, and position of interdisciplinary sciences that have been welcomed by researchers in the last decade. In the practical part, researchers have studied classification systems, and extension developed in Iran as well asthe function of classificatiom systems in assigning subjects    and creating taxonomies based on the classification systems. Problems with the development of classifications as well as the classification of digital resources and the need to change classification systems have been major challenges for researchers over the years. Research on the classification of audio-visual sources is also insufficient and needs more attention.
Conclusion: In recent years, more attention has been paid to theoretical issues. This can lead to the strengthening and expansion or even changes in classification systems. With the growth of digital resources and the formation of new and interdisciplinary sciences as well as changes in the field of information organization, the efficiency of traditional classification systems has decreased. Therefore, it is necessary to make changes in this area.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Library Classification System
  • Dewey Decimal Classification
  • Library of Congress Classification
  • Digital Resources
  • Iranian Expansions of Library Classificat
  • Afifian, F., Haidari, G. (2021). A Review on Science Clasification Studies in Iran. Library and Information Science Research, 10(2), 5-29. [In Persian]

[عفیفیان، فرزانه و حیدری غلامرضا (1399). مروری بر مطالعات مربوط به طبقه‌بندی علوم در ایران.  پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 10(2)، 5-29].

  • Asar, E. (1987). Rewriting of the American literature (PS) in the Library of Congress Classification System. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[آثار، الهه (1366). بازنویسی رده PS (ادبیات آمریکا) در رده‌بندی کتابخانه کنگره آمریکا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Asghari, F. (2012). Investigating the situation of printing resources of the Organization of Libraries, Museums and Documentation Center of Astan Quds Razavi in ​​the period of 1388 and 1389. Faculty of Education Science and Psychology, Mashhad Ferdowsi University, Mashhad. [In Persian]

[اصغری، فاطمه (1391). بررسی وضعیت وجین منابع چاپی سازمان کتابخانه ‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در محدوده سال‌های 1388 و 1389، علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، تهران].

  • Atkinson, H. C. (1990). Classification In an Unclassified World. In Betty G. Bengston and Janet Swan Hill (Eds.), Classification of Library Materials: current and future potential access. New York: Neal-Schuman.
  • Cheshmeh Sohrabi, M., Ebrahimi Dorcheh, E. (2019). Comparative Study of Science Classification Systems and Library Bibliographic Classification Schedules. Library and Information Sciences, 22(2), 51-80. [In Persian]

[چشمه سهرابی، مظفر و ابراهیمی درچه، الهه (1398). مطالعه تطبیقی نظام‌های طبقه‌بندی علم و طرح‌های رده‌بندی کتابخانه‌ای-کتابشناختی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 2(22)، 51-80].

  • Cheshmeh Sohrabi, M., & Saadat, R. (2018). The status of interdiscipline in library classification schedules. National Studies on Librarianship and Informaion Organization, 29(2), 27. [In Persian]

[چشمه سهرابی، مظفر و سعادت، رسول (1397). جایگاه میان‌رشته در طرح‌های رده‌بندی کتابخانه‌ای. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 29(2)، 27-50].

  • Cheshmeh Sohrabi, M., & Zarmehr, F. (2018). The Need to Concentrate on Interdisciplinary in Science Classification Systems and Library-Bibliographical Classification Schemas: A Switch from Classical Logic to Fuzzy Logic. Interdisciplinary Studies in the Humanities, 10(2), 55-79. [In Persian]

[چشمه سهرابی، مظفر و زرمهر، فاطمه (1397). ضرورت توجه به «بین رشته‌ای‌‌ها» در نظام‌های رده‌بندی علم و منابع کتابخانه‌ای: گذر از منطق کلاسیک به سوی منطق فازی. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 10(2)، 57-79].

  • Darush Niakan, L., & Janmohammad, M. (2008). How Accurate are CIP LC Classification Numbers? A Case Study on Veterinary Medicine Persian Books (2001-2005, Journal of Academic Librarianship and Information Research, 42(47), 93. [In Persian]

[داریوش نیاکان، لادن و جان محمدی، مریم (1387). بررسی میزان صحت شماره‌های رده کنگره در فیپای کتاب‌های فارسی منتشره سال‌های 1380- 1384 موجود در کتابخانه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 47(42)، 93].

  • Davoodi, M. (1990). A Comparative-Historical Study of Knowledge Classification and Library Classification with Emphasis on the Influence of Francis Bacon and August Comte on Dewey Decimal Classification. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[داوودی، مهدی (1369). مطالعه تطبیقی - تاریخی رده‌بندی دانش و رده‌بندی کتابخانه‌ای با تاکید بر تاثیر فرانسیس بیکن و اگوست کنت بر رده‌بندی دهدهی دیویی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Davoodi, M. (1992). An Introduction to the Theoretical Aspects of Classification. National Studies on Librarianship and Information Organization, 2(1, 2, 3, & 4), 271-301. [In Persian]

[داودی، مهدی (1370). مقدمه‌ای بر جنبه‌های نظری رده‌بندی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 2 (1، 2، 3 و 4)، 271-301].

  • Ebrahimi sabet, P. (1987). Iranian Art (NP): Rewriting and Expanding Iranian Art in the Library of Congress Classification System. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[ابراهیمی ثابت، پریوش (1366). رده NP، هنر ایران: بازنویسی و گسترش هنر ایران در نظام رده‌بندی کتابخانه کنگره آمریکا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Eltemasi, M., & Eltemasi, M. (2011). Folksonomy in traditional libraries. Library and Information Science,14(2), 155-170. [In Persian]

[التماسی، مهشید؛ التماسی، مژگان (1390). فوکسونومی در کتابخانه‌های سنتی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 14(2)، 155-170].

  • Emrani, E. (2018). The future of knowledge classification systems. General information, communication and science, 84-87. [In Persian]

[عمرانی، سید ابراهیم (1387). آینده نظام­های رده­بندی دانش. کلیات اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی، 84-87].

  • Esmailpour R. (2007). Approaches and challenges of automating the categorization of information resources in the new environment. Library and Information Sciences, 10(2), 91-106. [In Persian]

[اسماعیل پور، رضیه (1386). رویکردها و چالش‌های رده‌بندی خودکار منابع اطلاعاتی در محیط جدید. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 10(2)، 91-106].

  • Farhat, S. (1988). Transcription and Rewriting of Individual Writers of the 16th – 18th Centuries of PR (British Literature) in the Library of Congress Classification system. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[فرهت، شوکت (1367). بازنویسی و تنظیم مجدد اسامی نویسندگان انفرادی قرن 16 18 رده PR (ادبیات انگلیس) در رده‌بندی کتابخانه کنگره آمریکا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Farshchi, M. (2006). A comparative study on “history class” in the Persian cultural thesaurus, Class DSR (history of Iran), and History expansion in Dewey decimal classification. National Studies on Librarianship and Information Organization, 16(4), 43-60. [In Persian]

[فرشچی، معصومه (1384). بررسی تطبیقی رده تاریخ در اصطلاحنامه فرهنگی فارسی (اصفا) و رده DSR (تاریخ ایران) و رده‌بندی دهدهی دیویی.  فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 16(4) ، 43-60].

  • Golshan, Kh. (2001). Class PQ Italian Literature: An Adaptation Based on the Library of Congress Classification. National Studies on Librarianship and Information Organization, 12(3), 42-49. [In Persian]

[گلشن، خدیجه (1380). بازنویسی رده PQ (ادبیات ایتالیایی) در نظام رده‌بندی کتابخانه کنگره، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 12(3)، 42-49].

  • Haghighi, M. (1987). A review of the theoretical classification and practical classification. Journal of Psychology & Education, 3-4, 45-58. [In Persian]

[حقیقی، محمود (1366). مروری بر رده بندی نظری و رده بندی عملی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، 3-4، 45-58].

  • Haghighi M. (1991). The spread of the category of Islam in the Dewey and Congress classification systems is the manifestation of the unity of knowledge and experience. Islamic Research, 1, 467-476. [In Persian]

[حقیقی، محمود (1370). گسترش رده اسلام در نظام‌های رده‌بندی دیویی و کنگره تجلی وحدت دانش و تجربه. تحقیقات اسلامی، 1، 467-476].

  • Hallo, M., Luján-Mora, S., Maté, A., & Trujillo, J. (2016). Current state of Linked Data in digital libraries. Journal of Information Science42(2), 117-127.
  • Harati, H. (2017). Comparison of Dewey Decimal Library Resource Classification Systems, Library of Congress. Bliss Bibliography, and Cullen with Classification Criteria, The Union of Iranian Knowledge and Informatnion science student association (ADCA) Journal, 4(1), 30-44. [In Persian]

[هراتی، هادی (1396). مقایسه نظام های رده‌بندی منابع کتابخانه ای دهدهی دیویی، کتابخانه کنگره، کتابشناختی بلیس و کولن با ملاک هایی رده‌بندی. نشریه علمی تخصصی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا)، 4(1)، 30-44].

  • Hazegh, F. (1973). Guide to the Universal decimal classification (UDC). Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[حاذق، فریدون (1352). راهنمای کاربرد طبقه‌بندی دهدهی جهانی (یو.دی.سی). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Heidari, G. (1991). Dewey Decimal Classification: Iranian Music. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[حیدری، گیتی (1369). رده‌بندی دهدهی دیویی: موسیقی ایران، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Heidari Babarood, R. (2017). Publishers' policy in choosing the subject of printed books for children and adolescents and their thematic analysis based on the Dewey Decimal Classification System in the period 1394-1358. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, Al-Zahra University, Tehran. [In Persian]

[حیدری بابارود، راضیه (1396). خط‏ مشی ناشران در انتخاب موضوع کتاب‏های تالیفی چاپی کودکان و نوجوانان و تحلیل موضوعی آن‏ها براساس نظام رده ‏بندی دهدهی دیویی در فاصله زمانی ۱۳۹۴-1358، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران].

  • Hjørland, B. (2017). Classification. Knowledge Organization, 44(2), 97-128.
  • Honarvaran, F. (1995). Rewriting and rearrangeing the names of the individual authors of the PT / 1 subclass (American Literature) Classification of the Library of Congress Classification system. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[هنروران، فرامرز (1374). بازنویسی و تنظیم مجدد اسامی نویسندگان انفرادی رده فرعی PT/1 (ادبیات آمریکایی) رده‌بندی کتابخانه کنگره آمریکا،  پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Kalita, D., & Deka, D. (2020). Searching the great metadata timeline: A review of library metadata standards from linear cataloguing rules to ontology inspired metadata standards. Library Hi Tech, 39(1), 190-204.
  • Kitchenham, B., & Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering.
  • Kokabi, M. (1998). Dewey Decimal Classification Extensions. Library and Information Sciences, 1(2), 73-83. [In Persian]

[کوکبی، مرتضی (1377). گسترش های رده‌بندی دهدهی دیویی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 2(1)، 73-83].

  • Kokabi, M., Jaafarnezhad, N. (2013). Critical Analysis of the Iranian Expansions of Dewey Decimal Classification Edition 22.National Studies on Librarianship and Informaion Organization, 23(4), 40 – 58. [In Persian]

[کوکبی، مرتضی و جعفرنژاد، نوشین (۱۳۹۱). بررسی انتقادی گسترش‌های ایرانی رده‌بندی دهدهی دیویی برپایه ویراست ۲۲، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۲۳(۴)، ۴۰ - 58].

  • Krishnamurthy, M., Reddy, B. S., & Asundi, A. Y. (2020). Classification and its purpose in Internet Age: Current Trends and Future Direction. Library Philosophy and Practice, 1-6.
  • Latif, A., Scherp, A., & Tochtermann, K. (2016). LOD for library science: benefits of applying linked open data in the digital library setting. KI-Künstliche Intelligenz30(2), 149-157.
  • Lighvani, S. (1970). An Introduction to the 17th Edition of the Dewey Decimal Classification (DDC). Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[لیقوانی، سرور (1349). مقدمه کتاب طبقه‌بندی دهدهی ملویل دیویی تحریر هفدهم. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Mahfoozi M, Shabani A, Saadat R. (2010). Studying the Quality of Analytic Cataloging and Classification of Arabic Books in National Library & Archives of IR of Iran during 2001-2007, Research on Information Science & Public Libraries, 16 (1), 45-62. [In Persian]

[محفوظی، مصطفی؛ شعبانی، احمد و سعادت، رسول (1389). بررسی کیفیت فهرست‎نویسی تحلیلی و رده‎بندی کتاب‎های عربی کتابخانۀ ملی‌جمهوری اسلامی‌ایران در طول سال‎های ۱۳۸۰- ۱۳۸۶، تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۱۶ (۱) ، ۴۵-۶۲].

  • Maleki, A. (2019). Investigating the ability of users to use citation, reading and online drawing indexes to rank English books: A case study of academic textbooks. PhD Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, Shiraz University, Shiraz. [In Persian]

[ملکی، اشرف (1398). بررسی قابلیت‌ استفاده از شاخص‌های استنادی، خوانندگی و نقدهای آنلاین کاربران برای رتبه‌بندی کتاب‌ها: مورد مطالعه کتاب‌های آموزشی دانشگاهی، پایان نامه دکترا، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز].

  • Mitchell, J. S., Panzer, M. (2013). Dewey linked data: Making connections with old friends and new acquaintances. JLIS. it, Italian Journal of Library, Archives & Information Science4(1), 177-199.
  • Mohammadpour, M., & Momeni, E. (2016). The amount of overlap between the descriptors of the library articles in LISTA database, and the tags assigned to the same articles in Folksonomy of Citeulike. Journal of Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 2(8), 121-140. [In Persian]

 [محمدپور، معصومه، مومنی، عصمت، علیپور حافظی، مهدی (1395). بررسی میزان همخوانی میان برچسب‌های مقالات حوزه کتابداری در پایگاه رده‌بندی مردمی سایت‌ یولایک و توصیفگرهای اختصاص‌یافته به همان مقالات در پایگاه لیستا. فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی، 2(8)، 121-140].

  • Molavi shirazi, M. (1989). Rewriting and rearranging of Individual Writers of the 19th -20th Centuries of PQ (French Literature) in the Library of Congress Classification system. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[مولوی شیرازی، منیر (1368). بازنویسی و تنظیم مجدد نامهای نویسندگان انفرادی قرنهای 18 و 19 و 20 رده PQ (ادبیات فرانسه) کتابخانه کنگره. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Mokhtarpour, R. (2009). Investigating the Expansion of the History of Iran in the Dewey Decimal Classification System and Its Comparison with the Expansion of the History of the Classification System in the Congress Library. Library and Information Sciences, 12(1), 183-202. [In Persian]

[مختارپور، رضا (1388). بررسی گسترش ردة تاریخ ایران درنظام رده‌بندی دهدهی دیویی و مقایسة آن با گسترش ردة تاریخ در نظام رده‌بندی کتابخانه کنگره. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 12 (1)، 183-202].

  • Mousavizadeh, M., Bagheri, M., Karbala Aghaii Kamran, M. (2014). Information Organization domain: A Study of the structure of subject trends of Persian articles on the Information Organization domain. Library and Information Science Research, 4(2), 190-211. [In Persian]

[موسوی‌زاده، مریم؛ باقری، منصوره و کربلا آقایی کامران، معصومه (1393). مصورسازی حوزه سازماندهی اطلاعات: بررسی ساختار گرایش‌های موضوعی مقالات فارسی حوزه سازماندهی اطلاعات، پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 4(2)، 190-211].

  • Movahedian, Gh. (2020). Analysis of the discourse of organizing digital information from the perspective of poststructuralism and its implications for social labeling in cyberspace. Doctoral dissertation, Faculty of Education Science and Psychology, University of Isfahan, Isfahan. [In Persian]

[موحدیان، قاسم (1399). تحلیل گفتمان سازماندهی اطلاعات دیجیتال از منظر پساساختارگرایی و دلالت‌های آن در برچسب گذاری اجتماعی در فضای مجازی، پایان‌نامه دکترا، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان].

  • Movahedian, G., & Cheshmeh M.S. (2017). Theoritical approaches in developments of library classification systems. National Studies on Librarianship and Informtion Organization, 27(4), 7. [In Persian]

[موحدیان، قاسم، چشمه سهرابی، مظفر (1395). رویکردهای نظری در تطور نظام‌های رده‌بندی منابع کتابخانه‌ای. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 27(4)، 7-27].

  • Nabi Pourshiri, S. (1994). PQ Category of French Literature Rewriting and rearranging the letters of individual writers of the 1400s, 15th, 16th, and 17th centuries in the Library of Congress classification. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[نبی‌پور شیری، سوسن (1373). رده PQ ادبیات فرانسه بازنویسی و تنظیم مجدد نام‌های نویسندگان انفرادی قرن‌های تا 1400، 15، 16، 17 در رده‌بندی کتابخانه کنگره آمریکا، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Najafi, A. (1994). Review the status of the National Library and provide solutions to achieve the desired status. Master's thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[نجفی، عبدالله (1373). بررسی وضعیت کتابخانه ملی و ارائه راه حل برای دستیابی به وضع مطلوب، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Najafpour Moghaddam, P. (2009). A study of the status of high school libraries in Tehran and its comparison with existing standards in Iran. Master Thesis, Faculty of Management and Economics, Trabiat Modares University, Tehran. [In Persian]

[نجف‌پور‌مقدم، پروین (1388). بررسی وضعیت کتابخانه‌های دبیرستانی شهر تهران و مقایسه آن با استانداردهای موجود در ایران، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران].

  • Nakhoda, M., & Mardani, A.H. (2017). The Influencing Factors on Decision to Reclassify Medical Libraries. National Studies on Librarianship and Informtion Organization, 28(2), 48-59. [In Persian]

[ناخدا، مریم، مردانی، امیرحسین (1396). عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری رده‌بندی ‌مجدد در کتابخانه‌های ‌علوم‌ پزشکی.  فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(2)، 48-59].

  • Partoo, B. (2008). Reading the PR subclass of English literature - Anglo-Saxon literature in the Library of Congress classification. Library and Information Sciences, 11(4), 7-48. [In Persian]

[پرتو، بابک (1387). بازخوانی فرانمای زیر رده PR  ادبیات انگلیسی ـ ادبیات دوره انگلوساکسون ‌ـ در رده‌بندی کتابخانه کنگره. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 11(4) ، 7-48].

  • Parsamian, R. (1976). The expansion of Armenian Literature in the Dewey Decimal Classification System. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[پارسامیان، رزیک (1355). گسترش ادبیات ارمنی در نظام رده‌بندی دهدهی دیویی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Rahimi, R. (1993). Investigating the status of cataloging and classification of printed materials in the library libraries of the University of Tehran. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[رحیمی، رضا (1372). بررسی وضعیت فهرست نویسی و رده‌بندی مواد چاپی در کتابخانه‌های دانشکده‌ای دانشگاه تهران، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Raza, Z., Mahmood, K., & Warraich, N. F. (2019). Application of linked data technologies in digital libraries: a review of literature. Library Hi Tech News incorporating Online and CD Notes, 36(3), 9-12.
  • Rezaei, B. (1992). Arabic Literature (PJA): Rewriting and expanding Arabic literature in the Library of Congress classification system. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[رضایی، باسمه (1371). رده PJA ادبیات عربی: بازنویسی و گسترش ادبیات عربی در نظام رده‌بندی کتابخانه کنگره. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Saeedi Nia, S. (1968). An Introduction to the 17th Edition of the Dewey Decimal Classification (DDC) and relative index. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[سعیدی‌نیا، سعید (1347). مقدمه چاپ 17 طبقه‌بندی دهدهی و فهرست نسبی دیویی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Sajadi H., Vameghi M.S., Forozan A., Rafiey H., Mohgheghee Kamal S.h., & Nosrat Abadi M. (2013). Prevalence, risk factors and interventions of depression during pregnancy in Iranian Studies (1997-2011): A systematic review. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences,5(2), 521-530. [In Persian]

[سجادی، حمیرا، وامقی مروئه، ستاره، فروزان، آمنه، رفیعی، حسن، محققی کمال، سید حسین، نصرت آبادی، مهدی (1392). مرور سیستماتیک مطالعات مرتبط با افسردگی دوران بارداری در مطالعات ایرانی(۹۰-۱۳۷۵). مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. ۵ (۲) : ۵۲۱-۵۳۰].

  • ‎ Salehi Fashami, P. (2006). Index Writing Method; Classification and The Preparation of Oral History Sources. Ganjine-ye Asnad, 16(1), 102-110. [In Persian]

[صالحی فشمی، پیمانه (1385). شیوه فهرستنویسی، رده‌بندی و آماده‌سازی منابع تاریخ  شفاهی. گنجینۀ اسناد، 16(1)، 102-110].

  • Satija, M.P. (2000). Library Classification: An Essay in Terminology. Knowledge Organization، 27(4). 221-229.
  • Shabani, A., Movahedian, Gh. (2018). Applying Integrative Levels in Knowledge Organization Systems. National Studies on Librarianship and Information Organization, 28(4), 11-29. [In Persian]

[شعبانی، احمد و موحدیان، قاسم (1396). واکاوی کاربست نظریه سطوح یکپارچه در نظام‌های سازمان‌دهی دانش،  فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(4) ، 11-29].

  • Shakui A. (1991). New classification plan for Islamic books. Information research and public libraries. 1 (2), 20-28. [In Persian]

[شکوئی، علی (1370). طرح جدید رده بندی کتب اسلامی. تحفیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۱ (۲) ،۲۰-۲۸].

  • Shamlo, F. (1987). Oil classification system in the central library of the National Iranian Oil Company. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[شاملو، فرزانه (1366). طرح رده‌بندی نفت در کتابخانه مرکزی شرکت ملی نفت ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Shamsi Shah Valad Oliai, S. (2012). Mapping the knowledge of scientists of the University of Isfahan Library. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology. University of Isfahan, Isfahan. [In Persian]

[شمسی شاه ولدعلیایی، سمیه (1391). ترسیم نقشه دانش کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد،دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان].

  • Sharif, A., Davarpanah, M. R., Sanatjoo, A. (2014). Identification and Analysis of Conceptual Structure of Persian Subject Headings in Comparison with the Library of Congress Classification System and Academic System of Iran. Information Sciences & Technology, 28(4), 832-857. [In Persian]

[شریف، عاطفه، داورپناه، محمدرضا، صنعت جو، اعظم (1392). شناسایی نظام مفهومی حاکم بر فهرست سرعنوان‌ها و تطابق آن با نظام رده‌بندی کنگره و نظام دانشی در ایران، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۲۸ (۴)، ۸۳۲-۸۵۷].

  • Siamian, H., Hassanzadeh, M., Nooshinfard, F., & Hariri, N. (2014). The information needs of visually impaired people and library services: a meta-analysis. National Studies on Librarianship and Informaion Organization, 25(2), 150-165. [In Persian]

[صیامیان، حسن؛ حسن‌زاده، محمد؛ نوشین‌فرد، فاطمه؛ حریری، نجلا (1393). نیازهای اطلاعاتی کاربران با آسیب بینایی و نقش کتابخانه‌ها در تأمین آنها: مرور نظام‌مند. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 25(2)، 102-125].

  • Soltani, P., & Rastin, F. (1986). Glossary of library terms. Tehran: Iran's national library. [In Persian]

[سلطانی، پوری و راستین، فروردین (1365). اصطلاحنامه کتابداری. تهران: کتابخانه جمهوری اسلامی].

  • Summers, E., Isaac, A., Redding, C., & Krech, D. (2008). LCSH, SKOS and Linked Data. InDCMI '08 Proceedings of the 2008 International Conference on Dublin Core and Metadata Applications, C-2008--Berlin Proceedings (December 2008), 25-33.
  • Taghizadeh, R. (2016). Comparative evaluation of Wikipedia's popular classification capabilities and Dewey classification descriptors. Master Thesis, Faculty of Humanities, Shahed University. Tehran. [In Persian]

[تقی‌زاده، رقیه (1395). ارزیابی مقایسه‌ای قابلیت‌های رده‌بندی مردمی ویکی‌پدیا و توصیفگرهای (سرعنوان‌های) رده‌بندی دیویی، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران].

  • Tajer, P. (2004). Compare the hierarchical structure of Yahoo, ToD Theme Guides with the Dewey Classification Scheme in 10 selected topics. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, Shiraz University, Shiraz. [In Persian]

[تاجر، پگاه (1383). مقایسه ساختار سلسله مراتبی راهنماهای موضوعی Yahoo، ToD با طرح رده‌بندی دیویی در 10 موضوع انتخابی، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز].

  • Torabi fard, A. (1988).  Rewriting and rearranging of Individual Writers of the 19th -20th Centuries of PR (British Literature) in the Library of Congress Classification system. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[ترابی‌فرد، شوکت (1367). بازنویسی و تنظیم مجدد اسامی نویسندگان انفرادی قرن 19 و 20 رده PR (ادبیات انگلیس) در رده‌بندی کتابخانه کنگره آمریکا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Zanjani, B. (1964). Display cataloging and classification issues with audio-visual materials. Master Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, University of Tehran, Tehran. [In Persian]

[زنجانی، باوند (1363). نمایش مسائل فهرست‌نویسی و رده‌بندی بوسیله برخی از مواد سمعی و بصری. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران].

  • Zardari, S. (2016). Information science ontology engineering and encyclopedia based on the Encyclopedia of Library and Information Science. PhD Thesis, Faculty of Education Science and Psychology, Shahid Chamran of Ahwaz University, Ahwaz. [In Persian]

[زرداری، سولماز (1395). مهندسی هستی نگاری علم اطلاعات و دانش شناسی بر اساس دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی، پایان نامه دکترا، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز].

CAPTCHA Image