مقوله‌ها، مؤلفه‌ها، و گویه‌های تفکر پلتفرمی برای توسعه و اثربخشی خدمات‌ کتابخانه عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات، علوم‌انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

3 دانشیار گروه علوم ارتباطات و دانش‌شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استاد گروه علوم ارتباطات و دانش‌شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف:. با توجه به نوبودن مفهوم تفکر پلتفرمی به ویژه در حوزه کتابخانه‌ها و به منظور برجسته‌سازی تفاوت کتابخانه پلتفرمی و خدمات آن‌ها این پژوهش در پی شناسایی مقوله‌ها و مؤلفه‌ها و گویه‌های مهم در تفکر پلتفرمی برای اثربخشی خدمات کتابخانه‌های عمومی از نگاه متخصصان است تا بتوان از آن به‌عنوان الگویی برای پیاده‌سازی تفکر پلتفرمی به‌شکلی تأثیرگذار در کتابخانه‌های عمومی استفاده کرد.
روش‌: تکنیک دلفی، با مشارکت‌‌ ۱۵ متخصص‌‌ علم اطلاعات و کتابخانه‌های عمومی‌ انجام شده است. پرسش‌نامه‌ای بر اساس مفاهیم و مؤلفه‌های مرتبط با تفکر پلتفرمی برای ‌کتابخانه‌های عمومی مبتنی ‌بر ادبیات موضوع برپایه‌‌ متون تخصصی در زمینه تفکر پلتفرمی و با توجه به دیدگاه‌های صاحبنظران و تجارب مدیریتی نویسنده نخست در کتابخانه عمومی‌ حسینیه ارشاد  تدوین کردیم و روایی آن تأیید شد. به‌منظور اطمینان از پایایی پرسش‌نامه و همسانی درونی پرسش‌های آن، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار کلی آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامه ۰/۸۷۷ به دست آمد که رقم مناسبی است. نتایج دور اول دلفی سبب شد تا پرسش‌نامه‌ای که برای ترسیم مدل تفکر پلتفرمی در کتابخانه‌های عمومی برای متخصصان ارسال شده بود، از دو ستون مؤلفه و گویه به سه ستون مقوله، مؤلفه و گویه تغییر کند. در دور دوم دلفی، از بین همان افراد قبلی، تعداد متخصصان مشارکت کننده، ۱۴ نفر بود. پس از دریافت و واکاوی بازخوردهای دو دور پرسش‌نامه دلفی، مقوله‌ها و مؤلفه‌ها و گویه‌های تفکر پلتفرمی برای توسعه خدمات کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد شناسایی شدند.
یافته‌ها: میانگین‌‌ تأیید مقوله‌ها، مؤلفه‌ها، و گویه‌های تفکر پلتفرمی توسط متخصصان ۸۷/۵ درصد بود. دور دوم دلفی نشان داد که مشارکت کنندگان تمام مقوله‌ها، مؤلفه‌ها و گویه‌ها را برای تفکر پلتفرمی در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد تأیید کردند. درنهایت ۶ مقوله‌، ۱۷ مؤلفه و ۸۹ گویه‌ برای ارائه‌ی تفکر پلتفرمی برای توسعه و اثربخشی خدمات کتابخانه‌ عمومی حسینیه ارشاد یافته‌ شد.
نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج به‌دست آمده بعد از تحلیل داده‌ها در دو دور دلفی، موضوعات اصلی در قالب مقوله و در زیرمجموعه آن، مؤلفه‌ها قرار گرفتند و مصداق‌های پرسش‌نامه‌ی اولیه، تفکیک شده و در ذیل هر مؤلفه، تعدادی گویه تدوین شد و بهره‌گیری از مقوله‌ها و مؤلفه‌ها برای ترسیم مدل تفکر پلتفرمی‌‌‌ برمبنای آن‌ها امکان‌پذیر شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Categories, Components, and Items of Platform Thinking for Development and Effectiveness of Public Library Services

نویسندگان [English]

  • M. Khorasanchi 1
  • R. Fattahi 2
  • F. Babolhavaeji 3
  • N. Hariri 4
  • F. Nooshinfard 3
1 PHD Student of Information and Knowledge Studies, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Information and Knowledge Studies, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
3 Associate Professor, Department of communication and knowledge sciences, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran,
4 Professor, Department of communication and knowledge sciences, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran,
چکیده [English]

Purpose: Social institutions, including public libraries, in connection with their duties and response to the growing changes in society, always aim to provide a platform for sharing experiences and social knowledge. This research seeks to identify important categories and components and items in platform thinking for the effectiveness of public library services from the perspective of experts so that it can be used as a model for implementing platform thinking effectively in public libraries.
Method: Delphi and panel formation method were employed. ‌‌ Panel participants were 15 LIS experts and public library professionals. A questionnaire based on the review of the literature was designed and‌‌ validited. Feedbacks from two rounds of the Delphi inqury resulted in developing categories, components, and items required for platform thinking for the development of Hosseinieh Ershad Public Library services were identified.
Findings: The results showed that from the experts' point of view, what categories, components and items are important in shaping public library services based on the platform thinking model. A good increase in averages, so that only one component is below ninety percent and the other is above ninety percent, is an important point. Such a high percentage of agreement indicates the good attitude of experts towards each component and their suitability for inclusion in the research and the final questionnaire. The scores of the second round showed that the experts agreed with the changes. The results showed that the components of the model were closer to their views and the division of this round caused the experts to look at these components more positively and in their views were closer to each other than the first round.
Conclusion: According to the obtained results, all categories, components and items required for role-playing as a platform, with an average score of 875%, which is very close, were approved by experts. After analyzing the data in two Delphi rounds, the main topics were categorized and in its sub-category, the components were divided and the examples of the initial questionnaire were separated and a number of items were compiled under each component and the possibility of using categories and components in drawing thinking model. A platform was created. Finally, 6 categories, 17 components and 89 items of platform thinking model for the development and effectiveness of public library services were identified, which can be evidence of greater validity for drawing the model and its greater equality with the views of experts, and can be used as a basis for designing platform thinking model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Platform Thinking
  • Public Services
  • Platform Library
  • Public Library
  • Components
  • Categorie
  • Andrews, C. and et al. (2016). From “Library as Place” to “Library as Platform”: Redesigning the 21st Century Academic Library. The Future of Library Space. 36. Retrieved April 21, 2021, from

https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/S0732-067120160000036006/full/html

  • Alidoosti, S. (2005). The model of the key factors affecting the application of Information Technology (IT) in Iranian governmental organizations (Case study: Fars province). Unpublished Management - Systems Orientation doctoral dissertation. University of Tehran, Faculty of Management and Administrative Sciences, Tehran. [In Persian]

[علیدوستی، سیروس(1384). طراحی و تبیین مدل عوامل کلیدی مؤثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات در اداره‌های کل سازمان‌های

دولتی استان‌های صنعتی ایران( مطالعه موردی: استان فارس). پایان‌نامه دکتری مدیریت – گرایش سیستم‌ها. دانشکده مدیریت و

 علوم اداری دانشگاه تهران. 72 -86.]

  • Breeding, M. (2015). Library Services Platforms : A Mature Genre Products. Library Technology Reports. (51)6, pp. 5-19.
  • Breeding, M. (2016). Smarter libraries through technology: five years of library services platforms. Smart Libraries,  8(36), pp. 5-19. Retrieved April 21, 2021, from

https://librarytechnology.org/document/22248.

  • Edidiong, A. A., Oji, H., E., Tom, E., & Emem, S, (2014). Libraries as Platforms for Innovation and Creativity in Information Delivery Services in a Depressed Economy: An Overview of Nigeria. Journal of Multidisciplinary Research. 5(2), pp. 125-131.
  • Evans, T. (2008). Meta-Library : A Public Platform for Information Exchange. The degree of Master of Architecture. Dalhousie University Halifax, Nova Scotia, Unpublished.
  • Frumkin, J. (2006). The potential of the digital library as a platform. OCLC Systems & Services: International digital library perspectives, 22(2), pp. 97 – 99. Retrieved April 21, 2021, from

http://dx.doi.org/10.1108/10650750610663969.

  • Grant, Carl. (2012). The future of library systems : Library services platform. ISQ (Information Standard Quarterly), 24 (4), pp. 4-15. Retrieved April 21, 2021, from
  • http://dx.doi.org/10.3789/isqv24n4.2012.02.
  • Khorasanchi, M., Babolhavaeji, F., Fattahi, R., Hariri, N., Nooshinfard, F. (2020). The impact of industrial revolutions on the evolution of public libraries: Platform library realization in the Fourth Industrial Revolution. Library and Information Sciences, (Forthcoming),

doi: 10.30481/lis.2020.218023.1676  [In Persian] 

[خراسانچی، مهرناز، باب‌الحوائجی، فهیمه، فتاحی، رحمت‌الله، حریری، نجلا، نوشین‌فرد، فاطمه (1398). تاثیر انقلاب‌های صنعتی

 بر سیر تحول کتابخانه‌های عمومی: تحقق کتابخانه پلتفرمی در انقلاب صنعتی چهارم. فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی

 (زودآیند). http://lis.aqr-libjournal.ir/article_104150.html]

  • Khorasanchi, M. (2020). Developing a Model-based on Platform Thinking for giving more effective library services (Action Research for Public Services in Hosseinieh Ershad Public Library). Unpublished doctoral dissertation, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran. [In Persian]

[خراسانچی، مهرناز (1399). ارائه مدلی مبتنی بر تفکر پلتفرمی برای توسعه و اثربخش کردن خدمات کتابخانه‌ای(اقدام‌پژوهی در

 خدمات عمومی کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد). پایان‌نامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.]

 http://dx.doi.org/10.1108/LHTN-11-2014-0100

  • Weinberger, D. (2012). Library as platform. Library Journal. Retrieved April 21, 2021, from

https://www.libraryjournal.com/?detailStory=by-david-weinberger

CAPTCHA Image