واکاوی دیدگاه‌ها و آرای بیرگر یورلند در حیطه سازماندهی دانش

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

دانشگاه اصفهان

چکیده

سازماندهی دانش به‌عنوان عنصری اصلی در کتابداری و اطلاع‌رسانی، چه در معنای محدود و چه در معنای وسیع نیازمند بنیادهای نظری و پارادایم‌هایی است تا از طریق آن‌ها بتوان به تحلیل مسائل پرداخت و مبنایی برای قضاوت داشت. یورلند به عنوان یکی از پراستنادترین پژوهشگران حوزه سازماندهی دانش، چهار موضع شناخت‌شناسانه (تجربه‌گرایانه، عقل‌گرایانه، تاریخ گرایانه، عمل‌گرایانه) را فراروی بحث سازماندهی دانش گشوده است. از این چهار موضع می‌توان به منزله سنگ‌ بنای فلسفی سازماندهی دانش یاد کرد، که هر کدام به نوبه خود بستری نظری و فلسفی برای نظام‌های سازمان‌دهی دانش فراهم کرده و با توجه به انتظارات مخاطبان و با بهره‌گیرى از زیرساخت‌هاى فنى موجود در زمان خود، افق‌هاى جدیدى فراروى سازماندهی دانش مى‌گشایند. مقاله حاضر از نوع مروری است و در جمع‌آوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانه‌ای استفاده شده است. در این مقاله با مفروض قرار دادن این اصل مهم که هدف اصلی از تدوین نظام‌ها و رویکردهای مختلف سازماندهی دانش و اطلاعات، برقراری ارتباط میان پاره‌های اطلاعاتی و مخاطبان بالقوه در بسترهای مختلف است که به تبیین چهار موضع معرفت‌شناختی سازمان‌دهی دانش یورلند و به تبع آنها تبیین و بررسی و تحلیل شش رویکرد سازمان‌دهی دانش که در هر کدام از این مواضع قرار می‌گیرند، پرداخته می‌شود..

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis views and opinions in the area of Knowledge Organization Birger Hjørland

نویسنده [English]

  • Maryam Azargoon
چکیده [English]

Traditionally knowledge organization is considered as key elements in library and information science. knowledge organization whether in the narrow sense (document description, indexing, and classification) or in the broader sense (social division of intellectual labor) need theoretical foundations and paradigms to use them to analyze issues and have the basis for judgment. Hjørland, as one of the most highly cited researchers in the field of knowledge organization,opened four epistemological position (empiricist, rationalist, historicist, pragmatic) for knowledge organization. This four position can be regarded as the cornerstone of the philosophy of knowledge organization. Which, in turn, they provide theoretical and philosophical basis for knowledge organization systems. Generally, each of these systems according to the purpose, and due to the audience expectations and using the existing technical infrastructure in their time, they facing new horizons break in organization knowledge. In this review article, library study method was used to collect data. Library resources and related databases such as Emerald, Science Direct, Google Scholar, ProQuest, ReseachGate, Magiran, Noormags, and SID were searched by two keywords “Birger Hjorland” and “Knowledge Organization” during 1990-2015. This study defines four epistemological aspects in Hjorland’s knowledge organization and six knowledge organi

CAPTCHA Image