فولکسونومی: از آن کاربران، برای کاربران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

چکیده

رشد سریع منابع اطلاعاتی در شبکه وب سازماندهی اطلاعات تحت وب را به امری ضروری تبدیل نموده است. طی سالیان اخیر تلاش‌های متعددی برای سازماندهی منابع اینترنتی صورت گرفته است از جمله بهره بردن از نظام‌های ابرداده‌ای دابلین کور و یا استفاده از نظام‌های رده‌بندی کتابخانه کنگره و دیویی و همچنین رویکردهای کاربرمحور نظیر مفهوم وب 2 و ایجاد نرم‌افزارهای اجتماعی تحت وب. فولکسونومی (رده‌بندی مردمی) یکی از شیوه‌های سازماندهی محسوب می‌شود که طی آن فرمت‌های مختلف اطلاعاتی در وب اعم از متن، داده، صوت و تصویر در قابل کلیدواژه‌های معمولی که در اصطلاح فوکسونومی به آنها برچسب گفته می‌شود توسط کاربران برچسب‌گذاری می‌گردند. این کلیدواژه‌ها علاوه بر ساده کردن روند سازماندهی محتواب وب، امکان بازیابی و جست‌وجوی منابع دانش، اطلاعات مختلف و پیوندهای وبی را برای همه کاربران فراهم کرده است. نظام فولکسونومی دارای برخی فواید و ضعف‌ها در سازماندهی اطلاعات است. در مقاله حاضر ضمن اشاره به پیشینه‌ای از تحقیقات صورت‌گرفته در رابطه با مزایا، معایب و رویکردهای بهبودسازی رده‌بندی مردمی، برخی از مزیت‌های این رده‌بندی مورد بحث قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به چندبُعدی بودن، استفاده از زبان خود کاربر، ارتقای مهارت کاربران و... اشاره نمود. در رده‌بندی‌های مردمی در اثر عدم به‌کارگیری واژگان کنترل شده مشکلات زیادی پدید می‌آید که در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Folksonomy: by users, for users

نویسنده [English]

  • A. Mardani
چکیده [English]

The increasing growth of information sources on the web has made information
organization more necessary. During recent years some efforts have been made to
organize internet sources such as using public core metadata systems, library classification
systems like Library of Congress (LC) and Dewey Decimal Classification
and also user-centered approaches including Web 2.0 and social software. Folksonomy
is a system of classification which is the result of personal free tagging of different
formats of information such as text, data, image and objects. Folksonomy is
created from the act of tagging by the person consuming the information. Tagging facilitates the way of organizing web content and provides the possibility for information
seeking and retrieval, using different information sources and hyperlinks.
Folksonomy has both advantages and disadvantages for information organization.
In the present paper a history of completed researches about the disadvantages of
and improving approaches to Folksonomy have been discussed. Some of its advantages
are that it is multi-dimensional, it uses the language of the user, promotes users'
skills etc.: there are numerous problems with Folksonomy systems derived from
the use of uncontrolled keywords which are also considered in the paper.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Folksonomy
  • collective tagging
  • web organization
  • Web 2.0