نگاهی دوباره به بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی: فرصتی که به چشم تهدید بدان می‌نگریم!

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

2 استادیار کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران

چکیده

بازاریابی را فرایند تحلیل، برنامه‌ریزی، کاربرد، و کنترل برنامه‌های مدون، به منظور انجام مبادلات داوطلبانه با بازارهای هدف جهت نیل به اهداف سازمانی دانسته‌اند که طراحی و تدوین چنین برنامه‌ای نیازمند شناخت نیاز و انتظارات بازار هدف و بهره‌مندی از اصولی چون قیمت‌گذاری، ارتباطات، اشاعة به‌موقع اطلاعات، انگیزه‌بخشی، و خدمت‌رسانی به بازار می‌باشد. کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، برای حضور مؤثر در فضای به‌شدت رقابتی امروز، باید به شکلی صحیح با فنون و اصول بازاریابی آشنا باشند تا از این طریق بتوانند پاسخگوی نیازهای کاربران بالقوه و بالفعل خود باشند. آشنایی با مفهوم بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، جایگاه بازاریابی آمیخته در کتابخانه‌ها، شیوة تدوین یک طرح بازاریابی مؤثر، چالش‌های پیش‌روی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در قرن21 و نقش بازاریابی در ارائة راهکار به‌منظور حل آنها از جمله مباحث مطرح شده در این مقاله است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Another look at the marketing in libraries and information centers: threat or opportunity?

نویسندگان [English]

  • R. Basrian Jahromi 1
  • N. Naghshineh 2
چکیده [English]

Marketing is known as the process of analyzing, planning and the implementation to
do voluntary exchanges with target markets which ends in the reaching of organizational
goals. Designing this program requires identifying the needs and expectations
of the target market and exploiting some principles like pricing, communication,
dissemination of information, and serving the market. Libraries and information centers, in order to have an effective role in today’s competitive environment, should
become familiar with the technologies and principles of marketing correctly. In this
way they can respond to the needs of potential and de facto users. Introduction to the
concept of marketing in libraries and information centers, the status of marketing in
libraries, the method of planning for an effective marketing project, the challenges
that libraries and information centers face in the 21st century and the importance
of marketing in presenting the solutions are some of the topics which have been
debated in the article.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing
  • mixed marketing
  • marketing project
  • libraries and information centers