ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی به‌روش 360 درجه (نمونه‌پژوهی: کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی

3 دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

هدف: ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز به‌روش 360 درجه.
روش‌شناسی: این پیمایش از نوع کاربردی و به‌لحاظ ماهیت توصیفی - تحلیلی است. مدیر، کتابداران، همکاران، و کاربران کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز جامعه‌ آماری پژوهش بودند. هر کتابدار توسط مدیر، خود کتابدار، همکاران، و 375 نفر از کاربران کتابخانه براساس پرسشنامه ارزیابی ‌شدند و سپس دیدگاه‌های آنها با هم مقایسه شد.
یافته‌ها: میانگین وضعیت عملکرد کتابداران در شاخص مهارت‌های «دانش و معلومات حرفه‌ای» (31/4)، «اخلاقی- ارزشی» (02/4)، «شخصیتی» (94/3)، «عملکردی» (87/3)، و «ارتباطی» (85/3) بالاتر از حد متوسط بوده و مطلوب ارزیابی شده است.
نتیجه‌گیری: ارزیابی عملکرد کتابداران می‌تواند از عوامل اصلی پیشرفت کتابخانه‌ها باشد. بنابراین، ارزیابی کتابداران و شناخت آنها از خود به ارتقای کتابخانه می‌انجامد. ارزیابی کتابداران به‌روش 360 درجه یا ارزیابی گروهی می‌تواند روشی نوین برای ارزیابی کتابداران باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the Performance of Librarians in Academic Libraries in a 360 Degree Method: Case Study of Central Library of Shahid Chamran University of Ahvaz

نویسندگان [English]

  • S. Khademizadeh 1
  • S. Yari 2
  • F. Gghanadinejad 3
1 Assistant Professor, Knowledge & information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 MS of Knowledge & Information Science
3 PhD Candidate, Knowledge & Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to evaluate the performance of librarians of the central library of Shahid Chamran University of Ahvaz using a 360 degree method.
Methodology: This research, conducted by a survey method, is descriptive and analytical in terms of its purpose in terms of its purpose. The statistical population of the study consisted of managers, librarians, colleagues and users of the central library of Shahid Chamran University of Ahvaz. The methodology was that each librarian was assessed by the manager, the librarian himself, associates and 28 users, and their views were compared.
Findings: The results showed that librarians' performance status in the knowledge and professional knowledge skill index (4.14), skills Moral value-value (4.22), personality skills (3.94), functional skills (3.87) and communication skills (3.85) were higher than average and were evaluated as desirable.
Conclusion: Performance evaluation of librarians can be one of the main factors in the progress of libraries. Therefore, the evaluation of librarians and their recognition will lead to library upgrades. Assessing librarians by 360 degrees or group assessment can be a new way of evaluating librarians.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Librarians
  • Academic libraries
  • Shahid Chamran University of Ahvaz
  • 360 degree feedback
  • evaluation methods

آذر، عادل؛ سپهری‌راد، رامین (1390). ارائه مدل ریاضی ارزیابی عملکرد 360 درجه (پیمایشی در سازمان ملی بهره‌وری). مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 18 (66)، 23-1.

بازدار، روح‌الله (1387). ارزیابی عملکرد مدیران سازمان امور مالیاتی کشور با استفاده از رویکرد بازخورد 360 درجه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، شیراز.

تعاونی، شیرین (1390). استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی ایران. تهران: کتابدار؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.

خوش‌بخت، اکرم؛ میرکاظمی، سیده‌عذرا؛ و پورسلطانی زرندی، حسین (1392، 14 شهریور). ارزیابی اساتید تربیت بدنی دانشگاه بیرجند به‌روش بازخورد 360 درجه. ارائه‌شده در دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان.

کاپلان، رابرت (1390). ارزیابی عملکرد: راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه (ایرج سلطانی، مترجم). تهران: آریاناقلم (نشر اثر اصلی 2009).

دانشور، مریم (1385). طراحی و تبیین مدل ارزیابی عملکرد شعب بیمه دانا با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

فرج‌پهلو، عبدالحسین؛ نوشین‌فرد، فاطمه؛ و حسن‌زاده، مریم (1391). ارزیابی عملکرد کتابداران به‌روش 360 درجه: مطالعه موردی کتابخانه‌های عمومی استان گیلان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 18 (4)، 421-442.

قرائی‌پور، رضا (1382). ارزشیابی شایستگی‌های مدیران شرکت ساپکو به‌روش بازخورد 360 درجه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران.

متیوز، جوزف آر. (1387). برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی در کتابخانه‌ها (عبدالحسین فرج‌پهلو، مترجم). اهواز:‌ دانشگاه شهید چمران (نشر اثر اصلی 2005).

موسوی‌راد، سیده‌طاهره؛ روزبهانی، محبوبه؛ و روه، ماهنوش (1393). ارزیابی عملکرد معلمین تربیت بدنی با بازخورد 360 درجه: مطالعه موردی معلمین شهرستان پارسیان. مطالعات مبانی مدیریت در ورزش، 1 (3)، 61-70.

موسوی‌فر، سیدسعید؛ طهماسبی لیمونی، صفیه؛ و دائی، عذرا (1395). ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان مازندران با استفاده از بازخورد 360 درجه و ارائه الگو. مطالعات دانش‌شناسی، 2 (6)، 131-155.

Bergman, D., Lornudd, C., Sjöberg, L., & Von Thiele Schwarz, U. (2014). Leader personality and 360-degree assessments of leader behavior. Scandinavian Journal of Psychology, 55 (4), 389–397.

Ferris, G. R., Munyon, T. P., Basik, K., & Buckley, M. R. (2008). The performance evaluation context: Social, emotional, cognitive, political, and relationship components. Human Resource Management Review, 18 (3), 146-163.

Horng, J. S., & Lin, L. (2013). Training needs assessment in a hotel using 360 degree feedback to develop competency-based training programs. Journal of Hospitality and Tourism Management, 20 (1), 61-67.

Massingham, P., Nguyen, T. N., & Massingham, R. (2011). Using 360 degree peer review to validate self‐reporting in human capital measurement. Journal of Intellectual Capital, 12 (1), 43-74.

Rai, H., & Singh, M. (2013). A study of mediating variables of the relationship between 360 feedback and employee performance. Human Resource Development International, 16 (1), 56-73.

Wilkerson, D. J., Manatt, R. P., Rogers, M. A., & Maughan, R. (2000). Validation of student, principal, and self-ratings in 360 degree feedback® for teacher evaluation. Journal of Personnel Evaluation in Education, 14 (2), 179-192.