• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 28 (1396)
دوره دوره 27 (1395)
دوره دوره 26 (1394)
دوره دوره 25 (1393)
دوره دوره 24 (1392)
دوره دوره 23 (1391)
دوره دوره 22 (1390)
دوره دوره 21 (1389)
دوره دوره 20 (1388)
دوره دوره 19 (1387)
دوره دوره 18 (1386)
دوره دوره 17 (1385)
دوره دوره 16 (1384)
دوره دوره 15 (1383)
دوره دوره 14 (1382)
دوره دوره 13 (1381)
دوره دوره 12 (1380)
دوره دوره 11 (1379)
دوره دوره 10 (1378)
دوره دوره 9 (1377)
دوره دوره 8 (1376)
دوره دوره 7 (1375)
دوره دوره 6 (1374)
دوره دوره 5 (1373)
دوره دوره 4 (1372)
دوره دوره 3 (1371)
دوره دوره 2 (1370)
دوره دوره 1 (1369)
بدیع‌زادگان, محمدرضا, فتاحی, رحمت‌الله, صنعت‌جو, اعظم. (1395). چند و چون تعامل کودکان با فهرستهای رایانه ای: واکاوی ویژگی ها و عناصر مطرح در محیط رابط ویژه آنها. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, (), -.
محمدرضا بدیع‌زادگان; رحمت‌الله فتاحی; اعظم صنعت‌جو. "چند و چون تعامل کودکان با فهرستهای رایانه ای: واکاوی ویژگی ها و عناصر مطرح در محیط رابط ویژه آنها". فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, , , 1395, -.
بدیع‌زادگان, محمدرضا, فتاحی, رحمت‌الله, صنعت‌جو, اعظم. (1395). 'چند و چون تعامل کودکان با فهرستهای رایانه ای: واکاوی ویژگی ها و عناصر مطرح در محیط رابط ویژه آنها', فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, (), pp. -.
بدیع‌زادگان, محمدرضا, فتاحی, رحمت‌الله, صنعت‌جو, اعظم. چند و چون تعامل کودکان با فهرستهای رایانه ای: واکاوی ویژگی ها و عناصر مطرح در محیط رابط ویژه آنها. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 1395; (): -.

چند و چون تعامل کودکان با فهرستهای رایانه ای: واکاوی ویژگی ها و عناصر مطرح در محیط رابط ویژه آنها

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده ، انتشار آنلاین از تاریخ 21 آذر 1395  XML اصل مقاله (304 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
محمدرضا بدیع‌زادگان 1؛ رحمت‌الله فتاحی2؛ اعظم صنعت‌جو3
1رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کاشمر
2استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
3استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
اولین هدف مقاله حاضر، شناسایی عناصر مطرح در طراحی فهرست پیوسته کودکان با در نظر گرفتن ویژگی های کودکان است. هدف بعدی این تحقیق، طراحی و توسعه یک فهرست پیوسته نمونه بر پایه عناصر و ویژگی ها شناسایی شده در مورد کودکان و بررسی رفتار آنها در استفاده از فهرست طراحی شده می باشد.
روش: روش مورد نظر ترکیبی (مصاحبه، روش بلند فکر کردن و فایل های جستجو و ثبت رخداد) است. جامعه آن از میان کودکان 9 تا 11 ساله انتخاب شد. گردآوری داده ها برپایه تعامل آزمودنی ها با یک فهرست رایانه ای نمونه (آزمایشی) که توسط پژوهشگر طراحی شده بود انجام گرفت.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد ویژگی هایی مانند: نمادهای تصویری، رنگ و تقسیم بندی صفحه ها (چیدمان عناصر) به استفاده از فهرست توسط کودکان کمک می کند. همچنین کودکان بیشتر از شیوه جستجوی مروری موضوعی برای جستجوی کتابها در فهرست رایانه ای استفاده می کنند. یافته های دیگر نشان داد رفتار اطلاع یابی کودکان در استفاده از فهرست به میزان قابل ملاحظه ای واکنشی می باشد. همچنین این پژوهش سیاهه ای از ویژگی ها و عناصر فهرست های پیوسته کودکان ارائه می دهد.
کلیدواژه‌ها
فهرست پیوسته؛ محیط رابط کاربر؛ کودکان؛ عناصر طراحی
موضوعات
رابط کاربر
عنوان مقاله [English]
How the children interact with the online catalogs : analysis of their specific features and elements in the interface
نویسندگان [English]
MohammadReza Badizadegan1؛ R. Fattahi2؛ A. Sa'atjoo3
چکیده [English]
Objective: The first aim of this paper is to identify elements in the design of the online catalog of children with regard to the characteristics of children. The next goal of the research, design and develop a prototype online catalog is based on elements and attributes identified in the children and study their behavior in the use of this prototype.
Study population and Research method: the method of the article is a combination (interview, think aloud, search files and log files). Study population was selected from children aged 9 to 11 years old. Data were gathered through children interaction with the prototype that was designed by the researcher.
Findings: results show that features such as icons, color segmentation Pages (sort of elements) helps to use of online catalog. Also children often use subjective browse search for find books in online catalogs. Other findings showed that children's information seeking behavior in using catalog considerably is reaction. Also this study offer a list of features and elements about online catalog.
کلیدواژه‌ها [English]
OPAC(Online Public Access Catalog), User interface, Children, Design elements
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 384
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 93
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.