مقایسۀ فهرست‌های پیوستة دانشگاهی ایران و انگلستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

2 دانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اتهران

چکیده

مقالة حاضر با هدف بررسی برخی از امکانات فهرست‌های پیوستة همگانی در محیط وب صورت گرفت. بدین منظور، فهرست 20 کتابخانة دانشگاهی کشور انگلستان و همچنین 14 فهرست همگانی دانشگاهی داخل کشور با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس، فهرست‌های مذکور به‌طور جداگانه توسط سیاهة بازبینی، که با مطالعة مقدماتی فهرست‌های پیوستة کشورهای مختلف و همچنین تطبیق آن با سایر پژوهش‌های انجام شدة قبلی تهیه شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به‌دست آمده از داده‌های آماری نشان دادند، که فهرست‌های پیوستة دانشگاهی کشور انگلستان از نظر کمّی و کیفی در طراحی و میزان گنجاندن امکانات لازم در یک فهرست پیوسته، به‌مراتب بهتر از فهرست‌های پیوستة داخلی عمل کرده‌اند. بدین ترتیب که، فهرست‌های داخلی 5/56 درصد و فهرست‌های پیوستة دانشگاهی انگلستان 46/73 درصد از استانداردهای ارائه شده در سیاهة بازبینی را رعایت کرده بودند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparison of Online Catalogues of Universities of Iran and England

نویسندگان [English]

  • A. Doulani 1
  • M. Farhadpoor 2
1 M.A. in Medical Library and Information Science Instructor at the Payame Noor University of Orumieh, Orumieh, Iran
2 PhD student in Library and Information Science Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran, Iran
چکیده [English]

The present research was carried out aiming to study some of the facilities of online public access catalogues. To do so, a random sample of online catalogues of 20 university libraries in England and 14 university libraries in Iran were selected. Then the catalogues chosen were studied separately using a checklist which was designed based on an initial review of online catalogues of different countries and also comparing them with research previously carried out. Findings of statistical data showed that online university catalogues of England have performed considerably better than Iranian ones in quantitative and qualitative terms regarding their design and the extent to which they include facilities required in an online catalogue. Therefore Iranian catalogues meet 56.5 % and English online catalogues meet 73.46 % of the standards evaluated in the checklist.

کلیدواژه‌ها [English]

  • online catalogues
  • World Wide Web
  • standard indexes
  • machine readable catalogues
  • hyperlinks
CAPTCHA Image