1کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد
2استادیار علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف: این پژوهش درپی آن است که بداند گرایش مشاهده شده درکتابخانههای ایران مبنی بر تمرکز متخصصان در خدمات فنی تا چه حد برآمده از گرایش درونی خود آنهاست. شناسائی این گرایش را پژوهش حاضر در قالب شناسائی خودپنداره حرفهای دانشآموختگان کارشناسی کتابداری دنبال کرده است. روش گردآوری و تحلیل دادهها: برای این تحقیق از روش گراندد تئوری (نظریه زمینهای) و برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در رویکرد نظریه زمینهای استراوس و کوربین طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. مصاحبهشوندگان20 نفر دانشجوی کارشناسی درآستانه فارغالتحصیل شدن (پایان ترم آخر) بودهاند. یافتهها: خودپنداره حرفهای دانشآموختگان کارشناسی کتابداری دارای سه بُعد احساسات فردی، منزلت اجتماعی و تصور از حرفه است. دانشآموختگان شرکتکننده در مطالعه درحین تحصیل به رشته خود علاقهمند میشدهاند و دید مثبتتری نسبت به زمان آغاز دانشجوئی به آن پیدا کردهاند. آنها از ناشناخته بودن حرفه در جامعه و فقدان جایگاه اجتماعی آن گلایه دارند. پندار ایشان از حرفه متشکل از پندارشان از کتابداری و پندارشان از خودشان بهعنوان کتابدار است. آنها رشتهشان را خدمتمدار میدانند اما تخصصهای مختلفی برای خدمت در خود میبیینند عدهای تخصص خود را خدمات فنی میدانند و آن رامهمتر تلقی میکنند، و برخی خدمات عمومی و مستقیم را مهم تلقی میکنند. پژوهش و مدیریت دو بُعد دیگر از تخصص حرفهای است که آنها برای کتابداری بیان میکنند. نتیجهگیری: شرکتکنندگان در پژوهش به کتابداری علاقهمندند اما نگران جایگاه اجتماعی و ناشناخته بودن آن در جامعه هستند. آنها رشته خود را خدمتمدار میبینند اما گرایش بیشتری به اشتغال به خدمات فنی و اطلاعرسانی تخصصی دارند.
The Professional Self-Concept of LIS Bachelor of Arts Graduates: an Exploratory Investigation
نویسندگان [English]
A. Akbari1؛ E. Afshar2
1M.A. Student in Library and Information Science; the University of Isfahan, Isfahan, Iran
2Assistant Professor of Library and Information Science; the University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Objective: The aim of this research was to explore whether the observed tendency in Iran's libraries to work in the technical services section is a personal preference or not. This research has examined this through studying the professional self-concept of B.A. graduates of Library and Information Science. Methodology/ Approach: Semi-structured interviews were carried out with 20 B.A. students who were finishing their last semester. For analyzing the data, the techniques of continual comparison proposed in the Grounded Theory methodology were used in three levels of open, axial, and selective coding. Findings: The self-concept of B.A. LIS graduates has three components, namely 'personal feeling', 'social status', and 'perception of the profession'. Participants have become more fond of librarianship as they progressed in their studies during the program. However, they normally complain of the lack of social recognition and the low social status of librarianship. While the students consider librarianship as a service profession, they see their core of expertise in different areas. Some consider technical services as their main skill and others find general and direct services to the user most important. In their viewpoint, research and management are other aspects of librarianship. Conclusion: Participants in this research were interested in librarianship profession; however, they had concerns about its social status and recognition. They regard their field to be service oriented but prefer to work in specialized information and technical services.
کلیدواژهها [English]
professional self-concept, LIS graduates, self-concept, Grounded Theory