دیدگاه‌های دانشجویان کارشناسی پیوسته برق دانشگاه آزاد یزد درباره عوامل مؤثر بر استفاده از کتابخانه مرکزی دانشگاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز

2 مربی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

3 دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

هدف: بررسی عواملی که می‌توانند بر استفاده دانشجویان از کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی یزد ( با نام کتابخانه علامه محمدتقی جعفری) مؤثر باشد.
روش پژوهش: پیمایشی از نوع توصیفی ـ اکتشافی است. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته با 22 سؤال و در طیف پنج گزینه‌ای لیکرت، استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه شامل 210 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد می‌باشد. از این تعداد، 136 نفر به‌صورت طبقه‌ای ساده انتخاب شدند و درنهایت، تعداد 100 پرسشنامه عودت داده شد.
یافته­ها: آگاهی دانشجویان از خدماتی که توسط کتابخانه ارائه می‌شود، با 83 درصد، مهم‌ترین عامل مؤثر بر استفاده از کتابخانه است. پس از آن، علاقه دانشجویان به مطالعه و استفاده از کتابخانه با 76 درصد، دانش و مهارت کتابداران در تشخیص نیاز مراجعان و آرامش محیط سالن مطالعه به یکسان با 70 درصد از جمله مهم‌ترین عوامل مؤثر بر استفاده از کتابخانه مورد پژوهش محسوب می‌شوند. در ادامه، با استفاده از روش تحلیل عوامل، عوامل موردنظر در هفت گروه دسته‌بندی شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Factors Affecting the Use of the Central Library of the Islamic Azad University of Yazd from the Viewpoint of Electrical Engineering Undergraduate Students of this University

نویسندگان [English]

  • Z. Bigdeli 1
  • Z. Sabbaghi 2
  • Gh. Rajabi 3
1 Professor, Department of Library and Information Science; Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, I.R. Iran
2 Lecturer, Department of Library and Information Science; Ahvaz University of Medical Sciences, Ahvaz, I.R. Iran
3 Accosiate Professor, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, I.R. Iran
چکیده [English]

Purpose: This study attempts to identify the factors affecting the extent to which students use the central library of the Islamic Azad University of Yazd (called Allameh Mohammad-Taqi Ja’fari Library).
Design/Methodology/Approach: The study was carried out as a descriptive-exploratory survey. The required data were collected through a researcher-made five-point Likert scale questionnaire containing 22 questions. The study population consisted of 210 undergraduate students among whom a sample of 136 students was selected in a simple stratified way and finally 100 questionnaires were returned.
Findings: The findings of the study revealed that “students’ awareness of library services” (83%) is the most important factor effective in using the library. After this factor “students’ interest in using the library and reading" (76%), the “librarians’ knowledge and experiments in identifying users’ needs” (70%) and the “quietness of reading room” (70%) are the next most important factors which affect the use of the library studied. By applying the factor analysis method, these factors were divided into seven main categories.

کلیدواژه‌ها [English]

  • using libraries
  • Allameh Mohammad-Taqi Ja’fari Library
  • Islamic Azad University of Yazd
  • Factor Analysis
  • electrical engineering students
CAPTCHA Image