اضطراب پژوهش و دلایل بروز آن در پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها: بررسی متون

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر بخش علم اطلاعات، دانشکده علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه مالایا، مالزی

2 دانشجوی دکتری گروه پژوهشی سایبرمتریک آماری دانشگاه ولورهمپتون، انگلستان

چکیده

هدف: اضطراب پژوهش به­عنوان یکی از شایع­ترین عوامل اضطراب­زا و موانع پژوهش و تولید علم در محیط­های آموزشی معرفی و عوامل مؤثر بر ایجاد، افزایش و توصیه­های صاحب­نظران را برای مهار و کاهش آن، توضیح داده است.
روش/ رویکرد پژوهش: بررسی و تحلیل ادبیات
یافته­ها: عواملی مانند ویژگی‌های شخصی پژوهشگران و اعضای هیئت علمی، مهارت‌های پژوهشی آنها و جو حاکم بر محیط‌های علمی و دانشگاهی، می­تواند بر میزان اضطراب پژوهشی آنها تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر عواملی مانند مهارت در روش­های تحقیق و پژوهش، مهارت در ریاضیات و آمار، سواد رایانه­ای، اینترنتی و کتابخانه­ای، حمایت­های مالی و سازمانی، مهارت­های مدیریت اضطراب و مدیریت زمان می‌توانند در کاهش میزان اضطراب پژوهش و افزایش کمیّت و کیفیت تولیدات علمی مؤثر واقع شوند.
نتیجه­گیری: بررسی و شناسایی عوامل بازدارنده فعالیت­های پژوهشی از جمله اضطراب پژوهش، می­تواند راهگشای رشد کمّی و کیفی تولیدات علمی پژوهشگران کشور باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Researchers’ and Faculty Members’ Research Anxiety and its Causes: Literature Review

نویسندگان [English]

  • M. Erfanmanesh 1
  • F. Didegah 2
1 Researcher in the Information Science Department, Faculty of Computer Science and Information Technology, University of Malaya, Malaysia
2 PhD student at the Statistical Cybermetrics Research Group, University of Wolverhampton, UK
چکیده [English]

Purpose: This study described the issue of research anxiety as one of the most common anxiety factors and a barrier to research and science production in educational settings. It also focuses on the factors that provoke and increase this anxiety and explains experts’ advices on the methods of controlling and reducing it.
Design/Methodology /Approach: Literature review and analysis.
Findings: According to the findings of this study, factors like personal characteristics of researchers and faculty members, their research skills and the atmosphere of their scientific and academic environments can be influential in the amount of research anxiety experienced. On the other hand, factors such as proficiency in research methods, mathematics and statistics; computer, Internet and library literacy; financial and organizational support; and skills in stress management and time management can reduce the amount of anxiety and increase the quantity and quality of scientific research.
Conclusions: Reviewing and identifying the barriers to research activities including research anxiety may help researchers to improve their researches quantitatively and qualitatively

کلیدواژه‌ها [English]

  • research anxiety
  • Science production
  • Library anxiety
  • library research anxiety
  • Faculty members
  • Researchers