اُپک‌ها: انتظارات و پیشنهادات

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه پیام نور مرکز جهرم

2 دانشیار کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد

چکیده

هدف: هدف از ارائه این مقاله، شناخت و پیاده­سازی ویژگی­های مورد انتظار در اُپک­های کتابخانه­ای است، تا به کاربران خود این امکان را بدهند که بدون به مراجعه به سایت­های اینترنتی، به منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.
روش/ رویکرد پژوهش: تحلیل متون
یافته­ها: با وجود تقدم زمانی در ایجاد فهرست­های کتابخانه­ای نسبت به موتورهای جست­وجو و کتابفروشی­های اینترنتی، امروزه شاهد عقب­ماندگی مشهود این فهرست­ها  نسبت به رقبای جدی آنها یعنی موتورهای جست­وجوی اینترنتی هستیم. تحقیقات اخیر نشان می­دهد که استفاده از فهرست­های عمومی پیوسته (اُپک ها)،  نسبت به موتورهای جست­وجوی اینترنتی از استقبال کمتری برخوردارند. بنابراین باید در سرویس­های اطلاعاتی تغییراتی را اعمال و عقب­ماندگی اُپک­های کتابخانه­ای را نسبت به موتورهای جست­وجوی عمومی اینترنتی مانند گوگل و یا کتابفروشی­هایی چون آمازون، جبران کرد.
نتیجه­گیری: انتظارات یک کاربر در هنگام استفاده از اُپک یک کتابخانه، بهره­مندی حداکثری و سردرگمی حداقلی است. در­واقع این انتظار تا امروز به­صورت کامل و مورد انتظار محقق نشده است. جامعه کتابداری باید این هدف را برای خود ترسیم کند که اُپک باید جذاب و کارآمد باشد و اگر استفاده از آن آسان­تر از سایر رقبا نیست، حداقل به سهولت آنها باشد و از نقش کتابخانه­ها به­عنوان متولیان اطلاع­رسانی در طول تاریخ دفاع شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Online Public Access Catalogs (OPACs): Expectations and Suggestions

نویسندگان [English]

  • A. Biranvand 1
  • H. Sharif Moghaddam 2
1 Instructor in Library and Information Science, Payame Noor University of Jahrom, Jahrom, I.R. Iran
2 Associate Professor of Library and Information Science, Payame Noor University of Mashhad, Mashhad, I.R. Iran
چکیده [English]

Purpose: This research aimed to identify the features expected in library OPACs so that users have access to required resources without having to refer to supplementary websites.
Design/Methodology / Approach: This research used text analysis.
Findings: Despite the chronological precedence of the creation of library catalogues compared with the creation of search engines and digital bookstores, today we can see that library catalogues have dropped behind their main competitors, namely search engines. Recent studies show that online public access catalogs (OPACs) are used less than internet search engines. So some changes should be made in information services to compensate for the shortcomings of library OPACs in comparison with general search engines like Google or digital bookstores such as Amazon.
Conclusions: The main expectation of a user is maximum benefit and minimum confusion while using a library OPAC, but this expectation has not yet been properly realized. Librarians should focus on making OPACs more attractive and efficient and if using them is not easier than their competitors, at least they should be as easy as them and the role of libraries should be highlighted as custodians of information through history.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Online Public Access Catalog (OPAC)
  • Internet
  • library user
  • Librarian