تحلیلی بر تبیین نقد منابع اطلاعاتی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

چکیده

هدف: هدف از نگارش این مقاله، تبیین وضعیت درک، شناخت و تفسیر برداشت‌های ناقد از متن و نقش آن در نگارش نقد منابع است.
روش/رویکرد پژوهش: مطالعه منابع اطلاعاتی مرتبط، تحلیل و تطبیق کیفی نقش شناخت ناقد در نگارش نقد
یافته‌ها: نقد متون و منابع اطلاعاتی فرآیند پالایش اطلاعات است. در انجام این فعالیت تخصصی ناقدان بر اساس دانش خود و مبانی پذیرفته شده علمی تحلیل متون به نقد می‌پردازند. برای انجام نقد مطلوب منابع اطلاعاتی، مطالعه در باره مبانی شناختی و معرفت‌شناختی نقد می‌تواند به پیشرفت بهتر این فعالیت علمی منجر شود. با تکیه بر شناخت عقلانی از محتوا و نیز درک بهینه متن و یا اندیشه می‌توان به سطح بالاتری در تفسیر و تأویل متن دست یافت. یکی از مقوّمات مهم معرفت‌شناسی نقد منابع اطلاعاتی، پذیرفتن محدود بودن درک آدمی از منابع اطلاعاتی است. برای انجام نقدی مؤثر، ضروری است تا ناقد بکوشد به کُنه مفهوم دست یابد. در هر متنی امکان تفسیرهای مختلف وجود دارد و تلاش ناقد همواره بر آن است تا بتواند تفسیر مناسب­تری که امکان تطبیق‌پذیری بالاتری با متن دارد را ارائه دهد.
نتیجه‌گیری: در بسیاری از موارد، دستیابی به معنای نهایی امکان‌پذیر نیست و فرآیند تحلیل متن و ارائه برداشت­های مختلف می‌تواند به معنای نزدیک­تری نسبت به متن منجر شود. با این فرض امکان نقد متون در هر سطحی قابل پذیرش است و فرآیند نقد می‌تواند شامل مراحل و سطوح مختلفی شده که نسبت به میزان درک ناقد تغییر می‌کند.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of Explaining Information Resources' Criticism

نویسنده [English]

  • F. Doroudi
Ph.D. of Library and Information Science, National Library and Archives of Iran, Tehran, I.R. Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this paper is to explain the status of the understanding, recognizing and interpreting of the critic's perceptions of text and its role in writing criticisms for resources.
Design/Methodology/ Approach: The research was carried out through the study of relevant information resources and qualitative comparison and analysis of the role of the understanding of the critic in writing criticisms.
Findings: Criticizing texts and information resources is the process of purifying information. In doing this professional task, critics use their own knowledge and the accepted scientific bases for text analysis to perform criticism. In order to carry out optimal criticizing of information resources, studying about the cognitive and epistemological bases of criticism may lead to better improvement in this scientific task. Relying on a logical understanding of content and also optimized understanding of text or thought, one can reach a higher level in interpreting text. One of the important epistemological bases of criticizing information resources is accepting the limitations of human's understanding of information resources. In order to perform effective criticism, the critic must try to understand the underlying layers of concepts. In any text, there is the possibility of various interpretations and the critic always tries to present a better interpretation with a higher possibility of adaptation with the text.
Conclusion: In many cases, reaching the ultimate meaning is not possible and the process of analyzing text and presenting different perceptions may lead to a closer meaning to the text. With this assumption, the possibility of criticizing texts in any level is acceptable and the process of criticism can include different stages and levels which change based on the understanding of the critic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • criticizing information resources
  • text analysis
  • history of criticism
  • Critical thinking