ارزیابی نظام‌های ذخیره و بازیابی اطلاعات لوح‌های فشرده آموزشی کودکان در ایران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال

2 کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران

چکیده

هدف: به­منظور تعیین معیارهای استاندارد ذخیره و بازیابی اطلاعات لوح­های فشرده آموزشی کودکان، شیوه­های ذخیره و بازیابی اطلاعات لوح­های فشرده آموزشی کودکان در ایران  ارزیابی شده است.
روش/ رویکرد پژوهش: ارزیابی با استفاده از سیاهه وارسی انجام شده است.
یافته­ها: 5/47 درصد از معیارهای ذخیره­ و بازیابی اطلاعات و 67/73 درصد از معیارهای طراحی نرم­افزار توسط لوح­های آموزشی کودکان رعایت شده­اند.
نتیجه­گیری: لوح­های آموزشی کودکان از لحاظ ذخیره­ و بازیابی اطلاعات نامناسب، اما از نظر طراحی نرم­افزار دارای وضعیت مطلوبی هستند.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Evaluation of the Information Storage and Retrieval Systems of Educational CDs for Children in Iran

نویسندگان [English]

  • Z. Abazari 1
  • F. Hashemi 2
1 Assistant Professor, Department of Library and Information Science, Islamic Azad University, North-Tehran branch, Tehran, I.R. Iran
2 M.A. of Library and Information Science, National Library and Archives of Iran, Tehran, I.R. Iran
چکیده [English]

Purpose: This research aims to identify the standard criteria for information storage and retrieval in educational CDs for children by studying available methods.
Design/Methodology/ Approach: The evaluation was carried out through a checklist.
Findings: 47.5 percent of the criteria for information storage and retrieval and 73.67 percent of the criteria for software design were observed in the educational CDs for children. This shows that the educational CDs for children are not appropriate in terms of information storage and retrieval, but are favorable in terms of software design.

کلیدواژه‌ها [English]

  • information storage and retrieval
  • software for children and teenagers