سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464633120220321Proposing a Model of Factor Analysis for Natural Urban Hazards Information in Iranپیشنهاد الگوی تحلیل عاملی اطلاعرسانی مخاطرات طبیعی شهری ایران319270110.30484/nastinfo.2021.2915.2059FAزهرانیکدلدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-4338-4553فهیمهباب الحوائجیدانشیار گروه علوم ارتباطات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-0247-6614نجلاحریریاستاد گروه علوم ارتباطات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-2320-7023Journal Article20210705<strong>Purpose: </strong>To provide a model for natural hazards information for urban areas in Iran such as earthquakes<br /><strong>Method: </strong>A researcher-made questionnaire was circulated among184 senior managers of the Iranian Red Crescent Society selected by purposive sampling. Items of the questionnaire obtained from 114 sources published between 1990 and 2021, and compiled using meta-combination method and expert approval.138 questionnaires were completed and received. The statistical method was modeling and path analysis based on structural equations using SMART (PLS) software. To determine the validity of the model, the extracted<sup> </sup>Average Variance Extracted (AVE) or convergent validity were calculated. Combined reliability method has been used to eliminate measurement errors.<br /><strong>Finding:</strong> The information process is examined in three sections (ie. informants, tools & media, and message content). Informants consist of management organizations at national and local levels, as well as the civil society and the private sector. Tools and media consist of publications, art performance, games and competitions, audio and video materials, web resources, social media, GIS, and textbooks. Message content include individuals and families, national and local government organizations with a comprehensive study of earthquake risk in three pre-crisis, during crisis and post-crisis situations, based on exploratory factor analysis. Finally, 34 indicators in the section Informants, 41 indicators in the tools and media section and 57 indicators in the content of the information message section approved.<br /><strong>Conclusion:</strong>With regard to the informants section, Presidential Institution, Ministries of Interior, Roads and Urban Development, Communications and Information Technology, Municipalities and Villages Organization, Radio and Television Organization, Red Crescent Society, Governors Offices, MPs, city and municipal council members, heads of local departments, prominent locals, non-governmental organizations, and councilors approved in all crises. With regard to tools and media, artificial intelligence and cloud space, messengers (Telegram, WhatsApp, etc.), applications, seismic information systems, Geographical Information Systems (GIS), maps and satellite imagery, warning systems have been approved in three crisis situations. Content was agreed to include emergency bag before crisis occurs (0.746), interaction with people during the crisis (0.915), life skills and problem solving (0.910) after the crisis. With regard to the criteria of national and local management organizations (survey of jobs and livelihood of the community 0.655 before the crisis, organization of NGOs during the crisis and 0.721 post-crisis initial warning assessment) approved.<strong>هدف: </strong>ارائه الگوی اطلاعرسانی و اطلاعدهی برای آشنایی جامعه ایران با مخاطرات طبیعی مانند زلزله.<br /><strong>روش:</strong> پرسشنامه محققساخته بین ۱۸۴ نفر از مدیران ارشد جمعیت هلالاحمر ایران، که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، توزیع شد. شاخصهای این پرسشنامه از ۱۱۴ منبع منتشرشده بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ به دست آمده و با استفاده از روش فراترکیبی و تأیید خبرگان تدوین شده است. ۱۳۸ پرسشنامه تکمیل و دریافت شده است. روش آماری مبتنی بر مدلسازی و تحلیل مسیر براساس معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. بود. در مدل از شاخص میانگین واریانس استخراجشده یا روایی همگرا استفاده شده است. در این پژوهش برای ازبینبردن خطاهای اندازهگیری از روش پایایی ترکیبی استفاده شده است.<br /><strong>یافتهها:</strong><strong> </strong>فرایند اطلاعرسانی در سه بخش (اطلاعرسانان، ابزار و رسانهها، محتوای پیام اطلاعدهی) بررسی شده است. معیارهای اطلاعرسانان شامل سازمانهای مدیریت در سطح کشور، سازمانهای مدیریت در سطح محلی، جامعة مدنی و بخش خصوصی است. معیارهای ابزار و رسانهها شامل انتشارات، عملکرد هنری، بازیها و مسابقات، مواد صوتی و تصویری، منابع وب، رسانههای اجتماعی، سامانههای اطلاعات جغرافیایی و برنامة کتاب درسی است. معیارهای محتوای پیام اطلاعدهی شامل فردی و خانوادگی، سازمانهای حاکمیت ملی و محلی با بررسی جامع مخاطرة زلزله در سه موقعیت پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران، براساس تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شده است و درنهایت ۳۴ شاخص در بخش اطلاعرسانان، ۴۱ شاخص در بخش ابزار و رسانهها و ۵۶ شاخص در بخش محتوای پیام اطلاعدهی تأیید شد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> در بخش اطلاعرسانان نهاد ریاست جمهوری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان شهرداریها و دهیاریها، سازمان صداوسیما، جمعیت هلالاحمر، فرمانداری، نمایندگان مردم در مجلس، اعضای شورای شهر و شهرداری، رؤسای ادارات محلی، معتمدان محلی، سازمانهای مردمنهاد، شورایاران در تمام موقعیتهای بحران تأیید قرار گرفتهاند، در بخش ابزار و رسانهها، هوش مصنوعی و فضای ابری، پیامرسانها) تلگرام، واتساپ،...)، نرمافزارهای کاربردی (اپلیکیشنها)، سیستمهای اطلاعاتی زلزلهنگاری، سامانههای اطلاعات جغرافیایی(جی.آی.اس.)، نقشهها و تصاویر ماهوارهای، سیستمهای هشدار در هر سه موقعیت بحران تأیید شدهاند. در محتوای پیام اطلاعدهی زلزله در معیار فردی و خانوادگی (تهیه کیف اضطراری ۰/۷۴۶ در پیشازبحران، تعامل با سایر افراد محل سکونت ۰/۹۱۵ در حین بحران، مهارتهای زندگی و حل مسئله ۰/۹۱۰ پس از بحران) تأیید شدهاند و در معیار سازمانهای مدیریت ملی و محلی (بررسی مشاغل و معیشت جامعه ۰/۶۵۵ در پیش از بحران، سازماندهی سازمانهای مردمنهاد ۷۲۱/ ۰در حین بحران و ارزیابی هشدار اولیه ۰/۷۴۳ پس از بحران) تأیید شدهاند.<br /> سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464633120220321Components of Research Data Management (RDM) in Academic Librariesمؤلفههای مدیریت دادههای پژوهشی در کتابخانههای دانشگاهی2039273810.30484/nastinfo.2022.3125.2126FAناهیدسلیمانیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهانانشجوی دکتری رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران، و مسئول کتابخانه امام خمینی (ره) بروجن، استان چهارمحال و بختیاری، نهاد کتابخانههای عمومی کشور0000-0002-1445-4076علیمنصوریدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانorcid.org/ 0000-0003احمدشعبانیاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-0466-6240سید علیسیادتاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-2228-1168Journal Article20220129<strong>Purpose: </strong>In order to develop the services of academic libraries and provide new services called Research Data Management (RDM) for helping faculty members and researchers in managing their own research data and benefiting from the research data of others, this article seeks to identify the components of RDM in academic libraries. The outcome can be used as a model for implementing RDM in a systematic and effective way.<br /><strong>Methods:</strong> This research was carried out in two steps. The first step was a qualitative content analysis to identify components of RDM. In the second step using the identified compontents, a questionnaire was composed and circulated in two Delphi rounds among 20 Iranian experts in the field for validation and refinement. To ensure the reliability of the questionnaire and the internal consistency of questions, Cronbach's alpha coefficient was calculated with a result of 0.97.<br /><strong>Findings:</strong> In the first step 69 components were identified for 6 steps of RDM process, 1) planning; 2) ethical and legal issues; 3) organizing, documenting, generating metadata, 4) storing and backing up, 5) preserving, protecting, deleting data, 6) sharing, and dissemination. Participants added two new steps 1) <em>education and counseling</em> and 2) <em>technical</em> to the previous 6 steps. Also, some components were removed, modified, merged, and moved, and finally 56 components were emphasized in 8 stages.<br /><strong>Conclusion:</strong> All identified components are important in the management of research data in academic libraries. In addition, the results showed that the two components of "formulation and development of research data management plan" and "generating metadata to data and files" are of particular importance. Developing data management plan helps individuals and research institutes estimate the material and human resources needed for projects in advance. Also, generating metadata by increasing percision, makes search, retrieval, discovery, access, and reuse of data by other researchers. Academic libraries should consider this in research data management activities<strong>هدف: </strong>بهمنظور توسعة خدمات کتابخانههای دانشگاهی و ارائة خدمات نوین با عنوان «مدیریت دادههای پژوهشی» برای کمک به اعضای هیئت علمی و پژوهشگران در مدیریت دادههای پژوهشی خود و بهرهمندی از دادههای پژوهشی دیگران، این مقاله به دنبال شناسایی مؤلفههای مدیریت دادههای پژوهشی در کتابخانههای دانشگاهی است. از نتیجه پژوهش میتوان بهمنزلة مدلی برای پیادهسازی مدیریت دادههای پژوهشی بهطور نظاممند و مؤثر استفاده کرد.<br /><strong>روش:</strong> این پژوهش در دو مرحله انجام شد. گام نخست تحلیل محتوای کیفی برای شناسایی مؤلفههای مدیریت دادههای پژوهشی بود. در گام دوم با استفاده از مؤلفههای شناساییشده پرسشنامهای تهیه و در دو دور دلفی بین ۲۰ نفر از متخصصان ایرانی در این زمینه برای اعتبارسنجی و پالایش توزیع شد. برای اطمینان از پایایی پرسشنامه و همسانی درونی پرسشها، ضریب آلفای کرونباخ با نتیجه ۰/۹۷ محاسبه شد.<br /><strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها</strong>: در گام نخست ۶۹ مؤلفه برای شش مرحله فرایند مدیریت دادههای پژوهشی شناسایی شد: ۱) برنامهریزی؛ ۲) اصول اخلاقی و قانونی؛ ۳) سازماندهی، مستندسازی، تولید فراداده؛ ۴) ذخیرهسازی و تهیة نسخة پشتیبان؛ ۵) نگهداری، حفاظت، و حذف دادهها؛ و ۶) اشتراکگذاری، و انتشار دادهها . سپس متخصصان دو مرحلة جدید ۱) آموزش و مشاوره و ۲) فنی را به شش مرحلة قبلی افزودند. همچنین برخی از مؤلفهها حذف، اصلاح، ادغام و جابهجا شدند و درنهایت بر 56 مؤلفه در هشت مرحله تأکید شد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464633120240228Components of Strategic Management in Iranian Public Librariesمؤلفههای مدیریت راهبردی کتابخانههای عمومی ایران4071273510.30484/nastinfo.2022.3046.2100FAمریمکهزادی طهنهدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران0000-0002-2556-4799عاطفهزارعیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران0000-0002-2457-2455فخرالدینمعروفیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة ادبیات و علوم اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران0000-0002-1620-5591بهروزبیاتاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران0000000216840720Journal Article20240228<strong>Purpose: </strong>To explore the views of experts regarding the components of strategic management in public libraries in Iran. Findings can help provide efficient services and achieve the goals and vision of public libraries and be a good tool for operationalizing the strategic management of public libraries.<br /><strong>Methods: </strong>Delphi technique was employed to obtain the opinions of 20 strategic management and information science specialsists selected purposefully in three rounds. Shapiro-Wilk test was used to check normality of individual data. With a significance level of less than 0.05 alpha, with 0.95 confidence, the data were non-parametric (not normal). Due to the quality and sequence of the Likert spectrum and non-parametric items, non-parametric binomial tests were used which are specified in the table of results of the binomial test of the data ratio in the two groups. Also, if the significance level obtained was less than 0.05 alpha, it as considered significant with 0.95 confidence. Significance level greater than 0.05 alpha, was not significant with 0.95 confidence and was removed. Kendall test was also used to determine the degree of coordination between views expressed. Such coefficient is denoted by the symbol w, meaning a value between 0 and 1. If the Kendall coefficient was zero, it meant complete disagreement, and if it was one, it meant absolute agreement.<br /><strong>Findings: </strong>Out of 99 components of strategic management, 78 were approved . Out of 41 components related to the development of strategic plans, 11 existed in the mission of the Public Library Foundation, 8 related to the environmenta scanning (ie. opportunities and threats), 15 reflecting internal factors (ie. strengths and weaknesses), and 7 related to the selection of appropriate strategies. Outo of 25 components related to the implementation, 12 related to operational plans, marketing, financial and accounting, research&development, information technology, and 13 focused on management issues. Components of control and evaluation of strategic plans also included 12 components, including control and evaluation of internal and external factors. Panelists agreed control and evaluation is highly imporntant in th eprocess.<br /><strong>Conc</strong><strong>lusion: </strong>Seventy-eight basic components for strategic management were identified and approved and presented in a framework. The process and framework shows a deeper understanding of the strategic management system in public libraries. Public library administrators should identify gaps and shortcomings in strategic plans in the process of development, implementation, and evaluation.<strong>هدف: </strong>بررسی دیدگاه خبرگان درخصوص مؤلفههای مدیریت راهبردی کتابخانههای عمومی ایران. یافتهها میتواند به ارائة خدمات کارآمد و دستیابی به اهداف و چشمانداز کتابخانههای عمومی کمک کند و ابزار مناسبی برای عملیاتیکردن مدیریت راهبردی کتابخانههای عمومی باشد.<br /><strong>روش:</strong> با استفاده از تکنیک دلفی، نظر ۲۰ نفر از متخصصان مدیریت راهبردی و علوم اطلاعات، که بهصورت هدفمند در سه نوبت انتخاب شدند، بهدست آمد. برای بررسی نرمالبودن دادههای فردی از آزمون شاپیرو - ویلک استفاده شد. دادهها با سطح معنیداری کمتر از آلفا ۰/۰۵ و با اطمینان ۰/۹۵ ناپارامتریک (غیرنرمال) بودند. با توجه به کیفیت و توالی طیف لیکرت و موارد ناپارامتریک، از آزمونهای دوجملهای ناپارامتریک استفاده شد که در جدول نتایج آزمون دوجملهای، نسبت دادهها در دو گروه مشخص شده است. همچنین اگر سطح معنیداری بهدستآمده کمتر از آلفای ۰/۰۵ بود، با اطمینان ۰/۹۵ معنیدار درنظر گرفته شد. سطح معنیداری بیشتر از آلفا ۰/۰۵ با اطمینان ۰/۹۵ معنیدار نبود و حذف شد. همچنین برای تعیین میزان هماهنگی بین دیدگاههای بیانشده از آزمون کندال استفاده شد. این ضریب با علامت w نشان داده میشود؛ یعنی مقداری بین ۰ تا ۱. اگر ضریب کندال صفر بود، به معنای نبود توافق کامل و اگر یک بود، به معنای توافق مطلق بود.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: در ۷۸ مؤلفة اساسی برای مدیریت راهبردی شناسایی و تصویب و در یک چارچوب ارائه شد. فرایند و چارچوب، درک عمیقتری از فرایند توسعه، اجرا و ارزیابی شناسایی میکنند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464633120220321Narratives Through Dialogue: Analysis of LIS Oral History Projects in National Library and Archives of Iran (NLAI)روایت از روزن گفتوگو: تحلیل طرحهای تاریخ شفاهی کتابداری و اطلاعرسانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران7290271510.30484/nastinfo.2021.3014.2088FAپیمانهصالحینویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، تهران، ایران0000-0002-7635-2681Journal Article20211010<strong>Purpose:</strong><strong> </strong>To discuss the importance of oral history projects undertaken at the NLAI for securing a deeper understanding of the history of LIS in Iran. Analysis of the narratives shows that how the morale of the pioneer Iranian professional librarians has served the development of modern librarianship in their country.<br /><strong>Method:</strong><strong> </strong>The data based on which inferences are made were extracted through careful analysis of the content of the interviews carried out in the process of six oral history projects.<br /><strong>Findings</strong><strong>:</strong><strong> </strong>The challenges faced by early Iranian professional librarians in the process of the establishment, expansion and flourishing of modern librarianship in Iran, and transition from traditional to modern librarianship were many. Personality traits like work discipline, planning, and passion for acquiring skills from American colleagues (then working in Iran as consutants and educators) were instrumental in overcoming challenges.<br /><strong>Conclusion: </strong>Findings demonstrate how oral history can shed light on less seen aspects of contemporary history. Oral history projects need to be taught in LIS education to enable students to gain a deeper insight of their profession. Documenting oral history of public, school, university and specialized libraries is important for improving social status of the profession. Also, reporting activities of non-governmental organizations (NGOs) in order to strengthen the spirit of volunteer work in the fields of book, librarianship, and book reading should be on the agenda of those interested in the history of librarianship and trustees in this field to strengthen the culture of collective participation<strong>هدف:</strong> بحث درباره اهمیت طرحهای تاریخ شفاهی انجامشده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای اطمینان از درک عمیقتر از تاریخ کتابداری و اطلاعرسانی در ایران است. تحلیل روایات نشان میدهد که روحیه کتابداران حرفهای پیشکسوت ایران تا چه اندازه در خدمت توسعه کتابداری نوین در کشور خود بوده است.<br /><strong>روش: </strong>دادههایی که استنباطها برمبنای آنها صورت گرفته است، از تحلیل دقیق محتوای مصاحبههایی استخراج شده است که در فرایند چهار طرح تاریخ شفاهی تولید شده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> چالشهای پیش ِروی کتابداران حرفهای اولیه ایران در فرایند استقرار، گسترش و شکوفایی کتابداری مدرن در ایران و گذار از کتابداری سنتی به مدرن بسیار زیاد بود. ویژگیهای شخصیتی مانند نظم کاری و برنامهریزی، و اشتیاق به کسب مهارت از همکاران آمریکایی به عنوان مشاور در غلبه بر چالشها مؤثر بود.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> یافتهها نشان میدهد که چگونه تاریخ شفاهی میتواند جنبههای کمتر دیدهشده تاریخ معاصر را روشن کند. طرحهای تاریخ شفاهی باید در آموزش کتابداری و اطلاعرسانی تدریس شود تا دانشجویان بتوانند بینش عمیقتری از حرفه خود بهدست آورند. مستندسازی تاریخ شفاهی کتابخانههای عمومی، مدرسه، دانشگاه و تخصصی برای ارتقای جایگاه اجتماعی این حرفه حائز اهمیت است. همچنین گزارش فعالیتهای سازمانهای مردمنهاد بهمنظور تقویت روحیه کار داوطلبانه در حوزههای کتاب، کتابداری و کتابخوانی در دستور کار علاقهمندان به تاریخ کتابداری و متولیان این حوزه قرار گیرد و فرهنگ مشارکت جمعی را تقویت کند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464633120220321Everyday Life Information Seeking (ELIS) with Emphasis on Ethnicities and Minorities: A Systematic Reviewرفتار اطلاعیابی زندگی روزمره (الیس) با تأکید بر اقوام و اقلیتها: مرور نظاممند91108273610.30484/nastinfo.2022.3106.2128FAبهنازجلالیدانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران0000-0002-9661-3228میتراقیاسیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران0000-0003-0649-8121صفیهطهماسبی لیمونیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران0000-0002-1203-9303Journal Article20220129<strong>Purpose: </strong>Examining previous research in the field of information-seeking regarding daily rapid access behavior patterns, determining the research gaps, components and sub-components of interest, research methodology and spatial distribution of the existing body of research.<br /><strong>Methods:</strong> This systematic review is based on Prism standard. The related research were probed and extracted from 11 national databases from 2012 to 2020 and 5 none-Iranian from 1995 until 2021. Considering the input and output criteria, 25 research sources, including journal articles and dissertations, were identified.<br /><strong>Findings</strong>: Information and communication channels, information needs, and challenges in accessing information are the most important issues addressed<strong>.</strong> The sub-components of the investigated topics included books, magazines, newspapers, radio, satellite, internet, virtual social networks, family, relatives, friends, elders and libraries. Information needs included education, culture, economy, society, religion, health, climate, transportation, sports, nutrition, and customs. Challenges in accessing information involved inaccessibility of transportation systems, communication and information infrastructure, health centers, as well as language problems. The research literarure empolyed both quantitative and qualitative with more attention to ethnography. Also, questionnaires, interviews and observations were used. The study population in Iran are Tribes (42%), minorities (14%), teachers and other employees (28%), adults (14%); unfortunately, no study on children, clerics, youth and adolescents, and the elderly is available. The study population in the world are clergy (5%), minorities and immigrants (27%), youth and adolescents (16%), the elderly (5%), students, teachers, workers and other staff (28%) and adults (27%). Research has been conducted in Iran, Australia, USA, New Zealand, Spain, China (Taiwan), Africa (Nigeria), Canada, Pakistan, and Finland.<br /><strong>Conclusion</strong>: Attention to information behavior of everyday lifein the research literaure has intensified globaly. A wide range of studies have tageted information and communication channels, such as virtual social networks, paying attention to the information needs of minorities, ethnic groups, and focusing more on individual variables. However, there is little research addressing the impact of socio-economic, cultural and consumption capital on the everyday life information seeking on nomads, immigrants and other groups. In Iran, information resources, tools, technologies, and libraries have not been successful in meeting information needs of tribes and nomads. At the global level, benefiting from qualitative research methodologies has facilitated theorising in the field, whereas in Iran relying on quantitative techniques has prevented generating theories. As can be seen in research outside of Iran, due to the extensive, multidimensionality and complexity of information behavior, it is necessary for information seeking behavior experts to continue further investigation. Everyday life in the current period leads towards qualitative and individual research projects with mixed methods<strong>هدف</strong>: شناسایی وضعیت پژوهشهای انجامشده در زمینة رفتار اطلاعیابی زندگی روزمره، تعیین شکاف(های) پژوهشی، تعیین مؤلفهها و مؤلفههای فرعی مورد توجه، روششناسی پژوهشها و توزیع مکانی پژوهشهاست.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: پژوهش از نظر هدف کاربردی، ومبتنی بر مرور نظاممند و براساس استاندارد پریزماست. پژوهشهای مرتبط در ۱۱ پایگاه ملی و ۵ پایگاه اطلاعاتی خارجی بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۱ و در ایران ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ جستوجو و استخراج شد. با درنظرگرفتن معیارهای ورودی وخروجی، ۲۵ منبع پژوهشی، اعم از مقاله پژوهشی نشریات و پایاننامهها شناسایی و بررسی شدند.<br /><strong>یافتهها</strong>: کانالهای اطلاعاتی و ارتباطی، نیازهای اطلاعاتی، و چالشهای دستیابی به اطلاعات مهمترین مؤلفهها بودند. زیرمؤلفهها عبارتاند از: کتاب، مجله، روزنامه، رادیو، ماهواره، اینترنت، شبکههای اجتماعی مجازی، خانواده و اقوام، دوستان، بزرگان و شیوخ و ریشسفیدان و کتابخانهها. مؤلفههای فرعی نیازهای اطلاعاتی عبارتاند از: آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، مذهبی، بهداشتی و درمانی، آبوهوا، حملونقل، ورزش و تغذیه، وآدابورسوم. چالشهای دستیابی به اطلاعات عبارتاند از: صعبالعبوربودن راهها و حملونقل، زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی، نداشتن دسترسی به مراکز بهداشت و درمان، مشکلات زبانی، و سایر چالشها. روش پیمایشی در ایران (۵۷%) و جهان (۵۵%) بیشترین و روشهای پدیدارشناسی و قومنگاری کمترین کاربرد را داشتهاند. ابزار پرکاربرد پژوهش در ایران پرسشنامه و در جهان مصاحبه بوده است. جامعة بررسیشده پژوهشها در ایران عبارتاند از: اقوام و عشایر و ایل (۴۲%)، اقلیت (۱۴%)، معلمان، کارگران و سایر کارکنان (۲۸%) و بزرگسالان (۱۴%)؛ اما پژوهشی درمورد کودکان، روحانیون، جوانان و نوجوانان، و سالمندان یافت نشد. جامعه بررسیشدة پژوهشها در جهان عبارتاند از: روحانیون (۵%)، اقلیتها و مهاجران (۲۷%)، جوانان و نوجوانان (۱۶%)، سالمندان (۵%)، دانشجویان، معلمان، کارگران و سایر کارکنان (۲۸%) و بزرگسالان (۲۷%) است. از نظر جغرافیایی بیشتر پژوهشها در آمریکا و استرالیا انجام شده بود.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: : توجه به رفتار اطلاعیابی زندگی روزمره در ادبیات پژوهشی سطح جهانی افزایش یافته است. هدف گستره وسیعی از مطالعات کانالهای اطلاعاتی و ارتباطی مانند شبکههای اجتماعی مجازی، توجه به نیازهای اطلاعاتی اقلیتها، گروههای قومی و تمرکز بیشتر بر متغیرهای فردی است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد تأثیر سرمایة اجتماعی-اقتصادی، فرهنگی و مصرفی بر رفتار اطلاعیابی زندگی روزمره در عشایر، مهاجران و سایر گروه ها وجود دارد. در ایران منابع اطلاعاتی، ابزارها، فناوری ها و کتابخانه ها در رفع نیازهای اطلاعاتی ایلات و عشایر موفق نبوده اند. در سطح جهانی، بهرهمندی از روشهای تحقیق کیفی، نظریهپردازی در این حوزه را تسهیل کرده است، در حالی که در ایران تکیه بر تکنیکهای کمی مانع از تولید نظریهها شده است. همانطور که در تحقیقات خارج از ایران مشاهده می شود، با توجه به گستردگی، چندبعدی و پیچیدگی رفتار اطلاعاتی، لازم است کارشناسان رفتار اطلاع یابی به تحقیقات بیشتر ادامه دهند. زندگی روزمره در دوره کنونی منجر به انجام پروژه های تحقیقاتی کیفی و فردی با روش های ترکیبی می شود.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464633120220321Effectiveness of Semantic Tagging in Sense Disambiguation of Specialized Homographs from the Perspective of False Drop in Retrieving Scientific Textsتأثیر برچسبگذاری معنایی در رفع ابهام همنویسههای تخصصی از نظر ریزش کاذب در بازیابی متون علمی107124267710.30484/nastinfo.2021.2914.2063FAمینارضایی دینانیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی (گرایش بازیابی اطلاعات)، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0003-3002-1155معصومهکربلا آقایی کامراندانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-8744-6624وحیدرضامیرزاییاناستادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-5142-1732Journal Article20210719<strong>Purpose: </strong>The key problem in achieving efficient and user friendly retrieval when specialized homographs are searched is the development of a search mechanism to guarantee delivery of minimal irrelevant information (false drop=0). This paper has solved the problem through the implementation of a corpus-based approach using semantic tagging. The aim has been to optimize information retrieval system’s performance using semantic tagging of specialized homographs to decrease false drop<strong><em>.</em></strong><br /><strong>Method:</strong> This research was conducted experimentally and employed one of the three methods of word sense disambiguation. The research sample consisted of 442 scientific articles of two groups ie, experimental group and the control group. The control group had 221 full-text articles without tags and the experimental group included the same number articles, but manually tagged and placed in the proposed retrieval system to measure the effectiveness of tags in disambiguating specialized homographs and decreasing false drop.<br /><strong>Findings:</strong><em> </em>While retrieval in the control group was with false drops due to the semantic ambiguity of specialized homographs, tagging specialized homographs in the full text of articles in the experimental group had a direct effect on decreasing false drop. The level of significance of the Wilcoxon signed-rank test (P = 0.0001, Z = -5.909) showed that the rate of false drop of retrieval results after using the tagged specialized corpus in the information retrieval system was significantly different. Assessment of negative and positive rankings showed that the rate of false drop of the results after using the tagged specialized text corpus decreased significantly and reached its minimum level of 0.<br /><strong>Conclusion:</strong> The rate of false drop in the research findings is an evidence of acceptable tagging effectiveness in Sense Disambiguation of specialized homographs and its effective role in optimizing the information retrieval system to minimize false drop of the results. Accordingly, the corpus-based approach of the information retrieval system, while providing an opportunity for full-text retrieval could prevent false drop and save the user time and energy. Semantic tags are valuable for disambiguation of specialized homographs, but require high quality training data. Overall, the results show that well-structured training data can play a very important role to improve disambiguation. This research experimentally and analytically reveals that this approach, compared to keyword search, achieves a significantly better degree of false drop. The technique employed can be applied to the problem of information retrieval in all languages<strong>هدف:</strong><strong> </strong>مسئله اصلی در بازیابی مؤثر و کاربرمدار همنویسههای تخصصی، توسعه فرایندی است که بازیابی اطلاعات نامرتبط را به حداقل برساند (ریزش کاذب= ۰). در این مقاله سعی شده با بهکارگیری رویکرد پیکرهمدار با استفاده از برچسبگذاری معنایی، بازیابی مدارک حاوی همنویسههای تخصصی ارزیابی و با راهبردهای موجود (بدون برچسبگذاری) مقایسه و یافتهها آشکار شود. هدف بهینهسازی کارایی نظام بازیابی اطلاعات در کاهش ریزش کاذب بازیابی متون علمی با استفاده از روش رفع ابهام معنایی از همنویسههای تخصصی به کمک برچسبگذاری معنایی بوده است.<br /><strong>روش:</strong> پژوهش بهدلیل ماهیتش به روش تجربی انجام شد. روش تجربی از روشهای سهگانه رفع ابهام معنایی (بانظارت، نیمهنظارتی و بدون نظارت) بوده و روشی بانظارت بهشمار میرود. جامعه پژوهش را ۴۴۲ مقاله علمی در دو گروه گواه و آزمون تشکیل دادند. گروه گواه (پایه) شامل ۲۲۱ متن کامل مقاله بدون برچسب و گروه تجربی (آزمون) شامل همان ۲۲۱ مقاله، اما دارای برچسب بود که ۴۶ همنویسۀ تخصصی آنها به روش دستی برچسبگذاری شد و در نظام بازیابی پیشنهادی قرارگرفتند و برای بررسی کارآیی برچسبها در رفع ابهام معنایی، از همنویسههای تخصصی و کاهش ریزش کاذب آزموده شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> بازیابی در مقالههای گروه گواه بهدلیل ابهام معنایی همنویسههای تخصصی، با ریزش کاذب همراه بود؛ درحالیکه برچسبگذاری همنویسههای تخصصی در متن کامل مقالههای گروه تجربی، تأثیر مستقیمی در کاهش ریزش کاذب داشت. سطح معنیداری آزمون رتبههای علامتدار ویلکاکسون (۰/۰۰۰۱ = P، ۵/۹۰۹- = Z) نشان داد که میزان ریزش کاذب نتایج بازیابی بعد از بهکارگیری پیکره تخصصی برچسبگذاریشده در نظام بازیابی اطلاعات بهنسبت قبل، تفاوت معناداری داشت. بررسی رتبههای منفی و مثبت نشان داد که میزان ریزش کاذب نتایج بازیابی بعد از بهکارگیری پیکرة تخصصی برچسبگذاریشده به میزان معناداری کاهش یافته است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> حد ریزش کاذب در یافتههای پژوهش، گواه عملکرد قابل قبول برچسبگذاری در رفع ابهام معنایی همنویسههای تخصصی است. همچنین بیانگر نقش مؤثر آن در بهینهسازی نظام بازیابی اطلاعات برای بهحداقلرساندن ریزش کاذب نتایج است. بنابراین، رویکرد پیکرهمدار نظام بازیابی اطلاعات، ضمن فراهمآوردن بستر بازیابی تماممتن، زمینه جلوگیری از ریزش کاذب و صرفهجویی در وقت و انرژی کاربران را فراهم خواهد کرد. گفتنی است برای رفع ابهام معنایی همنویسههای تخصصی، برچسبها منابع ارزشمندیاند، اما این مستلزم بهرهمندی از مجموعة آموزش باکیفیت است. نتایج پژوهش نشان میدهد که دادههای آموزشی، که بهخوبی ساختاربندی شده باشند، نقش بسیار مهمی در بهبود رفع ابهام معنایی همنویسههای تخصصی ایفا میکنند. این پژوهش بهصورت تجربی و تحلیلی نشان داد که رویکرد پیکرهمدار در مقایسه با جستوجوی مبتنی بر کلیدواژه، بهطور معناداری سطح ایدهآلی از ریزش کاذب را بهدست میدهد. روش بهکاررفته برای رفع ابهام معنایی همنویسههای تخصصی در همة زبانها کاربرد دارد.