سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464632220210723Rethinking Functioning of Public Libraries from the Perspective of Jürgen Habermas Public Sphereبازاندیشی در کارکرد کتابخانههای عمومی از منظر حوزه عمومی یورگن هابرماس321264110.30484/nastinfo.2021.2812.2028FAشهنازخادمی زادهدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0003-4494-7709محمدرضاشکاریدانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0003-2423-7953عبدالرضانواحاستاد، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران،اسماعیلهاشمیاستاد، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانمنصورکوهی رستمیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20210326<strong>Purpose</strong><strong>:</strong> This study examines one of the factors leading to the transformation of public libraries into a social center. It explores how public libraries could become a place for frequent and daily visit for citizens to interact, receive information, and develop knowledge. <br /><strong>Method:</strong> The literature of social functions of public libraries and the literature of Public Sphere as proposed by Jürgen Habermas was reviewed. To ensure thoroughness of the review, citation chain technique was used, i.e. each relevant items retrieved was also checked for its citations. If the cited item was not found in databases, it was searched by title and the author name. <br /><strong>Findings: </strong>Public Sphere perspective in libraries can be realized in a way that legitimizes social issues and affairs. A public sphere framework can demonstrate their values and socio-political status. They can offer three areas of discourse, namely, governance and management, legitimation, and commons in the public sphere, as such to establish a two-way communication between the library and the community. The public sphere perspective in libraries can focus on how to manage and establish the legitimacy of public libraries through socially equitable means. A public sphere framework may provide an effective way to express the political and social value of public libraries. Public libraries can offer three areas of public discourse. The three areas connect the library to their community. Review showed that research in the area could be divided into two thematic categories. The first one examine how libraries function as public sphere infrastructure, the other one examines public libraries. If we expect the library to continue to maintain an actual community, and to attract the community in the time of pervasiveness of social media, it must develop the ability to penetrate the heart of people's lives. As a necessary component for their survival. <br /><strong>Conclusion: </strong>Before public libraries become part of the public sphere, research should be conducted to develop a single model. An operational model is needed then for navigating to proceed. To turn the library to a place for daily use and a place for citizens to meet each other and communicate.<strong>هدف: </strong>شناسایی عوامل پیش روی تبدیل کتابخانههای عمومی به مراکز اجتماعی هدف این پژوهش است، این که کتابخانههای عمومی چگونه میتوانند بر اساس نظریه حوزه عمومی یورگن هابرماس، بهعنوان مکانی برای استفاده دائم و روزمره و محلی برای ملاقات شهروندان با یکدیگر، اظهارنظر و کسب اطلاعات و معلومات در زمینههای گوناگون تبدیل شوند.<br /><strong>روش:</strong> این مطالعه بهروش کتابخانهای و با رویکردی تحلیلی انجام شد. متون مربوط به کارکردهای اجتماعی کتابخانههای عمومی، مطالعات موجود در حیطه کتابخانههای عمومی و حوزه عمومی و ارتباط بین این دو مفهوم، مرور شد. برای اطمینان از انجام جستوجوی دقیق، از تکنیک زنجیره استنادی نیز بهرهجویی شد، به این معنا که پس از بازیابی پژوهشهای مرتبط، و بارگیری و مطالعه آنها، با مراجعه به فهرست منابع هر مقاله، چنانچه مآخذی بنا به هر دلیلی در پایگاههای اطلاعاتی بازیابی نشده بودند، با جستجوی عنوان مقاله و نام پژوهشگر(ان) جستجو، بازیابی و بررسی شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> چشمانداز حوزه عمومی در کتابخانهها میتواند بر نحوه مشروعیتبخشی به مسائل و امور اجتماعی، و از راههای عادلانه محقق شود. یک چارچوب حوزه عمومی، قادر است بهعنوان روشی مؤثر برای بیان ارزشها و جایگاه سیاسی و اجتماعی این کتابخانهها استفاده شود. کتابخانههای عمومی میتوانند سه عرصه گفتمانی شامل حاکمیت، مشروعیتبخشی، اشتراکات و یکپارچگی در حوزه عمومی را نمایش دهند. این عرصهها قادر خواهند بود که ارتباطی دوسویه بین کتابخانه و جامعه برقرار نمایند. مرور مطالعات انجامشده نشان میدهد که پژوهشهای مربوطه را میتوان به دو دسته موضوعی تقسیم کرد: ۱) ادبیاتی که چگونگی عملکرد کتابخانهها بهعنوان زیرساخت حوزه عمومی را بررسی کردهاند؛ ۲) ادبیاتی که کتابخانههای عمومی را یک حوزه عمومی سنجیده، اگر انتظار داشته باشیم که کتابخانه در هیاهوی نفوذ شبکههای اجتماعی، مشکلات و معضلات زندگی، همچنان بتواند جامعه بالفعل را حفظ، و جامعه بالقوه را به خود جذب کند، باید توانایی نفوذ به بطن زندگی مردم را در خود پرورش دهد، تا جامعه را جزئی لازم برای بقای خود بدانند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس یافتهها، لازم است قبل از اینکه کتابخانههای عمومی بهصورت عملیاتی و کاربردی، با کاربست نظریه حوزه عمومی یورگن هابرماس به مراکز اجتماعی تبدیل شوند، نخست ازلحاظ نظری و پژوهشی، مطالعات متمرکزی انجام شود و به یک الگوی واحد و مشترک دست یافت، سپس بر اساس آنچه که بهدستآمده یک مدل عملیاتی ارائه شود تا در نهایت، کتابخانههای عمومی به مکانی برای استفاده دائم، روزمره و محلی برای ملاقات شهروندان با یکدیگر و همچنین برقراری ارتباط، تبادل عقیده، به اشتراکگذاری اطلاعات، اظهارنظر، کسب اطلاعات، معلومات و دانش در زمینههای گوناگون تبدیل شوند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464632220210723Semiotic Analysis of Interpretation's Components And Concept Creation for Use in Ontology Constructionتحلیل نشانهشناسانه از مؤلفههای مؤثر بر تفسیر و شکلگیری مفهوم جهت کاربست در هستیشناسی2339263410.30484/nastinfo.2021.2816.2033FAخدیجهمرادیدانشگاه الزهراامیرغائبیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا (س)0000-0003-0495-3434معصومهکربلا آقایی کامراندانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-8744-6624Journal Article20210409<strong>Purpose:</strong> One of the problems of ontology used with the aim of meaningful retrieval in the web and information systems is lack of attention to the processes of meaning formation in the human mind. Ontology has a reference structure. It tries to retrieve the meaning only by establishing relations among concepts. However, ontology does not pay attention to the issue of cognition and processes such as interpretation and formation of concepts in mind. The purpose of this study is to focus on the interpretation component of Peirce’s sign model to identify the components affecting the interpretation of various people from the Shiate Ashura event as an object of Peirce’s sign model for use in ontologies.. <br /><strong>Method:</strong> This qualitative research has two steps. In the first step, the Instagram’s personal pages of five groups of people (people whose pages had high number of followers and visitors, praisers, creators of Ashura work, ordinary people and people who have a different view of Ashura) were chosen identified and e analyzed using qualitative content analysis method. In the second step, 10 creators of Ashura works in painting, literature, calligraphy, film and caricature were selected. Their lived experiencs relted to creating works were collected and analyzed using the phenomenological method and semi-structured interview tool. <br /><strong>Results:</strong> 29 main categories and 292 sub-categories were identified and extracted from the qualitative content analysis of 6339 comments of Instagram pages in the first step, and 8 main categories and 47 sub-categories from the analysis of interviews of Ashura creators in the second step. <br /><strong>Conclusion:</strong> Individuals interpretations of an event (object), the formation of concept and mental patterns depend on three worlds (personal world, social world, and technology world) shape their experiences and mental preconceptions as well as the context in which the individual is located. The concept is context-oriented, and the interpretation does not depend on the individual interpreter alone, but also on the social context. Personal preferences is not the only way to interpret the signs. It is not the main determining factor in forming semantic systems such as ontologies. The context, social rules as well as habits limit the interpretation. Accordingly, the use of reference systems and rules of logic, and the use of artificial intelligence and computer science tools alone cannot help to represent meaning in the ontology. Rather, individual characteristics, contexts, mental presuppositions, and components existing in personal, society, and technology worlds affect the shaping of concepts and constructing meaning and paying attention to them in ontology. It is especially essential in the a multifaceted context oriented like Ashura.<strong>هدف:</strong> یکی از مشکلات هستیشناسی کمتوجهی به فرایندهای شکلگیری معنا در ذهن انسان است. هستیشناسی دارای ساختار ارجاعی است و تنها با برقراری روابط بین مفاهیم سعی دارد معنا را بازیابی کند؛ اما به مسئله شناخت و فرایندهای تفسیر و شکلگیری مفهوم در ذهن و خلق معنا در انسان توجهی ندارد. هدف پژوهش حاضر این است که با استفاده از الگوی سهوجهی نشانه پیرس و تمرکز بر مؤلفه تفسیر این الگو، مؤلفههایی را که در شکلگیری مفهوم در ذهن انسان و خلق معنا تأثیر دارند شناسایی و برای کاربرد در هستیشناسی معرفی کند. برای رسیدن به این هدف از عاشورا بهعنوان یک چندمعنایی استفاده شده است.<br /><strong>روش: </strong>این پژوهش کیفی در دو گام انجام شده است. در گام نخست، صفحات شخصی اینستاگرام پنج گروه (افراد پرطرفدار، مداحان، پدیدآورندگان آثار عاشورایی، مردم عادی، و افرادی با نگاه متفاوت) بهعنوان جامعه پژوهش، انتخاب و یادداشتهای منتشرشده در صفحات ایشان با روش تحلیلمحتوای کیفی تحلیل شدند. در گام دوم ۱۰ نفر از پدیدآورندگان آثار عاشورایی در زمینههای نقاشی، ادبیات، خوشنویسی، فیلم و کاریکاتور انتخاب و تجربه زیسته آن ها در خلق آثار با روش پدیدارشناسی تحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> تعداد ۲۹ مقوله اصلی و ۲۹۲ مقوله فرعی از تحلیل محتوای کیفی، ۶۳۳۹ یادداشت صفحات اینستاگرام در گام نخست و ۸ مقوله اصلی و ۴۷ مقوله فرعی از تحلیل مصاحبههای پدیدآورندگان آثار عاشورایی در گام دوم، شناسایی و استخراج شدند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> تفسیر فردی از یک واقعه و تشکیل مفهوم و الگوهای ذهنی در وی به سه جهان ( جهان شخصی، جهان اجتماع و جهان فناوری) وابسته است که تجربهها و پیشداشتههای ذهنی و همچنین بافتی که فرد در آن قرار دارد را شکل میدهند. مفهوم، بافتمحور است و تفسیر آن فقط به تفسیرگر فردی بستگی ندارد؛ بلکه وابسته به بافت اجتماعی است. ترجیح شخصی انسان، تنها راه تفسیر نشانهها وعامل تعیینکننده اصلی در شکلگیری نظامهای معنایی مانند هستیشناسیها نیست. بافتی که انسان در آن به سر میبرد، قواعد اجتماعی و همچنین عادتها، محدودیتهایی را برای تفسیر ایجاد میکند. بر این اساس، استفاده از نظام ارجاعی و قواعد منطق و همچنین بهکارگیری ابزارهای هوش مصنوعی و علوم رایانه بهتنهایی نمیتواند در هستیشناسی به بازنمایی معنا کمک کند؛ بلکه ویژگیهای فردی، بافت، پیشداشتههای ذهنی و مؤلفههای موجود در سه جهان شخصی، اجتماعی و فناورانه در شکلگیری مفهوم و ساخت معنا مؤثر، و توجه به آنها در هستیشناسی بهویژه در موضوعهای چندمعنایی و بافتمحور مانند عاشورا ضروری است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464632220210723Designing a Semantic Network for Qajarid Government Documents Held at the National Archives of Iranترسیم شبکه معنایی مفاهیم اسناد دیوانی دوره قاجار (مطالعه موردی:پایگاه اسناد آرشیو ملی ایران)4060264210.30484/nastinfo.2021.2855.2047FAصدفنعیمیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0009-0000-6123-7552فهیمهباب الحوایجیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران0000-0002-0247-6614نجلاحریریاستاد گروه علوم ارتباطات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-2320-7023ملوک الساداتحسینی بهشتیاستادیارگروه پژوهشی اصطلاحشناسی و هستانشناسی، پژوهشکده علوم اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعاتJournal Article20210523<strong>Purpose:</strong> To design a semantic network for Qajarid government documents through categorization and establishing thesaurus relations <br /><strong>Method:</strong> The present research is applied in terms of purpose. Quantitative, qualitative, and exploratory content analysis method are employed. Maxqda software was used to conceptualize the network and to understand systematic and hierarchical relationship among concepts. By analyzing most frequently used concepts in documents, a semantic network was drawn by coding. SPSS and Excel software are used in the quantitative part. <br /><strong>Findings:</strong> In determining the main concepts of documents, we found that with 6920 sub-categories, the highest frequency belongs to titles and positions of people. Considering its importance in the bureaucratic structure of the time. Due to the importance of this concept in the bureaucratic structure, semantic network resulted was drawn using thesaurus architecture (hierarchical, equivalence, dependent). Such semantic networks are based on all main and sub-categories extracted from the concept of titles and positions. Main categories include financial, military, royal court, administrative, religious and judicial titles and positions. Financial positions with (34%) found to be the most frequent. One. Financial positions of Mostofi, Mostofia-ol-Mamalek were most frequently used sub-categories <br /><strong>Conclusion:</strong> The semantic network drawn is one method of information retrieval that uses semantic knowledge to determine thematic areas for analysis and conceptualization information needs of researchers. This conceptual map helps developing a more precise and efficient ontology for organization archival records. In the present study we attempted to adopt new strategies for enclosing and mastering the conceptual vocabulary of Qajarid documents and constructing patterns in the field of semantic relations in an understandable way for computers and retrieval systems so that both indexers and searchers (subject matter specialists and terminologists) can make good use of the breadth and context of the connection among concepts and ideas associated with them.<strong>هدف: </strong>. ترسیم شبکه معنایی اسناد دیوانی دوره قاجار از طریق مقولهبندی و برقراری روابط اصطلاحنامهای هدف پژوهش است.<br /><strong>روش:</strong> پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی است که از روش تحلیل محتوای کمّی، کیفی و اکتشافی استفاده شده است. برای مفهومشناسی شبکهای و درک ارتباط سیستمانیک و تا حدودی سلسلهمراتبی میان مفاهیم از نرمافزار مکسکیودا استفاده شد. با تحلیل و واکاوی پربسامدترین مفهوم اسناد دیوانی دوره قاجار از طریق کدگذاری مفاهیم اسناد شبکه معنایی حاصل از آن ترسیم شد. همچنین از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. و اکسل در بخش کمّی پژوهش استفاده شده است.<br /><strong>یافتهها: </strong>بالاترین بسامد فراوانی مربوط به مفهوم القاب و مناصب با فراوانی ۶۹۲۰ مقوله فرعی یافت شد. با توجه به اهمیت این مفهوم در ساختار دیوانسالاری دوره قاجار، ترسیم شبکۀ معنایی حاصل از آن براساس رابطههای معنایی اصطلاحنامهای (سلسلهمراتبی، همارزی و وابسته) ارائه شده است. این شبکه معنایی براساس مقولههای اصلی و فرعی استخراجشده از القاب و مناصب دیوانی ترسیم شد. مقولههای اصلی عبارتانداز: القاب و مناصب مالی-دیوانی، القاب و مناصب نظامی-دیوانی، القاب و مناصب درباری-دیوانی، القاب و مناصب دیوانی-دیوانی و القاب و مناصب شرعی و قضایی- دیوانی. همچنین پربسامدترین مقوله اصلی مقوله القاب و مناصب مالی-دیوانی با (34 درصد) و پربسامدترین مقولههای فرعی مناصب مستوفی و مستوفیالممالک از مقوله مالی- دیوانی است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> شبکه معنایی حاصل از این پژوهش یکی از روشهای بازیابی داده است که با استفاده از دانش معناشناسی به تعیین موضوع، تحلیل و مفهومسازی نیاز اطلاعاتی پژوهشگران کمک میکند. همچنین کاربران اسناد به گستره موضوعی و در نهایت به دانشگستری و تولید دانش در اسناد دیوانی دوره قاجار پیمیبرند. ترسیم نقشه معنایی اسناد دیوانی دوره قاجار در موضوع مطالعات اسناد دیوانی دوره قاجار، شروعی برای هوشمندسازی، خودکارسازی و کارآیی بیشتر هستیشناسی تخصصی مطالعات آرشیوی است. در پژوهش حاضر تلاش شد برای دستیافتن به راهکارهای نوین احاطه و تسلط بر دایره مفهومی واژگان اسناد دیوانی، الگوهای ادراکی در روابط معنایی اسناد، بهصورتی قابل فهم، برای رایانه و نظامهای ذخیره و بازیابی ساخته شود، بهطوری که هم نمایهساز و هم جستجوگر (متخصصان و اصطلاحشناسان موضوعی) بتوانند از گستردگی و زمینه ارتباط میان مفاهیم آن و اندیشههای مرتبط با این مفاهیم بهخوبی بهره گیرند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464632220210723Identifying the Components of Research Self-Efficacy in the National Library and Archives of Iranشناسایی مؤلفههای خودکارآمدی پژوهشی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران6176263310.30484/nastinfo.2021.2841.2037FAمحبوبهقربانیاستادیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تهران، ایران0000-0002-1936-2533Journal Article20210422<strong>Purpose:</strong> The present study aimed to identify factors impact on self-efficacy and determine the relationships among such factors; also, to provide solutions and offer suggestions to boost self-efficacy among NLAI research staff. <br /><strong>Method:</strong> Grounded Theory method is employed in this study. Research staff members were invited to participate in the study based of their first-hand knowledge, experience or views. Open-ended and semi-structured interviews were carried out until saturation. A total of 26 interviews were conducted. Interview data was analysed in three stages, including open, axial, and selective coding. In open coding stage, meaningful concepts were extracted from the texts of the interviews and formulated as the components of research self-efficacy. In the axial coding stage, the components obtained from the previous stage were analysed and classified into the main categories of the central category, namely contextual conditions, interveners, causal conditions, strategies and consequences. In the selective coding stage, the relationships between main categories and the central category of the theoretical model were developed. Four criteria of credibility (accuracy of descriptions and findings by reviewing the texts of interviews and removing ambiguities from the interviewees), transferability (degree of generalizability of the results to other contexts and environments considering the in-depth description of the results), dependability (through accurate and documented recording of research information and process), and confirmability (avoidance of biases). <br /><strong>Findings:</strong> A total of 80 factors were identified in relation to the central category of "research self-efficacy". They were classified into 5 categories, namely, contextual conditions, causal conditions, intervening conditions, strategies, and consequences, including 3, 16, 21, 23, and 17 concepts, respectively. Highest frequency belonged to "psychological characteristics", "centrality of research in the organization", "management and planning in the organization", "material and spiritual support", and "organization progress" from contextual conditions, causal conditions, interveners, strategies, and consequences, respectively. <br /><strong>Conclusion:</strong> In general, components of research self-efficacy in the organization are related to individual, organizational and extra-organizational factors. Improving and attending to each of these components will lead to the growth and improvement of research self-efficacy in the organization, which ultimately results in the promotion of the research position of the organization. Findings showed that interviewees acknowledged the importance and role of research in promoting the position of the organization as well as the role of faculty members and researchers in strengthening the authority of the organization and found it necessary for the organization to support the research categories, including "research self-efficacy".<strong>هدف:</strong> شناسایی مؤلفهها، تعیین روابط بین آن ها و ارائه راهکارها و پیشنهادهایی برای تقویت خودکارآمدی پژوهشی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی.<br /><strong>روش:</strong> این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی و روش نظریه پردازی زمینه ای انجام شد. جامعه پژوهش اعضای هیئتعلمی و پژوهشگران سازمان بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق ۲۶ مصاحبه باز و نیمهساختاریافته گردآوری و مصاحبه ها تا زمانی که اطلاعات گردآوری شده تکراری شد و به اشباع رسید ادامه یافت. پس از پیادهسازی، متن مصاحبه ها در سه مرحله کدگذاری باز (استخراج مفاهیم و مقوله های فرعی)، کدگذاری محوری (دستهبندی مقولههای فرعی در مقوله های اصلی) و کدگذاری انتخابی (شامل ارائه مدل نظری روابط بین مقوله های اصلی) تحلیل شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> ۸۰ مقوله در رابطه با مقوله مرکزی «خودکارآمدی پژوهشی» شناسایی شد. این مقوله ها در ۵ دسته: شرایط زمینه ای شامل ۳ مفهوم، شرایط علّی شامل ۱۶ مفهوم، شرایط مداخلهگر شامل ۲۱ مفهوم، راهبردها شامل ۲۳ مفهوم و پیامدها شامل ۱۷ مفهوم دستهبندی شدند. بیشترین فراوانی در مصاحبه ها از شرایط زمینه ای «ویژگیهای روانشناختی» ، از شرایط علّی «اهمیتداشتن پژوهش در سازمان»، از مداخله گرها «مدیریت و برنامهریزی در سازمان»، از راهبردها «حمایت های مادی و معنوی» و از پیامدها «ارتقای سازمان» بیشترین فراوانی را داشتند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> به طور کلی مؤلفه های خودکارآمدی پژوهشی در سازمان با عوامل فردی، سازمانی و فراسازمانی مرتبط است. تقویت و توجه به هریک از مؤلفه ها باعث رشد و تقویت خودکارآمدی پژوهشی در سازمان خواهد شد که در نهایت منجر به ارتقای جایگاه پژوهشی سازمان می شود. آنچه که از مصاحبه های انجام شده بهدست آمد، نشان داد که مصاحبه شوندگان به اهمیت و جایگاه پژوهش در ارتقای جایگاه سازمان و نقش آفرینی اعضای هیئتعلمی و پژوهشگران سازمان در تقویت مرجعیت سازمان اذعان داشتند و حمایتهای سازمان از مقوله پژوهش از جمله «خودکارآمدی پژوهشی» را ضروری برشمردند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464632220210725Undergraduate Curriculum of Knowledge and Information Science in Need of Reconstructionضرورت بازسازی برنامه درسی جدید دوره کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانششناسی77104265610.30484/nastinfo.2021.2901.2053FAمهردادچشمهسهرابیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان0000-0003-1856-4210Journal Article20210614<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study is to reevaluate the new undergraduatecurriculum of Knowledge and Information Science (KIS) in Iran to determine the rate of content changes, consistency, and advantages and disadvantages. <br /><strong>Method:</strong> Content and documentary analysis methods are used. The content of the curriculum approved in 2015 and previous LIS curricula are compared. A purposeful selected sample of 71 articles related to the education and curriculum development for KIS are analyzed. <br /><strong>Findings:</strong> The structure of the new curriculum is based on library science. The required courses consist of the 6 groups: 1) bibliography, 2) collection development, 3) information organization, 4) service delivery, 5) library building design and architecture, and 6) management basics. Due to the dispersion of courses we noticed, the program does not cover various aspects of library science. The wide spectrum of topics needed in current library education should be added to the developing curriculum and syllabuses in the areas of <em>collection development and content production</em>, <em>organization of information and knowledge</em>, <em>service delivery</em>, <em>management</em>, <em>access and dissemination</em>, and <em>marketing of products and services</em>. <br />The output of such a curriculum is will not be an information scientist, but a librarian who is familiar with information technologies. The content shows that the new curriculum has a hybrid approach orientation, that is, a technological - market friendly - pragmatic approach based on library science. As to the rate of change, the new curriculum compared to previous ones, contains 80 credits of the undergraduate curriculum which was taught at the University of Tehran in 1970s, merged into 45 credits in the 2015 program. Also, compared to the 1996 curriculum, 27 new courses follow the same format. The 80 credits of specialized courses of 1996 curriculum are grouped into 57 credits in the 2015 curriculum. This has caused discrepancy between the title of the discipline (Knowledge and Information Science) and the content of the curriculum. <br /><strong>Conclusion:</strong> Reconstruction of the new curriculum is necessary. It is necessary to create a mechanism to ensure the quality of the curriculum as information ecosystem is changing. On the one hand, traditional library environment and its practices, such as cataloging and classification, face serious challenges. On the other hand, the Web has become the new library. Webology is the new specialization. This new environment requires a range of activities and services that calls for new knowledge and skills. We suggest that Iranian Library and Information Science Association (ILISA) reviews the curriculum.<strong>هدف: </strong>تعیین وضعیت برنامه درسی جدید رشته علم اطلاعات و دانششناسی از منظر رویکرد تدوین، میزان تغییر محتوا، همخوانی بین عنوان رشته و محتوای برنامه درسی، و برجستگیها و کاستیهای آن.<br /><strong>روششناسی:</strong> از روشهای تحلیل محتوا و تحلیل اسنادی استفاده شد. محتوای برنامه درسی جدید کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانششناسی (مصوب ۲۸ بهمن ۱۳۹۳) و برنامههای درسی قبلی تحلیل شد. همچنین ۷۱ مقاله مربوط به موضوع آموزش و برنامههای درسی رشته علم اطلاعات و دانششناسی با روش نمونهگیری هدفمند تجزیهوتحلیل شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد محور اصلی برنامه درسی کارشناسی رشته، علم کتابخانه است که عمده دروس آن شامل ۶ رکن است: ۱) منبعشناسی؛ ۲) مجموعهسازی؛ ۳) سازماندهی؛ ۴) خدماترسانی؛ ۵) طراحی و معماری؛ و ۶) مدیریت. خروجی این برنامه یک متخصص علم اطلاعات یا دانش نیست، بلکه کتابداری است آشنا با فناوریهای کاری. این برنامه، بهدلیل تنوع و پراکندگی دروس، کل جنبههای اساسی هسته برنامه یعنی کتابخانه را نیز دربر نمیگیرد. با توجه به طیف گسترده موضوع کتابخانه که یک سر آن به کتابخانه سنتی و سر دیگر به کتابخانه هوشمند ختم میشود، لازم است در تدوین دروس تخصصی مانند مجموعهسازی و تولید محتوا، سازماندهی، طراحی، مدیریت، بازاریابی و خدماترسانی، این طیف در تدوین سرفصلها لحاظ شود. در کنار برجستگیهای برنامه درسی جدید، خطاها، ضعفها و کاستیهای چشمگیری نیز بهویژه از نظر محتوا در آن مشاهده میشود. از نظر رویکرد، شواهد نشان میدهد که برنامه درسی جدید میل به سمت یک رویکرد ترکیبی یعنی رویکرد فناورانه-بازارپسندانه- عملگرایانه با محوریت علم کتابخانه دارد. درباره میزان تغییر برنامه درسی بهنسبت برنامههای قبلی، ۸۰ واحد دوره کارشناسی دانشگاه تهران قبل از انقلاب در ۴۵ واحد برنامه درسی مصوب ۱۳۹۳ تجمیع شده است. درباره تغییرات برنامه درسی جدید بهنسبت برنامه درسی سال ۱۳۷۵، ۲۷ درس برنامه جدید، قالب دروس برنامه سال ۱۳۷۵ را با خود دارند. یعنی ۸۰ واحد دروس تخصصی برنامه درسی ۱۳۷۵ در ۵۷ واحد درسی برنامه ۱۳۹۳ تجمیع شده است. همچنین نتایج نشان داد بین عنوان رشته (علم اطلاعات و دانششناسی) و محتوای برنامه درسی تناقض آشکاری وجود دارد. افزون بر این، لازم است سازوکارهای برای تضمین کیفیت برنامههای درسی رشته علم اطلاعات و دانششناسی در کشور ایجاد شود. پیشنهاد میشود، با توجه به سازوکارهای موجود در انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران، اعتبار برنامههای درسی توسط این انجمن سنجیده شود.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج این مطالعه، ضرورت بازسازی برنامه درسی جدید را بهروشنی نشان میدهد. درمجموع، اکوسیستم اطلاعاتی درحال دگرگونی است. از یک طرف محیط سنتی کتابخانه و نظامهای برآمده از آن مانند فهرستنویسی و ردهبندی با چالشهای جدی مواجهاند؛ از سوی دیگر، وب، کتابخانه جدید است و وبشناس حرفه جدید این قلمرو. ما درحال گذار از کتابخانه سنتی به کتابخانه جدید هستیم. طبیعی است که این محیط جدید و این گستردگی فعالیتها و خدمات، دانش و مهارتهای جدید را میطلبد که خودبهخود بازنگری سرفصلهای رشته را اجتنابناپذیر میکند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464632220210723Linked Data Research Literature: A Systematic Reviewمرور نظاممند پژوهشهای دادههای پیوندی105123262410.30484/nastinfo.2021.2821.2034FAرقیهقربانی بوساریدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایرانمیتراقیاسیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران0000-0003-0649-8121علی اصغررضویاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران0000-0002-9386-1429Journal Article20210409<strong>Purpose:</strong> Linked data as a component of the Semantic Web is defined as the best way to publish and link structured data on the web environment. Linked data creates integrated data as new data in that environment. Despite the efforts to create linked data in recent years, it can be said that it is expanding significantly. However, implementing it requires the use of new technologies in semantic web. This study aims to review the studies in this area in order to identify issues received more attention from the research community, as well as the benefits gained and challenges faced in implementation. <br /><strong>Method:</strong> Our search on the WOS revealed that 20 journals contain highest number of research in field of linked data with regard to library and information science. Out of 22966 articles identified, 20 were selected and reviewed using the standard Prisma guide,. This standard is designed for reporting Systematic Reviews. The research tool was a checklist based on inclusion and exclusion criteria. Descriptive statistics were used to analyze the data. <br /><strong>Finding:</strong> Findings showed that semantic web, linked open data, ontology, interoperability, similarity, natural language processing, metadata, digital libraries are topics covered in the reviewed articles most. Technical benefits and challenges (related to linked data sets, linked data tools and methods, related to technological and ontological issues), financial and human benefits and challenges were examined. The benefits and challenges are both assigned to the technical category and the sub-category "benefits related to linked data sets" and "challenges related to linked data sets" with 35 percent. Discover the benefits of expanding entities by examining the types of links in linked data, create appropriate links data with data from other online services, improvement in open data discovery, and increase the visibility of linked data with data from other online services are among the benefits associated with linked datasets. Over diversity of interdisciplinary data, the complexity of accessible vocabulary, and the problems associated with cataloging resources are among the challenges associated with linked datasets. Methods and tools used most to use linked data are SKOS or "Simple Knowledge Organization System", DBPedia ontology, Bibliographic ontology (Bibo) and FOAF with frequencies of 7, 7, 5 and 4 respectively. Solutions and suggestions are presented in relation to implementation of linked data. <br /><strong>Conclusion:</strong> For successful implementation and application of linked data in libraries, information centers, and projects different methods and tools are used. Despite facing challenges, this has made organizing, searching, and retrieving information easier and beneficial outcomes.<strong>هدف:</strong> مرور مطالعات انجامشده در رابطه با موضوع داده های پیوندی و شناسایی بیشترین موضوعات پرداختهشده در این موضوع، مزایا و چالشهای موجود.<br /><strong>روش:</strong> روش پژوهش مرور نظاممند است. در جستجوی اولیه در وبگاه علوم مشخص شد که ۲۰ مجله بنا به نتایج پژوهش دارای بیشترین تولیدات علمی موضوع داده های پیوندی در مقوله علم اطلاعات و دانششناسیاند. پس از بررسی و پایش ۲۲۹۶۶ مقاله استخراج و سپس با استفاده از راهنمای استاندارد پریزما، نهایتاً ۲۰ مقاله انتخاب شد. ابزار پژوهش از نوع سیاهه وارسی بر مبنای معیارهای ورود و خروج بود و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> وب معنایی، هستیشناسی، دادههای باز پیوندی، تعاملپذیری، شباهت دادهها، پردازش زبان طبیعی، فراداده و کتابخانه دیجیتال بیشترین موضوعهایی است که در مقالات موردنظر به آنها پرداخته شده است. مزایا و چالش های فنی (مرتبط با مجموعه داده های پیوندی، ابزارهای دادههای پیوندی مرتبط با مسائل فناورانه، و هستیشناختی)، عوامل مالی و انسانی در مقالات بررسی شد. در ادامه طبق یافتهها مشخص شد که مزایا و چالشهای دادههای پیوندی هر دو بهتفکیک به مقوله فنی و زیرمقوله فرعی«مزایا و چالشهای مرتبط با مجموعه داده های پیوندی» هر کدام با ۳۵ درصد اختصاص یافته است. امکان کشف گسترش موجودیتها با بررسی انواع پیوند در دادههای پیوندی، ایجاد پیوند مناسب دادهها با دادههای سایر خدمات پیوسته، بهبود در کشف دادههای باز، افزایش رؤیتپذیری دادههای پیوندی با دادههای سایر خدمات پیوسته از جمله مزایای مرتبط با مجموعه دادههای پیوندی، و تنوع بیش از حد دادههای بین رشتهای، پیچیدگی واژگانِ در دسترسی، مشکلات مربوط به فهرستنویسی منابع از جمله چالشهای مرتبط با مجموعه دادههای پیوندی است. طبق یافتههای پژوهش، بیشترین روشها و ابزارهای بهکارگیری دادههای پیوندی مربوط به «نظام ساده سازماندهی دانش» یا اسکاس، هستیشناسی دی.بی.پدیا، هستیشناسی کتابشناختی و اف.اُ.ا.اف. به ترتیب با ۷، ۷، ۵ و ۴ فراوانی است. راهکارها و پیشنهادهایی در مقالات مورد بررسی نیز در رابطه با به کارگیری داده های پیوندی ارائه شد که باز، مفید، قابل کشف، سالم و پیوندیبودن داده ها از جمله آن هاست.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به مطالعات مورد بررسی، برای پیادهسازی و بهکارگیری دادههای پیوندی در کتابخانهها، مراکز اطلاعرسانی و پروژههای مختلف خارجی از روشها و ابزارهای مختلفی استفاده شده است که با وجود چالش های موجود، سازماندهی، جستجو، و بازیابی اطلاعات را تسهیل کرده است و مزایای مختلفی نیز به همراه دارد. پژوهشگران علم اطلاعات و دانششناسی، مهندسان نرمافزار و... با آگاهی از موارد مطرحشده در این پژوهش میتوانند در معماری کتابخانههای دیجیتال و پروژههای مبتنی بر وب موفقتر عمل کنند.