سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621320101122Is the University of Isfahan Ready for Implementing Knowledge Management?آیا دانشگاه اصفهان برای پیادهسازی مدیریت دانش آماده است؟620193FAبنفشهفتحاللهیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی گرایش مدیریت اطلاعات دانشگاه اصفهانابراهیمافشار زنجانیاستادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهانداموننوذریسرپرست منابع انسانی اطلس خودرو (کیاموتورز)Journal Article20091229Today, knowledge management is recognized as a strong tool for obtaining a competitive advantage and managing the explicit and tacit knowledge assets of organizations. Universities–as organizations for producing, increasing and disseminating knowledge–may also benefit from knowledge management. In order to effectively apply knowledge management, it is important to conduct a feasibility study for its implementation. In this research paper, a study has been carried out on the preparedness of the University of Isfahan in terms of culture and human factors, structure and procedures, and technical infrastructures for implementing knowledge management. The research population for this consists was 135 faculty members of the University of Isfahan who have implemented research projects there from 2005 to 2007. The data were collected through a questionnaire based on Hubert Rampersad’s questionnaire. The findings show that the University of Isfahan is more ready in terms of information technology infrastructures than organizational structure and procedures and culture and human factors.امروزه، مدیریت دانش را ابزاری قدرتمند برای دستیابی به مزیتهای رقابتی و مدیریت داراییهای دانشی آشکار و پنهان سازمانها میدانند. دانشگاهها نیز در مقام سازمانهای تولید، رشد، و اشاعۀ دانش میتوانند از آن بهره گیرند. برای اعمال مدیریت دانش بهصورت اثربخش، امکانسنجی پیادهسازی آن اهمیت بسزایی دارد. در پژوهشی که گزارش آن را میخوانید، آمادگی دانشگاه اصفهان از لحاظ فرهنگ و عوامل انسانی، ساختار و فرایندها، و زیرساخت فنی برای پیادهسازی مدیریت دانش بررسی شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را 135 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان تشکیل دادهاند که طی سالهای 84- 86 در این دانشگاه مجری طرح پژوهشی بودهاند. دادههای این پژوهش با استفاده از پرسشنامهای گردآوری شده که الگوی آن پرسشنامه هربرت رمپرساد است. یافتهها حاکی از آن است که دانشگاه اصفهان از لحاظ زیرساخت فناوری اطلاعات آمادگیاش برای پیادهسازی مدیریت دانش بیشتر از ساختار و فرایندهای سازمانی و فرهنگ و عوامل انسانی است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621320101122Improving the Satisfaction of Library Users Using the Customer Relationship Management System: a Report of an Experienceارتقای رضایت کاربران کتابخانه با استفاده از سامانة مدیریت ارتباط با مشتری: گزارش یک تجربه2239194FAنجلاحریریعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0003-2320-7023شبنمشاهوارکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، سازمان مدیریت صنعتیJournal Article20100103The aim of carrying out this research is to provide solutions to improve the satisfaction level of users of the central library of the Industrial Management Institute (IMI) using the customer relationship management system. This research has been carried out in three phases. The first phase studied the factors that influenced user dissatisfaction. This phase was conducted with a quantitative approach and used the descriptive-survey method in which LibQual questionnaires were distributed among a sample of 274 library users. In the second phase of the research, using a qualitative approach, a descriptive case study was carried out and complementary data related to the dissatisfaction factors and solutions to improve satisfaction were collected through an interview with a focus group of the most dissatisfied library users. In the third phase, with the help of the findings of the two phases mentioned which provided the required information basis, solutions were presented for improving the satisfaction of users and a customer relationship management system was designed and proposed for the central library of the Industrial Management Institute. This system is capable of being customized by library users and has a potential capacity for providing the services required by the users and even services above their requirements.هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائة راهکارهای ارتقای سطح رضایت کاربران کتابخانۀ مرکزی سازمان مدیریت صنعتی با استفاده از سامانة مدیریت ارتباط با مشتری است. این پژوهش در سه مرحله انجام شده است. مرحلۀ اول به منظور آگاهی از عوامل نارضایتی کاربران، با رویکرد کمّی و به روش پیمایشی توصیفی، با استفاده از پرسشنامة لایبکوآل بر روی یک نمونة تصادفی طبقهای برروی 274 نفر از کاربران اجرا گردید. در مرحلۀ دوم پژوهش با بهکارگیری رویکرد کیفی، یک مطالعة موردی توصیفی انجام شد و دادههای تکمیلی مربوط به عوامل نارضایتی و راهکارهای افزایش رضایت از طریق مصاحبۀ تمرکز گروهی با ناراضیترین کاربران کتابخانه گردآوری شد. در مرحلة سوم، یافتههای حاصل از دو مرحلة پیشگفته، با فراهم کردن مبنای اطلاعاتی لازم منتهی به ارائة راهکارهای ارتقای رضایت کاربران و طراحی و پیشنهاد سامانۀ مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانۀ مرکزی سازمان مدیریت صنعتی گردید. این سامانه، با دارا بودن امکان شخصیسازی برای اعضای کتابخانه، از ظرفیت بالقوه برای ارائة خدمات مورد نیاز و فراتر از نیاز کاربران برخوردار است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621320101122Evaluation of the Collections of the Libraries of Comprehensive Universities According to the Standards for University Libraries of Iranارزیابی مجموعههای کتابخانههای دانشگاههای جامع با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران4058195FAسید عابدینحسینیعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازمنصورکوهی رستمیمسئول امور کتابخانههای اداری کتابخانههای عمومی شهرستان اهوازJournal Article20090214This research evaluates the collections of the central libraries of comprehensive universities under the supervision of the Ministry of Science, Research and Technology of Iran according to the standards for university libraries. The aim is to study the status of the collections of these libraries based on the “standards for university libraries of Iran”. The research population includes all the central libraries of the universities. The data was collected using a checklist prepared based on the standards for university libraries of Iran. From a total of 25 checklists distributed, 19 (76 %) were returned. The research has been conducted using the evaluative survey method. Findings of data analysis show that on average 62.4 % of the central libraries of the universities studied meet this standard in terms of the qualitative approach. In terms of the quantitative approach, only 19.97 % of the central libraries studied have the collections required according to the standards. This means that in terms of collection standards, the libraries studied face acute shortage of resources and are in a very bad condition.پژوهش حاضر، به ارزیابی مجموعة کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر مبنای استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی میپردازد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی وضعیت مجموعة کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مورد نظر بر مبنای «استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران» است. جامعة پژوهش کلیة کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مذکور هستند. جمعآوری دادهها با استفاده از سیاهة وارسیای که بر اساس استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران تهیه شده، صورت گرفته است. در مجموع، از 25 سیاهة وارسی توزیع شده، تعداد 19 سیاهة وارسی، یعنی (76 درصد) بازگردانده شد. پژوهش حاضر به روش پیمایش ارزشیابی انجام گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مورد مطالعه از نظر رویکرد کیفیِ مجموعه، بهطور میانگین، (4/62درصد) با این استاندارد مطابقت دارند. از نظر رویکرد کمّی نیز در مجموع کتابخانههای مرکزی مورد مطالعه، تنها (97/19درصد) مجموعة مورد نیاز بر اساس استاندارد را دارا هستند، یعنی کتابخانههای مورد نظر با توجه به استاندارد مجموعه، با کمبود شدید مجموعة منابع مواجه هستند و از این لحاظ در وضعیت بسیار نامطلوبی به سر میبرند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621320101122Using the SERVQUAL Model to Study the Quality of Library Services:
A Report of the Shahid Sadoughi University of Medical Sciencesاستفاده از مدل تحلیل شکاف برای بررسی کیفیت خدمات کتابخانه: گزارشی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد6076196FAعلیرضارجبیپور میبدیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد و مدرس دانشگاهبتولرجبیپور میبدیدانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزدJournal Article20100116The SERVQUAL model is an instrument which can be used to evaluate the quality of services from the viewpoint of customers in three levels i.e. desired services, perceived services and minimum services expected. The main objective of this research was to qualitatively study the services provided to users using the service quality scale and also to review the problems of users when using libraries. This research was carried out in spring and summer 2008 in the libraries of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. Firstly the SERVQUAL questionnaire was distributed among library users and they were asked to score the different services of the libraries in terms of quality and over the three levels i.e. expected services, perceived services and minimum acceptable services. The collected data was analyzed using SPSS and the average of qualitative services was calculated. This research showed that the studied libraries haven’t met users’ expectation in any of the qualitative aspects of service. The findings of this study indicate the weaknesses and strengths of qualitative aspects of service according to the viewpoint of users, and shows in which aspects the libraries studied have acceptable services in terms of quality. These findings will help managers in their decision making so that they may increase the qualitative services of libraries and insure the satisfaction of users.مدل تحلیل شکاف ابزاری است که با استفاده از آن میتوان کیفیت خدمات را از دیدگاه مشتری در سه سطح خدمات مورد انتظار، خدمات ارائه شده، و حداقل خدمات مورد انتظار ارزیابی نمود. هدف اصلی این مطالعه، بررسی کیفی خدمات ارائه شده به کاربران، با استفاده از مقیاس کیفیت خدمات و نیز بررسی مشکلات کاربران هنگام استفاده از کتابخانه بود. این مطالعه در بهار و تابستان سال 1387، در کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. در ابتدا، پرسشنامة تحلیل شکاف بین کاربران کتابخانههای مورد نظر توزیع شد و از آنها خواسته شد که به ابعاد خدمتی مختلف کتابخانهها از نظر کیفی در سه سطح خدمات مورد انتظار، خدمات ارائهشده، و حداقل خدمات قابل قبول نمره دهند. اطلاعات جمعآوری شده توسط نرمافزار اس.پی.اس.اس. تجزیه و تحلیل و میانگین خدمات کیفی محاسبه گردید. مطالعة حاضر نشان داد که کتابخانههای مورد مطالعه در هیچیک از ابعاد کیفی خدمات، نتوانستهاند انتظارات کاربران خود را برآورده کنند. نتایج این مطالعه بیانگر نقاط ضعف و قوت ابعاد کیفی خدمات از دیدگاه کاربران خطاب به مدیران بود و نشان داد که کتابخانههای مورد مطالعه در چه ابعادی از نظر کیفی خدمات قابل قبولی دارند. این نتایج، به مدیران در تصمیمگیریها کمک میکند تا خدمات کیفی خود را افزایش داده و در نتیجه رضایت کاربران را فراهم کنند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621320101122What do the Faculty Members of the University of Zabol Expect from the Central Library of this University?اعضای هیئت علمی دانشگاه زابل از کتابخانة مرکزی دانشگاه این شهر چه انتظار دارند؟7888197FAزهرااسدزادهکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانة مرکزی دانشگاه زابلJournal Article20100413This research studies the information needs of faculty members in the University of Zabol in order to determine the service priorities of the central library and to identify obstacles to information access. The research was carried using a survey. The analysis of data collected showed that books, journals and e-journals are the most important resources faculty members use to meet their information needs. 42.1 per cent of the members preferred to use electronic and digital resources. The aims for accessing information were found to be guidance in developing a research topic (58.9 per cent), improving teaching skills (36.8 per cent), writing books and papers (29.5 per cent), identifying special resources (28.4 per cent), and updating special information (27.4 per cent). The research findings also show that the most important obstacles to information access include: lack of a suitable study hall for faculty members, shortage of library resources, lack of awareness of information resources available, limited time and being busy, and lack of interlibrary cooperation.پژوهش حاضر، به بررسی نیازهای اطلاعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه زابل، جهت تعیین اولویتهای خدماتی کتابخانة مرکزی و شناخت موانع دسترسی به اطلاعات میپردازد. این پژوهش، با استفاده از تحقیق پیمایشی انجام شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان میدهد کتاب و نشریات ادواری و مجلات الکترونیکی از مهمترین منابع مورد استفاده در رفع نیازهای اطلاعاتی اعضای هیئت علمی است. 1/42 درصد از اعضا به استفاده از منابع الکترونیکی و دیجیتالی تمایل دارند. هدف از کسب اطلاعات نیز راهنمایی در تهیة مسئلة پروپوزال (9/58 درصد)، ارتقای مهارت شغلی در تدریس (8/36 درصد)، تألیف کتاب و مقاله (5/29 درصد)، شناسایی منابع تخصصی (4/28 درصد)، و روزآمد کردن اطلاعات تخصصی (4/27 درصد) عنوان شده است.<br />نبودن سالن مطالعة مناسب برای اعضای هیئت علمی، کمبود منابع کافی در کتابخانه، عدم آگاهی از وجود منابع اطلاعاتی، محدودیت وقت و اشتغال زیاد، و کمبود همکاریهای بینکتابخانهای از مهمترین عوامل مؤثر در عدم دسترسی به اطلاعات ذکر شده است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621320101122An Effort to Create Organizational Knowledge:
The Experience of Forming the Specialized and Policymaking Council of the University Libraries in Mashhad University of Medical Sciencesتلاش برای تولید دانش سازمانی:تجربۀ تشکیل شورای تخصصی و سیاستگذاری کتابخانههای دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد90102198FAپروانهمدیرامانیمعاون کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد0000-0001-5328-6995فرشتهنوروزیمدیر کتابخانه دانشکدة پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکیزهراجنگیمدیر کتابخانه دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهدJournal Article20100404This paper is the result of a case study about the experience of implementing stages of organizational knowledge management from 2000 to 2009 in the libraries of Mashhad University of Medical Sciences (MUMS). In this regard, local and international studies carried out on organizational knowledge management are briefly reviewed and the activities carried out in the central library of this university based on a 5-year strategic plan and strengthening the infrastructure required in the field of information technology is also presented. The outcomes of this experience include the formation of the specialized council of libraries of the university which gradually affected the professional practice of MUMS’ librarians and improved team spirit and the culture of information and knowledge exchange in the university libraries. این مقاله حاصل مطالعهای موردی است که به تجربة پیادهسازی مراحل مدیریت دانش سازمانی، از سال 1379 لغایت 1388، در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی مشهد میپردازد. به همین منظور، ضمن مروری مختصر بر مطالعات انجام گرفته در داخل و خارج از کشور در زمینة مدیریت دانش سازمانی، فعالیتهای انجام شده در کتابخانة مرکزی این دانشگاه بر پایة برنامة راهبردی پنج ساله و تقویت زیرساختهای مورد نیاز در حوزة فناوری اطلاعات نیز ارائه میشود. از دستاوردهای این تجربه، میتوان از تشکیل شورای تخصصی و سیاستگذاری امور کتابخانههای دانشگاه نام برد که بهتدریج در روش کارکرد حرفهای کتابداران دانشگاه تأثیر داشته و روحیة کارگروهی و ایجاد فرهنگ تبادل اطلاعات و دانش در کتابخانههای دانشگاه را افزایش داده است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621320101122Scientific Outputs of Faculty Members of Shiraz University from 2000 to 2007تولیدات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در سالهای 1379-1386104127199FAفریدهعصارهاستاد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0000-0000-0000محمدرضاقانعاستادیار علوم کتابداری و اطلاعرسانی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری0000-0002-1832-7904مهرزادرحمانی سفیدویهکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوریJournal Article20100111The aim of this research is to study the scientific outputs of faculty members of Shiraz University at national and International (ISI) levels in an 8-year period from 2000 to 2007. The population of this survey research included 543 faculty members of Shiraz University. Findings show that in the period studied, 8507 scientific outputs including 4218 journal papers, 3308 conference papers, 515 research projects, 376 books and 90 inventions and novel works were produced. In proportion to the number of faculty members, the highest number of scientific outputs were produced by the Faculty of Agriculture and the lowest number were produced by the Agriculture Faculty of Darab. The faculty members have mostly published their scientific papers in foreign journals, however, most of the papers have been written in Persian. Findings show that 87.90 % of the works produced are authored and only 12.09 % have been translated. The numbers of scientific outputs had greatly increased during the years studied and the highest numbers of outputs were produced in 2007. A total of 1853 papers of faculty members were published in the ISI database, the largest portion of which was produced by the Faculty of Science and smallest portion by the Faculty of Literature and Humanities. The number of papers published in ISI by faculty members grew considerably in the period studied and the highest number of papers was published in 2007. The findings from analysing 39 journals in which the highest number of papers of faculty members of Shiraz University were published showed that the papers of the research population have an international reputation and a high impact factor.هدف از این پژوهش، بررسی تولیدات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در سطوح ملی و بینالمللی (آی.اس.آی.) در یک دورة 8 ساله، از سال 1379- 1386 است. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعة آماری شامل 543 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است. یافتههای این پژوهش نشان داد که در طول مدت مطالعه 8507 مدرک در قالب¬های مختلف تولید شده است که از این تعداد 4218 مورد مقالات مجلات، 3308 مورد مقالات کنفرانس، 515 مورد طرح¬های پژوهشی، 376 مورد کتاب، و 90 مورد اختراعات و آثار بدیع بوده است. به نسبت تعداد اعضای هیئت علمی، بیشترین تولیدات علمی توسط دانشکدة کشاورزی و کمترین میزان توسط دانشکدة کشاورزی داراب صورت گرفته است. اعضای هیئت علمی مقالات خود را بیشتر در مجلات خارجی به چاپ رساندهاند؛ با این حال، زبان غالب مدارک تولید شده زبان فارسی بوده است. یافتهها نشان داد 90/87 درصد از آثار تولید شده بهصورت تألیف و فقط 09/12درصد بهصورت ترجمه بوده است. تولیدات علمی، در سال¬های مورد نظر، از رشد قابل توجهی برخوردار بودهاند و بیشترین میزان تولیدات مربوط به سال 1386 میباشد. اعضای هیئت علمی، در مجموع، 1853 مدرک در پایگاه آی.اس.آی. به چاپ رساندهاند که بیشترین سهم را دانشکدة علوم و کمترین سهم را دانشکدة ادبیات و علوم انسانی داشته است. تولیدات در این پایگاه از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و بیشترین تولیدات در سال 1386 بوده است. نتایج حاصل از تحلیل 39 مجله، که بیشترین آثار اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز را به چاپ رساندهاند، نشان داد که مقالات جامعة پژوهش از اعتبار بینالمللی و ضریب تأثیر بالایی برخوردار میباشد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621320101122Reference Services Provided in the Central Library of the University of Qom and the Satisfaction of Library Users: An Evaluationخدمات مرجع در کتابخانة مرکزی دانشگاه قم و رضایت مراجعان: یک نظرسنجی128150200FAفاطمهزندیانعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تربیت مدرسامیرمتقی دادگرکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانه مرکزی دانشگاه قمJournal Article20090417This research was carried out aiming to determine the satisfaction of users of the central library of the University of Qom with the reference services provided there. Specifying different types of reference services and identifying the factors influencing the satisfaction of library users were among the special goals of this study. The research population included the faculty members and students who had used the reference services of the central library of the University of Qom. The research type was descriptive and questionnaires were used to collect data. Among the questionnaires distributed, more than 53 % were returned and descriptive statistics was used to analyse the collected data. The research findings showed that 1) the population studied was aware of the reference services provided in the library but their awareness about “answering reference questions using a telephone” and “providing selective services” was in a low level. 2) More than half of the users were satisfied with the assistance provided by librarians in finding documents 3) the good conduct of the librarians and being accessible when they were needed, and individual instruction about using the library were among the main factors that helped to satisfy the users. The findings of research on the general satisfaction of reference-services-users indicated that 51 per cent of the user population was either "satisfied" or "very satisfied" with the reference services of the library. Finally some suggestions are made based on the research findings.پژوهش حاضر، با هدف تعیین میزان رضایت استفادهکنندگان کتابخانة مرکزی دانشگاه قم از خدمات مرجع آن کتابخانه انجام شده است. تعیین انواع خدمات مرجع و شناسایی عوامل رضایتمندی استفادهکنندگان از هدفهای ویژة این بررسی بوده است. جامعة آماری شامل اعضای هیئت علمی و دانشجویانی است که از خدمات مرجع کتابخانة مرکزی دانشگاه قم استفاده نمودهاند. نوع پژوهش توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که به بیش از 53 درصد پرسشنامهها پاسخ داده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از آمار توصیفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که: 1) جامعة استفادهکننده از خدمات مرجع ارائه شده در کتابخانههای خود اطلاع دارند، اما میزان اطلاع آنها از خدمات «پاسخگویی تلفنی به سؤالات مرجع» و «ارائة خدمات گزینشی» در سطح پایینی قرار دارد؛ 2) بیش از نیمی از افراد از کمک کتابدار در پیدا کردن اسناد و مدارک مورد نیاز خود رضایت دارند؛ 3) خوشرو بودن کتابدار و در دسترس بودن آنان در هنگام نیاز، آموزش فردی در استفاده از کتابخانه، از عوامل اصلی رضایت استفادهکنندگان بهشمار میرود. یافتههای پژوهش در مورد میزان رضایت کلی استفادهکنندگان از خدمات مرجع نشان داد که 51 درصد از جامعة استفادهکننده از خدمات مرجع در کتابخانه راضی و یا بسیار راضی بودهاند. در پایان پیشنهادهایی با توجه به نتایج بهدست آمده از پژوهش ارائه شده است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621320101122Books of the Central Library of Shahid Bahonar University of Kerman:
Subject Dispersion and Usage Reportکتابهای کتابخانة مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان: پراکندگی موضوعی و گزارش استفاده152163201FAاورانوستاجالدینیدانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانعلیسادات موسویسرپرست کتابخانة مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهرانJournal Article20090503Universities are one of the most important centres of education and research in each country, where a great proportion of scientific research and research projects for each country are born, and university libraries are considered as to be the beating heart of each university for reaching its idealistic goals – education and research. In this paper, the collection of the central library of Shahid Bahonar University of Kerman is considered as the basis for research and subject dispersion within that library and its use in 2008 is studied. Currently the central library of Shahid Bahonar University of Kerman uses the Library of the Congress Classification System (LC) and the book stacks are managed using a semi-closed method. In this research all Persian and non-Persian books of the central library of Shahid Bahonar University of Kerman are regarded as the research population. Findings show that in the Persian books section, books in the philosophy and religion class (including all subclasses of this class) have the largest portion and the naval science class has the smallest portion of the collection of this library. In the non-Persian section, naval science and music have the least amount while the science class (including all subclasses of this class) has the highest amount of resources. The findings of this research also indicate that the average usage of Persian books is meaningfully higher than that of non-Persian books while there is no meaningful difference between the usages of books in different subject classes.دانشگاهها یکی از مهمترین مراکز آموزش و پژوهش هر کشور محسوب میشوند و بخش عظیمی از پژوهشهای علمی و پروژههای تحقیقاتی هر کشور زاییدة فعالیتهای منبعث از این مراکز میباشد. کتابخانههای دانشگاهی، قلب تپندة هر دانشگاه برای دستیابی به اهداف آرمانی آن - یعنی آموزش و پژوهش - بهشمار میروند. در این مقاله، مجموعة کتابخانة مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان بهعنوان پایة پژوهش در نظر گرفته شده و پراکندگی موضوعی و میزان استفاده از آن در سال 1387 مورد بررسی قرار گرفته است. هماکنون، کتابخانة مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، برای ردهبندی منابع خود از سیستم ردهبندی کتابخانة کنگره ( ال سی) استفاده میکند و مخزن این کتابخانه به روش نیمهبسته اداره میشود. در این پژوهش، کلیة کتابهای فارسی و لاتین کتابخانة مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، بهعنوان جامعة پژوهش در نظر گرفته شدهاند. بر اساس نتایج بهدست آمده، در بخش کتابهای فارسی، کتابهای ردة فلسفه و دین (کلیة شاخههای این رده) بیشترین؛ و ردة علوم دریایی کمترین سهم را در مجموعة این کتابخانه دارند. در بخش لاتین نیز ردههای علوم دریایی و موسیقی کمترین و ردة علوم محض (کلیة شاخههای این رده) بیشترین میزان منابع را در مجموعة کتابخانه اشغال کردهاند. همچنین، یافتههای این پژوهش نشان میدهند که میانگین استفاده از کتابهای فارسی بهطور معناداری بیشتر از کتابهای لاتین است و این در حالی است که تفاوت معناداری میان استفاده از کتابهای ردههای موضوعی مختلف وجود ندارد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621320101122Collections of Libraries of Tabriz University of Medical Sciences
in Comparison with Two Standardsمجموعههای کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مصاف با دو استاندارد164177202FAکمالابراهیمیدانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات بهداشتی – درمانی ایرانشفیعحبیبیعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریزعلیکلبخانیکارشناس کتابداری و اطلاعرسانیJournal Article20091220This research evaluates the status of collections of libraries in the Tabriz University of Medical Science and aims to identify the amount of resources available in these libraries and their strengths and weaknesses in order to inform officials and to assist the planners of the educational and research sections. This research has been carried out through a descriptive study of eight faculty libraries and the Central Library of Tabriz University of Medical Sciences. Data was collected from the libraries and education offices of the university and the faculties, and then analysed using Microsoft Excel. The findings were compared according to the indicators of the Standards for University Libraries of Iran and the standards of the Association of College and Research Libraries (ACRL). Findings show that all the libraries of Tabriz University of Medical Sciences collectively hold 85,046 documents and this number meets 9 per cent of the Standards for University Libraries of Iran and 5 per cent of the ACRL standards. Tabriz University of Medical Sciences has 1300 printed Persian and non-Persian journals (both subscription and non-subscription) which have been regularly received in 2008 and this is 35 per cent of the Standards for University Libraries of Iran. Furthermore, the university studied has more than 2500 online journal subscriptions. Therefore, considering both printed and online journals the university has about 3800 journals which include 102 per cent of the Standards for University Libraries of Iran. The findings of this research and similar studies indicate the major weakness of university libraries of Iran in terms of their collections which has a direct effect on the activities of librarians and their position and the services provided. The emergence of online resources and unfamiliarity of the policymakers with the strengths and weaknesses of these resources leads to wrong decisions about printed and online resources which will cause university libraries to face serious problems in long run.هدف این تحقیق، ارزیابی وضعیت مجموعه کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز با توجه به معیارهای دو استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران و اِی.سی.آر.ال است. دادههای این تحقیق با استفاده از چکلیست از کتابخانهها و آموزش کل دانشگاه و دانشکدهها گردآوری شده است و در نرمافزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهد که کل کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز شامل 85046 مدرک است که 9 درصد استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران و 5 درصد استاندارد اِی.سی.آر.ال را شامل میشود. همچنین دانشگاه دارای 1300 مجله چاپی فارسی و لاتین اشتراکی و غیراشتراکی بوده که این میزان 35 درصد استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران میباشد و با احتساب مجلات الکترونیکی اشتراکی حدود 3800 مجله را دربرمیگرفت که 102 درصد استاندارد را شامل میشود.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621320101122A Comparison of Online Catalogues of Universities of Iran and Englandمقایسۀ فهرستهای پیوستة دانشگاهی ایران و انگلستان178198203FAعباسدولانیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیهمحمدرضافرهادپوردانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اتهرانJournal Article20090512The present research was carried out aiming to study some of the facilities of online public access catalogues. To do so, a random sample of online catalogues of 20 university libraries in England and 14 university libraries in Iran were selected. Then the catalogues chosen were studied separately using a checklist which was designed based on an initial review of online catalogues of different countries and also comparing them with research previously carried out. Findings of statistical data showed that online university catalogues of England have performed considerably better than Iranian ones in quantitative and qualitative terms regarding their design and the extent to which they include facilities required in an online catalogue. Therefore Iranian catalogues meet 56.5 % and English online catalogues meet 73.46 % of the standards evaluated in the checklist.مقالة حاضر با هدف بررسی برخی از امکانات فهرستهای پیوستة همگانی در محیط وب صورت گرفت. بدین منظور، فهرست 20 کتابخانة دانشگاهی کشور انگلستان و همچنین 14 فهرست همگانی دانشگاهی داخل کشور با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس، فهرستهای مذکور بهطور جداگانه توسط سیاهة بازبینی، که با مطالعة مقدماتی فهرستهای پیوستة کشورهای مختلف و همچنین تطبیق آن با سایر پژوهشهای انجام شدة قبلی تهیه شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده از دادههای آماری نشان دادند، که فهرستهای پیوستة دانشگاهی کشور انگلستان از نظر کمّی و کیفی در طراحی و میزان گنجاندن امکانات لازم در یک فهرست پیوسته، بهمراتب بهتر از فهرستهای پیوستة داخلی عمل کردهاند. بدین ترتیب که، فهرستهای داخلی 5/56 درصد و فهرستهای پیوستة دانشگاهی انگلستان 46/73 درصد از استانداردهای ارائه شده در سیاهة بازبینی را رعایت کرده بودند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621320101122The Role of Special Libraries in Organizational Knowledge Management;
(A Report of the Engineering Research Institute of Agricultural Jihad Ministry)نقش کتابخانه تخصصی در مدیریت دانش سازمانی؛ گزارشی از پژوهشکدة مهندسی جهاد کشاورزی200215204FAفاطمهتصویری قمصریکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و رئیس ادارة اطلاعرسانی پژوهشکدة مهندسی جهاد کشاورزیحامدصالحیعضو هیئت علمی و مدیر دانش و اطلاعرسانی پژوهشکدة مهندسی جهاد کشاورزیJournal Article20081230Today many organizations are embracing knowledge management in order to capture the intellectual capital of their employees. These organizations consider the implementation of knowledge management to be necessary as a part of organizational strategies. The Engineering Research Institute of the Agricultural Jihad Ministry has implemented a knowledge management system from 2000 onwards to organize the knowledge existing in the institute. Periodical reports are now regularly presented in the institute. In this paper, in addition to providing some definitions of knowledge management, the method for implementing knowledge management in the Engineering Research Institute and the role of the special library of this institute in this process is studied. Finally, the skills that librarians of this library need in order to play a better role in knowledge management are studied.امروزه، بسیاری از سازمانها، مدیریت دانش را برای تصرف سرمایههای فکری کارکنانشان بهکارمیگیرند. این سازمانها استقرار مدیریت دانش را بهعنوان بخشی از راهبرد سازمان ضروری میدانند. پژوهشکدة مهندسی جهاد کشاورزی از سال 1379، با استقرار نظام مدیریت دانش در پژوهشکده، به ساماندهی دانش موجود در سازمان پرداخته است. در حال حاضر، ارائة گزارشهای دورهای در پژوهشکده بهصورت یک فرهنگ سازمانی درآمده است. در این مقاله، علاوه بر ارائة تعاریفی از مدیریت دانش، روش اجرای مدیریت دانش و نقش کتابخانة تخصصی پژوهشکده در این فرایند بررسی شده است. در پایان، به مهارتهای موردنیاز کتابداران این کتابخانه، برای ایفای نقش مؤثرتر در مدیریت دانش اشاره شده استسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621320101122Organizational Learning in Libraries:
A Report of Central University Libraries in Tehranیادگیری سازمانی در کتابخانه؛ گزارشی از کتابخانههای مرکزی دانشگاهی در تهران216226205FAالمیراجنویکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی0000-0003-2550-4021صدیقهمحمداسماعیلاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانطاهرروشندل اربطانیاستادیار گروه مدیریت دولتی دانشکدة مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20081116The aim of this research is to study the extent to which the central libraries of Tehran’s universities affiliated to the Ministry of Science, Research, and Technology have the characteristics of learning organizations. The research population consists of all staff of the mentioned libraries with a bachelor’s degree or higher. In this research, a Likert scale questionnaire developed by the researcher was used to survey library staff. Findings of a binominal test indicated that the libraries studied do not have the characteristics of learning organizations. Finally, some suggestions are made to enhance organizational learning in these libraries.هدف این مقاله بررسی میزان انطباق کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سطح شهر تهران با ویژگیهای سازمان یادگیرنده میباشد. جامعة آماری تحقیق را کلیة کارکنان با مدرک لیسانس و بالاتر کتابخانههای مزبور تشکیل میدهند. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة محقق ساخته با مقیاس لیکرت بوده است. نتایج حاصل از آزمون دوجملهای نشان داد که کتابخانههای مزبور ویژگیهای سازمان یادگیرنده را ندارند و این کتابخانهها یادگیرنده نیستند. و در نهایت، پیشنهاداتی جهت افزایش میزان یادگیرندگی سازمانی در این کتابخانهها ارائه شده است.