سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621420110220Traditional vs. Distance LIS Education of in Iran: a comparative studyآموزش حضوری و غیرحضوری دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی در ایران: مطالعه تطبیقی621181FAزهرااباذریعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شماللیلانعمتی انارکیدانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران و عضو باشگاه پژوهشگران جوانJournal Article20080810Purpose- Because of the population explosion and increase in the number of applicants for higher education as well as the rapid expansion of ICTs, traditional education does not meet the demands of the applicants; as a result, distance education institutes came into existence. The present paper attempts to compare these two educational systems from different aspects in the field of library and information science.<br />Design/methodology/approach- This research has been conducted in a survey-analytical manner and is of an applied nature. A class sample-taking method was used to collect the required data, and descriptive statistical and analytical methods in addition to SPSS statistical software were used to analyze the data collected.<br />Findings- the findings of the research show that less than half of the students of Payam-e Noor University are satisfied with their educational methods while 69 per cent of the students of state-run universities are satisfied with the same. 54.5 percent of distance education students show dissatisfaction with the consultation and teaching methods of their professors, 49 percent show dissatisfaction with the performance of educational staff, 37.2 percent with unsuitable educational environment, and 35.9 percent with improper library services and educational sources and textbooks. At state-run universities of Tehran province, however, 59.3 percent of university students expressed dissatisfaction with the consultation and education methods of their professors, and 48.1 percent with the performance of educational staff. Fewer traditional education students stated dissatisfaction with welfare facilities in comparison to those of distance education system. The degree of satisfaction with professors’ teaching abilities was average in both educational systems.<br />Conclusion- The results show that the degree of satisfaction of traditional education students with their educational methods was more than that of distance education students. Making more use of educational technologies and complementary educational materials as well as better facilities and equipment can be effective in increasing the degree of satisfaction felt by Payam-e Noor university students.هدف: با توجه به انفجار جمعیت و افزایش روزافزون متقاضیان آموزش و گسترش سریع فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، سیستمهای آموزش حضوری بهتنهایی پاسخگوی نیازهای متقاضیان نیستند، در نتیجه، آموزشهای غیرحضوری (پیام نور) گسترش یافته است. هدف از این مقاله مقایسه آموزشهای حضوری و غیرحضوری از جنبههای مختلف در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی میباشد.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی ـ تحلیلی و از نوع کاربردی است. برای گردآوری اطلاعات از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی، و برای تحلیل دادهها نیز از نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس استفاده شد.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که کمتر از نیمی از دانشجویان دانشگاه پیام نور از شیوه آموزشی خود رضایت دارند که این میزان در دانشجویان دانشگاههای دولتی 69 درصد میباشد. در دانشگاههای پیام نور به ترتیب 5/54 درصد دانشجویان غیرحضوری از شیوه مشاوره و آموزش استادان خود، 49 درصد از شیوه عملکرد کادر آموزشی، 2/37 درصد از فضای آموزشی نامناسب، 9/35 درصد از خدمات کتابخانهای نامناسب و منابع و کتابهای درسی بیشترین میزان نارضایتی را دارند. در دانشگاههای دولتی تهران، 3/59 درصد دانشجویان از شیوه مشاوره و آموزش استادان و 1/8 درصد از شیوه عملکرد کادر آموزشی ناراضی هستند؛ درحالیکه درصد کمتری از دانشجویان حضوری از امکانات رفاهی نارضایتی دارند. میزان رضایت از توانایی استادان در تدریس در هر دو نظام آموزشی در حد متوسط بوده است.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که میزان رضایت دانشجویان حضوری از شیوه آموزشی خود بیشتر از دانشجویان غیرحضوری (پیام نور) میباشد. بهکارگیری بیشتر فناوریهای آموزشی و مواد کمک درسی و نیز تجهیزات و امکانات در افزایش میزان رضایت دانشجویان پیام نور میتواند تأثیرگذار باشد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621420110220Assessment of Physical Security
and Safety Conditions
in Public and Academic Libraries: the Case of Zanjan Provinceامنیت و ایمنی فیزیکی در کتابخانههای عمومی و دانشگاهی استان زنجان2233182FAفرهنگفرخیاستادیار رشته عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجانناهیدبیات بداقیدانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه UM مالزیJournal Article20100810Purpose- The goal of a library security system should be to provide a safe and secure facility for employees, resources, and patrons. At the same time, the system must perform these functions as seamlessly as possible, without interfering with the library's objective of easily and simply providing patron services. (McComb, 2004)<br />Design/methodology/approach- The present study is a descriptive survey. The control checklist provided by the United States Occupational Safety and Health Administration (OSHA) was used to evaluate the physical and electronic security of buildings and equipment in public libraries, academic libraries and information centers for the purpose of improving safety, and decreasing the unwanted consequences of library insecurity. The statistical universe for this study was the 14 public libraries, academic libraries and information centers in Zanjan province. Descriptive statistics such as percentages and frequency were used to analyze the data.<br />Findings- In general, there is no meaningful difference in keeping safety and security principles between the public library buildings of Zanjan province (the study includes assessment of management of materials, possessions, and building elements; doors, keys and locks; traffic and internal area monitoring; windows, safeguards, bars, and gates; external area lighting; fire alarms and security precautions; stock access; security gates).<br />Conclusion- Even though based on table 3 (a comparison of the extent of observing safety and security principles in public and academic libraries) the existing security condition looks moderate, it leaves a lot to be desired. In addition, all security factors under study and improvement should match the standards.هدف: هدف اصلی سیستم ایمنی مهیا نمودن امنیت و تسهیلات لازم در این زمینه برای کارکنان کتابخانه، منابع، و تجهیزات کتابخانه، همچنین مراجعهکنندگان به کتابخانه است. بهطور همزمان، تمام موارد و مسائل مورد نیاز برای امنیت کامل کتابخانه، باید بدون ایجاد هیچگونه تداخلی در خدمترسانی کتابخانه به مراجعان صورت پذیرد.
روش/ رویکرد پژوهش:روش پژوهش در این تحقیق، با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش و فرضیههای پژوهش، پیمایشی توصیفی است. برای ارزیابی امنیت فیزیکی و الکترونیکی ساختمان و تجهیزات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی عمومی و دانشگاهی با هدف ارتقای میزان امنیت و کاهش پیامدهای ناشی از عدم امنیت در فضای کتابخانه، از سیاهه وارسی مخصوص امنیت ساختمان کتابخانه استفاده شده است، که توسط دایره امنیت و سلامت شغلی ایالات متحده (اوشا) تهیه شده است. جامعه آماری این پژوهش، 14 کتابخانه و مرکز اطلاعرسانی عمومی و دانشگاهی شهر زنجان میباشد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی نظیر درصد و فراوانی انجام شده است.
یافتهها:یافتهها نشان داد که در کل، بین میزان بهکارگیری اصول حفاظت و ایمنی در ساختمان کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر زنجان تفاوت معنیداری وجود ندارد (این پژوهش شامل بررسی مدیریت مواد، دارایی و اقلام ساختمان، درها، کلید و قفل، کنترل ورود و فضای داخلی، پنجرهها، حفاظها، نردهها و دروازهها، روشنایی فضای بیرونی کتابخانه، هشدار آتشسوزی و تمهیدات و پیشگیری، دسترسی به قفسههای کتاب، دروازههای امنیتی میباشد).
نتیجهگیری: اگرچه براساس جدول 3 (مقایسه میزان بهکارگیری اصول حفاظت و ایمنی در ساختمان کتابخانههای عمومی و دانشگاهی) وضعیت موجود ایمنی فضای کتابخانهها متوسط به نظر میرسد، با وضعیت مطلوب انطباق صددرصد نداشته و تمامی فضاهای امنیتی باید، براساس استانداردهای موجود، مورد بررسی و بهینهسازی قرار گیرد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621420110220Iran’s Research Institutes in Global Science: a Scientometrics Studyپژوهشگاههای ایران در علم جهانی: بررسی علمسنجانه3452183FAسعیدهابراهیمیدانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20080528Purpose- For the purpose of considering the quality as well as increasing the quantity of scientific work, the present study attempts to compare and evaluate the scientific productions of Iran’s research institutes in the ISI database using qualitative and quantitative criteria for three categories of research institutes (1) those under the authority of the Ministry of Science, Research, and Technology, (2) those under the authority of the Ministry of Public Health, and (3) other research institutes. In addition the study will assess the meaningfulness of the differences of these categories based on the four indexes considered in the study.<br />Design/methodology/approach- The study was conducted as a survey. The statistical universe being all research institutes in Iran which have had their scientific productions published in the ISI database from 1997 to 2006. Sampling was performed based on Garfield’s research (1993) in an evaluative and non-random method. The data was analyzed by means of the advanced search tools of the said database. The data was then analyzed in four categories (production, citation, citation impact, and cited document percentage) using descriptive and inferential statistics and with the SPSS13 software package.<br />Findings- The findings of the study indicate that the research center for basic sciences is the superior research institute among the ones under the authority of the Ministry of Science, Research, & Technology based on three factors. Iran’s Research Institute of Forests and Rangelands is the superior research institute among the rest based on all four factors. Research institutes in Iran working on basic sciences as well as chemistry and chemical engineering are the superior ones among all research institutes of this country based on all four factors. Based on the qualitative and quantitative indexes considered in the study, the results revealed no meaningful difference between the research institutes under the authority of the Ministry of Science, Research, and Technology and other research institutes.<br />Conclusion- This qualitative and quantitative evaluation of Iran’s research institutes based on all four factors, as well as the considerable degree of overlapping of the higher research institutes chosen, are indicative of the fact that both the quality and quantity of the scientific productions in research institutes have been considered together and at the same time. Such consideration is more visible in research institutes associated with interdisciplinary sciences including basic sciences research institutes, and those associated with the field of chemistry.هدف: بهمنظور توجه به ارتقای کیفیت انتشارات علمی در کنار کمیّت آن، پژوهش حاضرسعی نموده است که تولیدات علمی پژوهشگاههای ایران در پایگاه آی.اس.آی. را برمبنای معیارهای کمّی و کیفی درقالب سه گروه پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ پژوهشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ و سایر پژوهشگاهها مورد ارزیابی و مقایسه قرار داده و معنیداری تفاوت بین این گروهها را برمبنای 4 شاخص تحقیق مورد آزمون قرار دهد.
روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه مورد پژوهش دربرگیرنده آن دسته از مؤسسات پژوهشی ایران است که در سالهای 1997 تا 2006، در پایگاه آی.اس.آی. تولید علمی داشتهاند. نمونهگیری به روش قضاوتی و غیراحتمالی انجام شده است. دادههای پژوهش از پایگاه مزبور جمعآوری و از طریق ابزار جستوجوی پیشرفته پایگاه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتهاند. دادههای بهدست آمده از پژوهش در4 بخش تولید، استناد، تأثیر استنادی، و درصد مدارک استناد شده، به روش آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرمافزار آماری اس.پی.اس. اس. نسخه 13مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتهاند.
یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر آن است که پژوهشگاه دانشهای بنیادی، بین گروه پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم، ... پژوهشگاه برتر برمبنای سه شاخص، و مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، بین گروه سایر پژوهشگاهها، پژوهشگاه برتر برمبنای هر 4 شاخص میباشد. در مقایسه کل پژوهشگاههای کشور، پژوهشگاه دانشهای بنیادی و مرکز پژوهشهای شیمی و مهندسی شیمی ایران، پژوهشگاههای برتر بر مبنای 4 شاخص میباشند. همچنین، یافتهها نشان میدهد که برمبنای شاخصهای کمّی و کیفی تحقیق، تفاوت معنیداری بین پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم، ... و سایر پژوهشگاهها وجود ندارد.
نتیجهگیری: ارزیابی کمّی و کیفی پژوهشگاههای ایران به موازات هم و همپوشانی سطح بالا بین پژوهشگاههای برتر برمبنای هر 4 شاخص، بیانگر توجه به کمّیت و کیفیت انتشارات علمی در مؤسسات پژوهشی بوده است که این امر در پژوهشگاههای مرتبط با علوم بینرشتهای و همچنین مرتبط با حوزه شیمی به میزان بیشتری قابل مشاهده بوده است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621420110220Impact of Academic Life on Information Literacy of LIS Undergraduate Studentsتأثیر محیط دانشگاهی بر سواد اطلاعاتی دانشجویان کاردانی کتابداری و اطلاعرسانی5471184FAمرضیهسیامکعضو هیئت علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلامJournal Article20091103Purpose- The present survey attempts to evaluate the literacy level of undergraduate students of library and information science and the influence of academic educational programs on their literacy level.<br />Design/methodology/approach- The study was conducted as a longitudinal survey. Participants encompasses 20 first year and 20 undergraduate students of library and information science at Zabol University in the academic year 2007-2008. Survey data were collected through standard questionnaires designed according to Information Literacy Competency Standards for Higher Education (ACRL) by Davarpanah and Siamak.<br />Findings-The results indicate that the literacy level of the first year and undergraduate students was below average. The level of basic and factual information literacy competency also differed for the first year and undergraduate students with the undergraduates having a higher level.<br />Conclusion- Academic educational programs of the university, whether formal or informal, directly influence the literacy level of students. Considering the results of the present and past surveys, it was established that formal or informal academic educational programs of university improves the information literacy level of students by three grades per year.هدف: پژوهش حاضر درصدد بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان کاردانی کتابداری و اطلاعرسانی و تأثیر محیط دانشگاهی بر سطح سواد اطلاعاتی آنان است.
جامعه آماری: شامل 20 دانشجوی کتابداری و اطلاعرسانی جدیدالورود شاغل به تحصیل در دانشگاه دولتی زابل در سال تحصیلی 1387– 1388 و 20 فارغالتحصیل مقطع کاردانی کتابداری و اطلاعرسانی از دانشگاه زابل در سال تحصیلی 1387– 1388 است.
روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی تداومی انجام شد. دادههای مورد نیاز بر اساس پرسشنامه استاندارد طراحی شده مبتنی بر استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی، تدوین اِی.سی.آر.ال.، توسط داورپناه و سیامک، گردآوری شد.
یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که سواد اطلاعاتی دانشجویان جدیدالورود و فارغالتحصیلان کمتر از حد متوسط است، بین مهارتهای سواد اطلاعاتی واقعی و پایه دانشجویان جدیدالورود و فارغالتحصیلان کاردانی تفاوت وجود دارد و مهارت سواد اطلاعاتی فارغالتحصیلان کاردانی بیش از دانشجویان جدیدالورود است.
نتیجه گیری: فضای آموزشی دانشگاه، اعم از رسمی و غیررسمی، بر افزایش سواد اطلاعاتی دانشجویان مؤثر است و با استناد به نتایج تحقیقات قبلی و نتیجه این تحقیق، مشخص شد که فضای آموزشی دانشگاه، اعم از رسمی و غیررسمی، در هر سال، 3 نمره سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان را افزایش میدهد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621420110220Iranians Scientific Productivity on an International Scale (1998-2007)تولیدات علمی ده ساله ایرانیان در سطح بینالمللی (1998- 2007)7286185FAشهرزادنیاکانکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و مدرس دانشگاه جامع علمی و کاربردیJournal Article20081202Purpose: This paper attempts to evaluate the condition of Iran’s scientific productivity in international journals during the past ten years (1998-2010), and consequently assess the Iran’s international contribution to knowledge in this decade.<br />Methodology/approach- automatic statistical analysis on the results of information searches of countries and publication years (1998-2010) in the ISI database and the thesauri of the website of the Iranian Research Institute for Scientific Information and Documentation according to the categorization of higher education groups in Iran.<br />Findings: China, South Korea, India, and Turkey enjoy rapid development in the field of science while Iran, Iraq, the UAE, Kuwait, and Egypt are developing gradually yet increasingly. Most of the scientific productions were written in English, published documents were papers and conference summaries. Iranian scholars have collaborated mostly with American, Canadian, and British German, Australian, and French scholars. Among universities and educational institutions, Tehran University contributed the most amount of collaboration. The Applied Mathematics and Computation Journal has published the largest amount of scientific records of Iranian scholars. The Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) has had the most amount of influence in Iran’s scientific productivit. Most of the scientific productivity budget has been used in international research in the field of basic sciences, medicine, and technical and engineering areas. Agriculture, veterinary, human sciences, and arts fields come next with a huge amount of difference in consuming Iran’s international research budget. The most amount of scientific productivity in basic sciences was in the various majors in the field of chemistry pharmacology and pharmacy in the field of medicine chemical engineering in the technical and engineering field, and food industries in agriculture and veterinary field while the least amount was in agricultural economics and natural resources. Some majors in the field of psychology and photography had the most amount of scientific productivity in human sciences and art respectively. Medical library science occupies the 46th rank in the total of 53 fields of medical sciences, and library and information science with 37 papers occupies the 11th rank in the total 52 fields of human sciences.<br />Conclusion: Iran should thrive more for fast scientific development. Regarding the fact that most Iranian documents published in international journals were papers and conference summaries, more effort is required to publish other types of documents in such journals. The least amount of international scientific research has been conducted in agriculture, veterinary, human sciences, and arts fields in addition to medical library science which is indicative of the fact that more effort is required in this regard. The collaboration of the librarians in international research in library science would definitely highlight the value of this field in the medical sciences. By and large, Iranian librarian scholars should increase their amount of collaboration in international research projects. More effort in producing credible papers to be published in internationally accredited journals would enrich the scientific researches of this field with more credibility and value.هدف:مقاله حاضر به بررسی وضعیت تولیدات علمی ایران در نشریات بینالمللی در ده ساله اخیر میلادی(1998- 2007) و در نتیجهدانش ده ساله ایران در سطح بینالملل میپردازد.
روش/ رویکرد پژوهش:علمسنجی با استفاده از تحلیل آماری خودکار حاصل از نتایج جستوجوی اطلاعات کشورها و سال انتشار 1998-2007 در سایت مؤسسه اطلاعات علمی (آی.اس.آی.) و اصطلاحنامههای سایت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و مطابق با تقسیمبندی گروههای تحصیلی آموزش عالی در کشور ایران.
یافتهها: چین، کره جنوبی، هند، و ترکیه دارای رشد علمی بینالمللی سریع میباشند و ایران، پاکستان، عراق، عربستان سعودی، کویت، و مصر دارای رشد تدریجی و روزافزون هستند. بیشترین تولیدات به زبان انگلیسی و غالبا بهصورت مقاله و بخشی نیز بهصورت خلاصه مقالات کنفرانس است. محققان ایرانی بیشترین همکاری را بهترتیب با محققان کشورهای آمریکا و کانادا و انگلیس و آلمان و استرالیا و فرانسه داشتهاند. دانشگاه تهران بیشترین تولید علمی را داشته است. نشریهای با نام <em>APPLIED MATHEMATICS AND COMPUTATION</em> بیشترین مدارک علمی محققان ایرانی را به چاپ رسانیده است. مؤسسهای با نام Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) بیشترین تاثیر را در تولید علمی ایران داشته است. بیشترین سهم بودجه تولیدات علمی بینالمللی، در ده سال اخیر ،صرف تحقیقات بینالمللی بهترتیب در علوم پایه و پزشکی و فنی مهندسی و با اختلاف بسیار زیاد کشاورزی و دامپزشکی، علومانسانی، و هنر شده است. بیشترین تولیدات علمی در حوزه علوم پایه گرایشهای مختلف رشته شیمی، در حوزه پزشکی در زمینه داروشناسی و داروسازی، در حوزه فنی مهندسی رشته مهندسی شیمی، در حوزه علوم انسانی چند گرایش از روانشناسی ، در حوزه هنر در زمینه عکاسی، و در حوزه کشاورزی و دامپزشکی در موضوع صنایع غذایی است؛ ولی در زمینه موضوعاتی مثل اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی کمترین تحقیقات علمی بینالمللی انجام شده است.در بین 53 موضوع پزشکی، کتابداری پزشکی در مکان 46 قرار دارد. همچنین در بین 52 موضوع علوم انسانی، علوم کتابداری و اطلاعرسانی در جایگاه 11 قرار دارد.
نتیجهگیری: ایران برای رشد علمی بینالمللی سریع تلاش بیشتری باید انجام دهد. برای چاپ انواع مختلف منابع علمی در نشریات بینالمللی باید بیشتر تلاش نمود. در کشاورزی و دامپزشکی، علومانسانی، هنر، وکتابداری پزشکی مقالات بسیار اندکی در مجلات علمی بینالمللی معتبر به چاپ رسیده است و تلاش بیشتری را میطلبد. کوشش در مشارکت در تحقیقات بینالمللی کتابداری باعث نمایاندن جایگاه ارزشمند این علم در حوزه پزشکی خواهد شد. محققان کتابدار ایرانی باید تلاش بیشتری برای مشارکت در تحقیقات بینالمللی و تحریر مقالات مناسب در مجلات بینالمللی معتبر که باعث اعتبار بیشتر تحقیقات علمی در این حوزه خواهد بود داشته باشند.<br clear="all" />
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621420110220Digital Preservation in Digital Libraries: Review of Strategiesحفاظت رقمی در کتابخانههای رقمی: مرور راهبردها88102186FAمیتراصمیعیعضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0001-7879-6457سعیدرضایی شریفآبادیدانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهراJournal Article20100531Purpose- The purpose of this study is the identification of existing digital preservation strategies in order to guide organizational activities used to guarantee long-term access to digital materials.<br />Design/methodology/approach- This study was done based on a library review and an examination of literature associated with digital preservation. Digital preservation strategies were examined, and the key factors instrumental in planning the said strategies for long-term preservation in national libraries have been given here.<br />Findings- Different strategies are applied to different digital materials. In complex and functional software such as computer games, technology preservation and emulation are appropriate. On the other hand, in simple resources as well as cases in which there is sufficient knowledge regarding the format, transfer and packaging strategies seem suitable. When digital resources relocate, persistent locators are beneficial. Reliance on standards reduces the complexity and cost of maintaining long-term preservation strategies. Also, the development of digital archeology is suited to save information from outdated and broken media.<br />Conclusion- For a successful Digital Preservation, a mixture of different approaches that includes transfer, packaging persistent locators and reliance on standards must be considered. This means that one approach might include some aspects of other approaches.هدف: شناسایی راهبردهای حفاظت رقمی موجود برای جهت بخشی به مجموعه فعالیتهای مدیریت شدهای است که برای تضمین حفاظت رقمی و دستیابی مستمر به اشیای رقمی بهکارگرفته میشوند.
روش/ رویکرد پژوهش: در این مقاله از روش کتابخانهای و مرور متون مرتبط با موضوع حفاظت رقمی استفاده شده است. همچنین پژوهش در مورد ارزیابی این راهبردها و معرفی مؤلفههای کلیدی برای برنامهریزی در بهکارگیری این راهبردها برای حفاظت بلندمدت درکتابخانههای ملی انجام شده است.
یافتهها: راهبردهای متفاوتی برای انواع متفاوت مواد رقمی وجود دارد. در منابع پیچیده و نرمافزارهای کاربردی مانند بازیهای رایانهای حفاظت فناوری و شبیهسازی یک رویکرد مناسب است. در منابع ساده و در جایی که دانش مربوط به فرمت کافی است، راهبرد انتقال و بستهبندی مناسب است.شناسگرهای دائمی برای دستیابی به منبع در صورت تغییر مکان منبع، مناسب است. تبعیت از استانداردها، پیچیدگی و هزینههای راهبردهای حفاظت بلندمدت را کاهش میدهدو درنهایت باستانشناسی رقمی برای نجات اطلاعات از رسانههای منسوخ و خراب، مناسب است.
نتیجهگیری: برای حفاظت رقمی موفق، بهکارگیری ترکیبی از راهبردهای متفاوت مثلاً ( انتقال، بستهبندی، شناسگرهای دائمی، تبعیت از استانداردها) بایستی مدنظر قرار داده شود. بدین معنا که یک راهبرد ممکن است برخی از جنبههای راهبردهای دیگر را شامل شود.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621420110220Icons and Symbols in Designing User Interface: Strategies for Effectivenessراهبردهای موثر در بهرهگیری از نشانگرها، نمادها در طراحی رابطکاربر104125187FAفریبرزدرودیدکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانJournal Article20061209Purpose-The present article attempts to evaluate the effect and function of visual symbols and icons in optimizing the functionality of graphical user interfaces for appropriate and efficient use.<br />Design/methodology/approach-The survey was conducted through the study of related information resources, as well as comparison and qualitative analysis of the role of visualization processes in the use of graphical user interfaces.<br />Findings- The findings of the study revealed that some of the influential factors in visualization– layout and style, texture, color, font and writing method, icon, symbol, design, and balance—play an important role in improving the graphical user interface usage. Furthermore, the interaction of various elements such as form, font, layout, background, direction, dimension, movement, embossing, solidity and animation of symbols lead to an improved user interface quality.<br />Conclusion- Using a visual approach in the user interface produces better results at various levels of information acquisition. Due to its unique approach to icon usage, conducting this study required considerable comparison of influential factors, and special analysis of elements which have been given little attention in papers about visualization. This study may help user interface designers and information experts to ameliorate visualization processes for the purpose of improving user interface quality.هدف: هدف این مقاله بررسی تأثیر و کاربرد نمادها و نشانگرهای دیداری، در بهینهسازی فعالیت رابط کاربر گرافیکی، به منظور بهرهگیری مناسب و اثربخش از آن است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش، مطالعه منابع اطلاعاتی مرتبط، تطبیق، و بررسی کیفی نقش فرایندهای پردازش دیداری در کاربردهای رابطکاربر گرافیکی است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که برخی از عوامل مؤثر بر مصورسازی مانند طرحبندی و سبک، بافت، رنگ، قلم و شیوه نگارش، گرافیک، نشانگر، نماد، ترکیببندی، و توازن نقش بسزایی در ارتقای سطح بهرهگیری از رابطکاربر گرافیکی دارند. علاوه بر آن، تعامل اجزای مهمی چون شکل، خط، سطح، زمینه، جهت، بُعد، حرکت، برجستگی، و استواری و تحرک در نمادها به ارتقای کیفی رابطکاربر میانجامد. همچنین، استفاده از رویکرد دیداری در رابطکاربر به ارائه نتایج بهتر در سطوح مختلف دستیابی به اطلاعات منجر میشود.
محدودیتهای پژوهش: انجام این پژوهش، با توجه به نوع نگرش خاص آن در کاربرد نشانگرها، به میزان بالای تطبیق عوامل مؤثر و بررسی خاص عناصری نیاز داشت که کمتر در متون مصورسازی به آن اشاره شده است.
ارزش پژوهش: این پژوهش میتواند به طراحان رابط کاربر و متخصصان اطلاعرسانی کمک کند تا طراحی فرایندهای مصورسازی به منظور ارتقای کیفیت رابط کاربر به شیوه مناسبتری صورت پذیرد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621420110220Ranking of Universities based on Knowledge Management Criteria and Webometrics Rankingرتبهبندی دانشگاهها بر مبنای معیارهای مدیریت دانش و وبسنجی126138188FAعیسینیازیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی پژوهشکده مدیریت و منابع انسانی مؤسسه مطالعات بینالمللی انرژی (وزارت نفت)اسمعیلابونوریاستاد گروه اقتصاد نظری دانشگاه مازندرانJournal Article20100421Purpose: The present study attempts to evaluate the relationship of university ranking based on knowledge management criteria and a webometric scale.<br />Design/methodology/approach- Questionnaires were used in this descriptive, spatially restricted, and applied survey, which were distributed among 355 faculty members of Tehran, Isfahan, Tarbiat Modares, Alzahra, Mazandaran, Gilan, Yazd, Arak, and Razi Universities upon being assessed for correctness and stability. The data collected was then analyzed using SPSS16 software.<br />Findings: The following can be mentioned as advantages of the presence of universities and research centers in the web environment: participating in the global academic market and attracting new markets for their research-driven and scientific products and services; holding virtual educational courses with the presence of students from all around the globe, promoting participation in international competitions; attaining better global visibility, fulfilling the traditional university tasks—education and research—using digital facilities, producing more scientific products with a lesser cost, etc. Webometrics is a common method in ranking the presence of universities in the web. In this method, the status of a university is pinpointed in comparison with that of other universities using specific criteria.<br />Conclusion: Webometrics university ranking differed from ranking performed through knowledge management criteria.هدف:هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین رتبهبندی دانشگاهها براساس سطح مدیریت دانش و مقیاس وبومتریک میباشد.
روش/ رویکرد پژوهش:برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی، و کاربردی از پرسشنامه استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی آن، براساس نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده سهمیهای ، بین 355 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای تهران، اصفهان، تربیت مدرس، الزهرا، مازندران، گیلان، یزد، اراک، و رازی توزیع گردید. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس.16 صورت گرفته است.
یافتهها: درباره مزایای حضور دانشگاهها و مراکز پژوهشی در عرصه وب، میتوان به موارد زیر اشاره کرد: حضور در بازار آکادمیک جهانی و یافتن بازارهای جدید برای محصولات و خدمات علمی ـ پژوهشی- بهعنوان مثال راهاندازی دورههای آموزشی مجازی با دانشجویانی از سراسر جهان، توانایی شرکت در رقابتهای بینالمللی و افزایش رؤیتپذیری در سطح جهانی، انجام وظایف سنتی دانشگاهها یعنی آموزش و پژوهش با بهرهگیری از امکانات دنیای دیجیتال، و توانایی خلق محتوای بیشتر با قیمتی به مراتب کمتر. وبسنجی یا وبومتریک شیوهای معمول در رتبهبندی حضور دانشگاهها در وب است. در این شیوه با ارائه شاخصهایی، وضعیت یک دانشگاه، در مقایسه با دیگر دانشگاهها، مشخص میگردد.
نتیجهگیری:رتبهبندی دانشگاهها براساس دو مقیاس وبومتریک و شاخصهای مدیریت دانش با یکدیگر تطابق نداشتند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621420110220Visibility, Web Impact Factor, and Collaboration among LIS Schools in USرؤیتپذیری، تأثیر وبی ، همکاری میان وبسایتهای مدارس کتابداری و اطلاعرسانی در آمریکا140153189FAفرشیددانشدانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-5481-3988فرامرزسهیلیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور کرمانشاه و دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0003-2581-7052فائزهمصرینژاددانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهانعلیرضااسفندیاری مقدماستادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدانJournal Article20090427Purpose- Websites of Library and Information Science (LIS) schools verified by ASA are openings to the virtual world in which invaluable information about faculty members, students, and experts of library and information science is presented. With regard to the significance of the websites of such schools, the present study attempts to evaluate their visibility, Web Impact Factor, and collaboration rate.<br />Design/methodology/approach- The method used in this study is link analysis, a webometrics method. In this process, the in-links, self-links, and co-links of the websites under study were computed and then their Web Impact Factor was calculated. Afterwards, cluster analysis and multi-variate scaling were applied to evaluate the collaboration rate of the websites. The statistical universe of the study includes 29 websites, and the Yahoo search engine was used to analyze the links.<br />Findings- The results indicated that the Michigan University website (with 141,000 in-links), Florida State University website (116,000), and Drexel University website (71,600) were the most visited websites. The Dominican University website (86), University of Missouri-Columbia website (73.4) and University of North Carolina Central website (26.9) were also shown to have the highest Revised Web Impact Factor. Co-link analysis results revealed that the websites under study had collaborated in six clusters from the standpoint of both cluster analysis and multivariate scaling.<br />Conclusion: Website managers and designers need to improve their websites with regard to the results of studies like this one. The success of a website relies on factors such as content, size, language, and history. Therefore, studies conducted on this subject need to consider all of these factors together.هدف: با توجه به اهمیت وب<span style="text-decoration: underline;"></span>سایتهای مدارس کتابداری و اطلاعرسانی مورد تأیید انجمن کتابداران امریکا، هدف این پژوهش بررسی میزان رؤیتپذیری، عامل تأثیر وبی، و میزان همکاری وب<span style="text-decoration: underline;"></span>سایتهای مذکور میباشد.
روش/ رویکرد پژوهش: روش این پژوهش، تحلیل پیوندهاست که یکی از روشهای وبسنجی است. در این روش، پیوندهای دریافتی، خودپیوندیها، و هم<span style="text-decoration: underline;"></span>پیوندی وب<span style="text-decoration: underline;"></span>سایتهای مورد نظر محاسبه و سپس عامل تأثیر وبیِ آنها محاسبه شده و در نهایت، با استفاده از روش تحلیل خوشه<span style="text-decoration: underline;"></span>ای و مقیاس چند متغیره همکاری این وبسایتها مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتهها: برخی از نتایج پژوهش نشان داد که وبسایت دانشگاههای میشیگان با 141000، فلوریدا استیت با 116000، و درکسل با 71200 پیوند دریافتی، بیشترین وبسایتهای رؤیت شده بودند. همچنین، بررسیها حاکی از این است که وبسایتهای دانشگاههای دومینیکن با عامل تأثیری برابر با 86، میسوری ـ کلمبیا با عامل تأثیری برابر با 4/73، و مرکزی کارولینای شمالی با (9/26 ، دارای بیشترین عامل تأثیرگذار تجدیدنظر شده بودهاند.
نتیجهگیری: مدیران و طراحان وبسایتها، باید با توجه به نتایج اینگونه پژوهشها، وبسایتهای خود را ارتقا دهند. موفقیت یک وب<span style="text-decoration: underline;"></span>سایت به عواملی مانند محتوا، اندازه، زبان، و تاریخچه آن ارتباط دارد. بنابراین، تمامی پژوهشهای این حوزه باید به تمامی این عوامل توجه داشته باشند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621420110220Common Approaches in Assigning Library Science to Other Subject Areas by English Language Databasesرویکردهای رایج در انتصاب علوم کتابداری به سایر حوزههای موضوعی در پایگاههای اطلاعاتی انگلیسی زبان154168190FAمیترازارعیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدنرگساشتهارکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضویJournal Article20100404Purpose- The present survey attempts to study the subject overlap and interrelationship between library and information science and other subject fields. In the public’s view, the field of library and information science is believed to be a sub-discipline of the humanistic and social sciences. This conforms to the fact that in many databases, there is no choice but to choose the subject subcategory of humanistic or social sciences in order to obtain information regarding this field. Yet the way internationally accredited databases, which are among the most important operators in organizing and marketing scientific texts, subcategorize science into various branches and subbranches is different. This survey tries to establish the incorrectness of merely linking library and information science with humanistic sciences, to the extent that this is possible by means of an analysis of the subdivision of sciences in different databases.<br />Design/methodology/approach- In the first place, categorization of science into various branches and subbranches by Willey, Scopos, Springer, and Science direct databases has been examined. These databases were chosen because of the relative generality of the subjects covered there, i.e. since the subjects are not specialized. Then the position of library and information science in this information set was pinpointed through specialized search.<br />Findings- According to the results obtained from the databases under study, physics and computer sciences make the most amount of contribution in encompassing articles written on library and information science. Humanistic and the subbranches of social sciences come next. A small amount of the texts were also extracted from medical sciences.<br />Conclusion- The results indicate that library and information science is neither a subdiscipline of humanistic sciences nor merely an area of interdisciplinary overlap, but of independent nature. Based on this study, it can be derived that library and information science is mostly interrelated with computer sciences in the first place and social sciences in the second.هدف: در این پژوهش بر آن هستیم تا به بررسی وابستگی و تداخل موضوعی علم کتابداری و اطلاعرسانی به سایر حوزههای موضوعی بپردازیم. تلقی عمومی از حوزه کتابداری و اطلاعرسانی انتصاب آن به علوم انسانی و اجتماعی است. چنانکه در بسیاری از پایگاههای اطلاعاتی برای دستیابی به اطلاعات در این حوزه ناگزیر به انتخاب شاخه موضوعی علوم انسانی یا علوم اجتماعی هستیم. اما عملکرد پایگاههای اطلاعاتی معتبر جهان - که یکی از مهمترین متصدیان انتظام و بازیابی مطالب علمی هستند - در امر تقسیمبندی علم به شاخهها و زیرشاخههای گوناگون به گونه دیگری است. در بررسی حاضر، سعی شده است با بررسی نحوه ترسیم ساختار درختی علم ،توسط پایگاههای اطلاعاتی، تا حدی غلط بودن وابستگی صرف کتابداری به علوم انسانی به اثبات برسد. <br />روش/ رویکرد پژوهش: در این بررسی، ابتدا، به بررسی نحوه تقسیمبندی علوم تحت شاخهها و زیرشاخههای موضوعی توسط پایگاههای اطلاعاتی ساینس دایرکت، اسپرینگر، اسکوپوس، و وایلی پرداخته شد. علت انتخاب این پایگاهها جامعالاطراف بودن نسبی موضوعات تحت پوشش آنهاست (به عبارتی تخصصی نبودن آنها). در مرحله بعد ،جایگاه علوم کتابداری و اطلاعرسانی در این شبکه با انجام جستوجوهای تخصصی مشخص شد.
یافتهها: براساس یافتههای بهدست آمده از جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی مورد بررسی، علوم فیزیکی، و در این حوزه، زیرشاخه علوم رایانه بیشترین سهم را در جای دادن مقالات حوزه کتابداری و اطلاعرسانی به خود اختصاص داده است. علوم انسانی و زیرشاخه علوم اجتماعی در رتبه بعد قرار دارند. مقدار کمی از مطالب از شاخه علوم پزشکی استخراج شد. <br />نتیجهگیری: نتابج پژوهش نشان داد که کتابداری و اطلاعرسانی نه شاخهای از علوم انسانی و نه یک علم بینرشتهای است؛ بلکه ماهیت مستقلی دارد. هرچند که براساس این بررسی میتوان نتیجه گرفت علوم کتابداری و اطلاعرسانی بیشترین ارتباط را با حوزه علوم رایانه و سپس علوم اجتماعی دارد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621420110220Co-operative Cataloguing in the Internet Environment: the Case of Agricultural Libraries in Iranفهرستنویسی تعاونی در محیط اینترنت: تجربه کتابخانههای تخصصی کشاورزی در ایران170186191FAفهیمهبابالحوائجیاستادیار علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0002-0247-6614نیرخالدیدانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20100602Purpose- This study has been conducted to evaluate the existing conditions of the organization of the agricultural data co-operative and the use of its catalogue by librarians of educational institutions and centers under the authority of the Agricultural Research, Education, and Extension Organization in an internet environment.<br />Design/methodology/approach- The study has been conducted using a descriptive survey. The data was collected by means of questionnaires and the results presented using descriptive statistics (frequency and percentage) in the form of tables and diagrams. The statistical universe of the study includes the 55 libraries which have been using the Simorgh web software for an average of four years each.<br />Findings: The agricultural data cooperative is organized by cataloguing/classification (100%) and indexing (21.6%). For the sake of harmony in this electronic index, 100% of agencies use LC classification, observing international standards as well as 83.8% bibliography, and in 83.8% machine indexing, 35.1% mixed language has been used. Organizing a data cooperative resulted in saving more time for an amount of 43.2% cost and speed rate for a shared amount of 51.1%, and harmony in using software of the libraries under research for 100%.<br />Conclusion: Full-time access of the catalogue is to a large extent possible. Ease and speed as well as the accuracy of the catalogue have been evaluated as “very high” and from “high to very high” respectively. As a result, the majority of the librarians have been able to present their information in the catalogue because of the advantages of using cooperative arrangements.هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی وضعیت موجود سازماندهی تعاونی اطلاعات کشاورزی و استفاده از فهرستگان حاصل از آن توسط کتابداران شاغل در کتابخانههای مراکز و مؤسسات آموزشی تحت پوشش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در محیط اینترنت انجام پذیرفته است.<br />روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش، پیمایش توصیفی است. برای گردآوری از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی و درصد) در قالب جدول و نمودار ارائه شد. جامعه آماری پژوهش شامل 55 کتابخانه است که بهطور میانگین 4 سال از نرمافزار تحت وب سیمرغ استفاده میکنند. <br />یافتهها: سازماندهی تعاونی اطلاعات کشاورزی به دو صورت فهرستنویسی و ردهبندی (100 درصد) و نمایهسازی (6/21 درصد) انجام میشود. در این فهرستگان الکترونیکی، به منظور ایجاد یکدستی، از ردهبندی کنگره (100 درصد) با رعایت استانداردهای بینالمللی و کتابنامهنویسی (8/83 درصد) و نیز در نمایهسازی ماشینی (3/51 درصد) از زبان ترکیبی (1/35 درصد) استفاده میشود. سازماندهی تعاونی اطلاعات منجر به صرفهجویی در وقت (2/43 درصد)، هزینه و سرعت (بهطور یکسان 1/54 درصد) و نیز یکپارچگی در بهکارگیری نرمافزار کتابخانههای مورد مطالعه (100 درصد) شده است.<br />نتیجهگیری: دسترسی تمام¬وقت به این فهرستگان در حد زیاد امکانپذیر است. سهولت و سرعت دسترسی در حد بسیار زیاد و دقت فهرستگان از حد زیاد تا بسیار زیاد ارزیابی شده است. در نتیجه، اکثر کتابداران به دلیل مزایای حاصل از سازماندهی تعاونی موافق ارائه اطلاعات خود در فهرستگان هستند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464621420110220Criteria for Evaluating Iranian Library and Information Science Weblogsمعیارهایی برای ارزیابی وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی ایران188202192FAمریمپاکدامن نائینیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله0000-0001-9679-2556منصورهباقریعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا (س)امیرغائبیعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا (س)0000-0003-0495-3434Journal Article20100621Purpose- Weblogs are among the noteworthy new forms of information provision on the web. According to the studies conducted up to now (June 16, 2010), 222 Iranian up-to-date library and information weblogs have been registered, with librarians studying them constantly to obtain the most recent information on library and information science. The purpose of the present study is to provide a checklist of evaluation criteria of library and information weblogs.<br />Design/methodology/approach- Having reviewed the study literature, and considered the unanimous opinion of research experts, the authors considered 23 criteria for the evaluation of Iranian libraries and information weblogs. Then Cronbach’s Alpha 0.76 coefficient of checklist question correlation was extracted, and the reliability of the criteria checklist proposed by this study was established. The criteria gathered from specialized texts and study literature was also analyzed by seven experts who have introduced new theories regarding library and information weblogs, resulting in the validation of the checklist. Afterwards, the importance coefficient for each criterion was extracted after consideration of different expert opinions on the coefficient.<br />Findings- The most important finding of the present study is the 23 criteria checklist for Iranian library and information weblogs in which the degree of importance of each criterion has been specified.<br />Conclusion: The criterion “Weblog updating” with an importance degree of 5 has the highest coefficient, while the criteria “Questionnaire citation” and “Web Impact Factor” have a shared degree of importance (3.1) and so have the lowest coefficient for the evaluation of Iranian library and information weblogs.هدف: وبلاگها از مظاهر شایانذکر فضای جدید وب بهشمار میآیند. ارتباطات علمی، در دنیای امروز، از اهمیت خاصی در محافل دانشگاهی برخوردار است. کتابداران بهعنوان متولیان امر آگاهیرسانی باید با شیوههای تازهتر و سریعتر با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند و از آنجاکه وبلاگها ،در انتقال دانش، نقشی حیاتی دارند، در امر گسترش ارتباطات علمی میان مختصصان کتابداری جایگاه مهمی دارند. طی بررسیهای صورت گرفته تا زمان اجرای پژوهش حاضر (26خرداد 1389)، در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی ایران،222 وبلاگ روزآمد، ثبت شده و کتابداران این وبلاگها را جهت کسب اطلاعات روزآمد کتابداری و اطلاعرسانی مطالعه مینمایند. لذا جهت صرفهجویی در وقت این متخصصان، به نظر میرسد ارزیابی این وبلاگها مسئلهای حائز اهمیت باشد. از سوی دیگر، از آنجاکه وبلاگ، بهعنوان یکی از انوع منابع اطلاعاتی تحت وب مطرح است و کتابداران همواره در امر ارزیابی منابع اطلاعاتی مراجعان خود را یاری مینمایند، به نظر میرسد ارزیابی وبلاگها نیز همچون سایر منابع اطلاعاتی باید یکی از مهارتهای حائز اهمیت کتابداران باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر یافتن سیاههای از معیارهای ارزیابی وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی است.<br />روش/ رویکرد پژوهش: محقق با مروری بر ادبیات پژوهش و به اتفاق نظر خبرگان تحقیق، 23 معیار جهت ارزیابی وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی ایران استخراج نمود. سپس درجه آلفای کرونباخ 76/0 درخصوص همبستگی سؤالات سیاهه مزبور استخراج شد و، به این ترتیب، پایایی فهرست معیارهای پیشنهادی این پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، معیارهای یافت شده از متون تخصصی و ادبیات پژوهش، توسط هفت نفر از خبرگان که بهطور تخصصی در حوزه وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی صاحبنظرند، مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد این سیاهه از نظر روایی اعتبار لازم را داراست. در مرحله بعد، ضریب درجه اهمیت هر معیار، از برآیند نظر خبرگان درخصوص درجه اهمیت معیار مورد نظر استخراج شد.<br />یافتهها: مهمترین یافته این پژوهش سیاهه 23 موردی از معیارهای ارزیابی وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی ایران است که درجه اهمیت هریک از معیارها نیز در آن مشخص شده است.<br />نتیجهگیری: معیار «روزآمدسازی وبلاگ» با درجه اهمیت 5، بیشترین ضریب را در ارزیابی؛ و معیارهای «درج فرم نظرسنجی» و «عامل تأثیر وبی( دبلیو.آی.اف.) در وبلاگ» بهصورت مشترک، با درجه اهمیت 1/ 3 کمترین ضریب را در ارزیابی وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی ایران به خود اختصاص دادهاند