سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622120110522Assessment of Human Resource of the National Library of Iranارزیابی نیروی انسانی کتابخانه ملی ایران در سال ۱۳۸۸618169FAمهردادنیکناماستادیار و عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملیسعیدغفاریعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه پیام نور، مرکز قمزهرهنظریکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانJournal Article20101120Objective: The main purpose of this study was to evaluate the staff working in the National Library of Iran. The paper also studies the possible impact that the education and field of study of the staff may have on their performance.<br />Methodology/Approach: Library research methodology was used in this research. The population of this study includes all the staff employed in the National Library of Iran. The required data was mainly collected through a questionnaire.<br />Findings: Results show that, 78.61% of the staff are women and 18.5% are men. The field of education of 60.69% of the staff is completely related to their jobs, 5.2% is somewhat related and 33.52% consider that these two factors have no relationship. 75.72% of the survey population have passed general and professional courses during their career. A total of 52.06% of the staff are satisfied with their employment situation and 24.85% are dissatisfied. The average duration of working in the National Library is about 11 years.<br />Conclusion: The research findings show that the staff of the National Library are generally in a good position in terms of education. According to existing standards, the average of specialist staff (having graduate degrees) in comparison to other staff must be 33 percent, but this ratio is 25.43 percent in the studied Library. On the other hand, the average percentage of staff with undergraduate education who have relevant education must be 60 percent, and the National Library meets the requirements in this regard (60.69 percent).هدف: ارزیابی نیروی انسانی شاغل در معاونت کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. همچنین بررسی وضعیت و رابطه یا تاثیر بین تحصیلات و رشته تحصیلی و میزان کارایی و عملکرد کارکنان معاونت کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مد نظر است.<br /> روش گردآوری و تحلیل دادهها: روش پژوهش پیمایشی ارزشیابی و کتابخانه ای است. جامعه مورد مطالعه نیروی انسانی شاغل در معاونت کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و... است. برای گردآوری اطلاعات عمدتا از پرسشنامه استفاده شده است.<br />یافتهها: از نظر جنسیت (61/78 درصد) از کارکنان را بانوان و (5/18 درصد) را آقایان تشکیل میدهند، (۳ درصد) نیز به این سؤال پاسخ ندادهاند. از نظر تحصیلات (4/10 درصد) دیپلم، (78/5 درصد) کاردانی، (38/58 درصد) کارشناسی، (12/23 درصد) کارشناسی ارشد و (31/2 درصد) تحصیلات دکتری دارند. از نظر آموزش ضمن خدمت (72/75 درصد) دورههای ضمن خدمت عمومی و تخصصی را گذراندهاند. از نظر نوع استخدام (71/49 درصد) رسمی، (09/8 درصد) پیمانی، و (46/40 درصد) قراردادی هستند. میانگین سابقه کاری کارکنان کتابخانه ملی حدود 11 سال است.<br />نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که در مجموع کارکنان این سازمان از نظر تحصیلات در حد مطلوبی هستند. میانگین کارکنان متخصص (دارای دانشنامه کارشناسی ارشد و بالاتر) به نسبت سایر کارکنان باید 33 درصد باشد، در کتابخانه ملی این نسبت (43/25 درصد) است که نشاندهنده عدم تطابق نیروی انسانی متخصص نسبت به غیرمتخصص بر اساس میانگین استانداردهای موجود (شاخص) است. از سویی دیگر میانگین مجموع کارکنانی که رشته تحصیلیشان مرتبط و بهعبارتی متخصص و کمکمتخصص (کارشناسی وکاردانی کتابداری) هستند باید حداقل60 درصد باشد. در مورد این استاندارد کتابخانه ملی با داشتن (69/60 درصد) کارمند متخصص و کمکمتخصص توانسته حداقل لازم را رعایت نماید.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622120110522Strategic Planning in Libraries and Information Centers: Fundamentals and Requirementsبرنامهریزی راهبردی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: مبانی و الزامات آن2031170FAمحمدرضاامیریاستادیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهوازغلامرضاحیدریمربی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدانحسینوکیلی مفردمربی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدانJournal Article20090510Objective: One contemporary approach to planning is strategic planning, towards which most organizations have gravitated. This article aims to describe the rudiments of strategic planning and to study the necessity for attention to this type of planning in libraries and information centers.<br />Methodology/ Approach: This research has been carried out using the library method and through the study of paper and electronic resources.<br />Results: findings show that libraries and information centers confront challenges such as budget deficits and environmental changes resulting from technological, social, cultural, political, and economic factors.<br />Conclusion: As an organization, libraries are highly affected by rapid changes in different fields e.g. scientific, social, economic and political. Because of these changes, libraries face many challenges. Libraries must keep pace with these continuous changes. Since traditional planning does not have the ability to meet these challenges, libraries and information centers should focus their attention on strategic planning.هدف: یکی از رویکردهای نوین برنامهریزی، برنامهریزی راهبردی است که بیشتر سازمانها به آن گرایش پیدا کردهاند. هدف این مقاله تبیین مبانی برنامهریزی راهبردی و بررسی دلایل ضرورت استفاده از این نوع برنامهریزی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. <br />روش/رویکرد پژوهش: این مقاله با استفاده از روش کتابخانهای و مطالعه منابع مکتوب و الکترونیکی انجام شده است.<br />یافتهها: یافتهها نشان میدهد که کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی با مشکلاتی از قبیل کمبود بودجه، تغییرات محیطی ناشی از عوامل مختلف علمی و فناورانه، اجتماعی ـ فرهنگی، سیاسی، و اقتصادی روبهرو هستند. <br />نتیجهگیری: کتابخانهها بهعنوان یک سازمان، به شدت از تحولات شتابان در زمینههای مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی متأثر هستند و همواره با چالشهای زیادی مواجه میشوند که ناشی از این تحولات است. کتابخانهها باید بتوانند خود را با تغییرات مداوم هماهنگ کنند و از آنجا که برنامهریزی سنتی چنین قابلیتی ندارد، یعنی انعطافپذیر نیست و بدون در نظر گرفتن تغییرات آینده و با توجه به شرایط فعلی طراحی شده نمیتواند چندان مؤثر واقع شود، باید توجه خود را به برنامهریزی راهبردی معطوف نمایند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622120110522The Effect of the Psychological States of Reference and Circulation Librarians on the Satisfaction of Users in University Librariesتأثیرحالات خُلقی کتابداران مرجع و امانت بر میزان رضایت در کتابخانههای دانشگاهی3245171FAفائزهفرهودیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی؛ مدرس دانشگاه پیام نور مرکز تهرانمنصورهباقریاستادیار دانشگاه الزهراء (س)Journal Article20100824Objective: The purpose of this paper is to study how the psychological states of reference and circulation librarians in university libraries affect the satisfaction of users.<br />Methodology/ Approach: The Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI) test was used to survey the effect of the librarian's psychological states. The research population consists of 40 reference and circulation librarians working in central libraries of ten governmental universities in Tehran. In order to analyze the research data, both descriptive and inferential statistical methods were used.<br />Findings: Results of this research show that among all MMPI scales, there is a statistically significant correlation between "Psychasthenia" and "Depression" with the satisfaction of library users. This correlation is negative meaning that the more the psychasthenia and depression scales increase, the less the users are satisfied and vice versa.<br />Conclusion: Librarians who spend most of their work time communicating with different library users must attach considerable attention to their psychological states. Library managers may have a significant role in bringing vitality and joy to their staff and in helping them to maintain it. By providing a proper work environment, managers can help their staff to keep in good psychological conditions and this will lead to higher satisfaction of library users in the long run.هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر حالات روحی کتابداران دانشگاهی میز مرجع و امانت بر میزان رضایت مراجعان از خدمات آنهاست.<br />روش/ رویکرد پژوهش: روش انجام این پژوهش پیمایشی است. جهت بررسی تأثیر عوامل روحی کتابداران، از پرسشنامه شخصیتسنج چندوجهی مینهسوتا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را 40 نفر از کتابداران بخش مرجع و بخش امانت کتابخانههای مرکزی10 دانشگاه دولتی شهر تهران تشکیل میدهند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از شیوههای آمار توصیفی (میانگین، واریانس، درصد، انحرافمعیار) و آمار استنباطی (همبستگی) استفاده شده است.<br />یافته¬ها: این پژوهش به این نتیجه رسیده است که از بین تمام مقیاسهای MMPI ، دو مقیاس افسردگی و پسیکاستنی (اضطراب)، رابطه معناداری با متغیر میزان رضایت مراجعان از چگونگی ارائه خدمات و کیفیت کار کتابداران دارد، که این رابطه معکوس است؛ بدینمعنی که هر چه مقیاسهای افسردگی و اضطراب در کتابداران افزایش مییابد، میزان رضایت مراجعان کاهش مییابد و بالعکس.<br />نتیجهگیری: کتابدارانی که بیشتر ساعات کاری خود را در ارتباط با مراجعان مختلف میگذرانند، به حالات روحی خود توجه ویژهای داشته باشند. در این میان مدیران کتابخانهها تأثیر بسیار زیادی میتوانند در ایجاد و حفظ شادابی و نشاط در کارمندان خود داشته باشند. مدیران با فراهم آوردن شرایط مناسب کاری میتوانند شرایط روحی مناسبی را برای کارمندان خود در کتابخانه ایجاد نمایند که این امر در بلندمدت باعث افزایش میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابداران خواهد شد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622120110522The Professional Self-Concept of LIS Bachelor of Arts Graduates: an Exploratory Investigationخودپنداره حرفهای دانشآموختگان کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی: مطالعه اکتشافی4654172FAاعظماکبریکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآبادابراهیمافشاراستادیار علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهانJournal Article20100831Objective: The aim of this research was to explore whether the observed tendency in Iran's libraries to work in the technical services section is a personal preference or not. This research has examined this through studying the professional self-concept of B.A. graduates of Library and Information Science.<br />Methodology/ Approach: Semi-structured interviews were carried out with 20 B.A. students who were finishing their last semester. For analyzing the data, the techniques of continual comparison proposed in the Grounded Theory methodology were used in three levels of open, axial, and selective coding.<br />Findings: The self-concept of B.A. LIS graduates has three components, namely 'personal feeling', 'social status', and 'perception of the profession'. Participants have become more fond of librarianship as they progressed in their studies during the program. However, they normally complain of the lack of social recognition and the low social status of librarianship. While the students consider librarianship as a service profession, they see their core of expertise in different areas. Some consider technical services as their main skill and others find general and direct services to the user most important. In their viewpoint, research and management are other aspects of librarianship.<br />Conclusion: Participants in this research were interested in librarianship profession; however, they had concerns about its social status and recognition. They regard their field to be service oriented but prefer to work in specialized information and technical services.<span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-ansi-font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">هدف</span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">: این پژوهش درپی آن است که بداند گرایش مشاهده شده درکتابخانههای ایران مبنی بر تمرکز متخصصان در خدمات فنی تا چه حد برآمده از گرایش درونی خود آنهاست. شناسائی این گرایش را پژوهش حاضر در قالب شناسائی خودپنداره حرفهای دانشآموختگان کارشناسی کتابداری دنبال کرده است</span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-ansi-font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">.</span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA"></span>
<span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-ansi-font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">روش گردآوری و تحلیل دادهها:</span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA"> برای این تحقیق از روش گراندد تئوری</span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> (نظریه زمینهای)</span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA"> و برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در رویکرد نظریه زمینهای استراوس و کوربین طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. مصاحبهشوندگان20 نفر دانشجوی کارشناسی درآستانه فارغالتحصیل شدن (پایان ترم آخر) بودهاند.</span>
<span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-ansi-font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">یافتهها: </span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">خودپنداره حرفهای دانشآموختگان کارشناسی کتابداری دارای سه بُعد احساسات فردی، منزلت اجتماعی و تصور از حرفه است. دانشآموختگان شرکتکننده در مطالعه درحین تحصیل به رشته خود علاقهمند میشدهاند و دید مثبتتری نسبت به زمان آغاز دانشجوئی به آن پیدا کردهاند. آنها از ناشناخته بودن حرفه در جامعه و فقدان جایگاه اجتماعی آن گلایه دارند. پندار ایشان از حرفه متشکل از پندارشان از کتابداری و پندارشان از خودشان بهعنوان کتابدار است. آنها رشتهشان را خدمتمدار میدانند اما تخصصهای مختلفی برای خدمت در خود میبیینند عدهای تخصص خود را خدمات فنی میدانند و آن رامهمتر تلقی میکنند، و برخی خدمات عمومی و مستقیم را مهم تلقی میکنند. پژوهش و مدیریت دو بُعد دیگر از تخصص حرفهای است که آنها برای کتابداری بیان میکنند. </span>
<span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-ansi-font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">نتیجهگیری: </span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">شرکتکنندگان در پژوهش به کتابداری علاقهمندند اما نگران جایگاه اجتماعی و ناشناخته بودن آن در جامعه هستند. آنها رشته خود را خدمتمدار میبینند اما گرایش بیشتری به اشتغال به خدمات فنی و اطلاعرسانی تخصصی دارند.</span>سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622120110522Accessibility of Websites of National Libraries in the Middle Eastدسترسپذیری وبسایت کتابخانههای ملی در کشورهای خاورمیانه5668173FAصدیقهمحمداسماعیلاستادیار گتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهرانسمیهکاظمی کوهبنانیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهرانJournal Article20091122Objective: The main purpose of this study was to compare the accessibility of the National Library of Iran's website with other websites of National Libraries of Islamic countries in the Middle East.<br />Methodology: In this research, the accessibility of the National Libraries' Websites has been surveyed using a checklist. The check list includes 13 components for reviewing and evaluating the websites.<br />Findings: The websites of the national libraries of Iran and Turkey ranked first with 77 points (100% criteria met). Kuwait and Saudi Arabia are second with 76 points (98/7%), and Qatar ranked third with 74 points (96/1%). The websites of other countries met the criteria as follows: Syria, 72 points (93/5%); Yemen and Jordan, 70 points (90/9%); Lebanon, 65 points (84/4%); United Arab Emirates, 59 points (76/7%); and Iraq, 58 points (75/3%).<br />Conclusion: Based on the results of this research, some proposals have been offered to website designers and decision-makers of national libraries. The findings of this research may help to improve the accessibility of the websites and to preserve the strategic regional position.هدف: هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی تطبیقی وبسایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با وبسایتهای کتابخانههای ملی کشورهای اسلامی در منطقه خاورمیانه، از بُعد دسترسپذیری است.
روش پژوهش: روششناسی پژوهش حاضر پیمایشی از نوع ارزیابانه است که با استفاده از سیاهه وارسیای، مشتمل بر13 مؤلفه، وبسایتهای کتابخانههای ملی جامعه (11 مورد) مورد نظر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها: با توجه به امتیاز وبسایت شاخص فرضی، 77 امتیاز (که در آن کلیه مؤلفهها 100 درصد رعایت گردیده است)، وبسایت کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه با دارا بودن تمامی مؤلفهها، و کسب77 امتیاز (100 درصد) در رده اول، کویت و عربستان با 76 امتیاز (7/98 درصد) در رده دوم، قطر با 74 امتیاز (1/96 درصد) در رده سوم، سوریه با 72 امتیاز (5/93 درصد) در رده چهارم، یمن و اردن با 70 امتیاز (9/90 درصد) در رده پنجم، لبنان با 65 امتیاز (4/84 درصد) در رده ششم، امارات متحده عربی با 59 امتیاز (7/76 درصد) در رده هفتم، و عراق با 58 امتیاز (3/75 درصد) در رده هشتم قرار گرفتهاند.
نتیجهگیری: بررسی وضعیت وبسایتهای کتابخانههای ملی کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه گواه آن است که کمترین میزان رعایت مؤلفههای دسترسپذیری، مربوط به وبسایت کتابخانه ملی عراق، با 3/75 درصد، و بیشترین آن، معادل با 100/0 درصد مربوط به وبسایتهای کتابخانههای ملی کشور ایران و ترکیه است. این امر گرچه نشان از رعایت بالای مؤلفههای دسترس پذیری در وبسایتهای جامعه مورد مطالعه دارد، اما به معنای رعایت 100 درصدی مؤلفههای دسترسپذیرس در تمامی آنها نیست. از این رو، نتایج حاصل از این <span style="font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="AR-SA" dir="RTL">تحقیق میتواند ارمغانهایی را برای </span><span style="font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">دستاندرکاران و طراحان وبسایتهای کتابخانههای ملی کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه ( به تفکیک </span><span style="font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="AR-SA" dir="RTL">مؤلفههای</span><span style="font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL"> مطرح شده در سیاهه)، به لحاظ حفظ موقعیت استراتژیک منطقهای دربرداشته باشد.</span>سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622120110522User Interfaces in Children's Digital Libraries: Proposing an Optimum Model for Iranian Childrenرابطهای کاربر در کتابخانههای دیجیتالی کودکان: پیشنهاد الگوی بهینه برای کودکان ایرانی7083174FAمرتضیکوکبیاستاد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهوازندازراعتکارکارشناس ارشد مرکز منطقه ای اطلاعرسانی علوم و فناوریJournal Article20100404Objective: This survey aims to analyze the interfaces of children’s digital libraries and to present their most important content features.<br />Methodology: Forty children's digital libraries were identified using different keywords in Google and Yahoo search engines. Then a checklist was prepared based on all features of these libraries and it was presented to Iranian experts. The experts were members of the "Children’s Book Council" and also librarians of the “Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults.”<br />Findings: Combining the views of experts and considering the frequency of the two choices “important” and “very important,” the significant features were identified. These features were those that more than 70% of experts had marked as “important” or “very important”. The fifty six most important content features were selected and divided into seven general groups which were later subdivided into smaller categories.<br />Conclusion: The designers of English children’s digital libraries have not paid much attention to content features and one of the reasons for this may be the variety of information that each library can place in its website. Comparing content features in children’s digital libraries with the opinions of experts shows that the low frequency of some of these features is not due to their unimportance; perhaps the change in the information environment and the advent of digital libraries has introduced new features and concepts and since they are novel, some of these features may have occurred in fewer libraries.هدف: در این پژوهش سعی کردیم با شناسایی و بررسی چهل کتابخانه دیجیتالی کودکان ویژگیهای محتوایی مهمتر را شناسایی کنیم.
روش/رویکرد پژوهش: برای بازیابی این کتابخانه با کلید واژههای مختلف در موتورهای جستوجوی گوگل و یاهو جستوجو انجام گرفت. پس از آن سیاههای بر اساس کلیه ویژگیهای موجود در این کتابخانهها تهیه و سپس این سیاهه در اختیار صاحبنظران ایرانی قرار گرفت.لازم به ذکر است که این صاحبنظران را اعضای شورای کتاب کودک و کتابداران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل داده اند.
یافتهها: با تلفیق نظرات صاحبنظران و در نظر گرفتن گرفتن درصد فراوانی برای دو گزینه «زیاد» و «خیلیزیاد»، ویژگیهای مهم شناسایی شدند. ویژگیهای مهم شناسایی شده ویژگیهایی بودند که بیش از هفتاد درصد پاسخگویان گزینههای مهم و بسیار مهم را در مورد آنها انتخاب کردهاند. پنجاه و شش ویژگی محتوایی مهمتر انتخاب شده به هفت گروه کلی تقسیم و سپس هر گروه به زیرمجموعههای مربوطه تقسیمبندی شدند.
نتیجهگیری: طراحان وبسایتهای کتابخانههای دیجیتالی انگلیسی زبان کودکان ویژگیهای محتوایی را چندان مورد توجه قرار ندادهاند و شاید یکی از دلایل این امر تنوع بسیار زیاد مطالبی باشد که هر کتابخانه میتوانسته در وبسایت خود قرار دهد. مقایسه ویژگیهای محتوایی در کتابخانههای دیجیتالی کودکان با مجموع نظرات صاحبنظران نشان میدهد که بسامد کم برخی از این ویژگیها دلیل بر بیاهمیتی آنها نمیباشد بلکه تغییر در محملهای اطلاعاتی و ظهور کتابخانههای دیجیتالی مفاهیم و ویژگیهای جدیدی را مطرح ساخته و با توجه به نوظهور بودن آنها، تعدادی از این ویژگیها در تعداد کمتری از کتابخانهها دیده شدهاند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622120110522Leading Science Producing Institutions in Iran (2008)سازمانهای پیشرو در تولید علم، در ایران، در سال 20088499175FAاسماعیلوزیریمربی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه زابل0000-0003-0155-5852Journal Article20090820Objective: This paper aims to investigate the status of scientific publications of leading Iranian institutions (in terms of scientific publications) in the Web of Science (WOS) database in 2008.<br />Methodology: The data required for this study was collected through bibliometric methods. On this basis, information about the four leading science producing institutions in Iran was retrieved and analyzed based on scientometric indicators and with regard to authority control of the variant names of Institutions in WOS.<br />Findings: In 2008 the amount of Iran's scientific publications grew by 49.75% in comparison with 2007. Having produced more than 12% of the scientific publications of Iran in 2008, the University of Tehran (UT) ranked first among Iranian institutions. After UT, Tehran University of Medical Sciences (TUMS), Islamic Azad University (IAU) and Tarbiat Modares University (TMU) ranked second, third, and fourth respectively. In terms of the different indexed affiliation names, only UT authors have indexed their scientific publications in WOS under a unique name. Among branches of the Islamic Azad University, the Arak Branch, after appropriate authority control, collectively has 24 scientific publications. TUMS, TMU and IAU have the highest amount of collaboration with UT authors in their scientific publications.<br />Conclusion: The large number of scientific publications of organizations has an important role in scientific collaboration among them. Iranian universities still don’t use a unique affiliation name for the International Citation Databases.هدف: در مقاله حاضر، به بررسی وضعیت تولیدات علمی سازمانهای سهیم و پیشرو در تولید علم در کشور، در سال 2008، در پایگاه دبلیو.اً.اس. پرداخته شده است. <br />روش پژوهش: جهت گردآوری دادههای مورد نیاز از روش کتابسنجی استفاده شده است. بر این اساس، اطلاعات چهار سازمان پیشرو در تولید علم در کشور، براساس تعداد نامهای متفاوت نمایه شده در پایگاه دبلیو.اً.اس. بازیابی، و براساس شاخصهای علمسنجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. <br />یافتهها: تولیدات علمی سال 2008، در مقایسه با سال 2007، از رشدی معادل 75/49 درصد برخوردار بوده است. دانشگاه تهران، در سال 2008، بیش از 12 درصد تولیدات علمی کشور را از آن خود کرده است. پس از آن، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، و دانشگاه تربیت مدرس به ترتیب در ردههای بعدی قرار دارند. از نظر نامهای سازمانی متفاوت نمایه شده، تنها دانشگاه تهران تولیدات علمی خود را با یک نام واحد در پایگاه دبلیو.اً.اس. نمایه کرده است. در بین واحدهای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، با انجام عمل مستندسازی، در مجموع دارای 24 عنوان تولید علمی بودهاست که از این حیث با دانشگاه صنعتی شیراز- تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری- و بیمارستان امام خمینی- از واحدهای تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- برابری میکند. دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تربیت مدرس، و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین میزان همکاری را در تولیدات علمی خود با نویسندگان دانشگاه تهران داشتهاند. <br />نتیجهگیری: بالا بودن میزان تولیدات علمی سازمانها نقش مهمی در مشارکت علمی آن سازمانها با یکدیگر خواهد داشت. دانشگاهها هنوز از نام سازمانی واحدی در ارائه تولیدات علمی خود در پایگاههای استنادی بینالمللی استفاده نمیکنند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622120110522A Survey on the Satisfaction of Users of Libraries for the Blind in the East Azerbaijan Provinceسنجش رضایت نابینایان از خدمات کتابخانههای نابینایان در آذربایجان شرقی100108176FAپرینازفرقانیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و مدرس دانشگاههای تبریزحسنکیانیدانشیار علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا (س)منصورتاجداراناستادیارعلوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا (س)Journal Article20100206Objective: The main purpose of this research was to study the extent to which blind users were satisfied with the services offered in libraries for the blind in East Azerbaijan Province.<br />Methodology/ Approach: This study was carried out as a descriptive survey. Firstly the libraries were described in terms of their information and human resources. Then a questionnaire was used to survey the viewpoint of 353 users of libraries for the blind about the quality of services provided in East-Azerbaijan libraries for the blind.<br />Findings: The research findings illustrate that blind users' rate of satisfaction is at a medium level (65 percent). The users are most satisfied with the librarians' attitudes and least satisfied with the accessibility of the libraries.<br />Conclusion: The development of libraries in terms of collection and equipment, hiring specialist librarians, introducing the importance of books and libraries and improving the qualitative and quantitative status of libraries are some solutions for improving the conditions of libraries for the blindهدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی نابینایان از خدمات کتابخانهای نابینایان استان آذربایجان شرقی میباشد.
روش/ رویکردپژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی است. کتابخانهها ابتدا از نظر منابع اطلاعات و نیروی انسانی و فضا مورد توصیف شدهاند. سپس با استفاده از پرسشنامه از 353 نفر شهروند نابینا که عضو کتابخانههای نابینایان در استان آذربایجان شرقی هستند، در مورد کیفیت خدمات کتابخانهها نظرخواهی شده است. تحلیل دادهها در بخش توصیفی با استفاده از جداول فراوانی، و در بخش استنباطی با استفاده از آزمونهای خیدو و تی نسبت به آزمون فرضیهها انجام شده است.
یافتهها: رضایت نابینایان در سطح متوسطی (65 درصد) قرار دارد و یشترین رضایت از رفتار کتابداران (62 درصد) و کمترین رضایت از دسترسی به کتابخانه (68 درصد) است.
نتیجهگیری: توسعه مجموعه کتابخانه از نظر مجموعه و تجهیزات، جذب نیروی انسانی متخصص در کتابداری، شناساندن اهمیت کتاب و کتابخانه است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622120110522Social Libraries: The New Generation of Libraries in Interacting with and Paralleling the Web 2.0 Movementکتابخانههای اجتماعی: نسل جدید کتابخانهها در تعامل و تقارن با جنبش 0/2110124177FAعلیسادات موسویکارشناس ارشد کتابداری و سرپرست کتابخانه مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهراناورانوستاجالدینیدانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0003-1963-2115Journal Article20081230Objective: In the present paper some of the concepts that gave rise to the new generation of the web, and their impact on libraries and librarianship are discussed. Furthermore, concepts such as Library 2.0, as a social and participative library, as well as librarian 2.0 are also discussed.<br />Methodology: the library method was used in this research and the required information was collected through the study of resources and by searching for articles on websites and in databases of relevant literature.<br />Findings: As many librarians have come to understand, Web 2.0 and libraries are a matching pair. Generally, Library 2.0 has brought about fundamental shifts in librarianship. Library 2.0 corroborates the notion that human beings do not search and use information as individuals, but rather as communities.<br />Conclusion: Since we grow increasingly dependent on technology and the Internet, Library 2.0 is simply an approach by which libraries can be kept attractive for society. Looking back and comparing early libraries with today's libraries we can see that there have been many changes. While being gradual, all of these changes have resulted from confrontations with variant expectations and needs and from a corresponding prevention of failing to meet them.هدف: دراین مقاله، برخی از مفاهیمی که زمینه ظهور نسل جدید وب را فراهم کردهاند و چگونگی تأثیر آن بر کتابخانهها و حرفه کتابداری مورد بحث قرار گرفته و در ادامه به کتابخانه 0/2، بهعنوان کتابخانهای اجتماعی و مشارکتی، و کتابدار 0/2 پرداخته خواهد شد. <br />روش/رویکرد پژوهش: روش بهکار رفته در این مقاله، روش کتابخانهای است و اطلاعات آن از مطالعه منابع و جستوجوی مقالات در سایتها و پایگاههای اطلاعاتی مربوط به موضوع فراهم گردیده است. <br />یافتهها: وب0/2 و کتابخانهها، زوجهای مناسبی جهت برقراری پیوند با یکدیگر میباشند و بسیاری از کتابداران این مسئله را درک کردهاند. شاید همزمانی زیادی بین کتابداری و وب0/2 وجود داشته باشد، اما با دیدی کلیتر درمییابیم که کتابخانه 0/2 تغییراتی بنیادین در این حرفه بهوجود آورده است. کتابخانه 0/2 ، مؤید این مطلب است که انسانها به عنوان یک فرد به جستوجو و استفاده از اطلاعات نمیپردازند، بلکه نظیر اجتماعات عمل میکنند. <br />نتیجهگیری: از آنجاکه وابستگی ما به فناوری و اینترنت روز به روز بیشتر میشود، کتابخانه 0/2 صرفاً روشی است که بهوسیله آن میتوان به جذابیت کتابخانهها برای جامعه تداوم بخشید. وب0/2 و کتابخانهها، زوجهای مناسبی جهت برقراری پیوند با یکدیگر میباشند و بسیاری از کتابداران این مسئله را درک کردهاند. شاید بین کتابداری و وب0/2 همزمانی زیادی وجود داشته باشد، اما با دیدی کلیتر در مییابیم که کتابخانه 0/2 تغییراتی بنیادین در این حرفه بهوجود آورده است. کتابخانه 0/2 مؤید این مطلب است که انسانها فقط بهعنوان یک فرد به جستوجو و استفاده از اطلاعات نمیپردازند، بلکه نظیر اجتماعات عمل میکنند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622120110522Open Access Journals: Concepts and Applicationمجلات دسترسی آزاد: مفاهیم و کاربرد126145178FAرسولسعادتکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قمJournal Article20081004Objective: This article aims to explain the concept and the philosophy behind open access journals. Accordingly, after reviewing some definitions offered, the paper discusses issues such as the different types of open access journal publishers; methods of funding these publications; the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of these publications, and the duties of libraries and librarians in this regard.<br />Methodology/Approach: This research was carried out through a review of the literature on open access publications and by referring to library resources, both printed and electronic.<br />Findings: Open access journals offer a good opportunity to libraries and researchers to easily and freely access scientific information and therefore accelerate the research process.<br />Conclusion: Free open access journals provide opportunities for librarians. Due to their responsibilities, librarians should take this opportunity to enrich their library collections and reduce spending by collecting, organizing, and purposefully disseminating such journals.هدف: این مقاله به تبیین مفهوم مجلات دسترسی آزاد و فلسفه وجودی آنها میپردازد و ضمن پرداختن به تعاریف ارائه شده در این خصوص، انواع ناشران مجلات دسترسی آزاد، شیوههای تأمین مالی آنها، نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای پیش روی آنها، و وظایف کتابخانهها و کتابداران درقبال این نوع انتشارات را مورد بحث قرار میدهد. <br />روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر، به روش مرور منابع و متون و مراجعه به منابع کتابخانهای، اعم از سنتی و دیجیتال، انجام شده است. <br />یافتهها: مجلات دسترسی آزاد، که در پاسخ به بحران نشریات ادواری پدید آمده است، فرصت مناسبی در اختیار کتابخانهها و محققان میگذارد تا بهراحتی و بدون پرداخت کمترین وجهی به اطلاعات علمی و پژوهشی دسترسی پیدا کنند و بدین طریق امر پژوهش را شتاب بخشند. <br />نتیجهگیری: نشریات الکترونیک رایگان موقعیتهایی را در اختیار کتابداران قرارمیدهد و مسئولیت آنان ایجاب میکند تا از این فرصت استفاده نموده و با گردآوری، سازماندهی، و اشاعه هدفمند این نوع نشریات، ضمن صرفهجویی در بودجه گام مؤثری در جهت وسعت بخشیدن به مجموعه کتابخانه خود و غنای آن بردارند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622120110522A Comparison of Informational Elements in the Records of Cataloguing-in-Publication and Cataloguing-After-Publication in the National Library and Archives of I. R. Iran: Similarities and Differencesمقایسه عناصر اطلاعاتی در پیشینههای فهرستنویسی پیش از انتشار (فیپا) و فهرستنویسی بعد از انتشار (فاپا) کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران: شباهت و تفاوتها146162179FAمحبوبهربیعیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانفهیمهبابالحوائجیاستادیار علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات0000-0002-0247-6614Journal Article20100919Objective: This research is a comparative study of the consistency of informational elements, including: main entry, title, imprint (publication area), collation (physical description area), subject, classification, and added entry in cataloging-in-publication and cataloging-after-publication in the National Library of Iran. It aims to identify the inconsistency of each of the mentioned informational elements and the reasons for such inconsistency and to propose solutions for creating greater consistency.<br />Methodology: Content analysis was used in this research and the research data was collected through a checklist.<br />Findings: The research findings are as follows: 1. Among the ten main classes of human knowledge (according to Dewey Decimal Classification), the highest percentage of consistency of the "main entry" element is 98.9 percent which is found in the fields of history and geography 2. The highest consistency of the "title" element is 86.7 percent which again is in history and geography. 3. In the "publication area" element, the highest consistency (63.1 percent) is in the field of technology. 4. The highest consistency rate for the "collation" element (34.5 percent) is in the field of ethics. 5. The highest consistency for the "subject" element is 97.3 percent (in social sciences). 6. The highest consistency of the "classification" element is 93.4 percent and is found in the field of technological science. 7. The highest consistency for the "added entry" elements is 95.6 percent (in philosophy). 8. On average, the mean consistency is 96.2 percent for "main entry", 79 percent for "title", 53 percent for "publication area", 27.2 percent for "collation", 92.8 percent for "subject", 85.3 percent for "classification", and 91.3 percent for "added entry".<br />Conclusion: The highest consistency belongs to the "main entry" element and then subject, added entry, classification, publication area, and collation elements (highest to lowest rate of consistency respectively).هدف: پژوهش حاضر به مطالعه تطبیقی میزان همگونی عناصر اطلاعاتی شامل سرشناسه، عنوان، وضعیت نشر، مشخصات ظاهری، موضوع، ردهبندی و شناسه افزوده در ده حوزه دانش بشری درپیشینههای فهرستنویسی پیش از انتشار (فیپا) و فهرستنویسی بعد از انتشار (فاپا) کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، به منظور شناخت میزان ناهمگونی در هریک از عناصراطلاعاتی مذکور و علل وجود آنها و سعی در ارائه راهکارهایی برای ایجاد همگونی بیشتر پرداخته است.
روش/ رویکر پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتواست و برای گردآوری دادهها از سیاهه وارسی استفاده شده است .
یافتهها: عناصر اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفت و نتایجی به این شرح بهدست آمد: در ده حوزه دانش بشری بیشترین همگونی در عنصر اطلاعاتی سرشناسه با ۹/۹۸ درصد به حوزه تاریخ و جغرافیا تعلق دارد و بیشترین همگونی در عنصر اطلاعاتی عنوان با ۸۶/۷ درصد مربوط به حوزه تاریخ و جغرافیاست. بیشترین همگونی در عنصر اطلاعاتی وضعیت نشر با ۶۳/۱ درصد مربوط به حوزه علوم عملی و در مشخصات ظاهری با ۳۴/۵ درصد مربوط به حوزه دین است و در عنصر اطلاعاتی موضوع بیشترین همگونی با ۹۷/۳ درصد مربوط به حوزه علوم اجتماعی است . در عنصر اطلاعاتی ردهبندی بیشترین همگونی به حوزه علوم عملی با ۹۳/۴ درصد همگونی و در شناسه افزوده بیشترین همگونی با ۹۵/۶ درصد به حوزه فلسفه تعلق دارد. همچنین به طور میانگین همگونی در عنصر اطلاعاتی سرشناسه ۹۶/۲ درصد، در عنوان 79 درصد، در وضعیت نشر 53 درصد، در مشخصات ظاهری ۲۷/۲ درصد، در موضوع ۹۲/۸ درصد، در ردهبندی ۸۵/۳ درصد و در شناسه افزوده ۹۱/۳ درصد است.
نتیجهگیری: بیشترین همگونی مربوط به عنصر اطلاعاتی سرشناسه و سپس بهترتیب موضوع، شناسه افزوده، ردهبندی، عنوان، وضعیت نشر و مشخصات ظاهری است و کمترین همگونی مربوط به عنصر اطلاعاتی مشخصات ظاهری میباشد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622120110522Online Search Skills of Undergraduate Students of Shiraz University: Identification of Influential Factorsمهارتهای جستوجوی آنلاین در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز: شناسائی عوامل تاثیرگذار164178180FAسیدنظامالدینارسنکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانیعبدالرسولجوکاراستاد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازJournal Article20090721Objective: The aim of this research is to evaluate the extent to which undergraduate students at Shiraz University are familiar with online searching in databases and the factors influencing this skill.<br />Methodology/ Approach: This research was carried out using the descriptive survey method. Based on existing resources in the field of search skills, seven skills and eight factors influencing the identification of these skills were chosen. This research aims to study the familiarity of students with each of these skills, the factors affecting these skills, and the differences between the skills of first and last semester students.<br />Findings: The research findings show that students' familiarity with search skills is below average. Findings also indicate that there is no meaningful difference between first and last semester students in terms of their search skills. Generally, there are some statistically significant differences between some influential factors and search skills.<br />Conclusion: Overall, the acquaintance of undergraduate students with search skills was not satisfying and some suggestions are provided for improvements in this regard.هدف: هدف تحقیق حاضر سنجش میزان آشنایی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز با مهارتهای جستوجوی پیوسته در پایگاههای اطلاعاتی و عوامل اثرگذار بر این مهارتهاست.
روش/ رویکردپژوهش: روش پژوهش در این تحقیق، پیمایشی توصیفی و تحلیلی است. براساس منابع موجود در زمینه مهارتهای جستوجو، هفت مهارت و هشت عامل تأثیرگذار در شناخت این مهارتها انتخاب شد. تحقیق حاضر بر آن است تا درصد آشنایی دانشجویان با هریک از این مهارتها، تأثیر عوامل اثرگذار بر این مهارتها، و تفاوت مهارتها در دانشجویان سال اول و آخر را مورد بررسی قرار دهد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده به کمک آمار توصیفی و تحلیلی انجام شد و نرمافزار بهکارگرفته شده نرمافزار علوم اجتماعی بوده است.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که از لحاظ آشنایی با مهارتهای جستوجو، میان دانشجویان سال اول و آخر، تفاوت معنیداری وجود نداشته و میزان آشنایی دانشجویان با این مهارتها پایینتر از حد متوسط بود. درکل، بین برخی عوامل اثرگذار با میزان آشنایی با مهارتهای جستوجو تفاوت معنیداری مشاهده شد.
نتیجهگیری: در کل، میزان آشنایی دانشجویان مقطع کارشناسی با مهارتهای جستوجوی رضایتبخش نبود و بهمنظور بهبود آن پیشنهاداتی ارائه گردید.