سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622320111122Design Standards in Central Libraries of Universities in Isfahanاستانداردهای طراحی در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی شهر اصفهان623147FAمظفرچشمهسهرابیدکتری ارتباطات و اطلاعات، استادیار دانشگاه اصفهانمریماکبریکارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و کارشناس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهاناعظمافخمنیاکارشناس کتابداری و اطلاعرسانی و کارشناس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهانJournal Article20100904Purpose: The objective of this research was to study the extent to which standards are observed in the designing of central library buildings at universities in Isfahan. . This is done based on the model established by the American Library Association.<br />Design/ Methodology/Approach: The six central library buildings of universities in Isfahan were surveyed using a checklist. Descriptive statistical indexes were employed to analyze the data collected.<br />Findings: In the central libraries of only two universities - Isfahan University of Technology and The University of Isfahan - more than 50% of the standards for designing library buildings were met. With regard to the extent to which library building standards are observed, Isfahan University of Technology is first level and Payame Noor University of Isfahan is at the bottom of the list.<br />Conclusion: On average, 44% of the design standards for library buildings are observed in designing the buildings for central libraries in Isfahan universities.هدف: هدف اصلی این مقاله، سنجش میزان رعایت استانداردهای طراحی ساختمان کتابخانه، با الگوبرداری از دیدگاه انجمن کتابداران امریکا، در طراحی ساختمان کتابخانههای مرکزی دانشگاهی شهر اصفهان است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش تحقیق توصیفی و جامعه آماری تحقیق، شامل شش ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاهی در شهر اصفهان است. گردآوری اطلاعات از طریق سیاهه وارسی صورت گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد از مجموع شش کتابخانه مرکزی دانشگاهی، تنها در دو کتابخانه دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان بیش از 50 درصد استانداردهای طراحی ساختمان کتابخانه رعایت شده است. همچنین، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه پیام نور - از نظر رعایت استانداردهای ساختمان – بهترتیب بیشترین و کمترین درصدها را داشتهاند.
نتیجهگیری: نتایج کلی تحقیق بیانگر میزان رعایت 44 درصدی استانداردهای ساختمان کتابخانه در طراحی ساختمان کتابخانههای مرکزی دانشگاهی شهر اصفهان است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622320111122InfoCrystals and their Application in Information Retrievalاینفوکریستالها و کاربرد آنها در بازیابی اطلاعات2445148FAمحمدرضافرهادپوردکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانداریوشمطلبیدانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0002-2503-6558Journal Article20091122Purpose: The objective of this research was to study the application of data visualization in general and the “info crystal” technique in particular, in information retrieval, visualization of weighted queries and visualization of vector spaces. This research also reviewed how these techniques help in better understanding the relationship between the high volumes of retrieved concepts.<br />Design/ Methodology/ Approach: This research reviewed the texts in the field of information retrieval and information visualization and studied the effect of information visualization, especially the “InfoCrystal” technique on analyzing search results.<br />Findings: Information visualization techniques benefit from the human visual capacity in recognizing patterns and structural relations of objects for improving retrieval systems. These techniques are applied in different sciences e.g. geology, geography and recently library and Information science (LIS). One of the information visualization techniques is the “InfoCrystal” technique which can portray the abstract information space and visualize all possible relationships between infinite concepts.<br />Research Value: This research can be useful for Iran’s LIS society due to the growing importance of information retrieval systems and the lack of published resources in the fields of information visualization, the “InfoCrystal” technique, and its applications in designing information retrieval systems.هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی کاربرد مصورسازی اطلاعات، بهویژه فن اینفوکریستال، در فرآیند بازیابی اطلاعات، مصورسازی پرسوجوهای وزنی، و فضاهای برداری است.
رویکرد/روش پژوهش: پژوهش حاضر با روش مطالعه منابع اطلاعاتی مرتبط با بازیابی اطلاعات، مصورسازی اطلاعات، و بررسی تأثیر مصورسازی بهویژه فن اینفوکریستال در تحلیل راحت نتایج جستوجو میباشد.
یافتهها: مصورسازی اطلاعات، از توانایی دیداری انسان در تشخیص الگوها و روابط ساختاری اشیا در بهبود نظامهای بازیابی استفاده میکند و در علوم مختلفی از جمله زمینشناسی، جغرافیا، و اخیراً کتابداری و اطلاعرسانی کاربرد دارد. یکی از فنون مصورسازی اطلاعات، اینفوکریستال است که میتواند فضای انتزاعی اطلاعات را به تصویر بکشد و تمامی روابط ممکن بین بینهایت مفهوم را مجسم سازد. در این مقاله، مصورسازی اطلاعات، بهصورت عام و، اینفوکریستال بهصورت خاص و کاربردهای آنها در بازیابی اطلاعات، اینفوکریستال، و مصورسازی پرسوجوهای وزنی، مصورسازی فضاهای برداری، و تأثیر این روش در فهم راحت روابط موجود بین مفاهیم بسیار زیاد بازیابی شده، مورد بررسی قرار میگیرد.
اهمیت پژوهش: با توجه به اهمیت روزافزون نظامهای بازیابی اطلاعات و کمبود منابع منتشرشده در حوزه مصورسازی، آشنایی با اینفوکریستال و کاربردهای آن در طراحی نظامهای بازیابی اطلاعات، میتواند برای جامعه کتابداری و اطلاعرسانی ایران بسیار مفید باشد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622320111122An Analysis of the Codicological Information of the Manuscripts Available in the Digital Library of the National Library and Archives of Iranتحلیل اطلاعات نسخهشناختی نسخههای خطی موجود در کتابخانه دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران4655149FAافسانهتیموریخانیدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانسعیدهاکبری داریاندانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0002-6973-4737فتحاللهکشاورزکارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی نسخههای خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانJournal Article20110730Purpose: This research studies the manuscripts available in the digital library of the National Library and Archives of Iran (NLAI) in terms of their codicological features, including date and place of transcription, type of paper and script.<br />Design/ Methodology/Approach: Content analysis was employed as the method for this study. The research population consisted of 3,853 manuscript records available on the website of the digital library of the NLAI.<br />Findings: A majority (71.22%) of the manuscripts are related to the 13th Hijri century (19th century). The transcription place of most (70.83%) of these manuscripts is Iran’s territory in that era. The most popular type of paper (72.59%) used for these manuscripts is European paper. Also the most commonly used type of script (64.31%) is Nasta’liq and the most infrequent type of script used in these manuscript is Latin (0.05%). Findings also show that the oldest manuscript in this collection belongs to the 5th Hijri century (11th century).هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل اطلاعات نسخهشناسی نسخههای خطی موجود در کتابخانه دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است و این نسخهها را از منظر اطلاعات نسخهشناسی از جمله تاریخ کتابت، مکان کتابت، نوع کاغذ، و نوع خط مورد بررسی قرار میدهد. <br />روش/ رویکردپژوهش: روش پژوهش تحلیل محتوا و جامعه پژوهش ۳۸۵۳ رکورد نسخه خطی موجود در وبسایت کتابخانه دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. <br />یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان میدهد که بیشترین نسخهها مربوط به قرن ۱۳ قمری با ۲۲/۷۱ درصد است.مکان کتابت ۸۳/۷۰ درصد از نسخهها متعلق به قلمرو ایران آن زمان هستند. رایجترین کاغذ استفاده شده در نسخههای خطی ، نوع فرنگی با ۵۹/۷۲ درصد است. خط نستعلیق با ۳۱/۶۴ درصد بیشترین، و خط لاتین با ۰/۰۵ درصد کمترین میزان خط بهکاررفته در نسخههای خطی است. <br />نتیجهگیری: نتایج این تحقیق نشان میدهد که قدیمیترین نسخه مربوط به قرن پنجم قمری است. رایجترین نوع کاغذ بهکاررفته در نسخههای خطی، کاغذ فرنگی است و خط نستعلیق، بیشترین خط بهکارگرفته در نسخههای خطی است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622320111122The Viewpoints of Shahrekord High School Students about Encouraging and Inhibiting Factors in Free Studyدیدگاههای دانشآموزان دبیرستانی شهرستان شهرکرد در مورد عوامل ترغیبکننده و بازدارنده مطالعه آزاد5673150FAاشرفنظریکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات واحد اهوازفریدهعصارهاستاد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0000-0000-0000Journal Article20091215Purpose: The aim of this study was to identify the viewpoint of Shahrekord high school students about encouraging and inhibiting factors for free study, considering some demographic variables like gender, grade and school district.<br />Design/ Methodology/Approach: The research was descriptive and applied a post-hoc method. The sampling was done on the basis of Krejcie and Morgan's table by applying a multistage method of sampling. The data gathering instrument in this research was a questionnaire with the reliability coefficient of 0.755. The statistical population was chosen among high school students from first to third grade, located in five regions of Shahrekord (region 1, region 2, Laran, Saman and Ben).<br />Findings: Applying Chi-square test, univariate T test, independent T test, analysis of variance and Tukey follow-up showed that there was a significant difference between the extent of female and male students’ free study. Tukey follow-up results indicated that there was a significant difference between the viewpoint of female and male students in various areas and different school grades about encouraging factors such as family and mass media.<br />Conclusion: Studying the students’ view about factors inhibiting them from study indicates that the effect of boredom is more than average and the impact of lack of time, lack of access to books, escaping from study and the high price of books is at an average level. Results of the Tukey follow-up test on lack of access to books showed that there was a great average difference between second and third graders. There was also a significant difference in the field of escape from study between the average of first, second and third graders. Regarding the factor lack of time, there was a great difference between the Laran and Bon regions and there was no statistically significant difference in other cases. With regard to the high price of books there was a significant difference between the Laran and Bon regions.هدف این پژوهش مقایسه دیدگاه دانشآموزان دبیرستانی شهرستان شهرکرد در مورد ارتباط عوامل بازدارنده و ترغیبکننده مطالعه آزاد با برخی متغییرهای جمعیتشناختی (جنسیت، پایه تحصیلی، و نواحی آموزش و پرورش) میباشد.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش، از نوع توصیفی به شیوه علی یا پس از وقوع میباشد، نمونهگیری براساس جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری چند مرحلهای انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای با ضریب پایانی 755/0 بوده است. جامعه آماری را دانشآموزان دبیرستانی اول تا سوم پنج منطقه (ناحیه1، ناحیه2، لاران، سامان، و بن) در شهرستان شهرکرد تشکیل میدهد.
یافتهها: کاربرد آزمونهای کااسکوئر، آزمون تی تک متغیره، آزمون تی مستقل، تحلیل واریانس، و پیگیری توکی نشان میدهد بین میزان مطالعه آزاد دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون پیگیری توکی نشان میدهد که اختلاف میانگین دیدگاه دختران و پسران درباره عوامل ترغیبکننده مطالعه (عوامل خانوادگی و وسایل ارتباطجمعی در نواحی مختلف و پایههای تحصیلی مختلف) معنیدار است.
نتیجهگیری: در مقایسه دیدگاه دختران و پسران دربارهعوامل بازدارنده مطالعه نقش بیحوصلگی بیش از حد متوسط؛ و کمبود وقت، دسترسی نداشتن به کتاب، گریزاز مطالعه، و قیمت گران کتاب در حد متوسط ارزیابی شده است. براساس نتایج آزمون پیگیری توکی در زمینه دسترسی نداشتن به کتاب، اختلاف بین میانگین پایههای دوم و سوم معنیدار میباشد. همچنین، در زمینه گریز از مطالعه اختلاف میانگین پایههای اول با دوم و اول با سوم معنیدار است. در زمینه کمبود وقت برای مطالعه، اختلاف منطقه لاران با بن معنیدار است و در سایر موارد تفاوت معنیداری وجود ندارد. در مورد قیمت گران کتاب اختلاف میانگین بین منطقه لاران با منطقه بن معنیدار است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622320111122A Structural and Content Review of Policies for Services and Access to the Manuscript Section in Iran’s Librariesساختار و محتوای خطمشی دسترسی و ارائه خدمات بخش نسخههای خطی کتابخانههای کشور7486151FAرضیهیزداننیاکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانیسعیدرضایی شریفآبادیدانشیار کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا(س)منصورهباقریاستادیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20110622Purpose: Policies applied by every institution or organization identify strategies for their activities and make the employees aware of the scope of their duties and powers. In each policy, there are some standards and elements which are affected by the activities, goals and duties of the related institutions or organizations. This study aimed to identify the present criteria and elements of policies in accessing the manuscript sections in Iran’s libraries and to analyze the perspectives of the creators of these policies.<br />Design/ Methodology/Approach: In this research, the method of qualitative content analysis is applied to analyze the policy of services and access to the manuscript section of in Iran’s libraries.<br />Findings: There are nine elements in manuscript services and access policies in Iran’s libraries. Each element contains different categories and subcategories. Having only four elements, the Central library of the University of Tehran had the lowest number of elements and criteria, while the National Library of Iran has all of the identified elements and criteria.<br />Conclusion: This study concluded that each element had different levels of importance in different policies. Based on the findings, two elements i.e. providing resources and services to clients, and the conditions and specifications of the clients were the most important and basic elements in determining the policies. These two elements are considered in all of the presently compiled policies.هدف: این پژوهش با هدف شناسایی مولفههای موجود درخط مشی دسترسی بخش نسخه های خطی کتابخانه های کشور و تحلیل دیدگاه تهیهکنندگان اینگونه خط مشیها انجام شده است.
روش/رویکرد پژوهش: با استفاده روش تحلیل محتوا از نوع کیفی به تحلیل خط مشی مدون دسترسی و ارائه خدمات بخش خطی کتابخانههای کشور پرداخته است.
یافتهها: در خط مشی مدون کتابخانه های کشور 9 مؤلفه وجود دارد که هر یک دارای مقولهها و زیر مقولههای متعدد است. کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با 4 مولفه کمترین و کتابخانه ملی ایران با 9 مولفه بیشترین معیارها را برای دسترسی به نسخههای خطی خود تعیین کرده است.
نتیجهگیری: اهمیت مولفهها در خط مشیها مختلف است. دو مولفه ارائه منابع و خدمات به مراجعان و شرایط و مشخصات استفادهکنندگان از مولفههای مهم و اساسی خط مشیها هستندسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622320111122One Hundred Occupations for Librarians: New Organizational Posts
in Libraries and Information Centersصد شغل برای کتابداران: پستهای سازمانی نوین در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی88103152FAیزدانمنصوریاناستادیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article20110630Purpose: The present study aimed to review the effect of information and communication technologies (ICT) on the Library and Information Science (LIS) job market. This research introduced new LIS career opportunities available according to recruitment advertisements.<br />Design/ Methodology/Approach: This study had a qualitative approach and used content analysis methodology. In a purposive sampling, 100 recruitment advertisements for librarians were selected and analyzed. The result was a sample of job opportunities for librarians at universities and scientific centers in English-speaking countries presented on the internet.<br />Findings: The job opportunities reviewed in this study were divided into seven groups and some examples were presented for each group. These groups are: professional posts/ occupations traditionally common in librarianship (16 titles), innovative posts associated with new technologies (23 titles), educational posts (13 titles), research posts (8 titles), special posts in subject librarianship (20 titles), posts in special library services (14 titles) and posts related to special information resources (6 titles).<br />Conclusion: The development of new technologies has had a positive effect on the LIS job market and many new job opportunities have been created for LIS professionals. In addition, the range of the posts that librarians may occupy has become considerably larger. Furthermore, while new organizational posts have been introduced, the common and traditional jobs of librarians have not been excluded from the job market.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی (آی.سی.تی.) بر بازار کار کتابداری و اطلاعرسانی انجام شده است. این مقاله به معرفی فرصتهای شغلی تازهای در حرفه کتابداری میپردازد، که در آگهیهای استخدام مرتبط به این رشته منعکس شدهاند.
روش/رویکرد پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن تحلیل محتواست. در یک نمونهگیری هدفمند 100 آگهی شغلی مربوط به کتابداران انتخاب و تحلیل شدهاند. نمونه حاصل برگزیدهای از فرصتهای شغلی کتابداران در دانشگاهها و مراکز علمی کشورهای انگلیسی زبان است که از طریق شبکه وب قابل دسترسی بوده است.
یافتهها:مشاغل بررسی شده در این پژوهش به 7 گروه تقسیم شده و نمونههایی از هر گروه معرفی شدهاند. این گروهها عبارتاند از: پُستهای/مشاغل حرفهای سنتی و مرسوم در کتابداری (16 مورد)، پستهای جدید مرتبط با فناوریهای نوین (23 مورد)، پستهای آموزشی (13 مورد)، پستهای پژوهشی (8 مورد)، پستهای ویژه کتابداری موضوعی (20 مورد)، پستهای مربوط به خدمات ویژه کتابخانهها (14 مورد)، و پستهای مربوط به منابع اطلاعاتی خاص (6 مورد).
نتیجهگیری: گسترش فناوریهای نوین تأثیر مثبتی بر بازار کار کتابداری گذاشته و از این رهگذر فرصتهای تازهای در اختیار متخصصان این رشته قرار گرفته است. همچنین، دامنه مشاغلی که کتابداران در اختیار دارند، از وسعتی به مراتب بیش از گذشته برخوردار است. علاوهبراین، با معرفی پستهای سازمانی جدید، مشاغل معمول و سنتی کتابداران از بازار کار این حرفه حذف نشده و همچنان فعالیتهای گذشته آنان در کنار عرصههای جدید در جریان است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622320111122Manuscript Cataloging in the National Library of Iran: Trends and Methodsفهرستنویسی نسخ خطی در کتابخانه ملی ایران: روندها و رویهها104114153FAایوبنازیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانیسکینهقاسمپورکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشورJournal Article20110511Purpose: There have been different trends and methods for manuscript cataloging in Iran which can be divided into three types: 1. Traditional 2. Median 3. Modern. This study reviews the 22 volume catalog of the National Library of Iran according to the specifications of these three methods.<br />Design/ Methodology/ Approach: The research data were collected from a sample of 150 catalog cards and on the basis of a checklist which contained 23 criteria.<br />Findings: Median and modern methods of cataloging are applied in the 22 volumes of the manuscript catalog of the National Library of Iran: for the first 12 volumes the median method, for the 13th and 14th volumes a moderate method (between median and modern) and for the 15th to 22nd volumes, the modern method was applied. The 22-volume manuscript catalog was examined based on the checklist and the Kruskal-Wallis test proved a significant difference between catalogers’ styles of reflecting the different manuscript cataloging elements.<br />Conclusion: The catalogs prepared by the modern method have the greatest conformity with the checklist items. By applying a comparative study between the three methods, it was proved that the latter catalogs have a more consistent and clearer pattern and they are more relevant and balanced in representing codicological and bibliographical information.هدف: در ایران، برای فهرستنویسی نسخ خطی دیدگاهها و رویههای متعدد وجود داشته و دارد. براساس تفاوتهای موجود، فهرستنویسی نسخ خطی در ایران به سه شیوه تقسیم شده است: 1) سنتی، 2) میانه، و 3) مدرن. پژوهش حاضر به بررسی فهرستهای 22 جلدی کتابخانه ملی براساس این سه دوره پرداخته است.
روش/رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر، به روش پیمایشی توصیفی اجرا شده است. دادهای پژوهش براساس سیاهه وارسی، متشکل از 23 معیار، از یک نمونه 150فهرستبرگهای گردآوری شده است.
یافتهها: 22 جلد فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی، با دارا بودن شیوههای فهرستنویسی میانه و مدرن، درسه رده قابل تقسیم است: مجلدات اول تا دوازدهم دارای شیوه میانه، مجلدات سیزدهم و چهاردهم دارای شیوهای بینابین، و جلدهای پانزدهم تا بیستودوم دارای شیوه فهرستنویسی مدرن.
همچنین، بررسی حضور عناصر سیاهه وارسی در 22 جلد فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی توسط آزمون کروسکال والیس نشان داد که از نظر انعکاس عناصر فهرستنگاری نسخ خطی در فهرست، تفاوت معنیداری در شیوه کار فهرستنویسان وجود دارد.
نتیجهگیری: فهرستهای دارای شیوه مدرن بیشترین مطابقت را با عناصر سیاهه وارسی دارند. همچنین، با استفاده از مطالعه تطبیقی بین سه دسته فهرستهای مورد بررسی، مشخص شد فهرستهای اخیر، در زمینه تدوین، دارای روال یکدست و مشخصتری زمینه هستند و در بعد میزان اطلاعات ارائه شده در زمینه کتابشناسی و نسخهشناسی نیز تناسب و اعتدال بیشتری دارند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622320111122An Introduction to the Functional Requirements for Bibliographic
Records (FRBR) Modelمعرفی مدل ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی116129154FAملیکاخوشبختکارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی کتابخانه شرکت نفت و گاز پارسJournal Article20090721Purpose: The Functional Requirements for Bibliographic Records (FRBR) model is a conceptual model for enriching bibliographic records. This research introduces FRBR and elaborates on its advantages and disadvantages.<br />Design/Methodology/Approach: In this paper, IFLA records and other literature on the FRBR model are reviewed.<br />Findings: “FRBR” is a model for creating the maximum possible links between bibliographic elements. This model provides an appropriate information retrieval instrument for users and prevents duplication in cataloguing documents.<br />Conclusion: The FRBR model must be noticed as an important phenomenon in organizing user-centered information; however, it should be only used in appropriate places.هدف: مدل «اف.آر.بی.آر.» یا ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی، مدلی مفهومی است که بهدنبال غنیسازی پیشینههای کتابشناختی است. این مقاله، بهدنبال شناسایی و درک مدل، معایب، و مزایای آن است.
روش/ رویکرد پژوهش: مقاله حاضر، مقالهای مروری است که با تمرکز بر گزارشهای ایفلا و مقالات نگارشیافته در مورد مدل «اف.آر.بی.آر.» نگارش یافته است.
یافتهها: «اف.ار.بی.ار» محیطی برای ایجاد حداکثر پیوندهای ممکن میان عناصر کتابشناختی است. این مدل ابزاری مناسب را جهت بازیابی اطلاعات در اختیار کاربران قرار میدهد و از دوبارهکاریهای موجود در پیشینههای کتابشناختی جلوگیری میکند.
نتیجهگیری: «اف.آر.بی.آر.» محیطی برای ایجاد حداکثر پیوندهای ممکن میان عناصر کتابشناختی است. این مدل، ابزاری مناسب را جهت بازیابی اطلاعات در اختیار کاربران قرار میدهد و از دوبارهکاریهای موجود در پیشینههای کتابشناختی جلوگیری میکند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622320111122A Comparison between Search Engines and Meta-search Engines in Retrieving Information Related to Physics
and the Extent of their Overlapمقایسه موتورها و ابرموتورهای کاوش عمومی در بازیابی اطلاعات علم فیزیک و میزان همپوشانی آنها130140155FAصدیقهمحمداسماعیلاستادیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانربابهمنصورکیاییکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشکده فنی و حرفهای سما رودهنJournal Article20091107Purpose: The objective of this research was to compare search engines with meta-search engines in retrieving information related to physics and to identify the extent of their overlap.<br />Design/Methodology/Approach: The research population contains six search engines and six public meta-search engines which are introduced as the most commonly used search engines by the "searchenginewatch.com" website. Frequency distribution, percentage and averages are used for data analysis and Microsoft Excel is employed for drawing tables and graphs.<br />Findings: It was found that among different search engines, “Yahoo” retrieved the highest number of physics documents (40%) and the “AOL” search engine had the greatest information overlap with other search engines (39%). Among meta-search engines, the “CurryGuide” meta-search engine retrieved most of the physics information (77.1%). Also the “Info” meta-search engine had the greatest overlap with other meta-search engines (43.7%).<br />Conclusion: With regards to the degree of overlap, public metas-earch engines are preferable to public search engines.هدف:هدف اصلی این مقاله مقایسه موتورها و ابرموتورهای کاوش عمومی در بازیابی اطلاعات فیزیک و تعیین میزان همپوشانی آنها میباشد.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش در این تحقیق، با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش و فرضیههای پژوهش، پیمایشی توصیفی است. جامعه پژوهش شامل شش موتورکاوش و شش ابرموتور کاوش عمومی است. پراستفادهترین موتورها و ابرموتورهای کاوش عمومی اینترنت براساس معرفی سایت searchenginewatch.com انتخاب گردید. جهت رسم جدول و نمودار از نرمافزار اکسل استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از توزیع فراوانی، درصد، و میانگین استفاده شده است.
یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان میدهد که در میان موتورهای کاوش، موتور کاوش یاهو بیشترین مدارک فیزیک (40 درصد) را بازیابی کرده است و رتبه نخست را به خود اختصاص میدهد. موتور کاوش عمومی اِی.اُ.ال. با 57/38 درصد بیشترین همپوشانی را با سایر موتورها دارد. در ابرموتورهای کاوش نیز، ابرموتور کاوش کریگاید، بیشترین مدارک فیزیک (1/77 درصد) را بازیابی کرده است و رتبه نخست را بهخود اختصاص میدهد. همچنین، ابرموتور اینفو با میزان همپوشانی 7/43 درصد بیشترین همپوشانی را با سایر ابرموتورها دارد.
نتیجهگیری: ازنظر همپوشانی، استفاده از ابرموتورهای کاوش عمومی نسبت به موتورهای کاوش عمومی ارجح است.
<br clear="all" /> سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464622320111122Mapping the Scientific Outputs in the Field of Library and Information Science among Islamic Countries in the Web of Science Database from 1994 to 2009نگاشت (Mapping) تولیدات علمی حوزه علوم کتابداری واطلاعرسانی کشورهای جهان اسلام در پایگاه web of science در سالهای 1994 - 2009142155156FAزهرابهزادیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوریعبدالرسولجوکاراستادیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیرازJournal Article20110411Purpose: The aim of this research was to study the documents produced in the field of Library and Information Science (LIS) by Islamic Countries which are members of the Organization of the Islamic Conference, during 1994-2009.<br />Design/ Methodology/Approach: By applying the method of citation analysis, the best authors and publications in the field of LIS were identified and a historiographic map of the scientific outputs of Islamic countries was depicted.<br />Findings: The average annual growth rate of publications in Islamic countries during the years studied is calculated to be 13.78%. Furthermore, the annual growth of publications in each Islamic country is calculated using the exponential regression method; results show that according to R2 which shows the annual growth rate of the countries’ scientific outputs, the growth of Iran, Bangladesh, Turkey, UAE, Pakistan and Egypt is statistically significant during the 16 years studied (p<0.05). During this 16-year period, the highest rates of growth compared with other countries belong to Iran (33%), Bangladesh (28%) and Turkey (17%). The clusters formed on the historiographic map, which are on the basis of “LCS” and “GCS”, are depicted along with the best publications in this field.<br />Conclusion: With respect to the explosive growth of information, the growth of scientific outputs of the Islamic countries in the Web of Science database does not seem to be all it could be. Authorities of these countries are required to make a serious attempt in producing scientific publications and indexing them in valid international databases.هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدارک حوزه علوم کتابداری و اطلاعرسانی تولید شده توسط کشورهای جهان اسلام عضو اٌ.آی.سی. در محدوده زمانی 1994-2009 بود.
روش/رویکرد پژوهش: با استفاده از روش تحلیل استنادی، نویسندگان و نشریات برتر این حوزه مشخص شدند و نقشه تاریخ نگاشتی حوزه علمی کشورهای جهان اسلام ترسیم گردید.
یافتهها: محاسبه مقدار متوسط نرخ رشد سالانه انتشارات کشورهای جهان اسلام برای این سالها عدد 78/13درصد را نشان داد. علاوه بر آن، رشد سالانه انتشارات هر کشور بر اساس رگرسیون نمایی نیز محاسبه گردید. نتایج نشان داد که بر اساس میزان R<sup>2</sup> مربوط به رشد سالانه تولیدات علمی کشورها، میزان رشد کشورهای ایران، بنگلادش، ترکیه، امارات، پاکستان، و مصر طی 16 سال مورد بررسی معنیدار است (P</05). نتایج نشان داد که سه کشور ایران (33 درصد)، بنگلادش (28 درصد)، و سپس ترکیه (17 درصد) بیشترین نرخ رشد را طی 16 سال مورد بررسی داشتهاند. در ادامه، خوشههای شکلگرفته در نقشه تاریخ نگاشتی، براساس ال.سی.اس. و جی.سی.اس. ، همراه با برترینهای این حوزه علمی بهتصویر کشیده شده است.
نتیجهگیری: براساس نتایج بهدست آمده، رشد تولیدات علمی کشورهای جهان اسلام، در پایگاه وبآوساینس، با توجه به رشد انفجارگونه اطلاعات، مطلوب بهنظر نمیرسد و جا دارد که مسئولان کشورها تلاشی جدی در زمینه تولیدات علمی و نمایه کردن آنها در پایگاههای معتبر بینالمللی بهعمل آورند.