سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464629220180823The Relationship between Altmetric Activity and Quality Indicators of the Library and Information Science Journals in Scopusرابطه میان شاخصهای فعالیت آلتمتریک و کیفیت مجلههای علم اطلاعات و کتابداری در اسکوپوس726222010.30484/nastinfo.2018.2220FAمحمدامینعرفان منشاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20170626Purpose: The current research aims to investigate the relationship between altmetric activity and quality of the LIS journals indexed by Scopus in 2015. <br />Methodology: In this descriptive and relational research, altmetric and bibliometric indicators were utilized to study journals’ performance. The population of the study was comprised of 134 LIS journals in Scopus. Altmetric Explorer, Scopus, Scimago Journal and Country Ranking (SJR) and Journal Metrics were used for data gathering. Moreover, data analysis was conducted using descriptive and inferential tests in Microsoft Excel and SPSS. <br />Findings: Results of the study revealed that of the 6638 papers with unique DOIs published in LIS journals in 2015, 2524 articles were mentioned at least once in social media platforms (altmetric coverage of 38%). The highest altmetric presence was seen in “Journal of Information Science” with altmetric coverage of 100%. Moreover, “D-Lib Magazine” was received the most altmetric attention with the mean altmetric score of 17.9. The results of running a series of Spearman’s rank correlation tests revealed positive and statistically significant association between two indicators of altmetric activity (altmetric coverage and mean altmetric score) and four indicators of quality (SJR, SNIP, CiteScore and mean citations received). <br />Conclusion: Results of the current research showed that papers published in higher quality journals, are more likely to be shared in social media tools and get more altmetric attention. <br /> هدف:مطالعه رابطه میان شاخصهای فعالیت آلتمتریک و کیفیت مجلههای علم اطلاعات و کتابداری نمایهشده در پایگاه استنادی اسکوپوس در 2015.<br />روششناسی: فعالیت 134 نشریه علم اطلاعات و کتابداری نمایهشده در پایگاه اسکوپوس با روش توصیفی و همبستگی و شاخصهای آلتمتریک و کتابسنجی بررسی شد. برای گردآوری دادهها از پایگاههای آلتمتریک اکسپلورر، اسکوپوس، وبسایت رتبهبندی کشورها و مجلههای سایمگو، و وبسایت ژورنال متریکس استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزارهای اکسل و اسپیاساس انجام شد.<br />یافتهها: از 6638 مقاله منتشرشده دارای نشانگر دیجیتالی شیء در مجلههای علم اطلاعات و کتابداری در سال 2015، به تعداد 2524 مقاله دستکم یکبار در رسانههای اجتماعی اشاره شده است (پوشش آلتمتریک 38%). مجله Journal of Information Science بیشترین میزان حضور در رسانههای اجتماعی (پوشش 100%) و مجله D-Lib Magazine ( میانگین نمره آلتمتریک 9/17) بیشترین میزان توجه را داشته است. نتایج آزمون همبستگی رتبهای اسپیرمن وجود رابطه آماری معنادار و مثبت میان شاخصهای فعالیت آلتمتریک (پوشش آلتمتریک و توجه آلتمتریک) و کیفیت مجلهها (اسجیآر، اسنیپ، سایتسکور، و میانگین استنادی) را نشان داد.<br />نتیجهگیری: مقالههای منتشرشده در مجلههای علمی باکیفیتتر، بهمیزان گستردهتری در رسانههای اجتماعی بهاشتراک گذاشته شده و توجه بیشتری را نیز از سوی کاربران این رسانهها دریافت میکنند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464629220180823The status of interdiscipline in library classification schedulesجایگاه میانرشته در طرحهای ردهبندی کتابخانهای2750225810.30484/nastinfo.2018.2258FAمظفرچشمه سهرابیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان0000-0003-1856-4210رسولسعادتدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20171012Purpose: materialized of this topic. <br />Methodology: The adopted research method in this study is analytic. Consequently, the 1) related literature on “discipline” and “Interdisciplinarity” and the interdisciplinary issue in the library classification systems and 2) “Interdisciplinarity” in 53 library classification systems are analyzed here. Given the nature of this subject, purposive sampling and census are applied. <br />Findings: The findings indicate that library classifications are developed based on academic disciplines and so the important status of Interdisciplinarity is ignored. The prevailing approach in developing the library classification systems consist of the classic logic. <br />Conclusion: Because of ignorance in interdisciplinarity in the library classification systems, following a compound approach in library classifications like phenomenon-based and domain analysis classifications is necessary. Also, the transition from classical library classifications to the ones with fuzzy logic approach would be applicable.هدف: تبیین اهمیت جایگاه میانرشتهها در طرحهای ردهبندی کتابخانهای.<br />روششناسی: متون مرتبط با رشته و میانرشته و مسئله میانرشتگی در طرحهای ردهبندی کتابخانهای و نیز 53 طرح ردهبندی کتابخانهای-کتابشناختی بهروش تحلیل اسنادی و محتوا با ابزار فیشبرگه و سیاهه وارسی بررسی شد.<br />یافتهها: بررسی طرحهای ردهبندی نشان داد ردهبندیهای کتابخانهای براساس حوزه یا رشتههای دانشگاهی بهوجود آمده و جایگاه مهم میانرشتگی را نادیده گرفتهاند. همچنین، رویکرد غالب در تدوین طرحهای ردهبندی کتابخانهای، منطق کلاسیک است.<br />نتیجهگیری: با توجه به نادیدهگرفتن میانرشتهها بهطور مستقل در نظامهای ردهبندی کتابخانهای، استفاده از رویکرد ترکیبی در این ردهبندیها (یعنی، توجه به ردهبندی براساس تحلیل حوزه و ردهبندی پدیدهمحور) و نیز گذر از ردهبندیهای کلاسیک کتابخانهای و حرکت بهسمت تدوین ردهبندیهای کتابخانهای با رویکرد منطق فازی میتواند راهگشا باشد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464629220180823The effectiveness of bibliotherapy studies in children and adolescents by meta-analysisاثربخشی مطالعات کتابدرمانی در حوزه کودکان و نوجوانان با روش فراتحلیل5175223210.30484/nastinfo.2018.2232FAفائزهدلقندیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی؛ مربی گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مرکز سبزوارنصرتریاحینیااستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی0000-0003-2609-6330پروینکدیوراستاد گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمیغلامرضاصرامیاستادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20170701Purpose: The purpose of this research is to use meta-analysis of research findings of bibliotherapy for children and adolescent in recent ten years in Iran and abroad. The aim of this study was to examine the effectiveness of bibliotherapy by the means of calculating the effect size. Although the research studied the effect of bibliotherapy on different problems and investigated that how much effective was the type of dependent variables and different moderators. <br />Methodology: Meta-analysis was used as a statistical technique .The population of the present meta-analysis was preceding studies in the field of bibiotherapy and research unites were previous independent primary research. The population of this study was the all scientific papers published in academic journals, scientific conferences and thesis in the 10-year period (1394-1384) by the subject of bibliotherapy. The papers must be available in different database and as well as have the necessary condition. According to Inclusion criteria of study, 58 work by 87 effect size get. To calculate the effect size, CMA software version 2 was used. <br />Findings: Findings showed that overall effect size was 1.004 that is high according to the table of Cohen. The finding of this meta-analysis is compliance with previous studies that shows bibliotherapy is an effective and efficient approach for treating disorders and preventing and development of children and adolescent. Finding also showed that moderators like control group, type of therapist, contact to therapist are effective to some extent but moderators like sex has not effectiveness on result. <br />Conclusion: The effectiveness of bibliotherapy for children and adolescent is high and could be used as a treatment method for diffrent disorders and problems.هدف: فراتحلیل یافتههای پژوهشی کتابدرمانی در حوزه کودکان و نوجوانان با محاسبه اندازه اثر کلی کتابدرمانی؛ بررسی اثر کتابدرمانی بر مشکلات؛ و شناسایی تعدیلکنندههای اثربخش کتابدرمانی.<br />روششناسی: 58 مقاله با 87 اندازه اثر از پژوهشهای پیشین در حوزه کتابدرمانی دوره دهساله 1384-1394 و دسترسپذیر در پایگاههای اطلاعاتی بهدست آمد. برای محاسبه اندازه اثرها از نرمافزار CMA2 استفاده شد.<br />یافتهها: اندازه اثر کلی برای کتابدرمانی 004/1 است به این معنا که کتابدرمانی اثربخشی بالایی دارد. همچنین، متغیرهای تعدیلکننده مانند گروه کنترل، نوع هدایتگر، و تماس با هدایتگر تااندازهای بر یافتهها اثربخش است؛ اما تعدیلکنندههایی مانند جنسیت بر اثربخشی نتایج تأثیری ندارند و اثربخشی کتابدرمانی برای هردو جنسیت یکسان است.<br />نتیجهگیری: کتابدرمانی اثربخشی بالایی برای کودکان و نوجوانان دارد و میتواند برای رفع اختلالات و مشکلات مختلف در کودکان و نوجوانان استفاده شود.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464629220180823A Sciences Classifying scheme in Ancient Iran according to the Iranian Bundahishطرحی از طبقهبندی علوم در ایران باستان با تأکید بر بندهش ایرانی7796224110.30484/nastinfo.2018.2241FAایوبنازیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز؛ کتابدار کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000-0001-7431-8482Journal Article20150809Purpose: This study seeks to extract a scheme of science classification in Iranian ancient texts. <br />Methodology: A historical approach, in resources and existing documents. <br />Findings: Iranians have a bright scientific background, but many of their scientific resources was destroyed over the time. The Iranian Bundahish is one of the most important sources from ancient Iranian, that has a classification scheme of sciences which has more realistic and pragmatic aspect than philosophically; that understandable with a comprehensive view. As the first taxonomic scheme was presented in this book. <br />Conclusion: These sciences classification scheme can be extract according to the threefold presupposition contained in this paper. Because this is a realistic and pragmatic scheme, instead of considering the totality of the science the second layer of the classification scheme and the dimensions of each science field considered.هدف: ارائه طرحی از طبقهبندی علوم در ایران باستان با تکیه بر متون باستانی.<br />روششناسی: رویکردی تاریخی، با تکیه بر متون، منابع، و اسناد موجود.<br />یافتهها: ایرانیان در تاریخ پیشینه علمی قویای دارند؛ اما بسیاری از منابع علمی آنها در گذر زمان نابود شده است. بندهش ایرانی یکی از منابع مهم باستانی ایران و حاوی طرح طبقهبندی گستردهای از علوم است که بیشتر جنبه واقعگرایانه و کاربردی دارد تا فلسفی؛ این طرح با دیدی جامعنگرانه استخراج میشود. همچنین در این کتاب، نخستین طرح تاکسونومی مضبوط نیز ارائه شده است.<br />نتیجهگیری: طرح طبقهبندی علوم موجود در بندهش با توجه به پیشفرضهای سهگانه موجود در متن، پذیرفته میشود. این طرح واقعگرایانه و کاربردی ارائه شده است. بهجای اسمبردن از کلیت هر علم، لایه دوم طبقهبندی، یعنی ابعاد هر علم بهطور تفکیکی ذکر کرده است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464629220180823A look at the philosophical foundations of relevance: stable, fluid, or both: Appraising relevance in information retrieval systems based on Platonic dialecticنظری بر مبانی فلسفی ربط: ثابت، سیال، یا هردو: ارزیابی ربط در نظامهای بازیابی اطلاعات برمبنای دیالکتیک افلاطونی97116226410.30484/nastinfo.2018.2264FAمحسننوکاریزیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهدمهدیزینالی تازهکندیدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20171111Purpose: The aim is to analyze two approaches of system-oriented and user-oriented in information retrieval systems and to appraise relevance from an epistemological basis and to present a composed approach based on Platonic dialectic. <br />Methodology: This is a theoretical study that critically analyzes the approaches of system-oriented and user-oriented in information retrieval systems and relevancy evaluation, and, given its strengths and weaknesses, has proposed a relatively comprehensive method based on Platonic dialectics. <br />Findings: Epistemologically, the system-oriented approach is rooted in the Parmenides' philosophy of stability and the user-oriented approach in Heraclitus' flux philosophy. The change in the information needs and the way of observing the world, and the change in the judgment process of relevance can be explained by the use of Heraclitus' flux theory; also, the change in the judgments of relevance to single document over different times can be explained by Parmenides' stability. To overcome the deficiencies of these two approaches in assessing the relevance of the retrieved documents, the use of Platonic dialectical method can be an alternative. <br />Conclusion: Platonic dialectical method is a deductive-inductive composed method in which all components of information retrieval are seen in all stages of the search as a whole whose components are in action and in interaction with each other; thus, one can provide an appropriate approach to assess "relevance" in Information retrieval systems.هدف: تحلیل دو رویکرد نظامگرایی و کاربرگرایی در نظامهای بازیابی اطلاعات و ارزیابی ربط از منظر بنیانهای معرفتشناختی و ارائه رویکردی ترکیبی مبتنیبر دیالکتیک افلاطونی.<br />روششناسی: پژوهش حاضر مطالعهای نظری است که با نگاهی انتقادی دو رویکرد نظامگرایی و کاربرگرایی در نظامهای بازیابی اطلاعات و ارزیابی ربط را تحلیل کرده و با توجه به نقاط قوت و ضعف احتمالی آن، روشی بهنسبت جامع مبتنیبر دیالکتیک افلاطونی پیشنهاد داده است.<br />یافتهها: بهلحاظ معرفتشناختی، رویکرد نظامگرایی ریشه در فلسفه ثبات پارمنیدسی و رویکرد کاربرگرایی ریشه در فلسفه سیلان هراکلیتوسی دارد. تغییر در نیاز اطلاعاتی، شیوه دیدن جهان، و تغییر در فرایند قضاوت ربط را میتوان با استفاده از نظریه سیلان هراکلیتوسی؛ همچنین تغییر قضاوت ربط درباره مدرکی واحد را در زمانهای مختلف میتوان با ثبات پارمنیدسی توضیح داد. برای پیروزشدن بر کاستیهای این دو رویکرد در ارزیابی ربط مدارک بازیابیشده، بهکارگیری روش دیالکتیکی افلاطونی میتواند روشی جایگزین باشد.<br />نتیجهگیری: دیالکتیکی افلاطونی روش مرکب استقرایی – قیاسی است که در آن همه اجزای بازیابی اطلاعات در تمام مراحل جستجو بهصورت یک کل دیده میشود که همه اجزای آن در عمل، در تعامل با یکدیگرند؛ بنابراین میتواند رویکردی مناسب برای ارزیابی "ربط" در نظامهای بازیابی اطلاعات باشد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464629220180823The Role & Place of “Documentation” in Public Knowledge Management Models: An Analytical Approachنقش و جایگاه "مستندسازی" در مدلهای عمومی مدیریت دانش: رویکردی تحلیلی117132216710.30484/nastinfo.2018.2167FAرضابصیریاناستادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر0000-0002-8170-5728احسانگراییاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه لرستانمرتضیکوکبیاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20161120Purpose: Investigating the role and place of “documentation” in public knowledge management models. <br />Methodology: By using qualitative systematic review, six public knowledge management models were chosen for analysis. <br />Findings: The findings showed that the term “documentation” has been emphasized in all of these six models by theorists; in “Hicks”, “Beckman” and “Bukowitz & Williams” models it has been emphasized directly but in the others (McElroy, 7C, and Nonaka & Takuechi) indirectly. The “Nonaka & Takeuchi” model is the model that focused on “documentation” in two steps. <br />Conclusion: Seating element documentation in public KM models can reflect the view of KM model planners to discuss the appropriateness of the position of a component model (documentation) in a whole unit (knowledge management model) was considered.هدف: بررسی نقش و جایگاه مفهوم مستندسازی در مدلهای عمومی مدیریت دانش.<br />روششناسی: با روش مرور نظاممند کیفی مدلها، برای تحلیل، شش مدل شناختهشده مدلهای عمومی مدیریت دانش انتخاب شدند.<br />یافتهها: در تمامی مدلهای عمومی مدیریت دانش، به مفهوم مستندسازی توجه شده است؛ سه مدل "هیکس"، "بکمن"، و "بکوویتز و ویلیامز" بهطور مستقیم و سه مدل "مکالروی"، "هفتسی"، و "نوناکا و تاکچی" بهطور غیرمستقیم به این مفهوم اشاره کردهاند. مدل "نوناکا و تاکچی" تنها مدلی است که توجه به عنصر مستندسازی در آن، دو مرحله را دربرمیگیرد.<br />نتیجهگیری: محل استقرار عنصر مستندسازی در مدلهای عمومی مدیریت دانش را میتوان بازتاب نوع نگاه طراحان مدل به بحث متناسببودن جایگاه یک جزء (مستندسازی) در یک کل واحد (مدل مدیریت دانش) قلمداد کرد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464629220180823Social Media Literacy of Librarian and Users of Iran National Library and Archives and its Impact on their Attitude Toward Using them for Promoting Servicesسواد رسانههای اجتماعی کتابداران و کاربران و تأثیر استفاده از آن بر بهبود خدمات (نمونهپژوهی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)133150226210.30484/nastinfo.2018.2262FAفاطمهزارعزادهدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نورهادیشریفمقدماستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نورفریبرزخسرویدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانمریمسلامیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20180110Purpose: This study is going to determine social media literacy status of librarians and users of Iran National Library and Archives and its impact on their Attitude toward promoting library services by using them. <br />Methodology: This is a descriptive-analytical research with survey method which was done on 355 people consisted of 159 librarians and 196 active users of Iran national library and archives. <br />The information was gathered through researcher-made questioner. Descriptive statistics Mean and inferential statistics Pearson were used. <br />Findings: Most of librarians 51.6% and users 67.9% have learned social media themselves. Librarians have less than a half of the abilities of social media literacy such as social media ethics (3.63) and copyright (3.36). Totally their social media literacy is undesirable. Users have all the abilities except defend (2.86). Totally their social media literacy is more desirable than librarians. Users (4.14) consider social media use improves library services more efficiently than librarians (3.72). <br />Conclusion: Considering social media importance for libraries and the effects of improving social media literacy on librarians’ better viewpoints about using them for better library services; efforts for learning social media literacy, providing academic and vocational training, writing and preparing self-learning tutorials and brochures are recommended.هدف: تعیین میزان سواد رسانههای اجتماعی کتابداران و کاربران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و تأثیر استفاده از آن بر بهبود ارائه خدمات.<br />روششناسی: پژوهش توصیفی-تحلیلی بهروش پیمایشی روی 355 نفر متشکل از 159 کتابدار و 196 کاربر فعال سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگرساخته و برای تجزیه و تحلیل آن از آمار توصیفی میانگین و استنباطی ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزارهای اسپیاساس و اکسل استفاده شد.<br />یافتهها: بیشتر کتابداران (6/51%) و کاربران (9/67%) رسانههای اجتماعی را خود فراگرفتهاند. کتابداران، کمتر از نیمی از تواناییهای سواد رسانههای اجتماعی ازجمله اخلاق رسانههای اجتماعی (میانگین 63/3) و رعایت حق مؤلف (میانگین 36/3) را دارند؛ اما درکل، سواد رسانههای اجتماعی آنها مطلوب نیست. کاربران بهجز توانایی دفاع (میانگین 86/2) سایر تواناییها را در حد مطلوب دارند. درمجموع، سواد رسانههای اجتماعی آنها وضعیت مطلوبتری نسبتبه کتابداران دارد. کاربران (میانگین 14/4) استفاده از رسانههای اجتماعی را برای بهبود خدمات مؤثرتر از کتابداران (میانگین 72/3) میدانند.<br />نتیجهگیری: با توجه به اهمیت رسانههای اجتماعی برای کتابخانه و تأثیر افزایش میزان سواد رسانههای اجتماعی کتابداران بر دیدگاه بهترشان در استفاده از این رسانهها برای بهبود ارائه خدمات، تلاش برای فراگیری این نوع سواد، ایجاد واحد آموزشی دانشگاهی و حرفهای، و تهیه و تدوین بروشورهای خودآموز مناسب پیشنهاد میشود.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464629220180823Identifying the barriers of implementing cloud computing: Castudy Iranian digital libraries portalsموانع پیادهسازی رایانش ابری (نمونهپژوهی: پورتال کتابخانههای دیجیتالی ایران)151170226010.30484/nastinfo.2018.2260FAیعقوبنوروزیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه قم0000-0003-3030-7647علیرضاحداد اسکوییکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تبریزJournal Article20180207<br />Purpose: The present study aims to identify the barriers of cloud computing implementation from the point of view of the officials of the portal of digital libraries in Iran.<br />Methodology: This study was conducted using descriptive-survey method and applied type. The statistical population of this research is the officials of the portal of digital libraries of Iran. In this research, due to the limited statistical population, sampling has not been done and the whole statistical society has been investigated. The data collection tool was a researcher-made questionnaire and its validity was confirmed by the faculty members of the Information and Knowledge Department as well as the Department of Computer Science. The reliability of the questionnaire was calculated by calculating the Cronbach's coefficient of alpha (80.3%), which indicates the reliability of the instrument is appropriate. Descriptive and inferential statistics have been used to analyze the data.<br />Findings: The results indicate that implementation of cloud computing in the portal includes economic, security, administrative and legal barriers. In analyzing the results from single user T tests, Friedman rankings and mean differences were used, and one-way variance or F test was used to analyze the results of differences in view of type of libraries. As a result, there is no significant difference in the type of libraries to identify the barriers. <br />Conclusion: It is necessary to compile some rules for cloud computing.هدف: شناسایی موانع پیادهسازی رایانش ابری از دیدگاه مسئولان پورتال کتابخانههای دیجیتالی ایران.<br />روششناسی: با روش توصیفی- پیمایشی و بهوسیله پرسشنامه پژوهشگرساخته، نظرات 30 نفر از مسئولان پورتال کتابخانههای دیجیتالی ایران جمعآوری شد. یافتهها با آمار توصیفی و استنباطی و آزمونهای تی تکنمونهای، رتبهبندی فریدمن، و واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شدند.<br />یافتهها: در پیادهسازی رایانش ابری در پورتالها، بهترتیب موانع قانونی (70/3)، اقتصادی (70/2)، مدیریتی (82/1)، و امنیتی (78/1) بیشترین تأثیرگذاری را داشتند. از میان مؤلفههای مربوط به هر بُعد، ناهمخوانی بین رویههای مقاومسازی توسط ابر و مشتریان، بهکارنگرفتن متخصصان سازمان فناوری اطلاعات برای بررسی خطرات و تبیین راهکارهای لازم بهطور مستمر، مقرون بهصرفهنبودن خدمات رایانش ابری در سازمانهایی که هزینه عملیاتی کمتری دارند، و نبود ضوابط قانونی سختگیرانه خدمتدهندگان ابر در ایجاد سازوکارهای لازم برای کاهش خطرات مربوط به حریم خصوصی و محافظت از دادهها بیشترین رتبه را کسب کردند. همچنین، بین موانع شناساییشده در انواع مختلف کتابخانهها تفاوت معناداری وجود نداشت.<br />نتیجهگیری: باتوجه به مشکلات مربوط به مسائل حقوقی و قانونی در بستر کتابخانههای دیجیتالی، به تدوین قوانین ملی در زمینه رایانش ابری نیازمندیم.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464629220180823Thematic trends of concepts in Knowledge and Information Science based on co-word analysis in Iranروند موضوعی مفاهیم حوزه علم اطلاعات و دانششناسی ایران براساس تحلیل همرخدادی واژگان171190223310.30484/nastinfo.2018.2233FAفرامرزسهیلیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور0000-0003-2581-7052علیاکبرخاصهاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نورپریوشکرانیاندانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20170929Purpose: This study aims to identify and compare thematic trends of concepts in Knowledge and Information Science based on the records indexed in the Islamic World Science Citation Database (ISC) during two-time span (2006-2010 and 2011-2015). <br />Methodology: This study is a scientometric applied research which uses co-word analysis techniques. The research population consists of all Persian journals in Knowledge and Information Science category indexed by ISC. <br />Findings: Based on data analysis, the number of keywords in the articles is 8862 keywords, of which 2832 are related to the first five-year period and 6030 keywords in the second five-year period. The application of the Bradford’s Law indicated that in the first period, the core concepts were 25 cases, and in the second period 33 cases. The results of the strategic diagram showed that scientometric clusters have the best position in Iran's Knowledge and Information Science. Furthermore, topics such as user interface, information architecture, search engines, digital library, metadata, information search, information security, knowledge management, ontologies, visualization and social networks are among the emerging concepts in Iran's Knowledge and Information Science. <br />Conclusion: Regarding the changes in the topics of the second period in comparison to the first period, and with the dimming of concepts such as “journals” and “documents” and the highlighting of keywords such as “information technology” and “websites”, it can be said that in the transition from the first period to the second period, concepts that contain traditional topics of the domain are dimmed and concepts that contain IT topics have been replaced.هدف: شناسایی و مقایسه روند موضوعی مفاهیمحوزه علم اطلاعات و دانششناسی ایران در دو بازه زمانی پنجساله (1384-1389 و 1390-1394).<br />روششناسی: با روش تحلیل همرخدادی واژگان، همه مجلههای فارسیزبان حوزه علم اطلاعات و دانششناسی ایران که رتبه علمی-پژوهشی دارند و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شدهاند بررسی شد.<br />یافتهها: براساس تجزیه و تحلیل دادهها، کل کلیدواژههای بهدستآمده از مقالات، 8862 کلیدواژه بود که 2832 کلیدواژه به بازه زمانی پنج سال اول و 6030 کلیدواژه به بازه زمانی پنج سال دوم اختصاص داشت. اِعمال قانون برادفورد نشان داد در دوره اول، موضوعات هسته، شامل 25 موضوع و در دوره دوم 33 موضوع بوده است. نتایج مربوط به نمودار راهبردی نشان داد مباحث علمسنجی بهترین جایگاه را در پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی ایران دارند و مباحثی نظیر رابط کاربر، معماری اطلاعات، موتورهای جستجو، کتابخانه دیجیتالی، ابرداده، جستجوی اطلاعات، حفاظت اطلاعات، مدیریت دانش، هستیشناسی، مصوّرسازی، و شبکههای اجتماعی جزء موضوعات نوظهور در مطالعات علم اطلاعات و دانششناسی ایران هستند.<br />نتیجهگیری: با توجه به تغییرات موضوعات دوره دوم نسبت به دوره اول، با کمرنگشدن موضوعاتی نظیر نشریات و اسناد و بیشترشدن رتبه کلیدواژههایی نظیر فناوری اطلاعات و وبسایتها، میتوان گفت در گذار از دوره اول به دوم، مفاهیمی که دربردارنده مباحث سنتی حوزه هستند کمرنگ شده و مفاهیمی که شامل مباحث فناوری اطلاعاتی هستند جایگزین شدهاند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464629220180823Information Quality dimensions of Information Science articles in English Wikipedia: exploring the relationship between ranking of the Wikipedia articles in search engines and the quality of the articlesارتباط میان کیفیت مقالات حوزه علم اطلاعات در ویکیپدیای انگلیسی با رتبه بازیابیشان در موتورهای جستجو191214226310.30484/nastinfo.2018.2263FAزهرایوسفیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیراز0000-0001-6856-9621عبدالرسولجوکاراستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیرازJournal Article20171021Purpose: Investigating the Information Quality dimensions of Information Science articles in English Wikipedia and exploring the relationship between ranking of the Wikipedia articles in search engines and the quality of the articles. <br />Methodology: Using a descriptive- survey method and based on the identified framework, different indices related to the quality dimensions including credibility, completeness, complexity, awareness, stability, timeliness, and volatility are computed for the selected sample. <br />Findings: The examined article showed a relatively favorable situation in terms of complexity and volatility but they did not have a very proper situation in terms of completeness, complexity and awareness. <br />It was shown that although the Bing performed a better job in terms of retrieving Wikipedia articles in the top ten results compared to the other examined search engines<br />there was no significant difference in the ranking of the articles among the evaluated search engines. There is no significant relation between the rank of a retrieved article in a search engine and the information quality dimensions except for the timeliness. <br />Conclusion: Wikipedia authors should try to improve the other dimensions of the information quality including completeness, complexity and awareness by enhancing their writing skills. The lack of a relationship between some components of the Information Quality and the rank of Wikipedia articles in the search engines may be related to the financial and commercial actions behind the scene of the information retrieval systems which have restricted them not to reveal their ranking algorithms.هدف: بررسی ارتباط میان کیفیت مقالات حوزه علم اطلاعات در ویکیپدیای انگلیسی با رتبه بازیابیشان در موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، و بینگ.<br />روششناسی: با روش پیمایشی-توصیفی و براساس چهارچوب شناساییشده، ابعاد کیفیت شامل اعتبار، کاملبودن، پیچیدگی، آگاهیبخشی، ثبات، روزآمدی، و فراریت برای هر مقاله محاسبه شده است.<br />یافتهها: مقالات بررسیشده در ابعاد پیچیدگی و فراریت نسبتاً مطلوب ارزیابی شدند؛ اما در ابعاد کاملبودن، روزآمدی، و آگاهیبخشی وضعیت مناسبی نداشتند. بینگ بهلحاظ صوری، رتبه نخست بیشترین تعداد نمایش مقالات ویکیپدیا را داشت؛ اما در رتبه بازیابی مقالات میان موتورهای جستجو تفاوت معناداری وجود نداشت. بهاستثنای شاخص روزآمدی، میان سایر ابعاد کیفیت اطلاعات با رتبه بازیابی مقاله ارتباط معناداری دیده نشد.<br />نتیجهگیری: ویکینویسان باید با رعایت اصول لازم در نگارش آثار خود در بهبود مؤلفههای کاملبودن، روزآمدی، و آگاهیبخشی تلاش کنند. مسائل تجاری پشت پرده سامانههای بازیابی اطلاعات که انتشار الگوریتم رتبهبندی آنها را با محدودیت روبهرو میکند، میتواند توجیهی برای نبود رابطه میان برخی ابعاد کیفیت اطلاعات مقالات با رتبه بازیابی آنها باشد.