سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464627320161121Analysis views and opinions in the area of Knowledge Organization Birger Hjørlandواکاوی دیدگاهها و آرای بیرگر یورلند در حیطه سازماندهی دانش13292602FAمریمآذرگوندانشگاه اصفهاناحمدشعبانیدانشگاه اصفهان0000-0003-0466-6240نیره ساداتسلیمانزاده نجفیدانشگاه اصفهانشهرهسید حسینیدانشگاه اصفهانJournal Article20160217Traditionally knowledge organization is considered as key elements in library and information science. knowledge organization whether in the narrow sense (document description, indexing, and classification) or in the broader sense (social division of intellectual labor) need theoretical foundations and paradigms to use them to analyze issues and have the basis for judgment. Hjørland, as one of the most highly cited researchers in the field of knowledge organization,opened four epistemological position (empiricist, rationalist, historicist, pragmatic) for knowledge organization. This four position can be regarded as the cornerstone of the philosophy of knowledge organization. Which, in turn, they provide theoretical and philosophical basis for knowledge organization systems. Generally, each of these systems according to the purpose, and due to the audience expectations and using the existing technical infrastructure in their time, they facing new horizons break in organization knowledge. In this review article, library study method was used to collect data. Library resources and related databases such as Emerald, Science Direct, Google Scholar, ProQuest, ReseachGate, Magiran, Noormags, and SID were searched by two keywords “Birger Hjorland” and “Knowledge Organization” during 1990-2015. This study defines four epistemological aspects in Hjorland’s knowledge organization and six knowledge organiسازماندهی دانش بهعنوان عنصری اصلی در کتابداری و اطلاعرسانی، چه در معنای محدود و چه در معنای وسیع نیازمند بنیادهای نظری و پارادایمهایی است تا از طریق آنها بتوان به تحلیل مسائل پرداخت و مبنایی برای قضاوت داشت. یورلند به عنوان یکی از پراستنادترین پژوهشگران حوزه سازماندهی دانش، چهار موضع شناختشناسانه (تجربهگرایانه، عقلگرایانه، تاریخ گرایانه، عملگرایانه) را فراروی بحث سازماندهی دانش گشوده است. از این چهار موضع میتوان به منزله سنگ بنای فلسفی سازماندهی دانش یاد کرد، که هر کدام به نوبه خود بستری نظری و فلسفی برای نظامهای سازماندهی دانش فراهم کرده و با توجه به انتظارات مخاطبان و با بهرهگیرى از زیرساختهاى فنى موجود در زمان خود، افقهاى جدیدى فراروى سازماندهی دانش مىگشایند. مقاله حاضر از نوع مروری است و در جمعآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانهای استفاده شده است. در این مقاله با مفروض قرار دادن این اصل مهم که هدف اصلی از تدوین نظامها و رویکردهای مختلف سازماندهی دانش و اطلاعات، برقراری ارتباط میان پارههای اطلاعاتی و مخاطبان بالقوه در بسترهای مختلف است که به تبیین چهار موضع معرفتشناختی سازماندهی دانش یورلند و به تبع آنها تبیین و بررسی و تحلیل شش رویکرد سازماندهی دانش که در هر کدام از این مواضع قرار میگیرند، پرداخته میشود..سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464627320161121Factors Affecting the "Brand" of National Library and Archives of Iranعوامل تأثیرگذار بر "نمانام" (برند) کتابخانه ملی ایران31401013FAمنصورهکریمیدانشجوی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانفریبرزخسرویاستادیار علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانJournal Article20151123<strong>Purpose:</strong> To identify the validity of factors affecting the "Brand" of National Library and Archives of Iran (NLAI) from the viewpoints of staffs and clients. <br /><strong>Methodology:</strong> Survey using a self-designed questionnaire. The population consisted of 214 staff and 285 clients of the NLAI. <br /><strong>Results:</strong> Producing national bibliography (mean 4.3) and being open in holidays and nights (mean 4.66) were the most important factors regarding staffs and clients’ views respectively. Considering services, staff believed that having RASA software (mean 3.52) is important and clients preferred access to digital version of theses (mean 3.52). Also, having faculty members affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology (mean 4.1) was on top of services’ advantages category according to staffs’ views and access to hot meal and drink (mean 3.44) in client’s standpoint. <br /><strong>Conclusion:</strong> Staffs and clients viewpoints about factors affecting NLAI brand was highly credential except for service factor, which reveals the need for promoting services.<strong>هدف:</strong> تعیین میزان اعتبار عوامل تأثیرگذار بر "نمانام" کتابخانه ملی ایران از نگاه کارکنان و مراجعان. <br /><strong>روش/ رویکرد پژوهش:</strong> در این پیمایش تحلیلی از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده شد. جامعه آماری 214 نفر کارمند و 285 نفر از مراجعان کتابخانه ملی بودند. <br /><strong>یافتهها: </strong>از نگاه کارکنان، تهیه کتابشناسی ملی ایران (با میانگین 3/4) و از دید مراجعان، باز بودن کتابخانه در روزهای تعطیل و شیفت شب (با میانگین 66/4) بالاترین اهمیت را برای این سازمان دارد. براساس نوع خدمات، از نگاه کارکنان داشتن نرمافزار جامع رسا (با میانگین 4/44) و از دید مراجعان، در دسترس بودن نسخههای رقومی پایاننامهها (با میانگین 52/3) در رتبه نخست قرار گرفتند. در مورد ویژگی مزیت خدمات، از نگاه کارکنان داشتن اعضای هیأت علمی تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (با میانگین 1/4) و از نظر مراجعان، دسترسی به غذای گرم و نوشیدنی (با میانگین 44/3) در رتبه نخست قرار داشتند. <br /><strong>نتیجهگیری:</strong> دیدگاه کارکنان و کاربران در مورد عوامل تأثیرگذار بر نمانام کتابخانه ملی بهجز ارائه خدمات از اعتبار بالایی برخوردار بوده است؛ بنابراین کتابخانه ملی برای حفظ سطح خود از نظر جامعه استفادهکننده باید به بهینهسازی خدمات بیشتر توجه کند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464627320161121Book Award Trends in Iran from the Beginning till Nowروند ارائه جوایز کتاب در ایران از آغاز تاکنون4156862FAفرشتهسپهراستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران0000000251788788کامرانفانیاستادیار بازنشسته سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانزهراحسینی جوادیدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایرانJournal Article20150720<strong>Purpose: </strong>To explore book awards in Iran during 1954-2013 and the similarities between awarded titles. <br /><strong>Methodology</strong>: Historical method is used with a descriptive approach. The population consists of all governmental awards including 165 winners of royal book award and 539 winners of annual book award. A self-designed checklist based on references is used as the research tool. <br /><strong>Results</strong>: Considering royal book award, 94% of winners were men, 4% women and 2% organizational entities. Regarding the subject, applied science works won the most (23%) and art the least (6%) number of awards. University of Tehran stands out as the top publisher winning 24.8% of all awards. Also, 90% of awarded works were published in Tehran. Considering annual book award, 89.6% of winners were men, 6% women and 4% governmental organizations. Among subjects, applied science was on top gaining 22.6% of all awards and among publishers, university publishing center with 13.2%. Also, 84.2% of awarded books were published in Tehran. <br /><strong>Conclusion</strong>: Book award trend in Iran has seen a fluctuation over the years and was affected by political and social situations of the time. So, a written rule can make the process more regulated.<strong>هدف</strong>: بررسی جوایز کتاب در ایران طی سالهای 1333 تا 1392 و ویژگیهای عمومی و مشترک آثار برگزیده. <br /><strong>روش/ رویکرد پژوهش:</strong> پژوهش به روش تاریخی و با رویکرد توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش، کل آثار برگزیده جوایز دولتی شامل 165 اثر برنده جایزه سلطنتی کتاب و 539 اثر دریافتکننده جایزه کتاب سال بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی مستخرج از منابع مستند و پژوهشگرساخته بود. <br /><strong>یافتهها: </strong>در میان جوایز سلطنتی کتاب، 94<strong>% </strong>برندگان مرد و 4% زن بودند و 2% جوایز به پدیدآوران تنالگانی یا سازمانی تعلق داشته است. از نظر موضوعی، علوم کاربردی بیشترین (23%) و هنر (6/0%) کمترین تعداد جایزه را داشته است. دانشگاه تهران با 8/24% در مرتبه اول ناشران بود. محل نشر90% آثار منتخب تهران بود. از میان برندگان کتاب سال نیز 6/89% مردان، 6% زنان، و 4% سازمانهای دولتی این جایزه را دریافت کردهاند. از نظر موضوعی علوم کاربردی (6/22%) رتبه اول موضوع و مرکز نشر دانشگاهی (2/13%) مرتبه اول ناشران را کسب کرده است. محل نشر 2/84% کتابها تهران بود. <br /><strong>نتایج: </strong>اعطای جوایز کتاب در ایران دوره پرفراز و نشیبی را طی کرده است، اما به نظر نمیرسد که فارغ از مسائل سیاسی اجتماعی دوره خود بوده باشد. بنابراین، به نظر میرسد با تدوین آییننامههای مرتبط این کار با ضابطهمندی بیشتر اجرا گردد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464627320161121The Barriers to Persian Name Authority Data Sharing in the Virtual International Authority File (VIAF)موانع بهاشتراکگذاری مستندات اسامی اشخاص در فهرست مستند مجازی بینالمللی (ویاف)5773984FAنصرتریاحینیااستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی0000-0003-2609-6330معصومهنیکنیادانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20151028<strong>Purpose:</strong> To investigate the barriers to share Persian name authorities in the Virtual International Authority File (VIAF) based on National Library and Archives of Iran (NLAI) data.
<strong>Methodology:</strong> Using survey, name authority experts in NLAI were interviewed to realize the barriers to share name authority data in VIAF. Then using qualitative content analysis, 699 name authority records were selected by stratified random sampling and analyzed for being shared in VIAF.
<strong>Results:</strong> According to name authority experts of NLAI, it is necessary to share NLAI data in VIAF. However, there are some barriers in human resources, management, research and education, software, hardware and data validity. Investigating NLAI name authority sample data indicated that: 1) there is no link between name authorities’ database and bibliographic records, 2) differences in spelling similar names may be a problem for retrieving, 3) Almost half of NLAI name authority records are incomplete 4) There are more than one authorizd name record for a single author name, 5) Only 50% of NLAI name authorities matched to the Library of Congress Name Authority File.
<strong>Conclusion:</strong> It is essential to optimize and correct NLAI name authorities in order to be shared in VIAF.<strong>هدف:</strong> شناسایی موانع بهاشتراکگذاری مستندات اسامی اشخاص در فهرست مستند مجازی بینالمللی (ویاف) برمبنای دادههای کتابخانه ملی ایران.
<strong>روش/ رویکرد پژوهش:</strong> ابتدا بهروش پیمایشی با استفاده از مصاحبه با کارشناسان بخش مستندسازی اسامی در کتابخانه ملی ایران گفتگو و موانع حضور دادههای مستند اسامی کتابخانه ملی در ویاف تعیین شد. سپس، بهروش تحلیل محتوا، رکوردهای 699 مستند نام که بهروش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بود برای ورود به ویاف بررسی شد.
<strong>یافتهها:</strong> از نظر متخصصان حوزه مستندسازی کتابخانه ملی، حضور دادههای کتابخانه در ویاف ضرورت دارد؛ اما موانعی در حوزههای نیروی انسانی، مدیریتی، آموزشی و پژوهشی، نرمافزاری و سختافزاری، و اعتبار دادهها وجود دارد. مطالعه نمونه دادههای مستند اسامی نشان داد که 1) پایگاههای اطلاعاتی مستند اسامی و اطلاعات کتابشناختی با یکدیگر پیوند ندارند؛ 2) بهلحاظ رسمالخط، تفاوتهایی میان اسامی مشابه وجود دارد که ممکن است بازیابی نشوند؛ 3) ارجاعات در حدود نیمی از رکوردهای مستند اسامی تکمیل نشده است؛ 4) برای برخی اسامی که متعلق به یک پدیدآور است بیش از یک رکورد وجود دارد؛ و 5) فقط 50% اسامی مستند موجود در کتابخانه ملی ایران با مستندات کتابخانه کنگره همسان هستند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> برای ورود به ویاف، بهینهسازی و تصحیح دادههای مستند اسامی کتابخانه ملی ایران امری ضروری است.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464627320161121National Library and Archives of Iran Readiness to Transform to a Learning Organizationآمادگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده7593870FAنرگسنشاطدانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران0000-0002-8959-8007زهرهمیرحسینیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال0000-0002-8469-8543زهرازاهدیراددانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایرانJournal Article20150914<strong>Purpose</strong>: To explore the extent to which National Library and Archives of Iran (NLAI) is ready to become a learning organization. <br /><strong>Methodology</strong>: The survey method is employed using a self-designed questionnaire based on Wick and Leon five elements. The population consists of all staff holding a BS degree and having at least 10 years work experience. <br />Results: NLAI readiness to become a learning organization evaluated significantly high regarding vision based leadership. Irrational expectations for work's outcome got mean rank of 3.62 and existence of a written and clear plan for attaining organization's goals and mission got 3.32. Staff tendency toward improving and updating their knowledge was the highest with 3.63 mean rank and information flow without paperwork and bureaucratic restrictions was the lowest. Innovation and creativity has been evaluated to be low and organization administration in an average level. <br /><strong>Conclusion</strong>: NLAI is in a middle range of readiness to become a learning organization. There needs to be more consideration toward innovation, creativity and administration in NLAI. However, other components have not been also fully accomplished. <strong>هدف:</strong> تعیین این نکته که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تا چه حد توانسته است بستر مناسب برای تحقق اهداف سازمان یادگیرنده را فراهم نماید. <br /><strong>روششناسی: </strong>پیمایش با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته براساس مدل ویک و لئون در 5 مؤلفه انجام شد. جامعه آماری تمامی کارکنانی بودند که حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و 10 سال سابقه کار داشتند. <br /><strong>یافتهها: </strong>آمادگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده از حیث رهبری مبتنی بر چشمانداز در حد بالایی بود. اما، داشتن انتظارات غیرواقعی و غیرمنطقی مدیران در خصوص نتایج کار افراد با میانگین 62/3 و وجود برنامههای مدون و روشن برای تحقق اهداف و مأموریت سازمان با میانگین 32/3 در مقیاس 5 ارزیابی شد. تمایل کارکنان به افزایش و روزآمد کردن دانش خود با میانگین 63/3 در بالاترین و جریان اطلاعات بدون کاغذبازی و قواعد بوروکراتیک در پایینترین سطح ارزیابی قرار داشت. این سازمان از نظر نوآوری و ابتکار در حد پایین و از نظر امور اجرایی در حد متوسط ارزیابی شد. <br /><strong>نتیجهگیری: </strong>سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده از آمادگی متوسطی برخوردار است. دو گزینه نوآوری و ابتکار و اجرا در سازمان بیش از سایر مؤلفهها نیازمند بهبود و توجه است؛ گرچه سایر مؤلفهها نیز بهطور صد درصد تحقق نیافتهاند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464627320161121Introduction to Music Information Retrieval: Background, Significance and Challengesدرآمدی بر ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی: زمینهها، ضرورتها و چالشها95112868FAلالهصمدیبورسیه و عضو هیات علمی دانشگاه شاهدغلامرضافداییاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20150914<strong>Purpose</strong>: To study the significance of Music Information Retrieval (MIR), the differences between text and music storage and retrieval, MIR systems’ tasks and other challenges.
<strong>Methodology</strong>: Theoretical analysis.
<strong>Results</strong>: There are different search engines and databases for MIR, like LastFM, Pandora and Muggle. Similarity, classification, transcription, rhythm and pitch recognition and Query-by-Humming (QBH) are the main tasks of MIR systems.
<strong>Conclusion</strong>: Because of the differences between text and music qualities, text retrieval and MIR are different. To properly perform, each MIR system needs to consider: incorrect melody singing in QBH, difficulties of transcribing polyphonic music, genre’s dependency to several classes, the lack of clear sense among tags and similarities in various pieces of music<strong>هدف</strong>: بررسی ضرورتهای حوزه ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی، تفاوتهای میان ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی با اطلاعات متنی، وظایف نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی، و چالشهای مطرح در این حوزه.
<strong>روششناسی</strong>: پژوهش با مراجعه به متون و منابع کتابخانهای انجام شد.
<strong>یافتهها</strong>: برای ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی، موتورهای جستجو و پایگاههای اطلاعاتی مختلفی مانند لست.اف.ام.، پاندورا، و موگل در خارج از کشور راهاندازی شده است. شباهت، طبقهبندی منابع موسیقایی، آوانویسی موسیقی، تشخیص ریتم و گام، و امکان جستجوی زمزمهای از مهمترین وظایف چنین نظامی است.
<strong>نتیجهگیری</strong>: ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی با نوع متنی متفاوت است؛ زیرا موجودیت منابع موسیقایی با منابع متنی فرق دارد. برای اینکه هر نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی عملکرد مناسبی داشته باشد، باید این موارد را مد نظر قرار دهد: مشکلات نادرست خواندن ملودی توسط کاربران در پرسوجوهای زمزمهای، دشواریهای آوانویسی موسیقی پلیفونیک، تعلق یک ژانر به چندین طبقه، فقدان نظام معنایی مشخص در میان برچسبها، و شباهتهای مختلف موجود در قطعههای گوناگون موسیقی.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464627320161121Prioritizing the Needs of National Library and Archives of Iran Clients Using Data Mining and Multi-Criteria Decision Makingاولویتبندی به نیازهای مراجعان کتابخانه ملی ایران با استفاده از متون دادهکاوی و تصمیمگیری چندمعیاره1131251014FAعظیمهمظفریکارشناس ارشد مهندسی صنایع (گرایش مدیریت سیستم و بهرهوری)، دانشگاه علم و صنعت ایرانزهیرحیاتیدانشیار گروه علم اظلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیرازافسانهمظفریکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور مشهد؛ کتابدار کتابخانه عمومی کوثر نور شهرستان نیریزJournal Article20150704<strong>Purpose:</strong> To prioritize the needs of the National Library and Archives of Iran (NLAI) clients in uncertainty situation.
<strong>Methodology</strong>: Data gathered through data mining and Multi Criteria Decision Making (MCDM) based on Kano model.
<strong>Results</strong>: Factors affecting client’s satisfaction are clustered in 6 groups and then in 5 clusters based on their demographic properties. Each cluster’s members had different priorities according to their demographic characteristics and needs.
<strong>Conclusion</strong>: There is diversity in client’s needs and priorities. To address each need, library needs to employ that need’s specific strategy. Since fulfilling all the needs is not possible, first must-be needs and then one-dimensional and attractive needs must be regarded.<strong>هدف:</strong> اولویتبندی نیازهای مراجعان کتابخانه ملی ایران در شرایط عدم قطعیت.
<strong>روش/ رویکرد پژوهش:</strong> دادههای مورد نیاز از روش تلفیقی فنون دادهکاوی و تصمیمگیری چندمعیاره برمبنای الگوی کانو استخراج شد.
<strong>یافتهها: </strong>عوامل مؤثر بر رضایت مراجعهکنندگان در 6 دسته کلی قرار گرفت، سپس برمبنای ویژگیهای جمعیتشناختی در 5 خوشه کلی تقسیم شد که اعضای هر خوشه متناسب با ویژگیهای جمعیتشناختی و نوع نیازهایشان در اولویتهای مختلف قرار میگیرند و برای آگاهی از نیازهای خوشهها باید به خوشه مربوط نظری افکند.
<strong>نتیجهگیری: </strong>نوع نیازهای مراجعهکنندگان کتابخانه ملی متفاوت و از اولویتهای مختلف برخوردار است. این کتابخانه برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت باید از راهبرد خاص همان نیاز استفاده کند. از آنجا که برآوردن همه نیازها مقدور نیست، ابتدا باید نیازهای الزامی افراد و بعد از آن، نیازهای جذاب و تکبُعدی تأمین شود.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464627320161121Historical Review of Qualitative Research in Knowledge and Information Scienceمروری تاریخی بر پژوهش کیفی در علم اطلاعات و دانششناسی1271462115FAحیدرمختاریاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20150505<strong>Purpose: </strong>Historically reviewing and criticizing the trend of qualitative research in the field of knowledge and information science (KIS)<strong>.</strong>
<strong>Methodology: </strong>Literature review.
<strong>Results: </strong>Quantitative research techniques have been focused for many decades as the best and sometimes the only appropriate methodology in KIS. The historical review of the field shows the weakness of qualitative research approaches and reveals that positivistic approach is still at work. Therefore, focus on instrumentation and ignorance of theory-building is seen in the field.
<strong>Conclusion: </strong>It is suggested that subjects that help in expansion of theory-building are considered when stating research problems.<strong>هدف:</strong> مرور و نقد تاریخی سیر پژوهش کیفی در علم اطلاعات و دانششناسی.
<strong>روش/ رویکرد پژوهش:</strong> با مرور متون پیشین، نقدی تاریخی بر روند پژوهش کیفی در علم اطلاعات و دانششناسی انجام شد.
<strong>یافتهها:</strong> چندین دهه است که در علم اطلاعات و دانششناسی بر فنون کمّی در نقش بهترین و گاه تنها فن مناسب برای پژوهش تأکید شده است. مرور تاریخی روند پژوهش کیفی در این رشته نیز حاکی از ضعف پژوهش کیفی بوده است و نشان میدهد رویکرد اثباتگرایی همچنان در پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی یکّهتازی میکند. از این رو، تأکید بر ابزار و غفلت از نظریهسازی در این رشته آشکار است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> جا دارد در بیان مسائل پژوهشی علم اطلاعات و دانششناسی به موضوعاتی توجه شود که به بسط ابعاد نظری رشته کمک میکنند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464627320161121The Application of Patent Co-Word Map Analysis in Technical Knowledge Disclosureکاربرد نقشههای بهدستآمده از تحلیل همرخدادی واژگان پروانههای ثبت اختراع در آشکارسازی دانش فنی147159871FAثریاذوالفقاریدانشجوی کارشناسی ارشد علمسنجی، دانشگاه یزدمحمدتوکلیزاده راوریاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه یزداحمدمیرزاییاستادیار گروه قدرت-الکترونیکی، دانشگاه یزدفرامرزسهیلیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور0000-0003-2581-7052محمدسجادیانمربی گروه صنایع، دانشگاه پیام نورJournal Article20151005<strong>Purpose: </strong>The application ofpatent co-word map analysis in disclosure of technical knowledge associated with the electrical field of Autonomous Underwater Vehicle (AUV).
<strong>Methodology</strong>: It is a descriptive research. The co-word analysis technique is used to map AUV and Delphi method to obtain experts’ views. The patents containing the term “Autonomous Underwater Vehicle” were retrieved from Google patent and Lens. To find related patents, keyword and class were searched together. Finally, 223 patents were retrieved.
<strong>Results</strong>: Subjective maps help in better understanding and act as an introduction to electrical aspects of AUV. To experts with a previous knowledge of the field, the maps can be used as a starting point to learn technical knowledge. Also, the maps can be useful if they turn to a road map, otherwise they are not applicable in promoting experts’ knowledge.
<strong>Conclusion</strong>: Maps derived from co-word analysis must be regarded from two viewpoints of novices and experts.<strong>هدف: </strong>کاربرد نقشههای حاصل از تحلیل همرخدادی واژگان پروانههای ثبت اختراع در آشکارسازی دانش فنی حوزه برق زیرسطحیهای هوشمند.
<strong>روششناسی:</strong> از تحلیل همرخدادی واژگان برای ترسیم نقشههای موضوعی فناوری AUV بهره گرفته شد. بهمنظور کسب نظر متخصصان از کاربرد این نقشهها روش دلفی پیادهسازی شد. پروانههای ثبت اختراع حوزه برق زیرسطحیهای هوشمند که در پایگاههای Google Patent و Lens نمایه شده بودند بهصورت تماممتن بازیابی شدند. برای یافتن پروانههای ثبت اختراع مرتبط، از روش جستجوی دوگانه کلیدواژه ـ رده استفاده شد. سرانجام تعداد 223 پروانه ثبت اختراع بررسی شد.
<strong>یافتهها:</strong> نقشههای موضوعی سبب درک بهتر و آشنایی اولیه با محتوای برق زیرسطحیهای هوشمند میشود. این نقشهها برای خبرگانی که پیشزمینه قبلی دارند میتواند نقطه آغازی برای آشنایی با دانش فنی باشد. اگر این نقشهها به نقشه راه تبدیل شود، میتواند مؤثر باشد؛ اما در خصوص بهروزرسانی دانش افراد متخصص کاربردی ندارد.
<strong>نتیجهگیری:</strong> نقشههای بهدستآمده از تحلیل همموضوعی باید از دو منظر نوآشنایان، و متخصصان و خبرگان مورد توجه قرار گیرد.سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464627320161121Cultural Factors, an Opportunity for Job Satisfaction: Case Study of National Library and Archives of Iranتوجه به عوامل فرهنگی، فرصتی برای رضایت شغلی (نمونهپژوهی: کتابخانه ملی ایران)161173867FAنسرینفرنقیدانشجوی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمین، ایرانفریبرزدرودیاستادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)0000-0003-0386-5301Journal Article20150907<strong>Purpose:</strong> To assess cultural factors in National Library and Archives of Iran (NLAI) as an opportunity to increase job satisfaction of the staff. <br /><strong>Methodology</strong>: It is a survey and data was collected through two cultural elements questionnaires (Robbins) and job satisfaction questionnaire (Smith, Kendall, and Hulin). The population consisted of 290 staff, 250 of which filled the questionnaire. <br /><strong>Results:</strong> Creativity, identity, integration, contradiction and control factors among staff were relatively desirable. Moreover, staff job satisfaction was above the average (3.5/5). <br /><strong>Conclusion:</strong> Test results for all cultural factors were significant, so cultural factors can be effective as an opportunity to increase job satisfaction more than an average level.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> ارزیابی عوامل فرهنگی در کتابخانه ملی ایران بهمنزله فرصتی برای افزایش رضایت شغلی کارکنان این مرکز. <br /><strong>روششناسی:</strong> در این پیمایشی، گردآوری اطلاعات از طریق دو پرسشنامه عوامل فرهنگی (برگرفته از رابینز) و رضایت شغلی (برگرفته از اسمیت، کندال، و هالین) انجام شد. جامعه آماری 290 نفر بود که در نهایت 250 پرسشنامه تحلیل شد. <br /><strong>یافتهها:</strong> مؤلفههای خلاقیت، هویت، یکپارچگی، تعارض، و کنترل در بین کارکنان در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. علاوه بر آن، کارکنان کتابخانه ملی بیش از حد متوسط (5/3 در مقیاس 5) از کار کردن در کتابخانه ملی رضایت دارند. <br /><strong>نتیجهگیری</strong>: با عنایت به اینکه آزمون انجامشده برای همه متغیرهای فرهنگی معنادار بوده میتوان گفت که عوامل فرهنگی بهمنزله فرصتی برای رضایت شغلی کارکنان بیش از حد متوسط تأثیرگذار خواهد بود.