سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626320151122Editorial Noteشایستهسالاری و شایستهمحوری در مدیریت کتابخانهها78479FAنرگسنشاطعضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران0000-0002-8959-8007Journal Article20151128https://nastinfo.nlai.ir/article_479_af4837aaf12c462f0bac389cec29248a.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626320151122The Influencing Factors in Adopting PREMIS in Iran Consortium of National Content based on Rogers' Diffusion of Innovations Theoryعوامل تأثیرگذار بر بهکارگیری پرمیس در کنسرسیوم محتوای ملی براساس نظریه اشاعه نوآوریهای راجرز9221040FAفاطمهپردلدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه بیرجندلیلیسیفیاستادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه بیرجندمحسننوکاریزیدانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20151118<strong>Purpose: </strong>Investigating the role of Roger's diffusion of innovation theory and organization's readiness factors on the adoption of PREMIS based on members' viewpoints of Consortium of National Content.
<strong>Methodology/Approach</strong>: This is an applied research using survey method. The population consists of 19 numbers of the largest and the most significant libraries in Iran having digital content in the Consortium of National Content.
<strong>Results</strong>: According to experts' views, relative advantage with an average of 4, compatibility with an average of 3.5, organization’s readiness with an average of 3.46, observability with an average of 3.43, complexity with an average of 3.2 and trialability with an average of 3.06 had been respectively the most effective factors in employing PREMIS. Therefore, based on Roger's theory, organization's readiness to adopt PREMIS is above the average.
<strong>Conclusion</strong>: Using PREMIS is consistent with common values, previous experiences and potential users' needs. However, there exists complexity in understanding and using it. Since it is possible for organizations to examine and evaluate PREMIS even before adopting it and also the outcome of using it is noticeable, organizations expressed their readiness for adopting it.<strong>هدف:</strong> بررسی نقش مؤلفههای نظریۀ اشاعۀ نوآوریهای راجرز و مؤلفۀ آمادگی سازمان بر اتخاذ پرمیس از دیدگاه اعضای دارای محتوای رقومی در کنسرسیوم محتوای ملی.
<strong>روش/ رویکرد پژوهش:</strong> پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعۀ آماری شامل 19 تن از صاحبنظران بزرگترین و مهمترین کتابخانههای کشور بودند که دارای محتوای رقومی در کنسرسیوم محتوای ملی هستند.
<strong>یافتهها: </strong>از دیدگاه صاحبنظران، مؤلفۀ مزیت نسبی با میانگین 4، سازگاری با میانگین 5/3، آمادگی سازمان با میانگین 46/3، مشاهدهپذیری با میانگین 43/3، پیچیدگی با میانگین 2/3، و قابلیت استفاده آزمایشی با میانگین 066/3، بهترتیب در اتخاذ استاندارد ابردادهای پرمیس نقش داشتند. بنابراین، براساس مؤلفههای نظریۀ اشاعۀ نوآوریهای راجرز، آمادگی سازمانها برای استفاده از پرمیس بیشتر از حد متوسط (3) دانسته شده است.
<strong>نتیجهگیری: </strong>استفاده از پرمیس با ارزشهای متداول، تجربیات گذشته، و نیازهای استفادهکنندگان بالقوه سازگاری مطلوبی دارد؛ اما از سوی دیگر، پیچیدگی درک و استفاده از آن زیاد است. با توجه به اینکه امکان آزمون و ارزیابی نتایج استفاده از پرمیس، قبل از اتخاذ آن وجود دارد و نتایج سودمند استفاده از آن بهعنوان یک نوآوری ملموس و قابل مشاهده است، از نظر جامعۀ پژوهش آمادگی لازم برای اتخاذ پرمیس وجود دارد.https://nastinfo.nlai.ir/article_1040_bee0b67bcd5127fc63194ee1057ece2b.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626320151122Position of Value Engineering in Library Selection and Acquisition Policiesجایگاه مهندسی ارزش در خطمشی انتخاب و فراهمآوری منابع کتابخانهای2338860FAمژدهسلاجقهدانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-6540-3754Journal Article20150704Purpose: Matching value engineering steps with available processes in resource acquisition policies in libraries. <br />Methodology/Approach: Content analysis. First the value engineering phases (information gathering, functional analysis, creativity, evaluating, development, and presentation) were introduced. In the next step, collection development procedures were presented and ultimately the value engineering phases were matched with different processes in collection development consisted of acquisition of resources, constitution of selection and acquisition committee, writing acquisition policy, selection of resources and equipment, selecting dealer, budget allocation, and order and supply section. <br />Results: Value engineering steps match with library processes like selection, collection, organization, evaluation, acquisition and the management of library resources' provision. Therefore, it can be used in libraries. <br />Conclusion: By scientifically employing value engineering in all parts and projects of libraries, there will be a save in budget and human resources and eventually the utmost efficiency will be achieved with minimum costs.هدف: مطابقتسازی شاخصهای مهندسی ارزش با فرایندهای موجود در خطمشی فراهمآوری منابع در کتابخانههاست. <br />روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش تحلیل محتواست. ابتدا فازهای مهندسی ارزش (فاز جمعآوری اطلاعات، فاز تحلیل کارکرد، فاز خلاقیت،فاز ارزیابی، فاز توسعه، و فاز ارائه) معرفی شد. در گام بعد، مراحل کار در بخش مجموعهسازی بیان و در پایان فازهای مهندسی ارزش در فرایندهای مختلف بخش فراهمآوری منابع و تجهیزات، تشکیل کمیته انتخاب و فراهمآوری، تعیین خطمشی تهیه و سفارش، انتخاب منابع و تجهیزات، انتخاب کارگزار، تخصیص بودجه، بخش سفارش و بخش خرید، یا فراهمآوری منابع و تجهیزات تعدیل و مطابقت داده شد. <br />یافتهها: فازهای مهندسی ارزش با فرایندهای موجود در خطمشی کتابخانه - فرایندهای انتخاب، گردآوری، سازماندهی، ارزیابی، فراهمآوری، و مدیریت زنجیره تأمین منابع کتابخانهای مطابقت دارد و میتوان آن را در کتابخانهها اجرا کرد. <br />نتیجهگیری: اگر این فن بهصورت علمی در همه بخشها و طرحهای کتابخانهها بهکار گرفته شود، صرفهجویی در بودجه، نیروی انسانی و حداکثر بهرهوری با حداقل هزینه محقق خواهد شد.https://nastinfo.nlai.ir/article_860_94c6a92a31be0e976e209ef0cc5d5ac8.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626320151122The Impact of Cognitive Styles, Task Types and the Experience on User's Web Search Performanceتأثیر سبک شناختی، نوع وظیفه، و میزان تجربه بر عملکرد جستجوی کاربران در وب3963468FAمریماسدیدکترای علم اطلاعات و دانششناسی؛ معاون کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف0000-0002-5542-9547Journal Article20141007Purpose: To study the user's search behavior on the web and the impact of wholist-analytic cognitive styles, task types and search experience on their performance.
Methodology/Approach: This is an applied research using mixed methodology approach. The qualitative part is analyzed using content analysis and for the quantitative part survey is employed. The population consists of 44 researchers in different science fields. Data collected using Riding's Cognitive Style Analysis test, Web experience questionnaire and three search tasks.
Results: There exist some differences in search behavior of people with wholist and analytic cognitive styles, such that wholists use more search strategies for fulfilling tasks compared to analytic users. Also, search performance of two groups was different. Analytic users spent more time and visited more nodes to accomplish their tasks. However, the statistical analysis shows no significant difference between wholist and analytic users regarding the number of visited nodes and the time spent on finishing a task. Moreover, there was no significant difference between task levels and also between cognitive styles and experience in number of visited nodes and the time spent to retrieve information. Also, the statistical result considering difference between task types and cognitive styles follows the same rule.
Conclusion: The research findings can help in better understanding users' web search behavior in terms of their cognitive styles; also the practical implication of the research is in user training and designing search tools. Besides, this research can be used in developing models for web search.هدف: مطالعۀ رفتار جستجوی کاربران در وب و تأثیر سبکهای شناختی کلینگر و جزئینگر، نوع وظیفه، و میزان تجربه بر عملکرد جستجو.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش ترکیبی و از نوع کاربردی است. در بخش کیفی، تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا بود و در بخش کمّی از روش پیمایشی تحلیلی استفاده شد. جامعۀ پژوهش 44 پژوهشگر در حوزههای مختلف علوم بودند. از آزمون سبک شناختی رایدینگ، پرسشنامۀ تجربۀ وب، و سه وظیفۀ جستجو بهعنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شد.
یافتهها:در رفتار جستجوی اطلاعات افراد با سبکهای شناختی کلینگر و جزئینگر از نظر توصیفی تفاوتهایی وجود دارد؛ کلینگرها از تعداد راهبردهای بیشتری نسبت به جزئینگرها برای تکمیل سه وظیفه استفاده کردند. در عملکرد جستجوی افراد با سبک شناختی کلینگر و جزئینگر تفاوتهایی وجود دارد. افراد با سبک شناختی جزئینگر نسبت به کلینگر زمان بیشتری را صرف و تعداد گرههای بیشتری را برای تکمیل وظایف بازدید کردند. تحلیل آماری بین سبکهای شناختی کلینگر و جزئینگر در مدت زمان تکمیل وظایف و در تعداد گرههای بازدیدشده برای تکمیل وظایف تفاوت معناداری نشان نداد. بین سطوح وظایف و بین سبک شناختی و میزان تجربه در مدت زمان تکمیل وظایف و تعداد گرههای بازدیدشده تفاوت معناداری وجود نداشت. هیچ تفاوت معناداری بین نوع وظیفه و سبکهای شناختی در مدت زمان تکمیل وظایف و تعداد گرههای بازدیدشده مشاهده نشد.
نتیجهگیری: انتظار میرود نتایج این مطالعه از یکسو بتواند به بهبود درک رفتار جستجوی کاربران در وب بر مبنای سبکهای شناختی رهنمودهایی برای آموزش کاربر و طراحی ابزارهای جستجو در وب فراهم نماید و از سوی دیگر بتواند به ایجاد و توسعه مدلهای رفتار جستجوی کاربران وب کمک کند.https://nastinfo.nlai.ir/article_468_26cd3ade8131791861145a392eeb87e4.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626320151122The Role of Knowledge Management in Strategic Planning of University Librariesنقش مدیریت دانش در برنامهریزی راهبردی کتابخانههای دانشگاهی6577469FAاورانوستاجالدینیعضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0003-1963-2115علیسادات موسویکارشناس معاونت تحقیقات و فنآوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانJournal Article20131015Purpose: To identify and explain the role of knowledge management in strategic planning from the viewpoints of managers and librarians of university libraries.
Methodology: 38 managers and 151 librarians working in central libraries of Tehran public universities were surveyed using a questionnaire.
Results: More than half of the people have agreed on Quintas et al. (1997) definition of knowledge management. Both managers and librarians were in agreement about the application of knowledge management in strategic planning and believed that the best way to promote future in libraries is to employ knowledge management in planning. They regarded the application of knowledge management in strategic planning of their organization in respectively policy and decision making, information services planning, model production and thinking.
Conclusion: The difference between the viewpoints of managers and librarians of university libraries about the knowledge management concept in strategic planning is understandable. Any new term or study area causes logical doubts. However, the differences were not statistically significant.هدف: بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش در برنامهریزی راهبردی از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی است.
روش پژوهش: با استفاده از ابزار پرسشنامه، نظر 38 مدیر (رؤسا و معاونان) و 151 کتابدار شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران، بهتفکیک، درباره نقش مدیریت دانش در برنامهریزی راهبردی پیمایش شده است.
یافتهها: بیش از نیمی از افراد بر تعریف سه مرحلهای کوینتاس و همکاران (1997) از مدیریت دانش اتفاق نظر دارند؛ مدیران و کتابداران بر کاربردی بودن مدیریت دانش در برنامهریزی کتابخانه توافق دارند و بهترین راه برای بهبود آیندهنگری در کتابخانه را بهکارگیری مدیریت دانش در برنامهریزی دانستهاند؛ آنان مدیریت دانش را بهترتیب در ابعاد سیاستگذاری و تصمیمگیری، برنامهریزی خدمات اطلاعاتی، تولید مدل و تفکر در حیطة برنامهریزی راهبردی سازمان خود کاربردی معرفی کردهاند.
یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که 14.57 درصد از مدیران و کتابداران،مدیریت دانش را در نظارت همهجانبة بر برنامهریزی راهبردی دخیل میدانستند. همچنین67.57 درصد از ایشانمدیریتدانشرا در همة زمینههای تعریفشده دربرنامهریزیراهبردی کتابخانةخود کاربردی تعریف نمودند. یافتههای این پژوهش مدیریت دانش را بهترتیب در سیاستگذاری و تصمیمگیری (51.18 درصد)، برنامهریزی خدمات اطلاعاتی (81.14 درصد)، تولید مدل (76.4 درصد)، تفکر(23.4 درصد) در حیطة برنامهریزی راهبردی دانشگاه خود کاربردی معرفی کردند.
نتیجهگیری: در این پژوهش با بهرهگیری از نظرات جامعة مورد پژوهش تعاریف متعدد مدیریت دانش و برنامهریزی راهبردی در کتابخانههای دانشگاهی مورد تبیین قرارگرفت.تفاوت استنباط نتایج حاصله از بررسی موضوعات اساسیِ پیرامون مدیریت دانش در برنامهریزی راهبردی حاکی از آن است که مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهیافراد مختلف در جامعة مورد پژوهش، معانی ضمنی متنوعی را از مفهوم مدیریت دانش در برنامهریزی راهبردی کتابخانهها دریافت میکنند، اگرچه این تفاوتها از نظر آماری معنیدار نبوده است اما این آشفتگی قابل درک است، زیرا اصطلاحات و حوزههای جدید معمولاً تردیدهایی منطقی ایجاد میکنند. به هرحال، این تفاوتها از نظر آماری نیز معنادار نبوده است.https://nastinfo.nlai.ir/article_469_9042f4dd5687a27030a3b6e514006420.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626320151122Content Analysis of Three Mass-Circulation Newspapers During Iran's Eighth and Ninth Presidential Terms Regarding Book and Reading Themesتحلیل محتوای روزنامههای کثیرالانتشار در دورههای هشتم و نهم ریاست جمهوری اسلامی از نظر مطالب مرتبط با کتاب و کتابخوانی7992470FAبتولرحمانیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانفاطمهنوشینفرداستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20140427Purpose: Content analysis of mass-circulation newspapers, Ettelaat, Iran and Jomhouri eslami during the eighth and ninth presidential terms based on book and reading themes.
Methodology: It's an applied research using content analysis methodology. The population consisted of reports, reviews and introductions about books and reading getting published in aforementioned newspapers during May 2001 till July 2009 (totally 297 months and 8782 issues). Data gathered using a worksheet along with a checklist and analysed using EXCEL and SPSS.
Results: There were totally 70 articles, 2138 reports, 2553 introductions and 475 reviews during the 8<sup>th</sup> presidential term and 37 articles, 2164 reports, 2220 introductions and 253 reviews during the 9<sup>th</sup> term.These numbers reveal a rise in cultural activities related to book and reading in 8<sup>th</sup> term in compare to 9<sup>th</sup> term. Iran newspaper with 47.67 percent cultural activity is on top place in 8<sup>th</sup> and 9<sup>th</sup> terms above other papers.
Conclusion: Regarding the importance of books and reading in society and newspaper's mission as a national media, the result of this research is not rewarding. Mass-circulation newspapers are supposed to have a more prominent role in publishing contents related to book and reading.هدف: تحلیل محتوای روزنامههای کثیرالانتشار اطلاعات، ایران، و جمهوری اسلامی در دورههای هشتم و نهم ریاست جمهوری اسلامی ایران از نظر انتشار مطالب مرتبط با کتاب و کتابخوانی است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی است و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعة آماری، گزارش، معرفی، و نقدهای مرتبط با کتاب و کتابخوانی در روزنامههای مورد نظر از خرداد 1380 تا مرداد 1388 (جمعاً 297 ماه و 8782 شماره) بود. ابزار مورد استفاده، کاربرگ و سیاهة وارسی بود و دادهها با استفاده از نرمافزار اکسل و SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: کل مطالب منتشرشده در روزنامههای مورد بررسی در دورة هشتم ریاست جمهوری کشور 70 مقاله، 2138 گزارش، 2553 معرفی کتاب، و 475 نقد بود. تعداد کل مطالب در دورة نهم 37 مقاله، 2164 گزارش، 2220 معرفی کتاب، و 253 نقد بود. فعالیتهای فرهنگی مربوط به مقاله، گزارش، معرفی، و نقدهای مرتبط با کتاب و کتابخوانی در دورة هشتم نسبت به دورة نهم افزایش بیشتری را نشان میدهد. روزنامة ایران با فعالیت فرهنگی 67/47 درصد در دورة هشتم نسبت به سایر روزنامهها و نسبت به دورة نهم پیشی گرفته است.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه و رسالت روزنامهها بهعنوان یک رسانة عمومی و ملی، نتایج بهدستآمده رضایتمند نیست، زیرا روزنامههای کثیرالانتشار باید نقش فعال و پررنگتری نسبت به انتشار مطالب مرتبط با کتاب و کتابخوانی داشته باشند.https://nastinfo.nlai.ir/article_470_5a2cd8044e697739798ee782ecc11025.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626320151122Semantic Integration of Information Resources in Iranian Digital Librariesیکپارچهسازی معنایی منابع اطلاعاتی در کتابخانههای دیجیتالی ایران93113471FAمهدیعلیپور حافظیاستادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)Journal Article20140430Purpose: To identify the status of Iranian digital libraries' metadata in terms of semantic integration and proposing suggestions to improve their semantic relations. <br />Methodology/Approach: It's a descriptive study using survey. The population consists of all active digital libraries around Iran (32 libraries), 26 of them cooperated with this survey. Data gathered using a self-designed questionnaire and the validity is guaranteed by experts. <br />Results: The focus of digital libraries is on textual resources and little consideration has been toward non-textual and multimedia resources. These libraries are not in a suitable situation considering digital resources coverage and metadata fields completion. Necessary fields in semantic integration like index keywords, ISBN, ISMN and DOI are not regarded in metadata fields. Also, authorization of metadata fields' content is not satisfying. For example, fields related to authors, publishers and keywords are not authorized. <br />Conclusion: Iranian digital libraries are not in a proper condition regarding semantic integration services; therefore, there needs to be a more focus on semantic relations in their metadata fields.هدف: شناسایی وضعیت محتوای فرادادههای کتابخانههای دیجیتالی ایران از نظر یکپارچهسازی معنایی و ارائة پیشنهادهایی برای بهبود روابط معنایی در فرادادههای آنها. <br />روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی است و بهروش پیمایشی انجام شده است. جامعة پژوهش را تمامی کتابخانههای دیجیتالی فعال در کشور تشکیل میدهد (32 کتابخانه) که در نهایت 26 کتابخانه با پژوهش حاضر همکاری کردند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة پژوهشگرساخته و برای کسب روایی از نظر متخصصان بهره گرفته شد. <br />یافتهها: کتابخانههای دیجیتالی ایران تأکید اصلی خود را بر منابع اطلاعاتی متنی قرار دادهاند و سایر منابع مانند منابع چندرسانهای و غیرمتنی همچنان در چرخة ارائۀ اطلاعات به کاربران قرار ندارند. کتابخانههای دیجیتالی از نظر پوشش منابع دیجیتالی و تکمیل فیلدهای فراداده در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. فیلدهای اساسی مورد نیاز در یکپارچهسازی معنایی مانند کلیدواژههای نمایه، شابک، شابم، و دی.اُ.آی. در تکمیل فیلدهای فراداده مورد توجه کتابخانهها نیستند. از نظر مستندسازی محتوای فیلدهای فراداده نیز وضعیت چندان رضایتبخشی را شاهد نیستیم. بهعنوان نمونه، فیلدهای پدیدآورندگان، ناشران، و کلیدواژههای نمایهای مستند نمیشوند. <br />نتیجهگیری: کتابخانههای دیجیتالی ایران از نظر ارائۀ خدمات یکپارچه معنایی در وضعیت مناسبی قرار ندارند، بر این اساس به تقویت محورهای معنایی در فیلدهای فرادادهای نیاز دارند.https://nastinfo.nlai.ir/article_471_6088c97ccceed269d38a903e3d87cf4d.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626320151122The Role of Persian Professional Web-based Social Networks in Knowledge Sharingنقش شبکههای اجتماعی تخصصی وبی فارسی در اشتراک دانش115132472FAامیرمهدیعنبریکارشناس ارشد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران؛ دانشآموخته MBA دانشکده فنی دانشگاه تهراننجلاحریریدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0003-2320-7023Journal Article20121211Purpose: To identify the role of Persian professional web-based networks in sharing knowledge among the users. <br />Methodology: An analytical survey used with a questionnaire distributed among 370 active users of 10 web-based professional Persian social networks. <br />Results: Users' main goal of joining these networks was to know other experts. Overall, domestic social networks' performance in meeting users' needs, persuading them to share knowledge, gaining their trust, increasing professional knowledge and enhancing users’ interaction is proven to be below the average. The biggest problems of domestic social networks are the lack of proper information and being less known regarding users' views. <br />Conclusion: There is a significant and direct correlation between using professional Persian networks and knowledge sharing. There is a need for better informing people about these networks. In addition, the quality of these networks should be improved so that the users tend to share knowledge in them.<strong>هدف</strong>: تعیین نقش شبکههای اجتماعی تخصصی وبی فارسی در اشتراک دانش میان کاربران این شبکهها. <br />روش/ رویکرد پژوهش: بهروش پیمایشی تحلیلی و با استفاده از پرسشنامه 370 نفر از کاربران فعال 10 شبکة اجتماعی تخصصی وبی فارسی بررسی شدند. <br />یافتهها: هدف اصلی کاربران از عضویت در شبکهها آشنایی با سایر فعالان و متخصصان حوزههای مورد نظر است. بهطور کلی، عملکرد شبکههای داخلی در رفع نیاز اطلاعاتی کاربران، ترغیب آنان به مشارکت در اشتراک دانش، جلب اعتماد و اطمینان آنها، تأثیر در ارتقای سطح دانش تخصصی، و نقش در افزایش تعاملات این کاربران، متوسط رو به پایین ارزیابی شد. کاربران بزرگترین مشکل موجود در شبکههای اجتماعی داخلی را اطلاعرسانی نامناسب و ناشناس بودن این شبکهها اعلام کردند. <br />نتیجهگیری: بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی تخصصی فارسی و اشتراک دانش، رابطة معنادار مثبتی وجود دارد. لازم است اطلاعرسانی لازم در مورد شبکهها انجام شود و در عین حال، کیفیت خدمات شبکههای اجتماعی تخصصی وبی بهحدی ارتقاء یابد که تمایل افراد به اشتراک دانش در این شبکهها را افزایش دهد.https://nastinfo.nlai.ir/article_472_d6b8e1c99d7c9c0bbdae551855d5d527.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626320151122Persian Search Engines: Evaluating Search Features, Information Retrieval, Precision and Recall and Their Overlapsموتورهای جستجوی فارسی: ارزیابی امکانات جستجو، بازیابی اطلاعات، میزان جامعیت و مانعیت، و تعیین همپوشانی میان آنها133150473FAسیدمنصوررجبیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدانیعقوبنوروزیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه قم0000-0003-3030-7647Journal Article20130603Purpose: To identify and evaluate Persian search engines' features, specify the best one regarding retrieving related information, precision and recall and their overlaps.
Methodology: It's an applied research using an analytical survey. Search features of 5 general and available Persian engines were compared using a self-designed checklist. The rate of retrieving related result was calculated based on 50 retrieved pages using 7 keywords and phrases separately. Also, the precision and recall with and without overlaps were measured. The extent to which engines had overlaps was acquired during calculating recall.
Results: Persian search engines have appropriate features so one can have confidence about their performance. There are siginificant differences between search engines regarding retrieving related information and precision. Those engines having more search features were more efficient in retrieving related information and had higher level of overlapping.
Conclusion: The identified gaps existed in search engines must be taken into consideration in order to support strengths and overcome weaknesses of these tools.هدف: شناسایی و ارزیابی امکانات جستجو در موتورهای جستجوی فارسی، تعیین کارآمدترین موتور جستجو بهلحاظ بازیابی اطلاعات مرتبط، شناسایی موتورهای جستجوی کارآمد از حیث محاسبة میزان جامعیت و مانعیت، و تعیین میزان همپوشانی میان آنها.
روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است و بهروش پیمایشی- تحلیلی انجام شده است. امکانات موجود در 5 موتور جستجوی عمومی و در دسترس فارسی براساس سیاهة وارسی پژوهشگرساخته مورد مقایسه قرار گرفت. ضریب بازیافت نتایج مرتبط منتخب براساس 50 صفحة بازیابیشده برای 7 کلیدواژه و عبارت بهصورت مجزا محاسبه شد. جامعیت و مانعیت در موتورهای جستجو در صورت وجود همپوشانی و ناهمپوشانی محاسبه شد. میزان همپوشانی موجود بین موتورها نیز در مسیر محاسبه مانعیت بهدست آمد.
یافتهها: موتورهای جستجوی فارسی از امکانات جستجوی مناسبی برخوردار هستند و میتوان تا حدودی از عملکرد آنها اطمینان حاصل کرد. در رابطه با بازیابی نتایج مرتبط و میزان جامعیت، بین موتورهای جستجو فاصله و تفاوت معناداری وجود دارد. موتورهای دارای امکانات جستجوی بیشتر از نظر بازیافت اطلاعات مرتبطتر و همپوشانی بیشتر کارآمدتر معرفی شدهاند.
نتیجهگیری: توجه به ظرفیتهای خالی شناساییشده در موتورهای جستجوی فارسی میتواند در تقویت نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف آنها مفید واقع شود.https://nastinfo.nlai.ir/article_473_92adfd56f0d5bae7d60820fef4b18406.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626320151122Recognising the Viewpoints of Librarians of Central Library of Astan Quds Razavi about Their Professional Position in Future (with Emphasis on Information Technology Role)نگرش کتابداران نسبت به جایگاه آتی خود در عرصه تحولات فناورانه (موردپژوهی: کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)151165474FAمریمزبردستکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی؛ کتابخانه مرکزی آستان قدس رضویاکرمزیارتی عزیزدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضویJournal Article20140421Purpose: To identify the viewpoints of librarians of Astan Quds Razavi Library (AQL) about their professional future role and the influencing factors.
Methodology/Approach: This is an applied research using descriptive survey. The population consisted of all librarians working in different sections of AQL (80 people). Data gathered using a questionnaire including three parts: internal, external and attitude factors. For Data analysis descriptive statistic, binomial test and Pearson correlation were used.
Results: 64 out of 80 librarians of AQL were LIS graduates. The average importance of internal, external and attitude factors were 4.09, 3.17 and 4.07 respectively. The result of binominal test also supported the importance of all factors with high confidence (95%). Also, a significant correlation was seen between internal factors and positive attitude of librarians. The noteworthy point is that librarians were well-informed about new technologies and was trying to conform to it.
Conclusion: Reconsidering AQL education and administrative structure is necessary in order to meet users' future needs. This change will enhance librarian's attitude toward their future professional position.هدف: شناسایی نگرش کتابداران شاغل در کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی در مورد نقش و آیندة حرفهای خود و عوامل کلیدی مؤثر بر آن.
روش/ رویکرد پژوهش: پیمایشی- توصیفی از نوع کاربردی است. جامعة پژوهش کلیة کتابداران شاغل در بخشهای مختلف کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی (80 نفر) بودند. از پرسشنامه بهعنوان ابزار گردآوری دادهها در سه بخش عوامل درونی، بیرونی، و نگرشی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و شاخصهای پراکندگی همبستگی و آزمون دوجملهای صورت گرفت.
یافتهها: از 80 نفر کتابدار شاغل در کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی تعداد 64 نفر دانشآموختة رشتة کتابداری و اطلاعرسانی بودند. میانگین اهمیت به عوامل درونی، بیرونی، و نگرشی بهترتیب 09/4، 17/3، و 07/4 در مقیاس 5 محاسبه شد. آزمون دوجملهای با اطمینان بالا (95%) تأییدکنندة اهمیت بالای عوامل درونی، بیرونی، و نگرشی است. ضریب همبستگی، ارتباط معناداری در نقش مؤثر عوامل درونی بر نگرش مثبت کتابداران نشان داد. نکتة قابل اهمیت این است که کتابداران بهخوبی از شرایط حاکم بر این رشته و ارتباط تنگاتنگ آن با فناوریهای نوین اطلاع داشتند و برای انطباق با آن تلاش میکنند.
نتیجهگیری: برای پاسخگویی به نیازهای آتی کتابداران، بازنگری در ساختار تشکیلات اداری و آموزشی کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی در اولویت است. این اولویت زمینه را برای ترمیم تأثیر عوامل بیرونی بر نگرش حرفهای کتابداران نسبت به جایگاهی که در آیندة حرفه خواهند داشت فراهم میکند.https://nastinfo.nlai.ir/article_474_4297540551bc41f28aba70472ef2df8b.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626320151122Investigating Cataloging of Arabic Periodicals in National Library of Iranفهرستنویسی نشریات عربی در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران167172475FAاشرفالساداتبزرگیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمالرضاخانیپوراستادیار سازمان اسناد و کتابخانة ملی جمهوری اسلامی ایرانزهرامدرسیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان اسناد و کتابخانة ملی جمهوری اسلامی ایرانJournal Article20140916Purpose: The status analysis of Arabic periodicals cataloging in National Library of Iran.
Methodology/Approach: 808 titles of Arabic periodicals in the National Library of Iran were analysed using comparative survey along with a checklist. Statistical hypothesis testing and binomial distribution were used for data analysis.
Results: Bibliographic analysis showed that the complete title and author description are appropriate but the appellation, title in other languages and other title information are not in a proper condition. Also, the region, place and date of publication are appropriate but the publication name, production place, appendices and parts of periodicals are not. The title key is proper unlike the note parts. The classification reflects subject dispersal and is somehow appropriate. The most and the least frequencies are related to History and Religion respectively.
Conclusion: Using Anglo-American rules in Arabic periodicals' organization in the National Library of Iran is in a poor condition. هدف: تحلیل وضعیت فهرستنویسی نشریات عربی کتابخانة ملی جمهوری اسلامی ایران.
روش/ رویکرد پژوهش: تعداد 808 عنوان نشریة عربی موجود در کتابخانة ملی بهروش پیمایشی- تطبیقی و با استفاده از سیاهة وارسی مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: بررسی عناصر کتابشناختی دادههای فهرستنویسی نشان داد که عنوان کامل و شرح پدیدآور، محل، و تاریخ نشر از نظر قواعد انگلوامریکن در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ اما وجه تسمیه، عنوان به زبان دیگر و سایر اطلاعات عنوان، نام ناشر، محل تولید، پیوستها، و ناحیة یادداشتها وضعیت استانداردی ندارند. همچنین ردهبندیها نشان از پراکندگی موضوعی نشریات عربی دارد؛ بهطوری که تاریخ بیشترین و ادیان کمترین فراوانی را در میان ردههای موضوعی نشریات عربی دارد.
نتیجهگیری: میزان استفاده از قواعد انگلوامریکن در فهرستنویسی نشریات عربی کتابخانة ملی ضعیف و نامناسب است.https://nastinfo.nlai.ir/article_475_ace4d2a29ad3de5a3188d9506be9b901.pdf