سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Editorial Noteمراجعهکننده مولد9102182FAفریبرزخسرویعضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانJournal Article20161231https://nastinfo.nlai.ir/article_2182_703922c1072fe5fefba4376a0f7372a3.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220eArchives of pre-print articles: a developing tool in scientific communicationآرشیو الکترونیکی مقالات آماده چاپ: رویکردی رو به رشد در نظام ارتباطات علمی1332385FAعلیرضابهمنآبادیعضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزیJournal Article20151004با وجود آنکه مجلات علمی – پژوهشی نقش عمدهای در ارتباطات علمی میان محققان و پژوهشگران ایفا میکنند، ظهور و گسترش اینترنت و ارزشهای افزودهای که شبکه جهانی وب در اختیار میگذارد، این نقش را به چالش کشیده است. آرشیوهای الکترونیکی مقالات در دست انتشار از جمله ابزارهایی هستند که با وجود برخی نقاط ضعف و قوت، بهتدریج جایگاه خود را در این فرایند تثبیت میکنند. در این مقاله ضمن آشنایی مفهومی با اینگونه آرشیوها، مزایا و معایب آنها مورد بحث قرار گرفته و برخی از مهمترین انواع آن معرفی شده است. همچنین نقش قابل توجهی که این آرشیوها در برقراری ارتباط علمی میان کشورهای جنوب و شمال ایفا میکنند بیان شده و نهایتاً برخی ملاحظاتی که درباره ایجاد و استفاده از این آرشیوها در کشور ایران وجود دارد مورد توجه قرار گرفته است.https://nastinfo.nlai.ir/article_385_b8dbe841d5f69c29b95bfcb7180098a9.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Feasibility study of distance education in library and information science in the Islamic Azad Universityامکانسنجی آموزش از راه دور در رشته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی3348386FAلیلاسیفیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانJournal Article20151004این پژوهش بهمنظور سنجش امکان آموزش از راه دور از طریق اینترنت در رشته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی توصیفی است و اطلاعات از طریق پرسشنامه فراهم شده است. جامعه آماری، شامل اعضای هیئت علمی رشته کتابداری و اطلاعرسانی و مدیران فناوری اطلاعات واحدهای دانشگاهی مورد بررسی است. دادهها با نرم افزار اس.پی.اس.اس. تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که امکان برگزاری دورههای آموزش از راه دور در شته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد تا سطح 15/51 درصد فراهم است.https://nastinfo.nlai.ir/article_386_c68df6ee4f4d5b3581a5d680645054f3.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Examination of the relationship existing among the press agencies via examination of their websitesبررسی ارتباط میان خبرگزاریهای ایرانی از طریق وبسایتهای آنها4960387FAامیررضااصنافیدانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهوازفریدهعصارهاستاد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0000-0000-0000Journal Article20151004هدف این مقاله، بررسی میزان برقراری ارتباط وبسایتهای خبرگزاریهای ایرانی با یکدیگر با استفاده از شیوه وبسنجی است. در این تحقیق، پیوندهای درونی و همپیوندیهای وبسایتهای خبرگزاریهای ایرانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند تا میزان مرئی بودن آنها در محیط وب و نیز میزان همکاری و همپیوندی میان این وبسایتها تعیین شود. در تحقیق حاضر، 21 وبسایت خبرگزاریهای ایرانی مورد بررسی قرار گفت. برای استخراج پیوندهای درونی و همپیوندیهای این وبسایتها از یاهو، و برای تحلیل دادهها از روشهای دستهبندی خوشهای و تحلیل چند متغیره (مقیاس چندبُعدی) استفاده شد. با استفاده از این روشها تعداد سایتهایی که پیوندها و همپیوندیهای بیشتری دریافت کردهاند از 21 سایت به 17 سایت کاهش یافت. یافتهها نشان داد که هر 17 خبرگزاری ایرانی از طریق وبسایتهای خود در پنج خوشه با یکدیگر در ارتباط هستند. و به تبادل اطلاعات و اخبار میپردازند. خبرگزاریهایی که حیطه موضوعی آنها به یکدیگر نزدیکتر است ارتباط بیشتری نیز با هم داشتهاند. خبرگزایهای دانشگاه آزاد (ANA)، موج (Mojenews)، و دانشآموز (IRPANA) با هیچیک از خبرگزاریها دسته نشدهاند، ولی سایر وبسایتهای خبرگزاریهای ایرانی به هر نحو با هم در ارتباط هستند و از وبسایتهای یکدیگر بهعنوان منابع اطلاعاتی خود بهره میبرند. این مسئله، نشان میدهد که خبرگزاریهای متعددی در موضوعات مختلف در داخل کشور وجود دارند که رویدادهای داخلی کشور را بهتر و دقیقتر منعکس میکنند.https://nastinfo.nlai.ir/article_387_81dcb6f5a1cfaa5e7d943a7c60aaf1b3.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Study of the present state of the websites of the univereity library under Jurisdiction of MSRTبررسی وضعیت صفحات خانگی کتابخانههای دانشگاهی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری6178388FAنرجسورعکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیراززهیرحیاتیاستادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیرازJournal Article20151004پژوهش حاضر با هدف بررسی صفحات وب کتابخانههای دانشگاهی تحث پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری با استفاده از روش پیمایشی – تحلیلی انجام شده است. در این پژوهش، ابتدا سیاهه وارسی جامعی در سه دسته معیارهای کلی محتوای صفحه اصلی، جستوجوی و تحقیق، و امکانات کاربران، شامل 27 گزینه، تدوین شد و سپس صفحات وب کتابخانههای مذکور براساس سیاهه وارسی مورد مطالعه قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داده است که تعداد 27 دانشگاه دارای صفحه وب کتابخانهای هستند و 6/56 درصد عوامل اطلاعاتی مورد بررسی توسط جامعه پژوهش رعایت شده است. دانشگاههای مازندران، شیراز، کاشان، و صنعتی شریف بهترتیب از نظر میزان رعایت عوامل درصدر قرار دارند. در پایان موارد جدیدی به سیاهه وارسی اضافه شد تا بهعنوان الگویی در پژوهشهای آینده مورد استفاده قرار گیرد.https://nastinfo.nlai.ir/article_388_b7d6ac0ca8507b04a7391af5b05bc7f5.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Toward establishment of educational materials centersپیش به سوی احداث و توسعه مراکز مواد آموزشی7992389FAمحمدرضادیماریکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20151004مراکز مواد آموزشی درواقع کتابخانههای جدید مدارس هستند که علاوه بر منابع مکتوب سایر رسانههای دیداری – شنیداری را نیز گردآوری، سازماندهی، و ارائه میکنند. در کشور ما بهدلیل افزایش سریع جمعیت از سویی و استقبال عمومی از آموزش و پرورش از سوی دیگر، مشکلاتی از قبیل کمبود معلم و کمبود فضای آموزشی بهوجود آمده است. علاوه بر این، بهدلیل تحولاتی که در زمینههای علمی و تکنولوژی آموزشی روی میدهد، همچنین جهت پاسخگویی به نیازهای متنوع آموزشی دانشآموزان – با توجه به تفاوتهای فردی آنان – لازم است نسبت به احداث و توسعه مراکز مواد آموزشی توجه بیشتری بهعمل آید.https://nastinfo.nlai.ir/article_389_5e9a53a9c224df0b90e74be24c0791b1.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220The digital heritageتأملی بر میراث ملی دیجیتالی93108390FAفرزانهشادانپورعضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانJournal Article20151004ظهور فناوری رایانه و شبکه و کاربرد گسترده آن موجب پیدایش انواع جدید منابع اطلاعاتی و بروز تغییرات مهمی در فنون، روشهای گردآوری، حفظ، و اشاعه این منابع شده است. کتابخانههای ملی و مراکز اسناد ملی بهعنوان متولیان اصلی این کار با چالشهای بزرگی مواجهاند و تنها با درک صحیح شرایط فعلی و پیشرفتهای جهانی و رویکردهای مدیریتی و فناورانه منطقی، آیندهنگر و واقعبینانه میتوانند به اقدامات معقول و ثمربخش مبادرت کنند. در این مقاله به بعضی از ابعاد این مسئله – با توجه به اقدامات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران – پرداخته شده است.https://nastinfo.nlai.ir/article_390_4cfe61ada5e2f4802c58d3b924b5dba9.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Citation ananlysis of Persian articles published in arts during 1374 and 1384 (1995-2005)تحلیل استنادی مقالات هنری فارسی طی سالهای 1374-1384109124391FAسعادتاحمدزادهکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهرانJournal Article20151004پژوهش حاضر به بررسی مآخذ مقالات هنری فارسی منتشرشده در نشریه هنرهای زیبا میپردازد. هدف این پژوهش بررسی الگوی رفتاری محققان و ویژگیهای استفاده از منابع اطلاعاتی در کارهای تحقیقی آنان است. این پژوهش با روش تحلیل استنادی صورت گرفته است. پس از بررسی 21 شماره نشریه، تعداد 224 عنوان مقاله و 3931 مورد استناد از آن استخراج شد. نتایج نشان میدهد که تعداد متوسط استنادها در هر مقاله 17 مورد است. بیشترین استنادها به موضوع شهرسازی، و کمترین آن به موضوع موسیقی اختصاص دارد. بالاترین میزان استناد به کتاب تعلق دارد (9/87 درصد) و 8/56 درصد از استنادها از منابع تألیفی است. توزیع زبان استنادها نشان میدهد که بیشترین استناد به زبان فارسی است، ولی زبان غالب در استنادهای موضوع معماری (6/54 درصد) و موضوع شهرسازی (5/55 درصد) غیرفارسی است. میانگین نیم عمر کتابهای فارسی استناد شده 13 سال و کتابهای غیرفارسی 18 سال است. همچنین نتایج نشان میدهد که میان سال نشر کتابها و تعداد استنادها همبستگی مثبت وجود دارد. مجلات مورد استفاده در مقالات از قانون بردفورد تبعیت میکنند. همچنین با استفاده از این قانون مجلات هسته و ماورای هسته مشخص میشود.https://nastinfo.nlai.ir/article_391_2021f0139cf24045c94d91e67c04ec98.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Self citation in journals of Ettela Rasani: Information Science Quarterly and Faslname-ye Ketab during 1374-1383 (1995-2004)خوداستنادی در مجلات علوم اطلاعرسانی و فصلنامه کتاب (1374-1383)125136392FAپرویزشهریاریعضو هیئت علمی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران و دانشجوی دکترای علوم ارتباطاتاسماعیلافقهیدانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و علوم اطلاعرسانی دانشگاه تهرانJournal Article20151006هدف این پژوهش بررسی و مقایسه میزان خوداستنادی در مقالات منتشرشده در دو نشریه علوم اطلاعرسانی و فصلنامه کتاب بین سالهای 1374 تا 1383 است. در این مقاله شاخصهایی همچون تعداد خوداستنادی، میزان خوداستنادی، میزان مقالات دارای خوداستنادی، میزان نویسندگان خوداستنادگر و همچنین روابط بین نشریه و میزان خوداستنادی، نشریه و رتبه علمی خوداستنادکنندگان، نشریه و نوع مدرک استناد شده و نشریه و عمر خوداستنادها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که علاوه بر اینکه میزان خوداستنادی در دو نشریه در سالهای مورد بررسی نسبتا پایین است، تفاوت چندانی نیز در میزان خوداستنادی بین دو نشریه مشاهده نمیشود. میزان خوداستنادی با نشریه رابطهای ندارد، اما رتبه علمی در میزان خوداستنادی، نوع مدرک خوداستنادشده، و عمر خوداستنادها به نشریه رابطه دارند.https://nastinfo.nlai.ir/article_392_4d0bbf9338a91e659ff7342c74273b34.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Organization of non-book materials in the National Library of Iranسازماندهی منابع غیرکتابی کتابخانه ملی ایران137156393FAرؤیاامینالرعایاکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانJournal Article20151006هدف پژوهش حاضر شناخت شیوههای سازماندهی منابع غیرکتابی در کتابخانه ملی ایران است. تمامی منابع غیرکتابی کتابخانه ملی ایران براساس قواعد فهرستنویسی انگلوآمریکن فهرستنویسی توصیفی شده و فهرستنویسی تحلیلی آنها با استفاده از اصطلاحنامه فرهنگی فارسی (اصفا) تهیه میشود. بازیابی آنها ترکیبی از کدهای عددی و شماره ثبت برای هریک از انواع منابع است. سازماندهی منابع غیرکتابی کتابخانه ملی در تعیین عنوان کامل، مشخص کردن وجه تسمیه عام، مشخص کردن پدیدآور و پدیدآور همکار در قسمت شرح پدیدآور، ذکر جزئیات نشر در فهرست توصیفی با توجه به قواعد انگلوآمریکن، و ذکر جزئیات ناحیه یادداشت کاملا موفق بوده است و در بقیه نواحی توانسته است بیش از 60 درصد مطابق استاندارد باشد.https://nastinfo.nlai.ir/article_393_45a3b9877f6afa80805986c5e0c7bd9c.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220A study of the usage and the ways in which physicians of the hospitals of Tabriz University of Medical Sciences access the drug information sourcesشیوههای دستیابی پزشکان بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز به منابع اطلاعات دارویی و میزان استفاده از آنها157174394FAفاطمهصادقی غیاثیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریزJournal Article20151006پژوهش حاضر با هدف تعیین شیوههای دستیابی پزشکان بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز به منابع اطلاعات دارویی و میزان استفاده آنها از این منابع انجام گرفته است. روش پژوهش پیمایشی – تحلیلی و ابزار آن پرسشنامه است. دادهها از 100 پزشک شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، جمعآوری شده و با کمک نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. و دی.اس.اس. و آزمونهای آماری کای اسکوئر (X<sup>2</sup>) و آنوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. براساس یافتههای پژوهش منابع چاپی دارویی (4/89 درصد) بیش از سایر منابع؛ و داروسازان (8/33 درصد)، و روزنامهها (4/33 درصد) کمتر از سایر موارد بهعنوان منابع اطلاعات دارویی مورد استفاده قرار میگیرند. در میان منابع چاپی دارویی، متون درسی با 62 درصد و داروهای ژنریک ایران با 5/51 درصد؛ و در میان منابع الکترونیکی دارویی، مدلاین با 2/35 درصد و مداسکیپ با 5/28 درصد پراستفادهترین منبع بودند. در کل، میزان استفاده از منابع الکترونیکی و اینترنتی کمتر از 30 درصد بود. مقایسه میزان استفاده از منابع در بین سه گروه متخصصان، رزیدنتها، و پزشکان عمومی تفاوت معناداری را نشان نداد. مهمترین علل عدم استفاده پزشکان از منابع اطلاعات دارویی "عدم دسترسی به منابع" (3/58 درصد) و "عدم وقت کافی برای مراجعه به منابع" (50 درصد) بود. 99 درصد پزشکان در امر درمان و تنها 38 درصد بهمنظور پژوهش از منابع اطلاعات دارویی استفاده میکنند. بیشترین اطلاعات مورد نیاز پزشکان عوارض جانبی داروها (2/86 درصد)، دوزهای دارویی (8/82 درصد)، و آگاهی از داروهای جدید (8/80 درصد) بودند. میزان استفاده از مرکز اطلاعات دارویی تبریز توسط پزشکان 4/45 درصد و مهمترین علت عدم استفاده از آن "عدم آشنایی با این مرکز" بود.https://nastinfo.nlai.ir/article_394_2c14811db08baf02993a4a32dc61606f.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Library and information science: in search of a new identityکتابداری و اطلاعرسانی: در جستوجوی هویتی نو175192395FAغلامرضافداییدانشیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهرانJournal Article20151006این مقاله ضمن توجه به اهمیت رشته کتابداری و اطلاعرسانی به فقر مبانی نظری آن اشاره دارد. اگرچه در دنیای غرب با گسترش موج جدید صنعتی شدن و نیاز روزافزون محققان به دانش، کتابخانهها بهعنوان جایگاهی برای عرضه یافتههای علمی دارای رونقی دوباره شدند، با ظهور فناوری اطلاعاتی و قدرت اشاعه اطلاعات از طریق استفاده از ابزارهای جدید الکترونیکی و نوری این توجه و رونق دستخوش چالش گردید. شاید علت اصلی این است که در تبیین این رشته خاستگاه اصلی این علم و نیاز واقعی بشر به آن تبیین نشده است و بهجای توجه به اصل نیاز بشر به بازیابی و طبقهبندی در علوم به سراغ مکانی رفتهاند که این علوم در آن مجتمع شده است. بهعبارت دیگر، ضرورت نیاز به دانش کتابداری از ضرورت وجود کتابخانه وام گرفته شده است. در حالی که کتابخانه خود حاصل و معلول نیازمندی انسان به بازیابی دانش در سایه طبقهبندی آن است. لذا، گاه آن را خدمت به اجتماع دانستهاند که هدفی جز تأمین رضایت مراجعهکنندگان ندارد. پیشنهاد این است که نام واقعی این رشته به دانششناسی و اطلاعرسانی تغییر یابد که هم بیانگر محتوای آن به لحاظ توجه به نگاه دانشمندان به علوم و نحوه دستهبندی دانشها نزد آنان است و هم رابطه بیشتری با اطلاعرسانی دارد که امروز محور توسعه است. با این پیشنهاد موضوع این علم تقسیم و طبقهبندی علوم و مسائل آن بررسی روابط بین حوزههای مختلف دانش – طولی و یا عرضی – است. طبعا، با این تعریف یکی از مهمترین زمینههای ظهور و بروز این حوزه علمی، کتابخانه است، یعنی کتابخانه مولود این نگاه است و نه موجد آن.https://nastinfo.nlai.ir/article_395_9b842f5c8e2f839b06ef04b3a0f064cf.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Book therapy: principles and methodsکتابدرمانی: اصول و روشها193200396FAابراهیمسلمانی ندوشندانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریزشفیعحبیبیعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریزعلیرضااکبریکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکیJournal Article20151006در این مقاله، کتابدرمانی و انواع آن، بهعنوان روشی برای پیشگیری و درمان، معرفی و تبیین میشود. همچنین به محیطهای کاربرد کتابدرمانی، اهداف و رویکردهای متداول آن، و مراحل و محدودیتهای این روش درمانی اشاره میشود. در نهایت نیز مواردی در زمینه منابع مناسب برای کتب درمانی و ملاحظاتی که باید در هنگام انتخاب منابع درنظر گرفته شود، بیان میگردد.https://nastinfo.nlai.ir/article_396_20ff255799e65c49b157d53f2de25a49.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Electronic journals and scientific communicationمجلات الکترونیکی و ارتباطات علمی201212397FAنیلوفربرهمندکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیرازJournal Article20151006ارتباط جوهره علم است و مجلات علمی مهمترین ابزار ارتباط علمی میان محققان بهشمار میروند. سالها، مجلات چاپی اصلیترین بازیگران چرخه ارتباطات علمی بودند، ولی ظهور اینترنت و مجلات الکترونیکی ماهیت انتشارات علمی را دچار تحول کرده است. این مقاله بر آن است تا از یکسو ارتباطات علمی و جایگاه مجلات علمی در این چرخه را مورد بررسی قرار دهد و از سوی دیگر به جایگاه مجلات الکترونیکی در ارتباطات علمی محققان بپردازد.https://nastinfo.nlai.ir/article_397_a27ea34fefa3b21558a44dbfaada1f8d.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Illustrating informationمصورسازی اطلاعات213232421FAفریبرزدرودیدانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20151105مصورسازی اطلاعات روشی است برای ارائه اطلاعات بهصورت غیرسنتی و بهشکل گرافیک تعاملی. مصورسازی اطلاعات با استفاده از گرافیک و تصاویر متحرک رنگی دو و سهبُعدی صورت میگیرد. این گونه مصورسازیها میتواند ساختار اطلاعات را به تصویر کشد و اجازه دهد تا کاربر کاملاً آن را هدایت و اصلاحاتی را از طریق تعاملهای گرافیکی اعمال کند. مصورسازی اطلاعات شاخهای از گرافیک رایانهای و رابط کاربر است که با نمایش تعاملی و یا تصاویر رقمی متحرک توسط کاربران برای درک اطلاعات وابستگی دارد. مصورسازی اطلاعات به معنی استفاده از تعامل، نمایش حساس و نوعاً مصور دادههای انتزاعی برای تقویت ادراک آدمی است. یکی از کاربردهای مصورسازی، مصورسازی جغرافیایی است، مانند نظام اطلاعاتی جغرافیایی. مصورسازی وبمدار از دیگر روشهای مهم مصورسازی بهشمار میرود.https://nastinfo.nlai.ir/article_421_3cdd60dc75083a4712deaf6de44f297e.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Examination and comparison of interfaces of international book-oriented databasesمقایسه رابط کاربر پایگاههای اطلاعاتی کتابمدار بینالمللی233252399FAرحیمعلیجانیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نورلیلادهقانیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرJournal Article20151006در این پژوهش، ابتدا با بررسی و مطالعه اولیه، از میان پایگاههای اطلاعاتی کتابمدار غیررایگان، چهار پایگاههای اطلاعاتی ebrary، Netlibrary، Questia، و Safari انتخاب شدند و سیاهه وارسی جامعی در چهار مقوله اطلاعات کلی، خصیصههای جستوجو، گزینههای نمایش، ذخیره و بازیابی، و ویژگیهای منحصر بهفرد تدوین گردید. با استفاده از روش تحقیق کتابخانهای، شامل مطالعه مستندات و گزینه راهنمای پایگاههای اطلاعاتی کتابمدار، برای کسب آگاهیهای اولیه و شناخت کافی در مورد کیفیت و عملکرد رابط هریک، از روش پیمایش تطبیقی استفاده شد و تلاش شد تا براساس معیارهای مشخص، ویژگی رابط کاربر هریک از پایگاههای اطلاعاتی مورد بررسی معین شود. نتایج این پژوهش نشان داد که در چهار مقوله مورد بررسی بهترتیب Netlibrary و Questia با 40 امتیاز در جایگاه اول، و ebrary و Safari با کسب 36 و 35 امتیاز در جایگاههای بعدی قرار دارند. اما بهطور کلی در زمان طراحی رابط کاربر پایگاههای اطلاعاتی کتابمدار توجه به همه معیارهای مطرح شده در الگوی پیشنهادی این پژوهش توصیه میشود.https://nastinfo.nlai.ir/article_399_73fced8770459d21a65362614d905bc5.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Comparison of Yahoo, Infomine, and Li directories in terms of returned items, display format, subject relevance, and overlap in Education and Psychologyمقایسه راهنماهای یاهو، اینفوماین، و لی از نظر ویژگیهای اقلام بازیابی شده در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی253268400FAعبدالرسولجوکاردانشیار و عضو هیئت علمی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیرازطاهرهجوکارکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیرازJournal Article20151006راهنماهای موضوعی پایگاههایی هستند که وبگاههای منتخب را توسط افراد انسانی و براساس معیارهای از پیش تعیینشده، نمایهسازی میکنند. از آنجا که نمایهسازی منابع در راهنماها توسط افراد انسانی انجام میشود، کیفیت منابع بازیابیشده تا حد زیادی به تبحر و تخصص نمایهسازان بستگی دارد. با توجه به تنوع و تفاوتهای موجود در میان راهنماهای موضوعی وب و تأثیر این تفاوتها بر بازیابی اقلام مرتبط و نحوه ارائه اطلاعات توسط هر راهنما، تحقیق حاضر به مقایسه سه راهنمای یاهو، اینفوماین، و لی پرداخته است. نتایج حاصل نشاندهنده این است که گرچه راهنمای یاهو تعداد اقلام بیشتری را نسبت به دو راهنمای دیگر بازیابی میکند، اقلام بازیابیشده توسط دو راهنمای اینفوماین و لی، بهترتیب، از نظر ربط موضوعی در جایگاه بهتری نسبت به مدارک بازیابی شده توسط راهنمای یاهو قرار دارند.https://nastinfo.nlai.ir/article_400_755acb33a29987138f48154632ff4bfd.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220An examination of the role of research deputies of Islamic Azad University branches in Region 8 in the management and progress of librariesنقش معاونان پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای منطقه هشت در اداره و پیشرفت کتابخانهها269284401FAمنیژهترابی الموتیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20151006پژوهش حاضر با هدف مشخص کردن میزان آگاهی معاونان پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای منطقه هشت از کتابخانه و نقش آن در اداره و پیشرفت کتابخانهها انجام شده است. بالا رفتن سطح شناخت معاونان از کتابخانه و حمایت و توجه بیشتر نسبت به کتابخانه و جدیتر گرفتن مسائل و مشکلات آن از اهداف دیگر این پژوهش بوده است. روش تحقیق پیمایشی از نوع توصیفی میباشد. پرسشنامهای با 30 سؤال بسته طراحی و در بین 43 معاون پژوهشی و معاون دانشکدهای که جامعه آماری را تشکیل میدهند توزیع شد. هر پرسشنامه شامل چهار بخش است: مشخصات کلی کتابخانهها، مشخصات کلی معاونان، دیدگاه معاونان، و وضعیت قبلی کتابخانهها. این پرسشنامه توسط معاونان پژوهشی تکمیل گردید. اطلاعات آماری از کتابخانهها دریافت شد. پس از جمعآوری اطلاعات، وضعیت فعلی بررسی و نتیجه با استانداردهای دانشگاهی مقایسه گردید. نتایج و یافتههای پژوهش نشان میدهد اکثر معاونان معتقدند منابع، تجهیزات، فضا، و نیروی انسانی در کتابخانههای مورد پژوهش کافی است. در صورتیکه در ضمن پژوهش و مقایسه آمار موجود با استانداردها مشخص شد شرایط فعلی کتابخانهها نامناسب بوده و این امر حاکی از عدم آگاهی و شناخت معاونان نسبت به کتابخانههای محل خدمت ایشان است. همچنین مشخص شد کتابخانه واحد شهرری بیشترین و واحد شهریار کمترین میزان تطابق با استانداردهای دانشگاهی را داشته است.https://nastinfo.nlai.ir/article_401_c90f5413074161d8cf4b9731c550c40c.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220A Study of cost-beneficence and usage of the English books purchased from Tehran Book Fair by Jihad Keshavarzi Research Instituteهزینه - سودمندی و میزان استفاده از کتابهای لاتین تهیه شده از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی285298402FAفاطمهتصویری قمصریرئیس اداره کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزیمحمدرضاجهاننماعضو هیئت علمی پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزیJournal Article20151006پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان استفاده از کتابهای لاتین تهیه شده از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برای گروههای پژوهشی و معاونتهای پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههای از کتابهای لاتین تهیهشده از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران طی سالهای 1380-1383 و تعداد دفعات استفاده از آنها به تفکیک سال و گروه پژوهشی است. یافتههای پژوهش نشان داد که طی این چهار سال، تفاوت قابل ملاحظهای بین کتابهای تهیهشده برای سه گروه پژوهشی وجود ندارد. در تمام گروههای پژوهشی فراوانی کتابهایی که حتی یکبار هم استفاده نشدهاند، بیش از فراوانی سایر کتابهاست. بهطور کلی 4/41 درصد از کتابهای تهیهشده طی این سالها، حتی یک بار هم مورد استفاده قرار نگرفتهاند. نتایج آزمون کای اسکوئر نشان داد که بین هزینه صرف شده برای خرید کتابها و میزان استفاده از آنها رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین هزینه هر بار استفاده از کتابها، به تفکیک سال و گروههای پژوهشی، مورد بررسی قرار گرفت.https://nastinfo.nlai.ir/article_402_88ce23831214c22c58e8c3208207e13e.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220An examination of the degree of overlap in Namayeh and Nama databases in 1384 (2005)همپوشانی مقالات مجلات پایگاههای اطلاعاتی نمایه و مقالات فرهنگی فارسی (نما) در سال 1384299308403FAهماابراهیمیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانیJournal Article20151006پژوهش حاضر به بررسی میزان همپوشانی عناوین مقالات و مجلات موجود در پایگاههای اطلاعاتی نمایه و مقالات فرهنگی فارسی (نما) پرداخته است. روش پژوهش پیمایشی توصیفی است و در آن برای نتخاب موضوع جهت یافتن میزان همپوشانی از روش نمونهگیری منظم (سیستماتیک) استفاده شده است. بدین صورت که سومین موضوع فرعی از 10 موضوع اصلی ردهبندی دهدهی دیویی انتخاب شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد بیشترین تعداد رکوردها متعلق به پایگاه اطلاعاتی نمایه، با 8/56 درصد، و بیشترین تعداد مجلات نیز متعلق به این پایگاه، با 9/57 درصد است. نتایج حاصل نشان میدهد انتخاب پایگاههای اطلاعاتی مورد پژوهش بستگی به نیاز جستوجوگر در زمینه موضوعی خاص دارد، اما با توجه به اینکه دو پایگاه اطلاعاتی نمایه و مقالات فرهنگی فارسی تعداد پیشینههای زیادی دارند و میزان همپوشانی آنها بسیار اندک است در یک جستوجوی جامع، جستوجو در هر دو پایگاه الزامی است.https://nastinfo.nlai.ir/article_403_c519629cd00d67fee15951eb1b1797a6.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Serving the older adultارائه خدمات به سالمندان309314404FAنوشته سلیاهالسمبریترجمه فریدهرفیعی مقدمعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران - شمالJournal Article20151006از لحاظ تاریخی، ارائه خدمات به سالمندان در کتابخانهها ناچیز بوده و یا اصلا وجود نداشته است. انتشار نتیجه تحقیقات میدانی کلیولند در سالهای 1971 و 1973 و روزآمد شدن آن در سال 1984 توسط بتیتروک و تحقیقاتی که توسط سلیا هالس مبری در سالهای 1980 تا 1981 انجام شد، از نظریه مورد ادعای ما حمایت کرده است. دستورالعملهایی که در سال 1987 توسط انجمن کتابداری آمریکا چاپ شد، نقش بسیار گستردهای را برای کتابخانهها پیشنهاد کرده است. اگر این دستورالعملها واقعا عملی شود، باید با درگیر کردن قاطعانه همکاران کتابدار به اجرای آن بپردازیم. همچنین برای پشتیبانی از خدمات جدید باید سرمایهگذاری کنیم. چهار دستورالعمل ] ارائه شده در این مقاله[ که بهطور مفصل ارزشیابی شده است، مستقیما در ارائه خدمات به سالمندان مؤثر است.https://nastinfo.nlai.ir/article_404_3f99b9b88cc655a7e99ab5d64d9ad691.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464618420080220Making information literacy a compulsory subject for undergraduates: the experience of the University of Malayaکسب سواد اطلاعاتی، برنامه اجباری دانشجویان دوره کارشناسی: تجربه دانشگاه مالایا315328405FAنوشته ساینویچانترجمه علیخسروجردیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی بانک تجارتJournal Article20151006آموزش کاربران در کسب سواد اطلاعاتی در دانشگاه مالایا سابقهای طولانی دارد. با ظهور رایانه در کتابخانهها این نیاز بیشتر احساس شد، بهطوری که شورای ملی آموزش عالی مالزی تمام دانشگاهها را ملزم به استفاده از مؤلفههای فناوری اطلاعات در دوره تحصیلات دانشگاهی در سطح کارشناسی کرد. در این بین سهم کتابداران متخصص در تشکیل این دورهها از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. در این مقاله بازخورد دورههای سواد اطلاعاتی از دیدگاه دانشجویان، مدرسان، و کتابخانه مورد بررسی قرار گرفته و صدور گواهینامه بینالمللی سواد اطلاعاتی نیز ارزیابی شده است.https://nastinfo.nlai.ir/article_405_4df2efb4a845d667305f2134e5839364.pdf