سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464625220140823Economic dimensions of ebook publishing: Views from within the publishing industryبررسی ابعاد اقتصادی نشر کتاب الکترونیکی از دیدگاه ناشران ایرانی62011FAسپیدهفهیمیفردانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهرانابراهیمحیدریکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیJournal Article20121123 Aim: This paper aims to design affected factors that motivate Iranian publishers for publishing ebook such as customers, goals, accessibility. Moreover, factors that assignee final cost is known. <br />Methods: Survey research method was used and data was collected by a supervised, paper-based questionnaire. Content analysis was used for open questions. <br />Findings: Findings show that customer needs is most important factors. Besides, public people and students are main customers based on education and younger are the main basically age. Main six parts for funding based on publishers attitude included: producing cost of text and multimedia, software, hardware, equipment, dissemination and marketing, and after sales services. <br />Conclusion: Request on ebook publishing is more that before but needs and interest of users should be researched. Affected factors on final cost of ebook are similar to p-book, only such factors are replaced. Storage cost, volume, and paper and print is changed with active content such as animation, searchabilitiy, motion picture and etc.هدف: هدف این پژوهش، ارائه شمای کلی از مؤلفههای مؤثر بر ترغیب ناشران ایرانی بر نشر کتاب الکترونیکی، مخاطبان هدف، نحوه دسترسپذیری و مطالعه، و نیز معیارهای مؤثر بر برآورد نهایی قیمت تمامشده کتاب الکترونیکی، بهمنظور درک ابعاد مختلف اقتصادی نشر کتاب الکترونیکی است.<br /> روش/ رویکرد پژوهش: در این پژوهش از روش پیمایشی (پرسشنامه) و روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه ناشران ایرانی کتابهای الکترونیکی شرکتکنندهه در بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است.<br /> یافتهها: نیاز مخاطب مهمترین عامل مؤثر در ترغیب ناشران به سمت نشر کتاب الکترونیکی بوده است. مخاطبان اصلی نشر کتاب الکترونیکی براساس تحصیلات عموم مردم و دانشجویان، وو براساس گروه سنی جوانانند. بهعلاوه براساس تحلیل محتوای نظرات ناشران، شش بخش اصلیای که ناشران برای تولید کتاب الکترونیکی بر روی آن سرمایهگذاری میکنند عبارتاند از: هزینه تولید محتوای متنی، هزینه تولید محتوای غیرمتنی، هزینه نرمافزاری، هزینه سختافزاری و تجهیزات، هزینه اشاعه، و خدمات بعد از فروش.<br /> نتیجهگیری: باتوجه به اینکه ناشران نیاز مخاطب را مهمترین دلیل ورود خود به عرصه نشر کتاب الکترونیکی میدانند؛ بنابراین تقاضا نسبت به کتاب الکترونیکی وجود دارد، تنها باید سلایقق و علایق افراد در حوزههای موضوعی شناسایی شود. بهعلاوه عوامل مؤثر بر برآورد هزینه کتاب الکترونیکی تقریباً مشابه با کتاب چاپی است، با این تفاوت که برخی عوامل نظیر هزینههای انبارداری، هزینه جلدهای کاغذی و گالینگور به هزینههایی نظیر تولید بانک اطلاعاتی و هزینه تبدیل فرمتها و نظایر آن تغییر یافته است. با این وجود هزینه تولید محتوای پویا نظیر انیمیشن و تصاویر متحرک و قابلیتهایی نظیر جستوجو بر کتاب الکترونیکی افزوده شده است.https://nastinfo.nlai.ir/article_11_7cc68533f0a2acf5328db43054ece6eb.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464625220140823Standards utilized for manuscript description by online Islamic databasesبررسی استانداردهای بهکار رفته در توصیف نسخ خطی در پایگاههای اطلاعاتی پیوسته نسخ خطی اسلامی223312FAمجیدنبویدانشجوی دکترای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعاتغلامرضافداییاستاد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهراننادرنقشینهاستادیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهرانJournal Article20121227Purpose: the aim of this study is studying the consistency in manuscript description in Islamic manuscript databases from three stand points: cataloging, consistency in titles, subjects, and the name of authors and scripter's and metadata schema. <br />Method: the method used in this study is descriptive survey. First we detected online Islamic manuscript databases and then through mailing to responsible persons in this databases and published reports and articles about database design and development, we could acquire information related to manuscripts description in 17 databases. <br />Findings: findings of this study showed that in cataloging, AACR and AMREMM were used more than others and among metadata standards, TEI were used more frequently in databases. In terms of using standards tools and sources for making consistency in subjects and names, databases were not use from any common tool or source. <br />Conclusion: in terms of manuscript description in Islamic manuscript databases the rate of consistency was low and they should pay more attention for making consistent content.هدف: هدف از مقاله حاضر، بررسی میزان یکدستی در توصیف نسخههای خطی در پایگاههای نسخ خطی اسلامی از سه منظر فهرستنویسی، یکدستی عناوین، موضوعات و نام مؤلفان وکاتبان، و همچنین استانداردهای ابردادهای است.<br /> روش/رویکرد پژوهش: برای رسیدن به هدف مذکور، از روش پیمایش توصیفی استفاده شده است به این صورت که در ابتدا پایگاههای اطلاعاتی نسخ خطی اسلامی شناسایی و سپس از طریق مکاتبه با افراد مطلع در این پایگاهها، و همچنین بررسی گزارشات و مقالات منتشرشده در زمینه ایجاد و توسعه پایگاههای مربوطه، اطلاعات 17 پایگاه اطلاعاتی نسخ خطی اسلامی در زمینه توصیف منابع، گردآوری شد.<br /> یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که پایگاههای اطلاعاتی مورد بررسی در بخش فهرستنویسی از استانداردهای آنگلوامریکن و AMREMM، و در بخش استاندارد ابردادهای بیشتر از استاندارد تی.ایی.آی استفاده کردهاند. در زمینه استفاده از منابع استاندارد یکدستسازی موضوعات، و نام مؤلفان و کاتبان، از منابع پراکندهای استفاده شده است.<br /> نتیجهگیری: در زمینه توصیف نسخههای خطی در پایگاههای اطلاعاتی نسخ خطی اسلامی، یکدستی در ارائه مطالب نسخهها و همچنین استفاده از استانداردهای توصیف کتابشناختی در سطحح بسیار پایین است و از این رو نیازمند توجه و اهتمام بیشتر به این بخش هستیم.https://nastinfo.nlai.ir/article_12_cec9efb6348a592c7da2f64de984a377.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464625220140823Conflict manamgement styles and workplace stress in academic librariesبررسی رابطه بین سبکهای مدیریت تعارض و استرس شغلی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی مطالعه موردی: کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران344613FAفهیمهبابالحوائجیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0002-0247-6614سمانهآقاجانپورمیریکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی سازمان امور مالیاتی کشورJournal Article20110406Purpose: determining the relationship between conflict management styles and librarian job stress among central libraries of Tehran public universities. <br /> Methodology/Approach research: survey analysis has been done in this study. The society research contains all the librarians has at the Libraries of central Tehran's public universities engaged in providing library services (the number of 366 patients) and sample size is equal to186people. <br /> Findings: Among subjects1/08percent had the highest rate of job stress and83/87percent had the lowest; from librarians point of view The dominant style of managers in the libraries is dominated genre; significant relationship exists between conflict management styles (mastery,cooperation,compromise,avoidance and tolerance)with job stress of librarians. <br /> Authenticity and Values: Librarians are considered important source of organization,and,factors which reduces their efficiency should be reduced.Therefore,the present findings can be a proper ground for identifying the management style libraries during the conflict and also to determine level of occupational stress.هدف: تعیین میزان ارتباط بین سبکهای مدیریت تعارض و استرس شغلی کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. <br /> روش/رویکرد پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی کتابدارانی است که در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران مشغول ارائه خدمات کتابداری هستند )366 نفر (و حجم نمونه برابر با 186 نفر است. <br /> یافتهها: از میان آزمودنیهای پژوهش، 08/1 درصد دارای بیشترین میزان استرسشغلی و 87/83 درصد دارای کمترین میزان استرسشغلی بودند؛ سبک غالب مدیران دراین کتابخانهها از دیدگاه کتابداران سبک تسلط است؛ بین سبکهای مدیریت تعارض (تسلط، تشریک مساعی، مصالحه، اجتناب، و مدارا) با استرس شغلی کتابداران رابطه معناداری وجود دارد. <br /> نتیجهگیری: کتابداران، منبع مهم سازمان محسوب میشوند و باید عواملی را که باعث کمشدن کارآیی آنها میشود کاهش داد. لذا یافتههای پژوهش حاضر میتواند زمینه مناسبی را برای شناسایی سبکهای مدیریت مدیران کتابخانهها هنگام بروز تعارض و تعیین میزان استرسشغلی کتابداران فراهم کند.https://nastinfo.nlai.ir/article_13_a3f3df94c4b3bf8ad657f5b09abf4754.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464625220140823Desirability of mobile phone technology for provision of services to users in libraries of Astan Qudsبررسی زمینهیابی ارائه خدمات کتابخانهای بهوسیله تلفن همراه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی486614FAبیبی سکینهعلویفرکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی کتابخانه آستان قدسهادیشریفمقدمدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور مشهدJournal Article20121127Purpose: This Study seeks to explore different services can be offer in libraries via mobile phones, then reveal the opinion of the users of Organization of Libraries, Museums and Document center of Astan Quds Razavi about library services based on cell Phones, to recommend new services for this library. <br />Design/Methodology/Approach: Descriptive survey method was used in this research and the required data were collected from 325 randomly selected samples, through a questionnaire developed by researcher and Library facilities in order to provide mobile services was assessed with the interview. <br />Findings: Findings showed that80% of respondents supported the use of Mobile phone in the library. 86% of respondents like to use SMS services to know information on new books. Reference services like SDI 82%, downloading electronic files with Bluetooth include high levels of demands. Totally, in 79% of proposed services, respondents consent was more than 60%. <br />Originality/value: Mobile Library Services provide easy access to work with library services and facilities, and it’s expected that the efficiency of central library of Astan Quds Services will be greater by using Mobile Library Services High level of satisfaction of the users can be met.هدف: پژوهش حاضر نخست به بررسی انواع خدمات کتابخانهای قابل ارائه بهوسیله تلفن همراه میپردازد تا با شناخت خدمات تلفن همراه و نظرسنجی از جامعه استفادهکننده (اعضا کتابخانه مرکزی) هدف از انجام این پژوهش را که بررسی زمینهیابی ارائه خدمات کتابخانهای با تلفن همراه در کتابخانه مرکزی آستان قدس است، محقق کند. <br />روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات را پرسشنامه نظرسنجی و مصاحبه تشکیل داده است. در پرسشنامه محققساخته، پیمایش کاربران صورت گرفت و میزان مقبولیت ارائه انواع خدمات کتابخانهای با تلفن همراه بررسی شد. این پرسشنامه بین384 نفر از اعضای کتابخانه و بهصورت تصادفی توزیع و درنهایت 325 پرسشنامه دریافت شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی نظیر توزیع فراوانی، میانگین و... استفاده شد. نتایج حاصل از انجام مصاحبه با کارمندان اداره فناوری اطلاعات سازمان که از 65 سؤال تشکیل شده بود، با تلفیق نظرات و مقایسه تقاضای پاسخگویان برای اولویت استفاده از خدمات تلفن همراه نظیر تازههای کتاب، بارگذاری فایلهای الکترونیکی، امکانات شارژ مالی پژوهش را به هدف خود نزدیک کرد. <br />یافتهها: طبق یافتههای پژوهش، کاربران کتابخانه با ارائه انواع خدمات تلفن همراه موافقاند. باتوجه به اینکه 93 درصد خدمات پیشنهادشده در پرسشنامه از میزان مقبولیت بالای60 درصد در بین پاسخدهندگان برخوردار بوده است، ضرورت دارد که تمام خدمات پیشنهادی در کتابخانه پیادهسازی شود. از میان خدمات پیشنهادی، آگاهیرسانی از کتابها و منابع جدید کتابخانه به اعضا از طریق پیامک با 86 درصد دارای بالاترین میزان مقبولیت است. پس از آن، خدمات اشاعه گزیده اطلاعات با82 درصد در اولویت دوم قرار دارد. برخی از خدمات پیام کوتاه و ارسال بلوتوث بهتازگی راهاندازی شده است. امکان ارائه سایت بهینهشده برای تلفن همراه باتوجه به کارآیی ویژه، بهتر است به متخصصان کامپیوتر یا شرکتهای تهیه نرمافزارهای کتابخانهای واگذار شود. <br />نتیجهگیری: لازم است کتابخانههای ایران از امکانات و توانمندیهای منحصربهفرد تلفن همراه برای ارائه خدمات کتابخانه در عصر جدید استفاده کنند.https://nastinfo.nlai.ir/article_14_17642a3992bde3e7be570899799af05b.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464625220140823Citation Analysis and Histographic Outline of Scientific Output in Pathology by the Middle East countries Using Science Citation Index during 2000-2009تحلیل استنادی و ترسیم نقشه تاریخ نگاشتی تولیدات علمی پاتولوژی کشورهای خاورمیانه طی سالهای 2000 - 2009688425FAمرضیهگلتاجیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی پایگاه استنادی علوم جهان اسلامزهرابهزادیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیرازJournal Article20110220Purpose: Evaluation the scientific production of the Middle East countries through 2000 to 2009 in the web of science database. <br />Methodology: By employing citation analysis methods, this research attempts to identify top authors and top journals and also tries to draw a histographic outline of the Pathology science. <br />Findings: The average annual growth in publications in mentioned years is 15.25%. Total of 2488 records were presented in 8 different formats. The clusters formed in the histographic outline based on LCS and GCS included 6 and 4 clusters orderly. <br />Conclusion: Results showed that only 2 percent of whole scientific publications allocated to Middle East countries. This percent doesn't show desirable situation.هدف: بررسی مدارک حوزه پاتولوژی تولیدشده توسط کشورهای خاورمیانه در محدوده زمانی 2000- 2009 در نمایه استنادی علوم است.<br /> روش/ رویکرد پژوهش: با استفاده از فنون تحلیل استنادی، نویسندگان و نشریات برتر این حوزه مشخص و نقشه تاریخنگاشتی علم پاتولوژی ترسیم شد.<br /> یافتهها: محاسبه مقدار متوسط نرخ رشد سالانه انتشارات برای این سالها، عدد 25/15 درصد را نشان داد. بررسی نوع مدارک نشان داد که مجموع 2488 رکورد، در 8 نوع قالب مختلفف ارائه شدهاند. خوشههای شکلگرفته در نقشه تاریخنگاشتی براساس LCS شامل 6 خوشه و براساس GCS شامل 4 خوشه بود.<br /> نتیجهگیری: نتایج نشان داد کشورهای خاورمیانه تنها دو درصد از تولیدات علمی حوزه پاتولوژی را به خود اختصاص دادهاند که این میزان، وضعیت مطلوبی را نشان نمیدهد.https://nastinfo.nlai.ir/article_25_babe0159e1ca60835187b748bd51b6c5.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464625220140823Examine executive solutions of study culture promoting among Qom province students with emphasis on book-studyingبررسی راهکارهای اجرایی ارتقاء فرهنگ مطالعه در بین دانشآموزان استان قم با تأکید بر کتابخوانی8610526FAحسینخنیفراستاد دانشکده مدیریت پردیس فارابی- دانشگاه تهرانفاطمهطاهریدکترای مدیریت دولتی پردیس فارابی- دانشگاه تهرانابوالقاسمسیارکارشناسی ارشد مدیریت دولتی- دانشگاه علوم پزشکی- قمJournal Article20120726Purpose: considering the influence of student´s study culture in society comprehensive development, this research studies executive solutions for promoting student´s study culture. <br />Method: present study is an applied research by purpose and is a descriptive by method. <br />Findings: considering eight solutions along with 60 relevant sub questions and their statistical value, Conceptual model for study promoting among students is offered which compromises applied- executive solutions, organizational and macro solutions, cultural-social solutions, applied-programmed solutions and innovative solutions for promoting study skills. <br />Conclusion: there should be a systematic and comprehensive view at applying diverse methods such as applied- executive, organizational and macro solutions, cultural-social solutions and applied-programmed solutions in order to promoting study culture. Furthermore, the role of media and managers should be considered, too.هدف: باتوجه به تأثیرگذاری ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بین دانشآموزان در تحقق توسعه همهجانبه و فراگیر جامعه، این پژوهش به بررسی راهکارهای اجرایی ارتقاء فرهنگ مطالعه در بین دانشآموزان میپردازد.<br /> روش/ رویکرد پژوهش:تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش، توصیفی است.<br /> یافتهها: از مجموع 8 راهکار در قالب 60 سؤال فرعی و باتوجه به ارزش شاخصها از لحاظ آماری، به ارائه مدلی برای ارزشگذاری وارزشیابی ترویج فرهنگ مطالعه در بینن دانشآموزان، ارائه راهکارهای اجرایی- کابردی، راهکارهای سازمانی و کلان، راهکارهای عمده اجتماعی- فرهنگی، راهکارهای برنامهای- کاربردی بهمنظور غنیسازی فرهنگ مطالعه دانشآموزان، و راهکارهای نوآورانه و بهروز برای تقویت مهارتهای مطالعه پرداخته شده است.<br /> نتیجهگیری: بهمنظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، بایستی نگاهی همهجانبه و کلی در بهکارگیری روشهای متنوع ازجمله راهکارهای اجرایی- کاربردی، سازمانی و کلان،، اجتماعی- فرهنگی و برنامهای- کاربردی داشت؛ و نیز به نقش رسانه، مسئولین، و مدیران اجرایی در ترویج مطالعه توجه کافی کرد.https://nastinfo.nlai.ir/article_26_9a2787ad3f6394c3f50e323971362450.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464625220140823The background of genesis and development of the extual criticism in Islamic civilizationزمینههای پیدایش و تطور دانش تصحیح متن در جهان اسلام10611927FAمجتبیمجرددانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20121018Purpose: To assess classification and analysis of the causes of textual criticism and explain how its evolution in the first centuries of Islamic civilization. <br />Methodology / Approach: The research was based on the seven ways to textual criticism that used by Muslim scholars. The first study examined the historical process and then these ways been analyzed. <br />Results: The results showed that the genesis of tradition textual criticism in Islamic civilization, back to the second century AD. Secondly the essential foundation of textual criticism - as some claim - has not been In Europe, But this knowledge in Islamic civilization has been used in a specific manner, Several centuries before its use in Europe. Development of textual criticism was conducted in three stages: “Repeated Reading”, “Codicology” and “Genealogy”. <br />Conclusion: textual criticism is a native Islamic knowledge that been emerged during a continuous process.هدف: بررسی، دستهبندی و تجزیه و تحلیل عوامل پیدایش دانش تصحیح متن و تبیین چگونگی تطور آن در قرون نخستِ تمدن اسلامی است.<br /> روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش مبتنی بر بررسی و تجزیه و تحلیل روشهای هفتگانه تصحیح متون که توسط محدثان و دانشمندان مسلمان مورد استفاده قرار میگرفته، است. درر این پژوهش نخست روند تاریخی و تعلیلی روشهای مذکور مورد بررسی قرار گرفته و سپس چگونگی پیدایش آنها علتیابی شده است.<br /> یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد که اولاً پیدایش سنّت تصحیح متن در تمدن اسلامی به قرن دوم هجری بازمیگردد؛ ثانیاً زیربنای اصلی دانش تصحیح متن چنانکه برخی مدعیاند مربوط به اروپا نبوده، بلکه چندین قرن پیشتر از اروپاییان زیربناهای اصلی تصحیح متون در جهان اسلام بهصورت علمی و عملی بهکار میرفته است؛ و ثالثاً تطور اولیه دانش تصحیح متن در سه مرحله اتفاق افتاده است. این سه مرحله بهترتیب مرحله «خواندن مکرر»، مرحله «نسخهشناسی»، و مرحله «تبارشناسی» بوده است. <br /> نتیجهگیری: دانش تصحیح متن، یک دانش بومی و اسلامی است و زمینههای اولیه آن توسط محدثان مسلمان در طی یک فرایند مستمر و مداوم پدید آمده است.
https://nastinfo.nlai.ir/article_27_d7ba32d9516f04789ef2a2864a10a8f9.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464625220140823The Study of Scientific Productivity, Impact and Collaboration of the Middle East Countries in Scopus Databaseمطالعه تولیدات، اثرگذاری و مشارکت علمی کشورهای منطقه خاورمیانه در پایگاه اسکوپوس12013728FAمحمدامینعرفانمنشاستادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانماریهرحیمیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی مسئول آموزش و پژوهش اداره کل نهاد کتابخانههای عمومی خراسان رضویJournal Article20111017Research Objectives: The present study aims to investigate the scholarly productivity, impact and collaboration of the 16 Middle Eastern countries in Scopus database during 1999 to 2008. <br />Research Method: A total number of 444715 documents published during 1999 to 2008 by authors from the Middle East countries and indexed in Scopus have constituted the population of the survey. <br />Research Findings: Results of the study show that Turkey was the most productive country in the Middle East region. Moreover, the highest number of citations and self citations are received by the Israelian researchers. 14.67 percent of publications and 7.74 percent of citations of the region have belonged to Iranian researchers. On the other hand, the average number of citations received by Iranian publications was 0.27 which is ranked on the 13<sup>th</sup> place out of 16 according to the impact of papers. The study of scientific collaboration of Middle Eastern countries revealed that Yemen has had the highest number of collaboration with other countries. Also, 23.1 percent of Iranian publications have been produced through research collaboration with other countries. <br />Conclusion: Results show that only 3 percent of publications in Scopus have been produces and 2.4 percent of citations have been received by the Middle East countries, which is a low share compare to the scientific leading countries.هدف: پژوهش حاضر به بررسی تولیدات، اثرگذاری و مشارکت علمی 16 کشور منطقه خاورمیانه در پایگاه اسکوپوس طی یک دوره زمانی ده ساله (1999-2008) میپردازد.<br />روش/ رویکرد پژوهش: جامعه پژوهش حاضر که به روش پیمایشی انجام شده است را تعداد 444715 مدرک تشکیل میدهند که حداقل یکی از نویسندگان آن دارای وابستگی سازمانیی بهه دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشورهای منطقه خاورمیانه هستند و طی سالهای1999- 2008 در پایگاه اسکوپوس نمایه شدهاند.<br />یافتهها: بررسی تولیدات و استنادهای کشورهای منطقه خاورمیانه بیانگر این است که بیشترین تعداد مقالات مربوط به ترکیه و بیشترین استنادهای دریافتی و خوداستنادی مربوط به رژیمم اشغالگر قدس بوده است. همچنین 67/14 درصد از مقالات و 74/7 درصد از استنادهای منطقه به پژوهشگران ایرانی تعلق دارد. از سوی دیگر تولیدات علمی کشور در پایگاه اسکوپوس با دریافت 25/3 استناد بهطور متوسط، از اثرگذاری پایینی برخوردار بوده است و از نظر شاخصِ اثرگذاری، ایران در رتبه سیزدهم منطقه قرار دارد. بررسی همکاریهای علمی کشورهای منطقه نشانگر این است که کشور یمن دارای بیشترین همکاری بینالمللی در تولیدات علمی خود بوده و1/23 درصد از تولیدات علمی ایران نیز حاصل همکاریهای بینالمللی است.<br />نتیجهگیری: کشورهای منطقه خاورمیانه درمجموع با انتشار 3 درصد از کل تولیدات و دریافت 4/2 درصد از کل استنادهای پایگاه اسکوپوس، از سهم نسبتاً کمی در تولیدات علمی جهانییی این پایگاه برخوردارند.https://nastinfo.nlai.ir/article_28_4ee0ea8153fce6400a1431911f76ed76.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464625220140823Citation and self-citation in articles from four disciplinesمقایسه میزان بسامد خوداستنادی و بسامد استناد به دیگران در متن مقالات چهار رشته از علوم13814929FAزینبفریزادهکارشناسارشد علم اطلاعات و دانششناسیJournal Article20111211Purpose: This research aims at analyzing and comparing self-citation frequency and frequency of citation to others, and presenting a new approach to self-citation. <br />Methodology: The study analyzes the articles of high-impact factor journals in four fields of science: Mathematics, Analytical Chemistry, Computer Science and Information Systems, and Biology. <br /> Findings: The research findings indicated that Mathematics has the highest self-citation frequency (26.5%), and Analytical Chemistry, Biology, and Computer Science and Information Systems have the self-citation frequency of 20%, 19%, and 12.5%, respectively. In all fields, the frequency of self-citation is higher than that of citation to others. Studying the rate of frequency distribution of citation in different parts of the articles shows that the most self-citation frequency is in the main body of the articles. On the other hand, frequency of citation to others in all of the studied fields (except Analytical Chemistry) in the main body is more than in the introductory sections of the articles. <br />Originality/value:The higher rate of self-citation frequency than the frequency of citation to others in the texts of articles likely suggests that self-citations comparing to other citations have closer relevance to the citing article. In addition, the results of this research with respect to the rate of self-citations and their position in different parts of the articles probably can provide a new approach to self-citation. Accordingly, self-citation in articles can be divided into two groups: more related/acceptable, and less related/unacceptable.هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل بسامد خوداستنادی و مقایسه آن با بسامد استناد به دیگران و ارائه دیدگاه جدیدی نسبت به بحث خوداستنادی است.<br /> روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش از نوع تحلیل استنادی است و جامعه این پژوهش را مقالات مجلات با ضریب تأثیر بالا در چهار رشته ریاضیات، شیمیِ تجزیه، کامپیوتر و سیستمهای اطلاعاتی، و زیستشناسی تشکیل میدهد.<br /> یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که رشته ریاضیات با 5/26 درصد بالاترین میزان بسامد خوداستنادی را به خود اختصاص داده است و رشتههای شیمی با 20 درصد، زیستشناسی باا 19 درصد، و کامپیوتر و سیستمهای اطلاعاتی با 5/12 درصد در رتبههای بعدی قرار دارند. میزان بسامد خوداستنادی از بسامد استناد به دیگران در کلیه رشتهها بیشتر است. بررسی میزان پراکندگی بسامد استنادها در بخشهای مختلف مقاله نشان میدهد که بیشتر خوداستنادیها در بدنه اصلی مقالات تکرار شده است. در مورد بسامد استناد به دیگران نیز این الگو در همه رشتههای مورد پژوهش بهجز شیمیِ تجزیه مشابه است؛ یعنی میزان تکرار استنادها در بدنه اصلی بیشتر از بخشهای مقدماتی است.<br /> نتیجهگیری: از تکرار بیشتر خوداستنادی نسبت به استناد به دیگران در متن مقالات این نتیجه حاصل میشود که خوداستنادیها در مقایسه با سایر استنادها ربط بیشتری به مقاله استنادکننده دارند. بهعلاوه، با توجه به میزان بسامد خوداستنادیها و جایگاه آنها در بخشهای گوناگون مقاله میتوان خوداستنادیهای موجود در مقالات را به دو گروه مؤثر و سطحی تقسیم کرد.https://nastinfo.nlai.ir/article_29_0c7d20721e94686fd7dddb0a47550b29.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464625220140823Information Needs of visually impaired people and Role of Libraries in Meeting Them: A Systematic Reviewنیازهای اطلاعاتی کاربران با آسیب بینایی و نقش کتابخانهها در تأمین آنها: مرور نظاممند15016530FAحسنصیامیاندانشآموخته دوره دکتری تخصصی کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0002-3542-5995محمدحسنزادهدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرسفاطمهنوشینفرداستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهراننجلاحریریدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0003-2320-7023Journal Article20120815Purpose: The purpose of this study is a systematic review of information needs of visually impaired people and role of libraries in meeting them. <br />Design/Methodology/Approach: The research process is a systematic review. For this purpose, the related studies at the Persian and English databases such as: NLAI, Irandoc, Medlib, Sid, Magiran, Iranmedex, PMC, Scopus, PubMed, CINAHL with the key words of information needs, health information needs, blind people, visually impaired people, low vision, library services, the role of the librarians in providing information has searched and the results of the related to this field on four effective factors information needs of the users. That is, information resources, tools and technologies, the role of library and their services, and the role of the librarians and information providers were extracted from studies and compared. <br />Findings: Results of the studies on the tools used in the studies showed that major study tools were questionnaire. Therefore, the method of research in majority of them is survey-descriptive. The research societies out of Iran were selected based on the type of library and the organization. <br />Conclusion: In Iran, the effective factors on information needs of the visually impaired people haven’t proper conditions. In this situation, the role of the librarians in this regard is significant. In summary, In Iran it was shown that the information sources, tools , technology and libraries did not perform successfully in providing information needs of the blinds and the users have less access satisfaction from the situations. Among for factors, the role of the librarians and information scientists in providing the information needs are important. هدف: هدف از این تحقیق، مرور نظاممند نیازهای اطلاعاتی کاربران با آسیب بینایی و نقش کتابخانهها در تأمین آنهاست.<br /> روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش مرور نظاممند است. بدین منظور پژوهشهای مرتبط در ایران در پایگاههای اطلاعرسانی, medlib, magiran, Sid, Irandoc,, NLAI Iranmedex با کلیدواژههای نیاز اطلاعاتی، کتابخانه، نیازهای اطلاعات بهداشتی، نیازهای اطلاعاتی افراد با آسیبهای بینایی، خدمات کتابخانهای، نابینایان، منابع اطلاعاتی، ابزارها، فناوری اطلاعات، کتابخانهها، کمبینایان، نابینایان، نقش کتابداران و تأمینکنندگان اطلاعات؛ و در جهان در پایگاههای اطلاعاتیPMC, Pubmed, Scopus, CINAHL با کلیدواژههای nformation needs, health information needs, library services, visually impaired people, low vision, blind people and شناسایی و نتایج مرتبط در این حوزه در چهار عامل مؤثر بر نیاز اطلاعاتی کاربران یعنی منابع اطلاعاتی، ابزارها و فناوریها، نقش کتابخانهها و خدمات آنها و نقش کتابداران و تأمینکنندگان اطلاعات، از پژوهشها استخراج شدند و مورد مقایسه قرار گرفتهاند.<br /> یافتهها: پژوهشها نشان دادابزار مورد استفاده اکثر آنها پرسشنامه بوده، بنابراین روش پژوهش اکثر آنها نیز پیمایشی- توصیفی است. جامعه پژوهشها در خارج از کشور برحسب نوعع کتابخانه و سازمان بود.<br /> نتیجهگیری:در ایران، عوامل مؤثر بر نیازهای اطلاعاتی کاربران وضعیت مطلوبی ندارد و تنها نقش کتابداران در این خصوص قابل توجه است. جمعبندی حاصل از این پژوهشهاا بهویژه در ایران، نشان داد که منابع اطلاعاتی، ابزارها و فناوریها، و کتابخانهها در تأمین نیاز اطلاعاتی کاربران نابینا موفق عمل نکردهاند و کاربران از وضعیت آنها رضایت کمتری دارند. از میان این چهار عامل، نقش کتابداران و اطلاعرسانان در تأمین نیازهای اطلاعاتی آنها قابل توجه است.https://nastinfo.nlai.ir/article_30_58954d77d6fbdcbc44c06763bb4fb0f8.pdf