سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464628220170823An Analysis on Development of Novel Concepts of Information and Their Effects on Library and Information Science Concepts Using Luhmann’s Theory of Social Systemsواکاوی تحولات مفاهیم نوین اطلاعاتی و تأثیر آنها بر مفاهیم کتابداری و اطلاعرسانی با استفاده از نظریه سیستمهای اجتماعی لومان7282230FAلیلادهقانیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازسمیراسلیمانپورکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازعبدالحسینفرجپهلواستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول)0000-0002-3184-4244Journal Article20160710<strong>Purpose:</strong> To explore the current developments and changes of attitudes in novel concepts of information such as knowledge organization, information ecology, and Scientometrics; using Luhmann’s theory of social systems and regarding concepts like Autopoiesis and 2nd order Cybernetics. Also, to explain the impacts on librarianship and<br />the library as a functional system.<br /><strong>Methodology:</strong> Theoretical analysis and desk research. The identified changes analyzed based on Luhmann’s theory of social systems.<br /><strong>Results</strong>: According to Luhmann’s theory, libraries are sort of autopoietic systems which apply 2nd Order Cybernetic principles to observe themselves during changes. Constant changes in the environment cause new diagnostic operations and new phenomenological boundaries to be defined and new proper systems will be developed. To survive in<br />the complex environment and to be able to interact with other social systems, this new system has to develop new appropriate functions by means of autopoietic activities and self-reference.<br /><strong>Conclusion</strong>: Theoretically, Luhmann’s theory well explains the self-reference and re-description trends in libraries.<strong>هدف</strong>: در این مقاله سعی شده است تحولات و تغییر نگرش در مفاهیم نوین اطلاعاتی همچون سازماندهی دانش، اکولوژی اطلاعات، و علمسنجی با استفاده از نظریه سیستمهای اجتماعی لومان و مفاهیم "اتوپوئیسیس" و "سیبرنتیک مرتبه دوم" مورد واکاوی قرار گیرد و تاثیری را که بر کتابداری و کارکرد کتابخانه بهمنزله یک سیستم عملکردی میگذارد تبیین نماید.<br /> <strong>روششناسی</strong>: این تحلیل نظری با استفاده از منابع کتابخانهای و مطالعه متون مرتبط انجام شد. تغییرات بر اساس نظریه سیستمهای اجتماعی نیکلاس لومان تحلیل گردید.<br /> <strong>یافتهها:</strong> براساس نظریه لومان، کتابخانهها نوعی سیستم اتوپوئیسیس هستند و در راستای تغییرات از سیبرنتیک مرتبه دوم برای مشاهدهگری خود از درون استفاده میکنند. پیدایش تغییرات مداوم در محیط سبب میشود که عملیات تشخیص تفکیکی انجام شود و مرز پدیداری جدیدی تعریف شود و سیستمی بایستهتر ایجاد گردد. این سیستم با خودارجاعی و بازتولید خویش، برای حفظ بقا در محیط پیچیده ناگزیر به ارائه کارکردهای نوین و بهبودیافتهای است تا بتواند بهمنزله سیستمی اجتماعی با دیگر نظامهای اجتماعی در تعامل قرار گیرد.<br /> نتیجهگیری: از دیدگاه نظری، روند باز توصیف و خود ارجاعی در کتابخانهها با نظریه سیستمهای اجتماعی لومان به خوبی قابل تشریح است.https://nastinfo.nlai.ir/article_2230_75d532f9d37dc2b0c6bbb2a08c65c1e4.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464628220170823The Possibility of Replacing or Completing Library of Congress Subject Headings by LibraryThing’s Social Tags (Case Study: Humanities, Social Sciences and Natural Sciences)امکان جایگزینی یا تکمیل سرعنوانهای موضوعی کتابخانه کنگره با برچسبهای اجتماعی لایبرری ثینگ (نمونهپژوهی: حوزههای علوم انسانی، علوم اجتماعی، و علوم طبیعی)29431720FAمهدیخادمیاندانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز؛ رئیس گروه مستندسازی کتابخانه ملی ایرانمرتضیکوکبیاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازفریدهعصارهاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0000-0000-0000Journal Article20160910<strong>Purpose:</strong> To explore the match between Library of Congress Subject Headings (LCSH) and LibraryThing’s social tags and the possibility of replacing or completing LCSH by LibraryThing’s social tags in humanities, social science and natural science books. <br /><strong>Methodology:</strong> Content analysis. Selecting 160 books in each domain and using coding, the exact, relative and approximate match and mismatch between headings and tags were recognized. Data gathered using LC bibliographic and authority records and LibraryThing records and analyzed using coverage percentage and Jaccard Similarity <br />Coefficient. <br /><strong>Results:</strong> There were 1311 social tags (484 tags in natural sciences, 422 in social sciences and 405 in humanities), 580 of which (43%) had exact and approximate match and 301 cases (23%) had relative match with LCSH. Also, Jaccard Similarity Coefficient calculation rejected the replacement of headings by tags in all three domains. <br /><strong>Conclusion:</strong> The replacement of LCSH by social tags is not possible and they can only be regarded as completion.<strong>هدف:</strong> میزان مطابقت و امکان جایگزینی یا تکمیل سرعنوانهای موضوعی کتابخانه کنگره با برچسبهای اجتماعی لایبرری ثینگ در کتابهای حوزههای علوم انسانی، علوم اجتماعی، و علوم طبیعی.<br /><strong>روششناسی:</strong> این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شد. با استفاده از روش کدگذاری در سه حوزه و در هر حوزه موضوعی 160 کتاب بهعنوان نمونه میزان مطابقت دقیق و تقریبی، نسبی، و عدم مطابقت بررسی شد. گردآوری دادهها با استفاده از سه پیشینه کتابشناختی، مستند موضوعی کتابخانه کنگره، و لایبرری ثینگ بهصورت یکسان صورت گرفت و برای تجزیه و تحلیل دادهها از درصد همپوشانی و ضریب شباهت ژاکار استفاده شد.<br /><strong>یافتهها: </strong>از مجموع 1311 برچسب اجتماعی، 484 برچسب برای حوزه علوم طبیعی، 422 برچسب برای حوزه علوم اجتماعی، و 405 برچسب برای حوزه علوم انسانی، در 580 مورد (43%)، مطابقت دقیق و تقریبی و در 301 مورد (23%)، مطابقت نسبی با سرعنوانهای موضوعی وجود داشت. محاسبه ضریب شباهت ژاکار نیز نشان داد که جایگزینی در سه حوزه تأیید نمیشود.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> امکان جایگزینی برچسبهای اجتماعی لایبرری ثینگ با سرعنوانهای موضوعی کتابخانه کنگره وجود ندارد و بهعنوان مکمّل مد نظر قرار میگیرد.https://nastinfo.nlai.ir/article_1720_e82d7824126e70be01c3004af1b498b2.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464628220170823The Influencing Factors on Decision to Reclassify Medical Librariesعوامل مؤثر بر تصمیمگیری ردهبندی مجدد در کتابخانههای علوم پزشکی45591490FAمریمناخدااستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهرانامیرحسینمردانیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران0000-0001-9501-1877Journal Article20160610<strong>Purpose:</strong> To evaluate influencing factors on decision to reclassify resources in libraries of Tehran, Iran and Shahid Beheshti universalities of medical sciences. <br /><strong>Methodology:</strong> Using desk research, the determining factors for decision on reclassification were obtained and then library managers were surveyed using a selfdesigned questionnaire. <br /><strong>Results:</strong> “Executive facilities” and “perceptual factors (realizing the necessity to change), are the most determining factors to convince library managers for reclassification. Also, there are other influencing factors such as budget and continuance of library services, manager support, library collection integrity, unproper current classification and automating the change process. The less influencing factors on managers’ decisions are providing enough information and data to set purposive and proper plan for reclassification, better browsing in new classification system and ease <br />of user training and adaptation. <br /><strong>Conclusion:</strong> Medical Libraries should employ a realistic view to evaluate factors influencing reclassification. There is no single predetermined model to prove reclassification will cause remarkable improvement.<strong>هدف:</strong> سنجش عوامل مؤثر بر تصمیمگیری در مورد اجرای ردهبندی مجدد منابع در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران، و شهید بهشتی.<br /><strong>روششناسی:</strong> ابتدا با استفاده از پژوهش اسنادی – کتابخانهای، مؤلفهها و عوامل تعیینکننده تصمیمگیری برای اجرای ردهبندی مجدد شناسایی، سپس با استفاده از پرسشنامهای پژوهشگرساخته دیدگاه مسئولان تصمیمگیرنده کتابخانهها پیمایش شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> "امکانات و تسهیلات اجرایی" و "مسائل ادراکی (درک ضرورت تغییر)"، مؤلفههای تعیینکنندهتری برای متقاعد کردن مسئولان کتابخانههای علوم پزشکی در تغییر نظام ردهبندی هستند. همچنین، عواملی نظیر بودجه و تداوم خدمات کتابخانه، حمایت مدیریت، یکپارچگی مجموعه کتابخانه، نامناسب بودن نظام موجود، و خودکارسازی فرایند تغییر از عوامل اثرگذار بر این تصمیم است. اما، مسئله تأمین داده و اطلاعات کافی برای برنامهریزی مناسب و هدفمند ردهبندی مجدد، افزایش قابلیت مرور در نظام جدید، و سهولت آموزش و سازگاری کاربران با آن چندان مورد توجه کتابخانههای علوم پزشکی نیست و تأثیر کمتری بر تصمیمگیری آنها دارد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> کتابخانههای علوم پزشکی باید با نگاهی واقعبینانه تأثیر هریک از عوامل را در ردهبندی مجدد بسنجند. یک الگوی واحد و از پیش تعیینشده مبنی بر اینکه ردهبندی مجدد بهتنهایی بتواند پیشرفتهای چشمگیری ایجاد کند وجود ندارد.https://nastinfo.nlai.ir/article_1490_b7ae3812904fbd36afb7af077a3dd96f.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464628220170823Research Methodology in Knowledge and Information Science:A Bibliographic Approachروششناسی پژوهش در علم اطلاعات و دانششناسی: رویکرد کتابشناختی61841308FAرضامختارپوردانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازغلامرضاحیدریدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0003-2991-0713Journal Article20160304<strong>Purpose:</strong> To explore studies done on research methodology in knowledge and information science in Iran and other countries. <br /><strong>Methodology:</strong> Bibliographic approach using desk research. <br /><strong>Results:</strong> The oldest study on methodology in Iran has been done in 1992 and outside of Iran in 1947. Jarvelin and Vakkari (1990 & 1993) study is a turning point in the history of methodology studies. The main problem of research methodology studies, regardless of number and limited operational range, is being incommensurable due to not <br />employing a systematic and classified research design. Either inside or outside of Iran studies applied content analysis or quantitative methods (specially survey), reflecting the dominance of quantitative methods in knowledge and information science domain despite the ever-growing use of qualitative methods. <br /><strong>Conclusion:</strong> The research methodology diversity is not seen in Iran, unlike other countries and the majority of studies employ survey. It is expected that researchers follow research trends in knowledge and information science seriously and journals publish special issues on this matter regularly.<strong>هدف</strong>: بررسی در نوشتار حاضر، وضعیت مطالعات در موضوعزمینه بررسی روشهای پژوهش بکاررفته در متون علم اطلاعات و دانششناسی در داخل و خارج از کشور.<br /><strong>روش شناسی</strong>: این پژوهش با رویکرد کتابشناختی و روش اسنادی- کتابخانهای انجام شده است.<br /><strong>یافتهها</strong>: بررسیها نشان میدهد که قدیمیترین مطالعات روشپژوهی در خارج و داخل کشور بهترتیب در سالهای 1947 و 1371 انجام شده است. مطالعه ژاولین و واکاری (1990؛ 1993) نقطه عطفی در تاریخ اینگونه مطالعات بهشمار میآید. مشکل عمده روشپژوهیهای داخل کشور، صرفنظر از تعداد و دامنه عملیاتی محدود، عدم امکان مقایسهناپذیر بودن نتایج بهدلیل عدم بهره نگرفتن ری پژوهشگران ایرانی از یک طرح طبقهبندی <br />روششناختی نظاممند است. فصل مشترک مطالعات داخل و خارج از کشور، یکی استفاده از روش تحلیل محتوا و دیگری، حاکمیت بلامنازع روشهای کمّی (بهویژه پیمایشها) بر ساختار پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی است که حتی رواج روزافزون استفاده از روشهای کیفی نتوانسته بر سیطره آن سایه بیافکند.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: در ایران، برخلاف دیگر نقاط جهان، پژوهشها با تنوع روششناختی همراه نبوده است و در نتیجه، فاصله قابل توجهی میان روش پیمایشی با دیگر انواع روشها ملاحظه میشود. انتظار میرود روند پژوهشی مطالعات علم اطلاعات و دانششناسی از سوی پژوهشگران این حوزه بهطور جدی دنبال شود و نشریات تخصصی این حوزه در داخل کشور، بهصورت دورهای در قالب انتشار ویژهنامه، به این مبحث بپردازند.https://nastinfo.nlai.ir/article_1308_ba75a22550463e938b95be892488e8b9.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464628220170823The Effect of Behavioral Factors on Scholarly Communication: a Multiple Regression Analysisتأثیر عوامل رفتاری بر ارتباطات علمی: تحلیلی مبتنی بر رگرسیون چندگانه851061354FAفرشادپرهامنیادانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0003-1509-3329فاطمهنوشینفرداستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایراننجلاحریریدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0003-2320-7023صدیقهمحمداسماعیلاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20160101<strong>Purpose:</strong> To identify the effect of behavioral factors on scholarly communication and knowledge production of Iranian universities’ faculty members. <br /><strong>Methodology:</strong> A self-designed questionnaire was used to survey 378 faculty members of various Iran province capitals being selected by stratified sampling. <br /><strong>Results:</strong> Variables of personality characteristics, cognitive style, organizational conflict, and leadership style can significantly define the variance of scholarly communication. But variables of communication and information skills and deviation from social and cognitive norms had no significant role in the prediction. Moreover, there was a <br />significant correlation between scholarly communication and knowledge production which statistically defines variance of knowledge production significantly. <br /><strong>Conclusion:</strong> Most behavioral factors had a direct effect on scholarly communication, also on knowledge production through the communication. Knowledge production will be increased by scholarly communication growth, while scholarly communication can be effected by personality factors, cognitive style, organizational conflict and leadership style.<strong>هدف: </strong>شناسایی میزان عوامل اثرگذار رفتاری بر ارتباطات علمی و تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاههای ایران.<br /><strong>روششناسی:</strong> در این پیمایش تحلیلی با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته 378 عضو هیأت علمی دانشگاهها در مراکز استانها بهروش نمونهگیری طبقهای انتخاب و عوامل اثرگذار بر رفتار ارتباطات و تولیدات علمی آنها بررسی شد.<br /><strong>یافتهها: </strong>متغیرهای ویژگیهای شخصیتی، سبک شناختی، تضاد سازمانی، و سبک رهبری میتوانند واریانس ارتباطات علمی را بهصورت معناداری تبیین کنند. اما متغیرهای مهارتهای ارتباطی و اطلاعاتی و انحراف از هنجارهای اجتماعی و شناختی علم سهمی در این پیشبینی نداشتند. همچنین، بین ارتباطات علمی با تولیدات علمی رابطه معناداری بهدست آمد و از نظر آماری توانست واریانس تولیدات علمی را بهصورت معناداری تبیین کند.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: گرچه بیشتر متغیرهای عوامل رفتاری بر ارتباطات علمی تأثیر مستقیم داشته است؛ اما، این عوامل بهواسطه ارتباطات علمی بر تولیدات علمی آن تأثیرگذار بوده است. تولیدات علمی میتواند با توسعه ارتباطات علمی افزایش یابد و متغیر ارتباطات علمی نیز خود میتواند متأثر از ویژگیهای شخصیتی، سبک شناختی، تضاد سازمانی، و سبک رهبری باشد.https://nastinfo.nlai.ir/article_1354_36b42de4f6fe1d2abc92c3b0ff907941.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464628220170823Factors Influencing Users’ Selection of Retrieved Images from Google Search Engineواکاوی عوامل مؤثر بر انتخاب تصاویر بازیابیشده در موتور کاوش گوگل از دیدگاه کاربران1071221442FAنعیمهظریف قاسمیاندانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهدرحمتاللهفتاحیاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانمحسننوکاریزیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانJournal Article20160725<strong>Purpose:</strong> To analyze the reasons for which users select retrieved images from Google search engine and investigate the relationship between users’ demographic variables and criteria for relevance judgment. <br /><strong>Methodology:</strong> Thirty (30) graduate students in school of Engineering of Ferdowsi University of Mashhad were surveyed. Data gathered using a questionnaire asking about the reasons for selecting images and users’ relevance judgment. Objective criteria were obtained from related literature and validated by a number of experts. <br /><strong>Results:</strong> There was no significant correlation between individual characteristics (experience and skill, educational level, age and gender) and users’ views toward the objective relevance criteria. The “user’s overall impression that an image may be useful” with 100% agreement was the main reason for image selection and the “uncertainty and going for the next image” with 33.33% was the main reason for rejecting an image. <br /><br /><strong>Conclusion:</strong> Users select images based on their overall impression, mental experience and their knowledge. The relevance judgment by users is not related to their familiarity with web elements.<strong>هدف: </strong>واکاوی دلایل انتخاب تصاویر بازیابیشده از موتور کاوش گوگل از دیدگاه کاربران و بررسی تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی بر قضاوت ربط تصاویر بازیابیشده.<br /><strong>روششناسی:</strong> این پیمایش با 30 نفر آزمودنی (دانشجوی دورههای تحصیلات تکمیلی از رشتههای مختلف دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد) انجام شد. دادهها از طریق پرسشنامهای که علل انتخاب تصاویر توسط کاربران را در فرایند قضاوت عینی بررسی میکرد گردآوری شد. معیارهای قضاوت عینی برپایه تحلیل متون تخصصی استخراج شد و روایی آن از سوی چند تن از متخصصان تأیید شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> رابطه معناداری بین ویژگیهای فردی (تجربه و مهارت، مقطع تحصیلی، سن، و جنسیت) و دیدگاه کاربران از نظر اهمیت نسبی معیارهای عینی ربط وجود نداشت. در مرحله قضاوت عینی از میان دلایل نهگانه آزمودنیها برای انتخاب تصویر، "برداشت کلی کاربر در مورد احتمال سودمند بودن تصویر" با 100% توافق، مهمترین دلیل و از میان علل یازدهگانه انتخاب نکردن تصویر، "عدم اطمینان کاربر نسبت به آن و منوط کردن انتخاب به تصویر بعدی" با 33/33% توافق، بیشترین آراء را بهخود اختصاص داد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> افراد عمدتاً برمبنای برداشت کلی، تجربه ذهنی، و دانش خود تصاویر را انتخاب میکنند قضاوت ربط تصویر توسط کاربران به میزان آشنایی آنها با اجزا و عناصر وب مربوط نمیشود.https://nastinfo.nlai.ir/article_1442_662038af95864d4dd5e7837cf5654c74.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464628220170823The Effectiveness of Iran Ever-growing Research in Expanding Knowledge Boundariesاثربخشی پژوهشهای فزاینده ایران در گسترش مرزهای دانش1231401380FAوحیداحسانیدانشجوی دکترای توسعه کشاورزی، دانشگاه بوعلی سیناموسیاعظمیاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سیناسید محمدباقرنجفیاستادیار گروه علوم اقتصادی، دانشگاه رازیفرامرزسهیلیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور0000-0003-2581-7052Journal Article20160427<strong>Purpose:</strong> To estimate the effectiveness of Iranian ever-growing research in expanding the boundaries of knowledge and science enrichment. <br /><strong>Methodology:</strong> Descriptive study. <br /><strong>Results:</strong> Despite the considerable participation in global knowledge production, only 0.03% of credible international awards were devoted to Iranian researchers. Also, Iranian top papers have only attracted 0.19% of all citations to world top papers. <br /><strong>Conclusion:</strong> Despite the significant growth in number of Iranian research, the effectiveness of these studies on expanding the knowledge boundaries and science enrichment has been negligible.<strong>هدف</strong>: بررسی اثربخشی پژوهشهای فزاینده ایران در گسترش مرزهای دانش و غنیسازی علم.<br /><strong>روششناسی</strong>: توصیفی- تحلیلی.<br /><strong>یافتهها</strong>: با وجود سهم قابل توجه پژوهشگران ایرانی در کمیّت علم جهان، سهم آنها در کسب جوایز معتبر علمی فقط 03/0% بوده است. همچنین، مقالات برتر ایران فقط 19/0% از مجموع استنادهای صورتگرفته به مقالات برتر جهان را بهخود اختصاص دادهاند.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: با وجود رشد چشمگیر کمیّت پژوهشهای ایران، این پژوهشها در توسعه مرزهای دانش و غنیسازی رشتههای علمی، اثربخشی بسیار ضعیف و ناچیزی داشتهاند.https://nastinfo.nlai.ir/article_1380_d7b8c04227d48ab7b9aa01fb1b65c80f.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464628220170823Temporal Analysis of International Collaboration Network of Iranian Researchers in Knowledge Productionمطالعه زمانی شبکه همکاریهای بینالمللی پژوهشگران ایرانی در تولید علم1411601438FAمحمدامینعرفانمنشاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهانالهاماعرابیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتیامیررضااصنافیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی0000-0001-9908-2031Journal Article20160513<strong>Purpose:</strong> Longitudinal study to visualize the evolution of international collaboration network of Iranian researchers in knowledge production. <br /><strong>Methodology:</strong> Using scientometrics and Social Network Analysis (SNA) measures, all internationally co-authored articles by Iranian authors being indexed in Web of Science (WoS) during 1969 to 2012 (36879 articles) were studied. <br /><strong>Results:</strong> The share of internationally co-authored papers in total publication of Iranian researchers in WoS was 20.87%. International collaboration of Iranian researchers had an annual growth of 63.06% in average. Iranian researchers have collaborated with colleagues from 179 countries. The United States, Canada, United Kingdom, Germany and Australia as the most five important collaborating partners of Iran had contributed to more than 64% of internationally co-authores papers of Iran. Iranian researchers in Electrical Engineering and Electronics, Materials Science (multidisciplinary) <br />and Applied Mathematics had the highest tendency to carry out research through collaboration with foreign countries. <br /><strong>Conclusion:</strong> Evolutionary study of international collaboration network of Iranian <br />researchers based on WoS data showed that this network was formed in 1969. Growing and shrinking were the only two changes which can be seen in the network during different time windows. Also, studying the structure of network in different time spans revealed that the values of network density has decreased over time.<strong>هدف:</strong> مطالعه طولی و مصوّرسازی تحول شبکه مشارکت بینالمللی پژوهشگران ایرانی در تولید علم.<br /> <strong>روششناسی:</strong> با استفاده از شاخصهای علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی، همه مقالههای حاصل از همکاریهای بینالمللی پژوهشگران ایرانی تا انتهای سال 2013 میلادی نمایهشده در پایگاه وبآوساینس (879,36 مقاله) مطالعه شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> 87/20% از کل تولیدات علمی کشور از طریق مشارکت پژوهشگران ایرانی با پژوهشگران از سایر کشورهای جهان انجام شده است. همکاریهای بینالمللی کشور از نرخ متوسط رشد سالانه 06/63% برخوردار بوده است. پژوهشگران ایرانی با همکارانی از 179 کشور جهان همکاری داشتهاند که از این میان، بیش از 64% از تولیدات مشارکتی حاصل همکاری با پژوهشگرانی از پنج کشور ایالات متحده امریکا، کانادا، انگلستان، آلمان، و استرالیا بوده است. بیشترین میزان همکاریهای بینالمللی پژوهشگران ایرانی به حوزههای موضوعی مهندسی الکترونیک، علم مواد چندرشتهای، و ریاضیات کاربردی تعلق داشت.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> براساس دادههای وبآوساینس، شبکه همکاریهای بینالمللی پژوهشگران ایرانی در سال 1969 متولد شده و در طول زمان، تحولات رشد یافتن (در هشت بازه زمانی) و کوچک شدن (در یک بازه زمانی) در این شبکه بهوقوع پیوسته است. همچنین، در بررسی بازههای زمانی مختلف مشاهده شد که فقط تغییر ساختاری مهمی که در شبکه رخ داده، کاهش چگالی شبکه در طول زمان بوده است.https://nastinfo.nlai.ir/article_1438_1672a7b0a94cbee2bd7ab3be84c4b093.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464628220170823The Efficiency of Language Field for Retrieving Farsi and Arabic Results in Search Engines (Comparative Study: Google, Bing, & Yahoo)کارآمدی فیلد "زبان" در موتورهای کاوش بینالمللی برای بازیابی نتایج مرتبط در زبان فارسی و عربی (مطالعه مقایسهای: گوگل، بینگ، و یاهو)1611741381FAمریمیقطیندانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیرازعبدالرسولجوکاراستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیرازJournal Article20160315<strong>Purpose:</strong> To investigate the efficiency of the language restriction feature in Google, Bing and Yahoo search engines and to determine the most efficient search engine in retrieving relevant results in Farsi and Arabic. <br /><strong>Methodology:</strong> A survey on a sample of 38 homonyms with different meanings in Farsi and Arabic. <br /><strong>Results:</strong> Google search engine showed a lower performance compared to the other two search engines in terms of the number of results retrieved and ranking the relevant results to the target language. There was no significant difference among the three search engines in retrieving irrelevant results to the target language. However, a significant difference was seen among Google and the other search engines in ranking the irrelevant results to the target language. Also, no relationship was found between the performance of the search engines in retrieving irrelevant results to the target language and traffic and popularity of irrelevant pages. <br /><strong>Conclusion:</strong> Those using the language restriction feature for Farsi and Arabic are more likely to see relevant results in Yahoo and Bing search engines.<strong>هدف:</strong> کارآمدی فیلد "محدودیت زبانی" در سه موتور کاوش گوگل، بینگ، و یاهو و تعیین کارآمدترین موتور کاوش در ارائه نتایج مرتبط در زبان فارسی و عربی.<br /><strong>روششناسی:</strong> پیمایش بر روی 38 واژه همنویسه در زبان فارسی و عربی انجام شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> موتور کاوش گوگل در بازیابی و رتبهبندی نتایج مرتبط با زبان هدف، عملکرد ضعیفتری نسبت به موتور کاوش بینگ و یاهو داشت. سه موتور کاوش در بازیابی نتایج نامرتبط با زبان هدف، تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند؛ اما در رتبهبندی نتایج نامرتبط با زبان هدف، تفاوت معناداری در عملکرد موتور کاوش گوگل مشاهده شد. همچنین مشخص شد تأثیری در بازیابی نتایج نامرتبط با زبان هدف ندارد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> کاربران در بینگ و یاهو با اقبال بیشتری برای بازیابی نتایج مرتبط با زبان فارسی و عربی مواجه هستند. https://nastinfo.nlai.ir/article_1381_2a0d4a24abdb4b7cdc4d2e122c10fd5f.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464628220170823Information Management in Two Social Bookmarking Websites: CiteULike and Bibsonomyمدیریت اطلاعات در دو شبکه علمی- اجتماعی: سایتیولایک و بیبسونومی1751991145FAقاسمآزادی احمدآبادیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی0000-0002-3610-2573نصرتریاحینیااستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی0000-0003-2609-6330Journal Article20160309<strong>Purpose:</strong> To recognize similarities and differences of information organization in two social bookmarking websites of CiteUlike and Bibsonomy. <br /><strong>Methodology:</strong> The specification and capabilities of two websites were identified and compared using a comparative and evaluative approach. <br /><strong>Results:</strong> Regarding output format diversity, display options and interaction with tags, Bibsonomy functions better however CiteUlike is better considering connection possibilities. <br /><strong>Conclusion:</strong> To manage bibliographical information having different display output formats and interacting with tags Bibsonomy is recommended and CiteULike can be used for its good connection possibilities.<strong>هدف:</strong> بررسی شباهتها و تفاوتهای موجود در نحوه سازماندهی منابع در دو وبگاه نشانهگذاری سایتیولایک و بیبسونومی.<br /><strong>روششناسی:</strong> قابلیتها و امکانات دو سایت مورد نظر با رویکرد تحلیلی و تطبیقی و روش ارزیابانه شناسایی و مقایسه شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> از نظر تنوع قالبهای خروجی، گزینههای نمایش، و تعامل با برچسبها، بیبسونومی عملکرد بهتری نسبت به سایتیولایک دارد و از نظر قابلیتهای ارتباطی سایتیولایک بهتر از بیبسونومی عمل میکند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> برای مدیریت اطلاعات کتابشناختی با خروجیهای متنوع نمایش و تعامل با برچسبها، پاپگاه بیبسونومی و بهمنظور بهرهگیری از قابلیتهای ارتباطی خوب، سایتیولایک توصیه میشود.https://nastinfo.nlai.ir/article_1145_06dff8c1ee258b6dc78f7273bb481600.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464628220170823IFLA Strategic Programگزارش: برنامه راهبردی ایفلا (2016-2021) به بهانه ایفلا 2017: لهستان: 28 مرداد - 3 شهریور2012092231FAهادیتقیپور اردشیریکارشناس ارشد مترجمی زبان انگلیسی و پژوهشگر روابط بینالمللJournal Article20170913https://nastinfo.nlai.ir/article_2231_76c65475b6f4db1c1b833dc340db576c.pdf