سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626420160121Editorial Noteدر "خدمت و خیانت" پژوهش7121047FAنرگسنشاط0000-0002-8959-8007Journal Article20160213https://nastinfo.nlai.ir/article_1047_3a84f2e5e5882bffc3f9898698b19cb3.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626420160213The Impact of Planned Behavior Theory Variables on Forming Users’ Help Seeking Behavior in Digital Libraryرفتار راهنمایابی کاربران کتابخانه دیجیتال: عوامل روانشناختی تأثیرگذار براساس نظریه رفتار برنامهریزیشده13281042FAمحمدزرهسازاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمیرحمتاللهفتاحیاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-1694-4052اعظمصنعتجوعضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150314<strong>Purpose</strong>: To analyze planned behavior theory variables impact on users’ help seeking behavior in the context of information seeking from digital library. <br /><strong>Methodology/Approach</strong>: Mixed methodology is used. Thirty-nine Master and PhD students of Ferdowsi University of Mashhad were selected using Stratified Purposive Sampling. Different tools were employed for data collection and analysis. <br /><strong>Results</strong>: The psychological variables -except for perceived behavioral control- are in a good situation. By finding the impact of three variables (attitude toward help seeking, subjective norm and perceived behavioral control) on users' intention for help seeking, planned behavioral theory model was confirmed. Attitude toward help seeking not only affects user's intention, but also have positive impact on the time spent and the frequency of requests for help seeking. <br /><strong>Conclusion</strong>: According to the results to support users in help seeking situations, their psychological capabilities must be improved. Also, psychological features must be taken into account when preparing helps resources.<strong>هدف:</strong> بررسی تأثیر متغیرهای مطرح در نظریۀ رفتار برنامهریزیشده بر متغیرهای مرتبط با رفتار راهنمایابی کاربران کتابخانه دیجیتالی است. <br /><strong>روش/ رویکرد پژوهش:</strong> این پژوهش بهروش ترکیبی انجام شده است. 38 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند طبقهای، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و از ابزارهای مختلفی برای گردآوری و تحلیل دادهها استفاده شد. <br /><strong>یافتهها:</strong> بهجز متغیر کنترل رفتاری درکشده، سایر متغیرهای روانشناختی شرکتکنندگان در پژوهش در وضعیت خوبی قرار دارند؛ با اثبات تأثیرگذاری سه متغیر نگرش، هنجار ذهنی، و کنترل رفتاری درکشده بر نیت شرکتکنندگان در پژوهش برای ارائه رفتار راهنمایابی، مدل نظریۀ رفتار برنامهریزیشده تأیید شد؛ نگرش دربارة رفتار علاوه بر تأثیرگذاری مثبت بر نیت شرکتکنندگان، بر میزان زمان صرفشده توسط آنها و نیز فراوانی تقاضاهایشان برای راهنمایابی تأثیر مثبت دارد. <br /><strong>نتیجهگیری:</strong> یافتههای پژوهش تأییدکننده ضرورت ارتقای وضعیت قابلیتهای روانشناختی کاربران کتابخانههای دیجیتالی بهمنظور پشتیبانی از آنها در موقعیتهای راهنمایابی پدیدآمده در فرایند اطلاعیابی آنهاست. در طراحی منابع راهنما نیز باید به این ویژگیهای روانشناختی توجه شود. https://nastinfo.nlai.ir/article_1042_03ea9041cb038dad3c5ea52aa5d5e59a.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626420160213The Back-of-the-book Index in Iran from the Perspective of Publishers and Readersنمایه کتاب در ایران از دیدگاه ناشران و خوانندگان2944842FAزهراتهوریکارشناس مسئول و پژوهشگر، اداره کل آموزش و پژوهش، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران0000-0002-0247-6614مرضیهخانسفیدکارشناس مسئول، اداره کل پردازش و سازماندهی اطلاعات، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانزینبفریزادهدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20150607<strong>Purpose</strong>: To explore the situation of back-of-the-book indexes in Iran from three aspects: the existence of an index in published books, the familiarity of readers with indexes, and the publishers' view. <br /><strong>Methodology/Approach</strong>: This is a survey using a self-designed questionnaire and checklist and is done in three parts: 1) investigating the existence of index in 382 books, 2) short interview with 150 members of National Library of Iran, and 3) surveying publishers’ viewpoints on index. <br /><strong>Findings</strong>: Only 12% of published books have indexes. The amount of readers' familiarity with index was 40%. 57% of publishers make index for their books. Half of publishers have expert indexers and 55% have a manual for book indexing. Most of publishers believe that all books do not need index. Some reasons for not having an index are mentioned cost, shortcoming of experts and unfamiliarity of readers with the index. <br /><strong>Conclusion</strong>: The back-of-the-book index in Iranian publications is not satisfactory, same as other countries. There are some suggestions to promote book indexing in Iran such as holding workshops for publishers, preparing manuals and enforcing publishers to provide indexes for their books.<strong>هدف:</strong> بررسی وضعیت نمایه کتاب در ایران از سه جنبۀ وجود نمایه در کتابهای منتشرشده، میزان آشنایی خوانندگان، و دیدگاه ناشران دربارۀ نمایه کتاب است. <br /><strong>روش/ رویکرد پژوهش: </strong>پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی در سه بخش انجام شده است: 1) بررسی وجود نمایه در 382 عنوان کتاب؛ 2) مصاحبهای کوتاه با 150 نفر از اعضای کتابخانه ملی ایران؛ و 3) نظرسنجی از 365 ناشر درباره نمایه کتاب از طریق پرسشنامه و سیاهه وارسی. <br /><strong>یافتهها: </strong>فقط 12% کتابهای منتشرشده نمایه دارند؛ میزان آشنایی خوانندگان با نمایه انتهای کتاب 40% است؛ 57% ناشران برای کتابهای خود نمایه تهیه میکنند؛ نیمی از ناشران دارای نمایهساز متخصص؛ و 55% آنها دارای شیوهنامه برای نمایهسازی هستند. از نظر بیشتر ناشران همۀ کتابها نیاز به نمایه ندارد. ناشران، دلایل نداشتن نمایه را هزینه، کمبود متخصص، و عدم آشنایی خوانندگان با نمایه اشاره کردهاند. <br /><strong>نتیجهگیری:</strong> نمایه کتاب در ایران وضعیت مطلوبی ندارد. البته مقایسه پژوهش حاضر با پژوهشهای مشابه خارج از کشور نشان داد که این وضعیت محدود به ایران نیست. پیشنهاد میشود برای بهبودی این وضعیت کارگاههای آموزشی برای ناشران برگزار شود؛ دستنامه و شیوهنامه نمایهکتاب تدوین گردد؛ و درج نمایه در کتاب از سوی مسئولان نشر الزامی شود.https://nastinfo.nlai.ir/article_842_6b69af20df0e873cd4f3a56c0550c01b.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626420160213The Effect of Organizational Culture on Job Satisfaction of Employees of National Library and Archives of Iranفرهنگ سازمانی و تأثیر آن بر رضایت شغلی کارکنان (موردپژوهی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ج.ا. ایران)45541043FAرضاگودرزیکارشناس ارشد مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانسیدحسامسیدیندانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی ایرانمعصومهحریریزادهکارشناس ارشد مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانJournal Article20150110<strong>Purpose:</strong> To investigate the effects of organizational culture on job satisfaction of employees of National Library and Archives of Iran (NLAI). <br /><strong>Research method: </strong>This is an applied research. 285 staffs in different job levels working in NLAI during the years2013 to 2014 were selected. Two questionnaires based on Denison model and Job Description Index (JDI) was used to evaluate organizational culture and job satisfaction respectively. <br /><strong>Results</strong>: There is a direct and significant correlation between organizational culture variables (getting involved, adaptability, consistency, and mission) and five components of job satisfaction. <br /><strong>Conclusion: </strong>Employees' Professional attitude is related to different aspects of organizational culture and if this culture works to promote job satisfaction of employees, they will in turn show more interest in their jobs.<strong>هدف:</strong> بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. <br /><strong>روش/ رویکرد پژوهش:</strong> پژوهش از نوع کاربردی است. از طریق نمونهگیری تعداد 285 نفر از کارکنان ردههای مختلف شغلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در فاصله سالهای 1392-1393 انتخاب و با استفاده از دو پرسشنامه نظر آنان پیمایش شده است. برای شناخت فرهنگ سازمانی، مدل دنیسون و برای شناسایی عوامل مرتبط با رضایت شغلی، مدل شاخص توصیفی شغل (JDI) استفاده شد. <br /><strong>یافتهها:</strong> مؤلفههای فرهنگ سازمانی (درگیرشدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری، و رسالت یا مأموریت) در کتابخانه ملی با عوامل پنجگانه رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنادار داشتهاند. <br /><strong>نتیجهگیری:</strong> برداشتها و نگرشهای حرفهای افراد در پیوند با عوامل مختلف سازمانی قرار دارد. چنانچه فرهنگ سازمانی در راستای ارتقای رضایت شغلی کارکنان قرارگیرد، افراد با انگیزه و اشتیاق بیشتری به انجام وظایف شغلی میپردازند.https://nastinfo.nlai.ir/article_1043_4d03541a02eaa0598e0f3db4d97a702f.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626420160213Gray Literature Management in Libraries of Agricultural Research, Education and Extension Organizationمدیریت منابع خاکستری (موردپژوهی: کتابخانههای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی)55741044FAساراصفازادهدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی؛ کتابدار کتابخانه عمومی شهید باهنر شهرستان لنده استان کهکیلویه و بویراحمدامیررضااصنافیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتینجمهسالمیدکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20141229<strong>Purpose</strong>: To investigate gray literature management in libraries of Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO) regarding collection management, organizing and distribution.
<strong>Methodology/Approach:</strong> Using a questionnaire, the viewpoints of 52 library managers of AREEO were evaluated.
<strong>Findings: </strong>40.4% of libraries use the resource own name for referring to gray literature.Only 8.5% of libraries have written manual for collecting gray resources. None of the libraries have a selection committee for gray literature. 26.9% of libraries have a list of gray resources kept in their libraries and 70.45% of them specified them in Simorgh database. 63.5% of libraries cannot access such resources using interlibrary loan or shared purchases. The weeding is not conducted on gray resources of 59.6% of libraries. Most of these resources are acquired via dedication. Also, in 73.2% of libraries the organization of these resources is done both manually and mechanically.
<strong>Conclusion</strong>: There is not enough attention toward gray resources management in libraries. That could be due to unfamiliarity of such resources. The results of this research can be somewhat popularized to other libraries of Iran.<strong>هدف</strong>: شناسایی وضعیت مدیریت منابع خاکستری در کتابخانههای وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از سه جنبه مجموعهسازی، سازماندهی، و اشاعه است.
<strong>روش/ رویکرد پژوهش:</strong> با استفاده از پرسشنامه نظر 52 مسئول کتابخانه مؤسسات پژوهشی و مراکز استانی وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره وضعیت مدیریت منابع خاکستری در این کتابخانهها پیمایش شده است.
<strong>یافتهها: </strong>4/40% کتابخانهها منبع خاکستری را با نام خود منبع میشناسند؛ فقط در 8/5% کتابخانهها دستورالعمل مدون برای تهیه انواع منابع خاکستری وجود دارد؛ در هیچ کتابخانهای کمیته انتخاب منابع خاکستری وجود ندارد؛ 9/26% کتابخانهها فهرستی از منابع خاکستری موجود در کتابخانه خود دارند و 4/70 %آنها این منبع را در پایگاه سیمرغ معرفی کردهاند؛ 5/63% کتابخانهها امکان دسترسی به منابع خاکستری از طریق امانت بینکتابخانهای و یا اشتراک در خرید منابع خاکستری را ندارند؛ 6/59% کتابخانهها منابع خاکستری خود را وجین نمیکنند؛ و بیشترین روش تهیه منابع خاکستری در کتابخانهها (7/82%) از طریق اهدا صورت میگیرد. همچنین 2/73% کتابخانهها منابع خاکستری را هم بهشیوه دستی و هم بهشیوه کامپیوتری سازماندهی میکنند.
<strong>نتیجهگیری</strong>: در کتابخانههای مورد بررسی به اهمیت منابع خاکستری و مدیریت آنها توجه نمیشود. دلیل این امر شاید ناشناخته ماندن منابع خاکستری و بیتوجهی به اهمیت مدیریت منابع خاکستری در این کتابخانهها باشد. این نتیجه را میتوان تا حدودی به وضعیت این منابع در سایر کتابخانههای کشور تعمیم داد.https://nastinfo.nlai.ir/article_1044_49724a12d04c7b2dcc84064d12a49f69.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626420160213The Effect of Job Rotation on Productivity of the Staff of National Library and Archives of Iran (NLAI)تاثیر گردش شغلی بر بهرهوری کارکنان (موردپژوهی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران)75901045FAنجلاحریریدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0003-2320-7023شکوفهاعتمادیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20120604Purpose: To determine the effects of job rotation on the productivity of employees regarding viewpoints of NLAI librarians. <br />Methodology/Approach: It is a survey study using a self-designed questionnaire. The viewpoints of 196 librarians working in NLAI were measured about the role of job rotation on productivity, according to the four aspects of productivity (individual, organizational and systematic, management, and procedures) <br />Findings: Job rotation positively effects on improving staff skills, knowledge sharing, dynamism in libraries, managers’ support and encourage toward employees, coping problems, achieving new ways to increase diversity in work and overcome fatigue and unhappiness. <br />Conclusion: Job rotation promotes the productivity and is an opportunity for improvement in NLAI.هدف: تعیین میزان تأثیر گردش شغلی بر بهرهوری کارکنان از دیدگاه کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی است. <br />روش/رویکرد پژوهش: پیمایشی تحلیلی است و با استفاده از ابزار پرسشنامه پژوهشگرساخته، نظر 196 نفر از کتابداران شاغل در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره نقش گردش شغلی بر بهرهوری، با توجه به چهار جنبه بهرهوری (فردی، سازمانی و سیستمی، مدیریت، و روشهای کار) سنجیده شده است. <br />یافتهها: گردش شغلی در ارتقای مهارتهای کارکنان، اشتراک دانش، پویایی در کتابخانه، حمایت و کمک مدیران به کارکنان و تشویق آنها، تحمل مسائل و مشکلات، دستیابی به شیوههای نوین، افزایش تنوع در کار، و غلبه بر خستگی و کسالت تأثیر مثبتی دارد. <br />نتیجهگیری: گردش شغلی میزان بهرهوری را افزایش میدهد و فرصتی برای بهبود عملکرد در سازمان است.https://nastinfo.nlai.ir/article_1045_57bec0d8a3933ed24e086551a4b81bfe.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626420160213The Familiarity of Medical Students of Shiraz University of Medical Sciences with the Evidence-based Medicine Proceduresپزشکی مبتنی بر شواهد و رویکرد دانشجویان نسبت به آن (موردپژوهی: دانشگاه علوم پزشکی شیراز)911081046FAسعیدهابراهیمیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیرازپروینباقریکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیرازعبدالرسولجوکاراستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیرازJournal Article20150109<strong>Purpose</strong>: To survey the familiarity of the medical students studying in Shiraz University of Medical Sciences with the evidence-based medicine. <br /><strong>Methodology/Approach</strong>: This is a survey using a questionnaire for data gathering. The viewpoints of 226 medical students in their last three years of study were measured toward evidence-based medicine. <br /><strong>Results</strong>: The greatest rate of students' familiarity with evidence-based procedures is related to the fourth step - implementation of the evidence in clinical environments- with average rank of 3.38. There is no significant correlation between two variables of sexuality and education level with students' familiarity with evidence-based medicine. <br /><strong>Conclusion</strong>: Medical students have a little familiarity with evidence-based medicine; it calls for more attention by university managers to hold training classes and medical workshops on evidence-based medicine.<strong>هدف: </strong>بررسی میزان آشنایی دانشجویان سه سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با پزشکی مبتنی بر شواهد بوده است. <br /><strong>روش/رویکرد پژوهش:</strong> بهروش توصیفی- تحلیلی، از طریق ابزار پرسشنامه و نمونهگیری، نظر تعداد 226 نفر از دانشجویان سه سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره مقوله پزشکی مبتنی بر شواهد پیمایش شده است. <br /><strong>یافتهها: </strong>بیشترین میزان آشنایی دانشجویان درباره مراحل پنجگانه پزشکی مبتنی بر شواهد، مربوط به مرحله چهارم "پیادهسازی شواهد در محیط بالینی" با میانگین 37/3 است و میان دو متغیر جنسیت و سطح تحصیلی با میزان آشنایی دانشجویان با پزشکی مبتنی بر شواهد رابطه معناداری وجود ندارد. <br /><strong>نتیجهگیری:</strong> دانشجویان پزشکی با پزشکی مبتنی بر شواهد آشنایی اندکی دارند؛ این امر نیازمند توجه مسئولان و رؤسای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای برگزاری کلاسهای آموزشی و کارگاههای پزشکی مبتنی بر شواهد است. https://nastinfo.nlai.ir/article_1046_13a2d1dcdcfc2f16e47b92cf1e847c4c.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626420160213Library and Librarianship in Samanid Empireکتابخانه و کتابداری در ایران عصر سامانی1091221048FAفرحنازکهنرئیس گروه فراهمآوری منابع غیرکتابی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانJournal Article20141030<strong>Purpose: </strong>To explore library building and equipment, methods for collection development, book organizations and different kinds of libraries during Samanid period.
<strong>Methodology/Approach</strong>: The historical method is used and data was gathered from library resources.
<strong>Results:</strong> Libraries were the most important institutions in Samanid era and were categorized in royal, public, school and mosque libraries. Their collections were mainly provided through devotion, derivation, translation, compilation and donation. Many of the libraries' main activities can be seen in these institutions where scientists and scholars gathered for research and education.
<strong>Conclusion:</strong> Due to the growth and development of different libraries, the expansion in their collections, the high usage of their resources, having users from scientists and scholars and the systematic management of libraries by a committee of manager, treasurer and librarian; and in spite of being contemporary with Medieval in west, orientalists call Samanid era the age of "cultural renaissance" in Iran. <strong>هدف:</strong> بررسی وضعیت ساختمان و تجهیزات، روشهای گسترش مجموعه، ساماندهی کتاب، و انواع کتابخانهها در عصر سامانی است.
<strong>روش/رویکرد پژوهش:</strong> روش پژوهش تاریخی است و دادههای آن با استفاده از مرور متون و منابع کتابخانهای گردآوری و تحلیل شده است.
<strong>یافتهها: </strong>کتابخانهها از مهمترین نهادهای فرهنگی در عصر سامانی بهشمار میآیند و به انواع کتابخانههای سلطنتی، عمومی، مدارس، و مساجد تقسیم میشدند. مجموعه آنها بیشتر از طریق وقف، استنساخ، ترجمه، تألیف، و اهدا تأمین میشدند. در این نهادها که مکانی پژوهشی و آموزشی، از طریق تجمع علما و دانشمندان، بهشمار میآمده است میتوان کارکردهای اصلی حرفه کتابداری را مشاهده کرد.
<strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به شکوفایی و عظمت کتابخانههای مختلف، گسترش مداوم مجموعهها، استفاده فراوان از منابع آنها، داشتن مراجعان دانشمند و عالم، و اداره نظامند این کتابخانهها توسط هیئتی متشکل از مدیر، خازن، و کتابدار، اغراق نیست که شرقشناسان با وجود همزمانی این دوران با قرون وسطی در مغرب زمین، آن را "رنسانس فرهنگی" ایران نامیدهاند.https://nastinfo.nlai.ir/article_1048_711b8c7ea0d6442cb4ff1bf54c780c06.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626420160213SWOT Analysis and Strategic Positioning of National Library of Iran Regarding Marketing-Promotion Frameworkتحلیل سوات و موقعیتیابی راهبردی کتابخانه ملی ایران در قالب بازاریابی – ترویج123138843FAفرزانهسهلیدانشجوی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران0000-0001-6830-6100محمدرضااسمعیلی گیویاستادیار گروه مدیریت سیستمها، استادیار دانشگاه تهراننادرنقشینهاستادیار دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران0000-0003-4331-6454Journal Article20150427<strong>Purpose</strong>: Strategic analysis of the current state of the National Library of Iran using marketing-promotion framework and presenting proposed strategies based on SWOT matrix.
<strong>Methodology</strong>: Applying content analysis on interviews with 13 library specialist staff, the SWOT elements were extracted. Then by using questionnaire, elements ranking and matrix of strategic position evaluation, library's strategic position in the field of promotion is determined and SO, ST, WO, and WT strategies were provided.
<strong>Findings</strong>: Library's weaknesses are dominant over strengths, while opportunities are over threats. Therefore, it is suggested that library does not risk.
<strong>Conclusion</strong>: Library's strategic position in the promotion context is conservative. Some of proposed strategies include: using maximum intellectual capacities of human resources, law reforming for the effective use of social media capabilities, using better promotional opportunities, achieving management stability, raising the recruitment capacities, using staff capable of research in executive positions and trying for good budgeting and proper allocation of financial resources.هدف: تحلیل راهبردی وضع کنونی کتابخانه ملی ایران در قالب بازاریابی- ترویج و ارائه راهبردهای پیشنهادی مبتنی بر ماتریس سوات.
<strong>روش/ رویکرد پژوهش:</strong> ابتدا از طریق مصاحبه با 13 نفر از کارمندان متخصص کتابخانه و استفاده از روش تحلیل محتوا، مؤلفههای سوات استخراج شد. سپس با استفاده از پرسشنامه و رتبهبندی مؤلفهها، و با استفاده از ماتریس ارزیابی موقعیت راهبردی، وضعیت راهبردی کتابخانه ملی ایران در مقوله ترویج تعیین و راهبردهای SO، ST، WO، و WT ارائه شد.
<strong>یافتهها: </strong>ضعفهای پیش روی کتابخانه ملی ایران بر قوتهای آن و فرصتهای پیش رو نیز بر تهدیدها غلبه دارد. بنابراین، بهتر است خود را در معرض خطرات بزرگ قرار ندهد.
<strong>نتیجهگیری: </strong>موقعیت راهبردی کتابخانه ملی ایران در مقوله بازاریابی- ترویج، محافظهکارانه است. برخی راهبردهای پیشنهادی عبارتاند از: استفاده از حداکثر ظرفیتهای فکری نیروی انسانی، اصلاح قانون بهمنظور استفاده مؤثر از قابلیتهای رسانههای اجتماعی، استفاده از فرصتهای ترویجی مناسبتر، رسیدن به ثبات مدیریتی، استفاده از کارکنان توانمند در پژوهش در سِمَتهای اجرایی، و تلاش برای بودجهبندی و تخصیص منابع مالی مناسب و مانند آنها.https://nastinfo.nlai.ir/article_843_14f72ab5d6e510bc7f66e9489062dcfd.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626420160213Documenting Experiences: An Analysis of Behavioral – Cultural Factors and the Mechanisms of Recording Managers' Experiences (Case Study of Documentation Center of Astan Quds Razavi)مستندسازی تجربیات: تحلیلی بر عوامل رفتاری و فرهنگی مدیران مرکز اسناد آستان قدس رضوی1391541049FAثریاضیاییاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور مشهدثامنهتوکلیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور مشهد؛ کارشناس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضویJournal Article20140622<strong>Purpose: </strong>To identify behavioral and cultural factors and the mechanisms of recording managers' experiences in Documents Center of Astan Quds Razavi.
<strong>Methodology/Approach</strong>: 17 senior experts and managers working in document center of Astan Quds Razavi were surveyed using a self-designed questionnaire.
<strong>Results</strong>: There is a significant difference between the current and the ideal situations considering behavioral and cultural factors variables. The "support and management of high-level managers" is the most important variable and "rewarding" is the least (1.5%). However, in the ideal situation, the "individuals' transformation and dynamism for improvement" variable has the highest importance (6.1%). Regarding the mechanisms for recording experiences, "exhibition and workshops" variable gets the highest (2.9%) and "appointing a day or a week for introducing experienced ones" variable gets the lowest rank (1.9%).Again in the ideal situation, two variables of "establishing documentation centers in organizations based on mission" and "the transfer of experience from retired staffs to successors" stand in the highest level (4.4%), whereas "preparing brochures and catalogues" is the least important factor (4%).
<strong>Conclusion: </strong>Managers decide individually to record their experiences, while the positive attitude toward this manner in long term will result in a constructive culture in organizations.<strong>هدف:</strong> شناسایی عوامل رفتاری، فرهنگی، و سازوکارهای ثبت تجارب مدیران در مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.
<strong>روش/ رویکرد پژوهش: </strong>بهروشپیمایشی، نظر 17 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد شاغل در معاونت اسناد آستان قدس رضوی را با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته بررسی کرده است.
<strong>یافتهها:</strong> در متغیرهای عوامل رفتاری و فرهنگی، میان وضع موجود و وضع مطلوب تفاوت معنادار است. براساس اولویتبندی عوامل رفتاری و فرهنگی در وضع موجود، به جز متغیر "پشتیبانی و مدیریت مدیران رده بالاتر"، سایر متغیرها از درجه اهمیت پایینتری برخوردارند و "پرداخت پاداش" کمترین درجه اهمیت (5/1 درصد) را دارد. اما در وضع مطلوب، متغیر "تحولگرایی یا پویایی افراد جهت بهبود وضع موجود" دارای بالاترین اهمیت (1/6 درصد) است. در اولویتبندی سازوکارهای ثبت تجربه در وضع موجود، متغیر "برگزاری نمایشگاهها/ کارگاههای آموزشی" بالاترین (9/2 درصد) و متغیر "تعیین روز یا هفته معرفی تجربه و صاحبان تجربه" پایینترین رتبه (9/1 درصد) را دارد. اما در وضع مطلوب، "ایجاد مراکز تخصصی مستندسازی در سازمانها براساس مأموریتهای محوله" و انتقال تجربیات کارکنان قبل از بازنشستگی به افراد جانشین" در بالاترین سطح (4/4 درصد)، و متغیر "تهیه بروشورها و کاتالوگها" در پایینترین رتبه (4 درصد) قرار دارد.
<strong>نتیجهگیری: </strong>مدیران بهصورت فردی به ثبت تجارب خود تصمیم میگیرند؛ در حالی که نگرش مثبت به این کار در بلندمدت به رفتار و تکرار آن به فرهنگی سازنده تبدیل خواهد شد.https://nastinfo.nlai.ir/article_1049_3b1ed0b030c7a96333789c29dd9f4de9.pdfسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانمطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات2783-464626420160213Professional Ethics among Librarians of the Library, Museum and Documents Center of the Islamic Consultative Assemblyاخلاق حرفهای کتابداران (موردپژوهی: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی)1551661050FAنرگسمحمدعلیپوراستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهنسکینهمرادیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهنJournal Article20150303<strong>Purpose</strong>: To evaluate professional ethics among librarians of Library, Museum and Documents Center of the Islamic Consultative Assembly and its effects on their performance.
<strong>Methodology/Approach</strong>: 120 librarians working at different parts of the library were surveyed.
<strong>Results</strong>: There is a significant difference between the average of all variables and the general factor of librarians' professional ethics with the theoretical average, where the first variables stand in a higher level than the second one. The averages for all the performance components are higher than theoretical average, except for the "promotion of knowledge and skills" variable.
<strong>Conclusion</strong>: To give better services, librarians need to know professional ethics through training and persuasion. <strong>هدف</strong>: ارزیابی وضعیت اخلاق حرفهای کتابداران کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و تأثیر آن بر عملکرد شغلی آنهاست.
<strong>روش/رویکرد پژوهش</strong>: با استفاده از پرسشنامه نظر 92 نفر از کتابداران کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که بهروش تصادفی ساده انتخاب شدهاند پیمایش شده است.
<strong>یافتهها</strong>: میانگین همه مؤلفهها و عامل کلی اخلاق حرفهای کتابداران تفاوت معناداری با میانگین نظری مؤلفهها دارد و بالاتر از آن است؛ بهجز "ارتقای معلومات و مهارتهای شغلی"، میانگینهای بهدستآمده برای همه مؤلفههای عملکرد کتابداران بالاتر از میانگین نظری است.
<strong>نتیجهگیری</strong>: برای ارائه هر چه بهتر خدمات، لازم است کتابداران با آموزش و تشویق، از اصول اخلاقی حرفه آگاه شوند.https://nastinfo.nlai.ir/article_1050_1af79fcca185e7f1c93540231ca1f32d.pdf