2024-03-29T02:13:39Z
https://nastinfo.nlai.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1393
25
4
ارزیابی رابط کاربر کتابخانههای دیجیتالی ملی برگزیده جهان: معیارهایی پیشنهادی برای کتابخانه دیجیتالی کتابخانه ملی ایران
یعقوب
نوروزی
شهناز
متظهری
هدف: بررسی رابط کاربر صفحات وب 15 کتابخانه ملی دیجیتالی بهمنظور پیشنهاد معیار برای رابط کاربر کتابخانه ملی دیجیتالی ایران. روش/رویکرد پژوهش: با استفاده از سیاهه وارسی (شامل 10 معیار و 114 مؤلفه) رابطهای کاربر ارزیابی شده است. یافتهها: از میان کتابخانههای دیجیتالی امریکن مموری، فرانسه، و استرالیا بیشترین و افغانستان، صربستان، و ایتالیا کمترین امتیاز را کسب کردند. معیارهای زبان رابط، سادگی، و انسجام بهترتیب با 33/98، 15/91 و 76/86 درصد بیشترین، و معیار کنترل کاربر با 7/6 درصد به کمترین میزان در کتابخانههای دیجیتالی رعایت شدهاند. نتیجهگیری: بیشتر امتیازات در رعایت معیارهای عمومی مانند زبان رابط کاربر و سادگی است. معیارهای اختصاصی در بیشتر کتابخانهها رعایت نشده است. چارچوبی برای بهکارگیری معیارهای ارائهشده در کتابخانه دیجیتالی کتابخانه ملی ایران پیشنهاد شده است.
کتابخانههای دیجیتالی
رابط کاربر
ارزیابی
معیارهای طراحی
کتابخانههای ملی
2015
02
20
7
20
https://nastinfo.nlai.ir/article_15_cd5b86864a605b076a81010ba3ad1e92.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1393
25
4
مدل موضوعی برای پایاننامههای کتابداری و اطلاعرسانی
علی
شرفی
حمزهعلی
نورمحمدی
مهدی
علیپورحافظی
هدف: تهیه الگوی موضوعی پایاننامههای کتابداری و اطلاعرسانی در ایران با هدف کمک به دانشجویان فعلی و آتی در انتخاب موضوع و جلوگیری از پژوهشهای تکراری. روش/ رویکرد پژوهش: کتابخانهای و دلفی. ابتدا با مطالعه مدلهای پژوهشهای پیشین و موضوعهای موجود در پایگاه اطلاعاتی لیستا و کسب نظر متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی، 6 رده اصلی معین شد. سپس، برای تعیین موضوعهای فرعی از سرعنوانهای موضوعی فارسی، سرعنوانهای موضوعی کنگره، اصطلاحنامههای فرهنگی یونسکو و اصفا و نما، و طرحهای ردهبندیهای دیویی و کنگره استفاده شد. یافتهها: مدل پیشنهادی شامل 6 رده اصلی (کتابداری، کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، مدیریت اطلاعات، ذخیره و بازیابی اطلاعات، فهرستنویسی و ردهبندی، و روشهای کمّی و کیفی اندازهگیری اطلاعات) و 70 رده فرعی است. نتیجهگیری: برای جلوگیری از انجام پژوهش تکراری، لازم است پژوهشگران و دانشجویان به این نقشه توجه کنند.
مدل موضوعی
پایاننامهها
کتابداری و اطلاعرسانی
پایگاه اطلاعاتی لیستا
2015
02
20
21
32
https://nastinfo.nlai.ir/article_16_c209f141cd4feb467a77a7666ef0d419.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1393
25
4
صحت ساختار ظاهری دادهها در پیشینههای کتابشناختی اپک کتابخانه ملی ایران
حمید
کشاورز
سهیلا
خوشمشرب
هدف: سنجش میزان صحت پیشینههای کتابشناختی پایگاه اپک کتابخانه ملی ایران بهلحاظ ساختار صوری پیشینهها. روش/رویکرد پژوهش: در این پیمایش با بهرهگیری از فرمول کوکران تعداد 1100 پیشینه از میان نزدیک به هفتصد هزار پیشینه کتاب انتخاب و با استفاده از سیاهه وارسی پژوهشگرساخته تحلیل شد. یافتهها: در 48 درصدِ پیشینهها اشکال وجود داشت. بیشترین اشکال رعایت نکردن ضوابط مربوط به یونیکد و غلط املایی در برخی عناصر اطلاعاتی بوده و کمترین اشکال به ردهبندی و فهرستنویسی توصیفی تعلق داشته است. توزیع اشکالات در ردههای مختلف نشان داد رده N دارای بیشترین اشکال و رده C دارای کمترین اشکال بوده است. نتیجهگیری: برخی اشکالات نه بهسبب ضعف در فهرستنویسی بلکه بهدلیل شتابزدگی در ورود اطلاعات رخ میدهند.
پیشینه کتابشناختی
فهرست همگانی برخط (اُپک)
فهرستنویسی رایانهای
کتابشناسی ملی ایران
2015
02
20
33
47
https://nastinfo.nlai.ir/article_17_60aaf07d7acf5dfe325c304b00ec57a1.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1393
25
4
میزان تبعیت از قواعد نشانهگذاری ISBD در فهرستنویسی پیش از انتشار کتابخانه ملی
مرتضی
کوکبی
سمیه
علمدار
هدف: ارزیابی میزان رعایت استانداردهای ISBD مندرج در قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن با فهرستنویسی پیش از انتشار در کتابخانه ملی است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی و گردآوری دادهها با استفاده از سیاهه وارسی پژوهشگرساخته صورت گرفت. یافتهها: تقریباً 38 درصد فهرستبرگهها دارای اشتباهات نشانهگذاری و 55 درصد فهرستبرگهها دارای اشتباهات مربوط به عدم رعایت فاصلههای قبل و بعد از نشانهها بودند. نشانههای بهکاررفته پیش از منطقه وضعیت نشر با 65 درصد کمترین میزان، و نشانههای بهکاررفته پیش از منطقه ویراست با 84/98 درصد بیشترین میزان انطباق را با ISBD داشته است. نتیجهگیری: گرچه کتابخانه ملی در رعایت قوانین ISBD عملکرد مطلوبی داشته اما لازم است دقت بیشتری برای صحت نشانهها و علائم بهکاررفته داشته باشد و به فهرستنویسان نیز آموزشهای لازم را بدهد.
فهرستنویسی
کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
استاندارد بینالمللی توصیف کتابشناختی
ISBD
2015
02
20
49
59
https://nastinfo.nlai.ir/article_18_d034d3298aa2ada23e9a24766a5bebe1.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1393
25
4
همگونی یا تقابل؟ مرور رهیافتهای نظری نوین به رفتار استنادی
سعیده
ابراهیمی
هدف: مرور مهمترین نظریهها و رهیافتهای نظری در حوزه رفتار استنادی برای شناسایی همگونی و تعارض میان آنها. روش/ رویکرد پژوهش: بررسی متون و پژوهشها و نظریههای حوزه رفتار استنادی. یافتهها: رویکردهای مختلف در تبیین رفتارهای استنادی نویسندگان، به دو نظریه هنجاری و ساختار اجتماعی رفتار استنادی منجر شده است. رویکردهای نوین سه عامل پاداش و تنبیه، تمایل به درستکاری، و تمایل به همذاتپنداری با نویسندگان برجسته را عوامل پیشبینیکننده و انگیزه رفتار استنادی شناختهاند. نتیجهگیری: هرچند رویکردهای نوین مفاهیمی متفاوت با انگیزههای خاص را مطرح میسازند، اما بهطور ضمنی اعتبار دو نظریه هنجاری و ساختار اجتماعی رفتار استنادی را تأیید میکنند.
نظریه هنجاری رفتار استنادی
نظریه ساختار اجتماعی رفتار استنادی
رفتار استنادی
2015
02
20
61
74
https://nastinfo.nlai.ir/article_19_8f25fd83d352829a27a4249c2d6eecea.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1393
25
4
واکاوی اصطلاح "تعلیق" در نسخهشناسی براساس انجامههای نسخ خطی سفینه تبریز و چند نسخه دیگر
مجتبی
مجرد
محمدجعفر
یاحقی
هدف: بررسی کارکرد و معنای تکنیکی اصطلاح "تعلیق" بهعنوان نوعی خاص اما ناشناخته از کتابت در نزد کاتبان مسلمان ایرانی با اتکا به مستندات درونمتنی و برونمتنی است.
روش/ رویکرد پژوهش: نخست اصطلاح "تعلیق" در متون کهن فارسی و سپس در انجامههای نسخه خطی سفینه تبریز و چند نسخه خطی دیگر بررسی شد. یافتهها: واژه "تعلیق" را کاتبان نسخههای خطی در استنساخ اولیه آثارِ نیازمند مقابله و تصحیحِ دوباره در انجامه بهکار میبردهاند. نتیجهگیری: مصححان باید در تصحیح متون، از نسخی که در انجامه آنها اصطلاح "تعلیق" بهکار رفته است با احتیاط استفاده کنند.
نسخههای خطی
سفینه تبریز
انجامه
تعلیق
کتابت
تصحیح
2015
02
20
75
87
https://nastinfo.nlai.ir/article_20_8c79b4ae908e142f50becbb6b6df4a8d.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1393
25
4
مهارتهای انسانی و فنی در مدیریت کتابخانههای تخصصی
توران
باقری
علیرضا
اسفندیاریمقدم
هدف: شناسایی مهارتهای انسانی و فنی مدیران کتابخانههای تخصصی و میزان نیاز به آنها از دیدگاه مدیران کتابخانه استانداریهای کشور و استادان علم اطلاعات و دانششناسی کشور. روش/ رویکرد پژوهش: در این پیمایش با استفاده از پرسشنامه، دیدگاه 118 نفر از مدیران کتابخانههای استانداریها و استادان علم اطلاعات و دانششناسی کشور سنجیده شده است. یافتهها: از دیدگاه استادان بالاترین اولویتها مهارتهای انسانی (35/4) و فنی (93/3) بوده و از دیدگاه مدیران کتابخانهها بالاترین اولویتها مهارتهای انسانی (45/4) و فنی (24/4) است. نتیجهگیری: از دیدگاه استادان و مدیران در مدیریت کتابخانههای تخصصی نیاز به مهارتهای انسانی بیشتر از مهارتهای فنی است.
کتابخانههای تخصصی مهارتهای انسانی
مهارتهای فنی
مهارتهای مدیریتی
2015
02
20
89
99
https://nastinfo.nlai.ir/article_21_409f7f8a07f677a3ae25a378c92f57e8.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1393
25
4
ارزیابی رابط کاربر موتورهای جستجوی فارسی: دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س)
اعظم
آقاییمیرکآباد
امیر
غائبی
معصومه
کربلاآقایی کامران
هدف: ارزیابی مؤلفههای رابط کاربر موتورهای جستجوی فارسی. روش/ رویکرد پژوهش: این پیمایش با استفاده از پرسشنامه، دیدگاه 297 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س) را در سال 1391 بررسی کرده است. یافتهها: بیش از نیمی از دانشجویان اهمیت 56 معیار رابط کاربر را زیاد و بسیار زیاد دانستند. از میان معیارها، "امکان محدود کردن جستجو به فیلد موضوع" با درصد فراوانی تجمعی زیاد و بسیار زیاد (1/87) بیش از همه مهم تلقی میشود. "راهبری"، با میانگین رتبه 12/5 اولویت بالاتری دارد. در دیدگاه دانشجویان دانشکدههای مختلف نسبت به این رابط اختلاف معنادار وجود ندارد. نتیجهگیری: طراحان و مدیران موتورهای جستجوی فارسی بهمنظور صرفهجویی در وقت و هزینه کاربران، میتوانند ترتیب مؤلفهها و معیارهای پذیرفتهشده این پژوهش را در طراحی رابط کاربر موتورهای جستجو مد نظر قرار دهند.
رابط کاربر
موتورهای جستجوی فارسی
دانشجویان دانشگاه الزهرا (س)
2015
02
20
101
113
https://nastinfo.nlai.ir/article_22_d4ce2ed2bf84b6d700e64c550c6865c5.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1393
25
4
مدیریت مکانی اموال و تجهیزات با استفاده از جیآیاس مدل پیشنهادی برای کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران
رؤیا
پورنقی
فهیمه
بابالحوائجی
هدف: ارائه مدل مدیریت مکانی تجهیزات و اموال با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (جیآیاس) برای مدیریت مکانی تجهیزات و اموال کتابخانهها و مراکز اسناد در سطح طبقات ساختمان. روش/رویکرد پژوهش: برای گردآوری دادهها از روش پیمایشی- توصیفی و برای پیادهسازی و ورود دادهها به نرمافزار آرکجیآیاس و نیز تحلیل دادهها و نمایش نتایج بر روی نقشههای طبقات کتابخانه، از روش طراحی سامانه استفاده شد. یافتهها: مکان اموال و تجهیزات با جستجو در پایگاه اطلاعات مکانی ایجادشده، بر روی نقشه طبقات کتابخانه و مرکز اسناد در سطح طبقه و بخش قابل مشاهده است. مدل پیشنهادی مدیریت مکانی اموال و تجهیزات کتابخانه و مرکز اسناد با استفاده از جیآیاس، براساس واقعیت اجرایی مراحل مختلف پژوهش، ترسیم شد. نتیجهگیری: استفاده از جیآیاس، بهویژه در مراکز اسناد که تعدد و تنوع بیشتری در بخشها و تجهیزات دارند، کاربرد بیشتری دارد. این مدل علاوه بر سهولت مدیریت اموال، به طراحی فضاهای ساختمان کمک میکند. میتوان با ادغام جیآیاس و فناوریهای دیگری که دارای قابلیت ردیابی اقلام هستند مانند فرکانس رادیویی شناسایی، به نتایج سودمندی دست یافت.
سامانه اطلاعات جغرافیایی
مدیریت مکانی اموال و تجهیزات
الگوها (پژوهش)
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران
2015
02
20
115
128
https://nastinfo.nlai.ir/article_23_325801e54b6a7ceab5b60f689be87fb0.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1393
25
4
اشتراک دانش و فرهنگ سازمانی در میان اعضای هیأت علمی رشته پزشکی
لیلا
نعمتیانارکی
فاطمه
نوشینفرد
هدف: بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و اشتراک دانش درون و برونسازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی رشته پزشکی. روش/رویکرد پژوهش: دادههای این پیمایش را 423 نفر عضو هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی علوم پزشکی کشور با پرکردن پرسشنامه تأمین کردهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS15 و Amos Graphics و آزمون ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. یافتهها: حدود 13 درصد از پاسخگویان فرهن گ سازمانی را مناسب و 48 درصد تاحدودی مناسب ارزیابی کردند. نتیجهگیری: فرهنگ سازمانی با اشتراک دانش درون و برونسازمانی رابطه معنادار قطعی دارد.
مدیریت دانش
اشتراک دانش
فرهنگ سازمانی
دانشگاههای علوم پزشکی
اعضای هیأت علمی
2015
02
20
129
143
https://nastinfo.nlai.ir/article_24_805873be5f812dcc49936615e38f21bd.pdf