2024-03-28T10:53:08Z
https://nastinfo.nlai.ir/?_action=export&rf=summon&issue=49
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
پژوهش: نیازها و انگیزهها
غلامرضا
امیرخانی
2009
02
19
9
10
https://nastinfo.nlai.ir/article_2186_985a676dd959c54a003fb9bc4ac10434.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
آموزش نظامی در ایران (دوره قاجاریه) براساس کتابهای آموزشی خطی و چاپ سنگی
حوریه
سعیدی
تحول در تشکیلات نظامی ایران، سرآغاز فصل نوینی در تاریخ معاصر ایران محسوب میشود. این حرکت که در واقع، شروع تلاش برای مدرنیزه شدن در بعضی از ساختارهای اجتماعی و حکومتی بهشمار میآید؛ پیچیدگیهای بسیاری همراه خود دارد.
در این مقاله سعی میشود، بخشی از این حرکت تجدیدطلبانه شرح داده شود. تمرکز اصلی بر روی بررسی محتوایی کتابهای نوشته شده در زمان مورد بحث یعنی دوره قاجار با موضوعیت آموزش نظامی میباشد که با بهرهگیری از نسخههای خطی و چپ سنگی کتابخانه ملی انجام یافته است.
تاریخ ایران
قاجاریه
تشکیلات نظامی
کتابهای آموزش نظامی
2009
02
19
13
26
https://nastinfo.nlai.ir/article_301_b003220f7b388928dd0502520f547823.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
انگیزههای ایجاد استناد وبی به مقالات در چهار رشته از علوم
کیوان
کوشا
هدف اصلی پژوهش حاضر، پاسخگویی به این سؤال است که آیا از محیط وب میتوان بهعنوان منبع اطلاعاتی ارزشمند برای سنجش اثرگذاری تحقیقات بهره جست. بههمین منظور، انگیزههای ایجاد 1577 استناد وبی نمونهگیری شده به مقالات مجلات منتشر شده در 64 مجله الکترونیکی داوری شده با دسترسی آزاد در چهار رشته از علوم (شامل شیمی، فیزیک، زیستشناسی و کامپیوتر) مورد مطالعه قرار گرفت. تحلیل انگیزههای استنادهای وبی نشان داد 23 درصد از استنادهای وبی نمایانگر اثرگذار رسمی (استناد) و تنها 2 درصد نمایانگر اثرگذاری غیررسمی (آموزش، ارائه مطالب و بحث علمی) هستند. بسیاری از استنادهای وبی (45 درصد) بهدلیل راهبری عمومی یا تخصصی مقالات مجلات را در محیط وب هدف قرار دادهاند. بهنظر میرسد که روشهای بهکار رفته در تحقیق حاضر را میتوان رویکرد نوین و کاربردی برای مطالعه رویههای ارتباطات علمی رسمی و غیررسمی بهشمار آورد که در گذشته از طریق روشها و ابزارهای سنتی تجزیه و تحلیل استنادی نظیر پایگاه آی.اس.آی امکان بررسی کمی و کیفی آنها وجود نداشت. چنین رویکردی ما را قادر میسازد که بتوان برخی از جنبههای ناآشکار ارتباطات علمی در محیط وب را مورد مطالعه قرار داد.
استناد وبی
مقالات علمی
انگیزه استناد
سنجش اثرگذاری
وبسنجی
2009
02
19
53
72
https://nastinfo.nlai.ir/article_302_53190394d2e6f1a201e458175c866e6e.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان زن مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای رکود جذب فارغالتحصیلان زن دانشگاهها در بازار کار (مطالعه موردی دانشگاه الزهرا (س))
معصومه
کربلا آقایی کامران
مقاله حاضر به بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان سالهای 1376 تا 1380 (اوج میزان بیکاری فارغالتحصیلان زن دانشگاهها) در مقطع کارشناسی کتابداری دانشگاه الزهراء (س) میپردازد. روش پژوهش، پیمایشی توصیفی است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. از 128 پرسشنامه فرستاده شده، 106 پرسشنامه معادل 8/82 درصد، تکمیل و ارسال گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد 8/85 درصد فارغالتحصیلان شاغل هستند که 2/91 درصد آنها در مشاغل مرتبط با رشته کتابداری فعالیت میکنند. 2/54 درصد فارغالتحصیلان، با فاصله زمانی کمتر از یک سال پس از فراغت از تحصیل جذب بازار کار شدهاند. معرفی دوستان و آشنایان با 7/27 درصد، متداولترین شیوه کاریابی است. 7/33 درصد فارغالتحصیلان در کتابخانههای تخصصی مشغول به کار هستند و 6/55 درصد شاغلان در کتابخانهها، همه مسئولیت بخشهای مختلف آن کتابخانه را برعهده دارند. در پایان، پیشنهادهایی ارائه شده است.
اشتغال زنان
اطلاعرسانی
فارغالتحصیلان دانشگاه
دانشگاه الزهرا (س)
کارشناسی کتابداری
2009
02
19
73
90
https://nastinfo.nlai.ir/article_303_4dc60db9df854184c236c62d5b673f8e.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
بررسی وضعیت کتابخانههای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه راهکارهای عملی جهت بهبود وضع موجود
منصور
ترکیان تبار
ابوالفضل
میرمحمدمکی
بهمن
زندی
این تحقیق با هدف آگاهی از وضعیت موجود کتابخانههای واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه ازاد اسلامی و شناخت مشکلات آنها و همچنین مقایسه وضع موجود با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران به روش پیمایشی به انجام رسیده است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کتابخانههای واحدهای دانشگاهی منطقه پنج است. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده گردید که پس از دریافت پرسشنامهها و کدگذاری آنان، دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد تمامی کتابخانههای واحدهای دانشگاهی منطقه پنج در زمینه مجموعه، نیزوی انسانی، خدمات ساختمان... با استاندارد فاصله بسیار دارند، ضمن آنکه گردآوری منابع اطلاعاتی مورد نیاز جامعه مخاطب، تخصیص 70 تا 90 درصد بودجه اختصاص یافته به کتابخانهها جهت خرید منابع اطلاعاتی و همچنین وجود امکانات لازم جهت اطفای حریق و اعلام خطر از نقاط مثبت کتابخانههای مورد مطالعه بهشمار میرود.
کتابخانههای دانشگاهی
منطقه پنج
دانشگاه آزاد اسلامی
استاندارد
2009
02
19
91
108
https://nastinfo.nlai.ir/article_304_849e49171705749186cc6339b170ebb6.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
تأثیر استفاده از فنآوری واقعیت مجازی در فعالیتها و فرایندهای حرفهای کتابداری و اطلاعرسانی
فریبرز
درودی
فائزه
فرهودی
واقعیت مجازی، محیطی مصنوعی مبتنی بر رایانه است که توسط نرمافزار و سختافزار ایجاد شده، و یک فنآوری جهت شبیهسازی دیداری و شنیداری، بههمراه دیگر خواص در محیطی پیچیده است. واقعیت مجازی در واقع شبیهسازی دیجیتالی از دنیای واقعی و نوعی برنامه رایانهای است که به کاربر اجازه میدهد تا با نظام تعامل داشته باشد. در کتابخانههای دیجیتالی با کاربرد واقعیت مجازی، کتابداران جهت پاسخگویی به پرسشها، حیطه گستردهای از منابع دیجیتالی را مورد استفاده قرار میدهند. برای فراهم ساختن چنین خدماتی، استفادهکنندگان میتوانند به وبسایت کتابخانه مراجعه کنند. واقعیت مجازی میتواند در حوزههایی چون گردش مجازی، آموزش کتابداران و کاربران، خدمات مرجع مجازی و دیگر فعالیتهای کتابخانه بهکار گرفته شود.
واقعیت مجازی
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
خدمات مرجع مجازی
آموزش مجازی
2009
02
19
109
124
https://nastinfo.nlai.ir/article_305_488d481fd4d8c4c9f93cb59f8295a8fb.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
تحلیل استنادی پایاننامههای رشته جغرافیا (برنامهریزی شهری) در دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و یزد (1376-1384) با تأکید بر پایاننامههای مورد استناد به عنوان عامل اثرگذار
فاطمه
مکیزاده
هدف از انجام این تحقیق بررسی پایاننامههای مورد استناد بهعنوان عامل اثرگذار در مجموعه مآخذ پایاننامههای کارشناسی ارشد جغرافیا (گرایش شهری) در دانشگاههای یزد، تربیت مدرس و تهران در طول سالهای 1367-1384 است.
نتایج حاصل شده بیانگر آن است که از مجموع کل استنادها (9854) در سه دانشگاه مورد بررسی، بیشترین استناد را به کتاب با 31/69 (6830 مورد) و کمترین استناد را پایگاه اطلاعاتی ناپیوسته با 14 درصد (14 مورد) داشته است. پایاننامه نیز 83/6 درصد (647 مورد) از کل منابع مورد استناد را دربرمیگیرد. بیشترین پایاننامهها به حوزه موضوعی توسعه فضایی و تحلیل مکانی با 67/12 و کمترین پایاننامه به حوزه موضوعی مسائل طبیعی شهرها و حاشیهنشینی با 226/2 درصد گرایش داشتهاند. پربسامدترین پایاننامه، پایاننامه علی زنگیآبادی (1371) با 10 استناد از دانشگاه تربیت مدرس و پایاننامه میرنجف موسوی (1382) از دانشگاه یزد با 8 استناد تمام این پایاننامهها در گروه موضوعی «توسعه فیزیک و تحیلی مکانی و توسعه فیزیکی» هستند.
بیشترین میزان اثرگذاری را پایاننامههای دانشگاه یزد با عامل اثرگذار 100 در سال 1384، دانشگاه تربیت مدرس با عامل اثرگذار 62 در سال 1383 و دانشگاه تهران با عامل اثرگذاری 22 در سال 1380 داشتهاند.
تحلیل استنادی
عامل اثرگذار
پایاننامههای کارشناسی ارشد جغرافیا
2009
02
19
125
148
https://nastinfo.nlai.ir/article_420_0adb95a2caebd0f1466df14f4d30c9a3.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
تحلیل استنادی مآخذ پایاننامههای دکتری علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد علوم و تحقیقات (1375-1385)
محمدکریم
صابری
زهره
نیکخواه
پژوهش حاضر به بررسی الگوهای رفتاری فارغالتحصیلان دکتری علوم کتابداری و اطلاعرسانی از ابتدا تا اردیبهشت 1386 در چگونگی استفاده از منابع علمی پرداخته است. روش پژوهش، تحلیل استنادی است و در این پژوهش کوشش شده با تجزیه و تحلیل 2651 استناد از مآخذ 35 پایاننامه دکتری، میانگین تعداد استنادها، نوع منابع مورد استفاده، زبان، نیم عمر و پربسامدترین نویسندگان فارسی و لاتین تعیین گردد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که کتابها با تعداد 1042 استناد (3/39 درصد) بالاترین میزان استناد را دارند و میانگین تعداد استناد برای هر پایاننامه 74/75 است. زبان فارسی با 1467 (38/55 درصد) بیشترین استناد را دارد. عباس حری با 34 استناد و جنیفر راولی با 7 استناد پربسامدترین نویسندگان فارسی و لاتین هستند. کتابهای «مروری بر اطلاعات و اطلاعرسانی» با 10 استناد و “Encyclopedia of Library and information science” با 9 استناد، پربسامدترین کتابهای فارسی و لاتین هستند. نشریات «اطلاعرسانی» با 45 استناد و “College and Research Libraries” با 27 استناد بهعنوان پربسامدترین نشریات فارسی و لاتین مشخص شدند. نتایج پژوهش، همچنین نشان میدهد که کتابهای فارسی با 24 سال و یک ماه بالاترین و نشریات لاتین با 13 سال، پایینترین میانگین نیم عمر را دارند.
تحلیل استنادی
پایاننامههای دکتری
دانشگاه آزاد اسلامی
علوم کتابداری و اطلاعرسانی
2009
02
19
149
164
https://nastinfo.nlai.ir/article_307_7ed79e9424d2e959c36b2724f716f29f.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
تحلیل شکاف کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
نجلا
حریری
فریده
افنانی
هدف پژوهش حاضر، تحلیل شکاف کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران است. پژوهش، با روش پیمایشی توصیفی و با استفاده از پرسشنامه لایبکوال انجام گرفته است. تعداد 193 نفر از استفادهکنندگان کتابخانه به پرسشنامهها پاسخ دادهاند. یافتههای پژوهش حاکی از این است که کتابخانه مرکزی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر کل خدمات کتابخانهای حداقل انتظارات کاربران خود را فراهم کرده است و خدمات کتابخانه از لحاظ کیفی بالاتر از حداقل قابل قبول استفادهکنندگان است (با شکاف کفایت خدمات 13/0). اما کیفیت خدمات کتابخانه بسیار پایینتر از مطلوبترین سطح مورد انتظار استفادهکنندگان است (با شکاف برتری خدمات 57/2-). براساس سایر یافتهها، کیفیت خدمات کتابخانه در برخی موارد، از حداقل سطح قابل قبول استفادهکنندگان پایینتر است. این موارد عبارتند از: دسترسپذیر کردن منابع الکترونیکی در منزل و یا محل کار استفادهکنندگان، فضای عمومی برای یادگیری و مطالعه گروهی، فضای ساکت و آرام برای فعالیتهای فردی، وبسایت کتابخانه که به کاربران امکان بدهد شخصا اطلاعات را مکانیابی کنند، منابع الکترونیکی مورد نیاز استفادهکنندگان و تجهیزات مدرنی که به کاربران امکان میدهد به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنند. کتابخانه در بُعد تأثیر خدمات بر خلاف دو بُعد دیگر توانسته است حداقل خدمات مورد قبول کاربران را به نحو مناسبی برآورده کند (50/0).
Libqual
کیفیت خدمات کتابخانه
کتابخانه پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی تهران
2009
02
19
165
180
https://nastinfo.nlai.ir/article_308_0ffd71b97a77743546923f1d67401c81.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
چارچوبی نظری برای مطالعه دسترسپذیری در وبسایتها: ارتقای وبسایتها در راستای دولت الکترونیک
محمد
حسنزاده
فاطمه
نویدی
این مقاله، مطالعهای کتابخانهای است که هدف آن تبیین لزوم دسترسپذیری و کاربردپذیری وبسایتهای سازمانها بهعنوان بخش مهمی از ارائه خدمات دولت الکترونیک و ارائه چارچوب مفهومی مناسب برای اینگونه مطالعات است. ابتدا پس از بیان مقدمهای کوتاه و بررسی پژوهشهایی که تاکنون در زمینه ارزیابی دسترسپذیری و کاربردپذیری وبسایتها انجام شده است؛ با تأکید بر رشد وب جهانگستر و وبسایتها در ایران، معرفی کوتاهی از دولت الکترونیک، مزایا و زیرساختهای آن ارائه شده و همچننین نقش وبسایتها بهعنوان مهمترین زیرساخت تحقق دولت الکترونیک بررسی شده است. در نهایت چارچوبی مفهومی برای مطالعه دسترسپذیری وبسایتهای سازمانها رائه شده است. این مقاله از دو جهت دارای اهمیت است، نخست زمینه پژوهشی جدیدی برای متخصصان و علاقهمندان در راستای مطالعه دسترسپذیری وبسایتها معرفی میکند و دیگر این که مبنایی عملی برای پژوهش در این زمینه ارائه میدهد.
دولت الکترونیک
وبسایتها
دسترسپذیری
چارچوب مفهومی
2009
02
19
181
192
https://nastinfo.nlai.ir/article_309_b897ad91c37bafb838a80a2e98885e3d.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
دانشنامههای پویا: بستری مناسب جهت استفاده از خرد جمعی در دانشنامهنویسی
رسول
زوارقی
کمال
ابراهیمی
در این مقاله سعی میشود ابتدا با مروری بر سیر دانشنامهنویسی در جهان به روندی که باعث پدید آمدن نسل سوم دانشنامهها موسوم به دانشنامههای پویا شد، اشاره گردد. سپس با اشاره به تحولات بهوجود آمده در این زمینه به نقش خرد جمعی در تدوین آنها اشاره میشود. در بخش بعدی مباحثی در زمینه ارزیابی کیفیت اطلاعات مندرج در ویکیپدیا بهعنوان یک دانشنامه پویا ارائه میشود و در نهایت محدودیتهای اینگونه دانشنامهها و راهکارهای اصلاحی آن مورد بررسی قرار میگیرند.
دانشنامههای پویا
خرد جمعی
ویکیپدیا
سیتیزندیوم
نسل سوم دانشنامهها
2009
02
19
193
210
https://nastinfo.nlai.ir/article_310_da6d2a5c9c86a395f9f6ce3d79ece2b3.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
دیدگاههای مدیران کتابخانههای تخصصی شهر تهران در مورد ایجاد کتابخانه دیجیتال
احمد
مظفر مقام
تحقیق حاضر درخصوص دیدگاههای مدیران کتابخانههای تخصصی شهر تهران در مورد ایجاد کتابخانه دیجیتال است. روش پژوهش، پیمایشی و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که مدیران کتابخانههای تخصصی مورد پژوهش شناخت و آگاهی خوبی نسبت به کتابخانه دیجیتال دارند و نظرشان نسبت به دیجیتالی کردن منابع کتابخانههای مثبت است. از دیدگاه مدیران، بیش از نیمی از کتابخانهها از امکانات مالی و بودجه و همچنین امکانات و تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری برخوردار نیستند. با وجود این، ایجاد اینگونه کتابخانهها رو ضروری میدانند. همچنین بیش از 50 درصد مدیران جامعه پژوهش، نبود تجهیزات لازم، کمبود نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، فقدان امکانات مالی، فقدان زیرساخت مخابراتی و عدم وضوح قوانین مربوط به حق مؤلف را از موانع ایجاد کتابخانه دیجیتال میدانند.
از بین 62 کتابخانه جامعه پژوهش، 10 کتابخانه و آن هم فقط برخی منابع خود را دیجیتالی نمودهاند. 18 مدیر کتابخانه هم اظهار داشتهاند که در آینده طرحی برای دیجیتالی کردن منابع کتابخانههایشان دارند.
کتابخانههای دیجیتالی
مدیران
کتابخانههای تخصصی
تهران
2009
02
19
211
226
https://nastinfo.nlai.ir/article_311_9d9e0287135e44c5555cd08e329e5a60.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
رویکردی آموزشی به مدیریت کتابخانههای دیجیتال
علیرضا
اسفندیاری مقدم
عاطفه
زارعی
اگرچه مفهوم «کتابخانه دیحیتال» در اوایل دهه 1990 مطرح شده است، اما بهعنوان مرکز گردآوری و تولید منابع اطلاعاتی گوناگون و قرارگاهی برای ارتباط میان متخصصان، کتابداران و کاربران بهشمار میرود. از اینرو، کتابخانهها بهویژه مدیران آنها به چگونگی مدیریت مؤثر این پدیده میاندیشند. قطعنظر از سایر مباحث مرتبط با مدیریت کتابخانههای دیجیتال مانند مدیریت محتوا، مدیریت دسترسی، مدیریت امنیت و نظایر آنها، مقاله حاضر بر آن است تا با یک رویکرد آموزشی، دو رکن اصلی موجود در تعریف فدراسیون کتابخانههای دیجیتال یعنی کارمندان (کتابداران) و کاربران را مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور، برخی مهارتها برنامههای آموزشی و صلاحیتهای مورد نیاز پیشنهاد میشوند. همچنین، براساس متون مرتبط، به برخی ملزومات رابط کاربر کتابخانههای دیجیتال اشاره شده است.
کتابخانههای دیجیتال
مدیریت
کتابداران
کاربران نهایی
2009
02
19
227
236
https://nastinfo.nlai.ir/article_313_8b4da9393f68cc5be8977fe962a7cc4a.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
رویکردهای یازدهگانه تحلیل حوزه در کتابداری و اطلاعرسانی
مریم
شکفته
این مقاله ضمن بیان مبانی نظری و معرفی نظریه تحلیل حوزه در کتابداری و اطلاعرسانی که اولین بار توسط یورلند و آلبرچسن در سال 1993 مطرح شد، به توضیح یازده رویکرد پیشنهادی یورلند در این نظریه میپردازد. این رویکردها عبارتند از: تهیه راهنماهای متون و دروازههای موضوعی؛ تهیه ردهبندیها و اصطلاحنامههای تخصصی؛ پژوهشهای مربوط به نمایهسازی و بازیابی اطلاعات؛ مطالعات تجربی کاربران؛ مطالعات کتابسنجی؛ مطالعات تاریخی؛ مطالعات مربوط به مدارک و ژانرها؛ مطالعات انتقادی و معرفتشناختی؛ بررسیهای واژهشناختی، زبانهای ویژه، معناشناسی پایگاههای اطلاعاتی و مطالعات گفتمانی؛ سازمانها و مؤسسات مؤثر در ارتباطات علمی؛ و شناخت علمی؛ دانش تخصصی و هوش مصنوعی. کتابداران، اطلاعرسانان، آموزشگران و پژوهشگران کتابداری و اطلاعرسانی؛ صرفنظر از این که در چه حوزهای فعالیت میکنند، میتوانند با بهرهگیری از این رویکردها، خدمات خود را نظاممند کرده و به فعالیتهای خود جهت دهند.
تحلیل حوزه
نظریههای کتابداری و اطلاعرسانی
کتابداران کتابخانههای تخصصی
2009
02
19
237
252
https://nastinfo.nlai.ir/article_315_c2a9ffefaf0f7aaa85d62c160fdeff93.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
مطالعه نیازهای اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و میزان برآورده شدن این نیازها از طریق کتابخانه دانشکدههای فوق
فرشته
ملکیان
پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی، نیازهای اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران را مورد مطالعه قرار میدهد. هدف اصلی این پژوهش، تعیین نیازهای اطلاعاتی جامعه پژوهش و میزان برآورده شدن این نیازها از طریق کتابخانه دانشکدههای فوق بوده است. نتایج، نشان میدهند مهمترین انگیزه از جستجو، روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و حرفهای است. بیشترین درصد دانشجویان (4/81 درصد) برای تأمین نیازهای اطلاعاتی خود از نتایج پژوهشهای تجربی استفاده میکنند. 6/80 درصد دانشجویان از میان انواع منابع اطلاعاتی، کتابها و نشریات تخصصی را برای دستیابی به اطلاعات بهکار میبرند. دانشجویان، همچنین از طریق ابزار کاوش گوگل نیازهای اطلاعاتی خود را برآورده میسازند و یافتهها بیان میدارد که بیش از 75 درصد دانشجویان در تأمین نیازهای اطلاعاتی خود از وب استفاده میکنند. کمبود منابع و امکانات از اهم موانع در دسترسی به اطلاعات محسوب میگردند.
نیازهای اطلاعاتی
کتابخانه دانشگاهی
دانشکده منابع طبیعی
دانشکده کشاورزی
2009
02
19
253
262
https://nastinfo.nlai.ir/article_318_c17c112257d502567f92937b9df56b65.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
میزان تولید اطلاعات علمی پژوهشگران بخش آب سازمان آب و برق خوزستان در طی سالهای 1377-1385 با استفاده از شاخصهای علمسنجی
فریده
عصاره
فرامرز
سهیلی
توان و ظرفیت علمی هر کشور، یکی از شاخصهای اصلی میزان توسعه پایدار آن کشور محسوب میشود. ارتقای این توان، مستلزم تقویت و بهبود وضعیت تولید اطلاعات علمی است. این نوشتار به بررسی وضعیت کمّی پژوهشهای منتشر شده توسط پژوهشگران بخش آب، سازمان آب و برق خوزستان در طی سالهای مورد بررسی میپردازد. جمعآوری دادهها با استفاده از بررسی سوابق فعالیتهای علمی افراد صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است. هدف آن بررسی کمّی وضعیت تولید اطلاعات علمی توسط پژوهشگران بخش آب سازمان آب و برق خوزستان طی سالهای 1377-1385 بوده و درنظر دارد تا فعالیتهای علمی و پژوهشی پژوهشگران سازمان آب و برق خوزستان را در طول سالهای مذکور با استفاده از شاخصهای علمسنجی به تصویر کشیده و در نهایت، پایگاه اطلاعاتی جهت دسترسی سریعتر و آسانتر مراجعان به این اطلاعات طراحی گردد. نتایج پژوهش نشان داد که همکاری قوی میان پژوهشگران این سازمان در تولید اطلاعات علمی وجود دارد، تا جایی که ضریب همکاری در اسناد و مدارک مورد مطالعه، 45/0 محاسبه گردیده است. نتایج، همچنین نشان داد بهطور کلی مجموع 192 طرح تحقیقاتی در طی سالهای مورد بررسی توسط پژوهشگران بخش آب سازمان آب و برق خوزستان اجر گردیده است، که از این مجموع 136 طرح یعنی 83/70 درصد در قالب طرحهای تحقیقاتی پایه و کاربردی، 27 طرح در قالب طرحهای تحقیقاتی کتابخانهای یعنی 06/14 درصد، 17 طرح در قالب طرحهای تحقیقاتی مهندسی ارزش یعنی 85/8 درصد و 12 طرح در قالب طرحهای تحقیقاتی تألیف و ترجمه کتاب یعنی 25/6 درصد را شامل میشود. نتایج، همچنین نشان داد که بین تعداد پژوهشگران و میزان تولید اطلاعات علمی رابطه معناداری وجود ندارد.
اطلاعات علمی
تولید اطلاعات علمی
سازمان آب و برق خوزستان
علمسنجی
2009
02
19
263
278
https://nastinfo.nlai.ir/article_323_1d083f889e7bfb1a9cb036463e8331b1.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1387
19
4
نگرش کاربران مرکز اطلاعرسانی «مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فنآوری» نسبت به حرفه کتابداری
عبدالرسول
جوکار
فروغ
رحیمی
همراه شدن با فنآوریها، شغل و حرفه کتابداری را دچار دگرگونی کرده است. کتابداران بهعنوان فراهمآورندگان اطلاعات در محیط جدید شناخته میشوند. اطمینان از توانمندی کتابداران و اعتماد به آنان در یافتن اطلاعات، ضمن تغییر نگرش هر کاربر، عاملی بسترساز برای نفوذ کتابدار و کتابداری در هر زمان و مکانی که حضورش مؤثر و مفید است، میباشد. بررسی پیمایشی عوامل تحولساز این تغییر نگرش در مرکز اطلاعرسانی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فنآوری نشان داد که کاربران ضمن اعتماد به کتابداران متخصص و اطمینان به توانمندی آنان، نگرشی مثبت به رشته کتابداری دارند. کاربران، همچنین اثر حضور فنآوریها (اعم از سختافزاری، نرمافزاری و محیط متفاوت و دیجیتالی مرکز در تقابل با سایر محیطهای سنتی کتابخانه) را عامل مهمی در تغییر نگرش خود بیان کردند. آنان اظهار داشتند که با مراجعه به مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فنآوری نگرشی مثبتتر از گذشته نسبت به این رشته پیدا کردند. نتایج، همچنین نشان داد که بین کاربران با تحصیلات مختلف، کاربران با جنسیتهای متفاوت و کاربران از دانشگاههای سراسری، ازاد اسلامی، پیام نور و علمی – کاربردی تفاوت معناداری در نگرش به رشته کتابداری وجود ندارد.
شغل کتابداری
مراکز اطلاعرسانی
مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فنآوری
2009
02
19
279
292
https://nastinfo.nlai.ir/article_324_0e6b42900b2f5a250471b0456e176278.pdf