2024-03-28T16:05:15Z
https://nastinfo.nlai.ir/?_action=export&rf=summon&issue=34
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1389
21
3
آیا دانشگاه اصفهان برای پیادهسازی مدیریت دانش آماده است؟
بنفشه
فتحاللهی
ابراهیم
افشار زنجانی
دامون
نوذری
امروزه، مدیریت دانش را ابزاری قدرتمند برای دستیابی به مزیتهای رقابتی و مدیریت داراییهای دانشی آشکار و پنهان سازمانها میدانند. دانشگاهها نیز در مقام سازمانهای تولید، رشد، و اشاعۀ دانش میتوانند از آن بهره گیرند. برای اعمال مدیریت دانش بهصورت اثربخش، امکانسنجی پیادهسازی آن اهمیت بسزایی دارد. در پژوهشی که گزارش آن را میخوانید، آمادگی دانشگاه اصفهان از لحاظ فرهنگ و عوامل انسانی، ساختار و فرایندها، و زیرساخت فنی برای پیادهسازی مدیریت دانش بررسی شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را 135 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان تشکیل دادهاند که طی سالهای 84- 86 در این دانشگاه مجری طرح پژوهشی بودهاند. دادههای این پژوهش با استفاده از پرسشنامهای گردآوری شده که الگوی آن پرسشنامه هربرت رمپرساد است. یافتهها حاکی از آن است که دانشگاه اصفهان از لحاظ زیرساخت فناوری اطلاعات آمادگیاش برای پیادهسازی مدیریت دانش بیشتر از ساختار و فرایندهای سازمانی و فرهنگ و عوامل انسانی است.
مدیریت دانش
زیرساخت فنی
انسانی و فرهنگ سازمانی
ساختار و فرایندها
دانشگاه اصفهان
2010
11
22
6
20
https://nastinfo.nlai.ir/article_193_5a7979bc3810ee535b39ccd94ab73dfb.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1389
21
3
ارتقای رضایت کاربران کتابخانه با استفاده از سامانة مدیریت ارتباط با مشتری: گزارش یک تجربه
نجلا
حریری
شبنم
شاهوار
هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائة راهکارهای ارتقای سطح رضایت کاربران کتابخانۀ مرکزی سازمان مدیریت صنعتی با استفاده از سامانة مدیریت ارتباط با مشتری است. این پژوهش در سه مرحله انجام شده است. مرحلۀ اول به منظور آگاهی از عوامل نارضایتی کاربران، با رویکرد کمّی و به روش پیمایشی توصیفی، با استفاده از پرسشنامة لایبکوآل بر روی یک نمونة تصادفی طبقهای برروی 274 نفر از کاربران اجرا گردید. در مرحلۀ دوم پژوهش با بهکارگیری رویکرد کیفی، یک مطالعة موردی توصیفی انجام شد و دادههای تکمیلی مربوط به عوامل نارضایتی و راهکارهای افزایش رضایت از طریق مصاحبۀ تمرکز گروهی با ناراضیترین کاربران کتابخانه گردآوری شد. در مرحلة سوم، یافتههای حاصل از دو مرحلة پیشگفته، با فراهم کردن مبنای اطلاعاتی لازم منتهی به ارائة راهکارهای ارتقای رضایت کاربران و طراحی و پیشنهاد سامانۀ مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانۀ مرکزی سازمان مدیریت صنعتی گردید. این سامانه، با دارا بودن امکان شخصیسازی برای اعضای کتابخانه، از ظرفیت بالقوه برای ارائة خدمات مورد نیاز و فراتر از نیاز کاربران برخوردار است.
مدیریت ارتباط با مشتری
کیفیت خدمات
لایبکوآل
رضایت کاربران
کتابخانۀ مرکزی سازمان مدیریت صنعتی
2010
11
22
22
39
https://nastinfo.nlai.ir/article_194_265915e2d48926b7ce9bb88d6f36bcdf.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1389
21
3
ارزیابی مجموعههای کتابخانههای دانشگاههای جامع با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران
سید عابدین
حسینی
منصور
کوهی رستمی
پژوهش حاضر، به ارزیابی مجموعة کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر مبنای استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی میپردازد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی وضعیت مجموعة کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مورد نظر بر مبنای «استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران» است. جامعة پژوهش کلیة کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مذکور هستند. جمعآوری دادهها با استفاده از سیاهة وارسیای که بر اساس استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران تهیه شده، صورت گرفته است. در مجموع، از 25 سیاهة وارسی توزیع شده، تعداد 19 سیاهة وارسی، یعنی (76 درصد) بازگردانده شد. پژوهش حاضر به روش پیمایش ارزشیابی انجام گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مورد مطالعه از نظر رویکرد کیفیِ مجموعه، بهطور میانگین، (4/62درصد) با این استاندارد مطابقت دارند. از نظر رویکرد کمّی نیز در مجموع کتابخانههای مرکزی مورد مطالعه، تنها (97/19درصد) مجموعة مورد نیاز بر اساس استاندارد را دارا هستند، یعنی کتابخانههای مورد نظر با توجه به استاندارد مجموعه، با کمبود شدید مجموعة منابع مواجه هستند و از این لحاظ در وضعیت بسیار نامطلوبی به سر میبرند.
کتابخانههای دانشگاهی
استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران
مجموعه
مجموعهگستری
2010
11
22
40
58
https://nastinfo.nlai.ir/article_195_313ed8c766015b0ec76e967f98bd85ea.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1389
21
3
استفاده از مدل تحلیل شکاف برای بررسی کیفیت خدمات کتابخانه: گزارشی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
علیرضا
رجبیپور میبدی
بتول
رجبیپور میبدی
مدل تحلیل شکاف ابزاری است که با استفاده از آن میتوان کیفیت خدمات را از دیدگاه مشتری در سه سطح خدمات مورد انتظار، خدمات ارائه شده، و حداقل خدمات مورد انتظار ارزیابی نمود. هدف اصلی این مطالعه، بررسی کیفی خدمات ارائه شده به کاربران، با استفاده از مقیاس کیفیت خدمات و نیز بررسی مشکلات کاربران هنگام استفاده از کتابخانه بود. این مطالعه در بهار و تابستان سال 1387، در کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. در ابتدا، پرسشنامة تحلیل شکاف بین کاربران کتابخانههای مورد نظر توزیع شد و از آنها خواسته شد که به ابعاد خدمتی مختلف کتابخانهها از نظر کیفی در سه سطح خدمات مورد انتظار، خدمات ارائهشده، و حداقل خدمات قابل قبول نمره دهند. اطلاعات جمعآوری شده توسط نرمافزار اس.پی.اس.اس. تجزیه و تحلیل و میانگین خدمات کیفی محاسبه گردید. مطالعة حاضر نشان داد که کتابخانههای مورد مطالعه در هیچیک از ابعاد کیفی خدمات، نتوانستهاند انتظارات کاربران خود را برآورده کنند. نتایج این مطالعه بیانگر نقاط ضعف و قوت ابعاد کیفی خدمات از دیدگاه کاربران خطاب به مدیران بود و نشان داد که کتابخانههای مورد مطالعه در چه ابعادی از نظر کیفی خدمات قابل قبولی دارند. این نتایج، به مدیران در تصمیمگیریها کمک میکند تا خدمات کیفی خود را افزایش داده و در نتیجه رضایت کاربران را فراهم کنند.
کیفیت خدمات
تحلیل شکاف
ابعاد کیفی خدمت
کتابخانه
دانشگاه علوم پزشکی یزد
2010
11
22
60
76
https://nastinfo.nlai.ir/article_196_8db6ad5fff057f619643ef383df7418c.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1389
21
3
اعضای هیئت علمی دانشگاه زابل از کتابخانة مرکزی دانشگاه این شهر چه انتظار دارند؟
زهرا
اسدزاده
پژوهش حاضر، به بررسی نیازهای اطلاعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه زابل، جهت تعیین اولویتهای خدماتی کتابخانة مرکزی و شناخت موانع دسترسی به اطلاعات میپردازد. این پژوهش، با استفاده از تحقیق پیمایشی انجام شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان میدهد کتاب و نشریات ادواری و مجلات الکترونیکی از مهمترین منابع مورد استفاده در رفع نیازهای اطلاعاتی اعضای هیئت علمی است. 1/42 درصد از اعضا به استفاده از منابع الکترونیکی و دیجیتالی تمایل دارند. هدف از کسب اطلاعات نیز راهنمایی در تهیة مسئلة پروپوزال (9/58 درصد)، ارتقای مهارت شغلی در تدریس (8/36 درصد)، تألیف کتاب و مقاله (5/29 درصد)، شناسایی منابع تخصصی (4/28 درصد)، و روزآمد کردن اطلاعات تخصصی (4/27 درصد) عنوان شده است.نبودن سالن مطالعة مناسب برای اعضای هیئت علمی، کمبود منابع کافی در کتابخانه، عدم آگاهی از وجود منابع اطلاعاتی، محدودیت وقت و اشتغال زیاد، و کمبود همکاریهای بینکتابخانهای از مهمترین عوامل مؤثر در عدم دسترسی به اطلاعات ذکر شده است.
دانشگاه زابل
اعضای هیئت علمی
نیازهای اطلاعاتی
دسترسی به اطلاعات
2010
11
22
78
88
https://nastinfo.nlai.ir/article_197_e7e354bcb5374f21ee68269aea9bdf08.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1389
21
3
تلاش برای تولید دانش سازمانی:تجربۀ تشکیل شورای تخصصی و سیاستگذاری کتابخانههای دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
پروانه
مدیرامانی
فرشته
نوروزی
زهرا
جنگی
این مقاله حاصل مطالعهای موردی است که به تجربة پیادهسازی مراحل مدیریت دانش سازمانی، از سال 1379 لغایت 1388، در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی مشهد میپردازد. به همین منظور، ضمن مروری مختصر بر مطالعات انجام گرفته در داخل و خارج از کشور در زمینة مدیریت دانش سازمانی، فعالیتهای انجام شده در کتابخانة مرکزی این دانشگاه بر پایة برنامة راهبردی پنج ساله و تقویت زیرساختهای مورد نیاز در حوزة فناوری اطلاعات نیز ارائه میشود. از دستاوردهای این تجربه، میتوان از تشکیل شورای تخصصی و سیاستگذاری امور کتابخانههای دانشگاه نام برد که بهتدریج در روش کارکرد حرفهای کتابداران دانشگاه تأثیر داشته و روحیة کارگروهی و ایجاد فرهنگ تبادل اطلاعات و دانش در کتابخانههای دانشگاه را افزایش داده است.
دانش سازمانی
مدیریت دانش
کتابخانة مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مطالعة موردی
2010
11
22
90
102
https://nastinfo.nlai.ir/article_198_768311df16d278c8774ba9875fb30ed4.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1389
21
3
تولیدات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در سالهای 1379-1386
فریده
عصاره
محمدرضا
قانع
مهرزاد
رحمانی سفیدویه
هدف از این پژوهش، بررسی تولیدات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در سطوح ملی و بینالمللی (آی.اس.آی.) در یک دورة 8 ساله، از سال 1379- 1386 است. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعة آماری شامل 543 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است. یافتههای این پژوهش نشان داد که در طول مدت مطالعه 8507 مدرک در قالب¬های مختلف تولید شده است که از این تعداد 4218 مورد مقالات مجلات، 3308 مورد مقالات کنفرانس، 515 مورد طرح¬های پژوهشی، 376 مورد کتاب، و 90 مورد اختراعات و آثار بدیع بوده است. به نسبت تعداد اعضای هیئت علمی، بیشترین تولیدات علمی توسط دانشکدة کشاورزی و کمترین میزان توسط دانشکدة کشاورزی داراب صورت گرفته است. اعضای هیئت علمی مقالات خود را بیشتر در مجلات خارجی به چاپ رساندهاند؛ با این حال، زبان غالب مدارک تولید شده زبان فارسی بوده است. یافتهها نشان داد 90/87 درصد از آثار تولید شده بهصورت تألیف و فقط 09/12درصد بهصورت ترجمه بوده است. تولیدات علمی، در سال¬های مورد نظر، از رشد قابل توجهی برخوردار بودهاند و بیشترین میزان تولیدات مربوط به سال 1386 میباشد. اعضای هیئت علمی، در مجموع، 1853 مدرک در پایگاه آی.اس.آی. به چاپ رساندهاند که بیشترین سهم را دانشکدة علوم و کمترین سهم را دانشکدة ادبیات و علوم انسانی داشته است. تولیدات در این پایگاه از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و بیشترین تولیدات در سال 1386 بوده است. نتایج حاصل از تحلیل 39 مجله، که بیشترین آثار اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز را به چاپ رساندهاند، نشان داد که مقالات جامعة پژوهش از اعتبار بینالمللی و ضریب تأثیر بالایی برخوردار میباشد.
تولیدات علمی
اعضای هیئت علمی
دانشگاه شیراز
پایگاه آی.اس.آی
علمسنجی
فعالیتهای پژوهشی
2010
11
22
104
127
https://nastinfo.nlai.ir/article_199_4970955c1cbca915d533c2fd1a91e81d.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1389
21
3
خدمات مرجع در کتابخانة مرکزی دانشگاه قم و رضایت مراجعان: یک نظرسنجی
فاطمه
زندیان
امیر
متقی دادگر
پژوهش حاضر، با هدف تعیین میزان رضایت استفادهکنندگان کتابخانة مرکزی دانشگاه قم از خدمات مرجع آن کتابخانه انجام شده است. تعیین انواع خدمات مرجع و شناسایی عوامل رضایتمندی استفادهکنندگان از هدفهای ویژة این بررسی بوده است. جامعة آماری شامل اعضای هیئت علمی و دانشجویانی است که از خدمات مرجع کتابخانة مرکزی دانشگاه قم استفاده نمودهاند. نوع پژوهش توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که به بیش از 53 درصد پرسشنامهها پاسخ داده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از آمار توصیفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که: 1) جامعة استفادهکننده از خدمات مرجع ارائه شده در کتابخانههای خود اطلاع دارند، اما میزان اطلاع آنها از خدمات «پاسخگویی تلفنی به سؤالات مرجع» و «ارائة خدمات گزینشی» در سطح پایینی قرار دارد؛ 2) بیش از نیمی از افراد از کمک کتابدار در پیدا کردن اسناد و مدارک مورد نیاز خود رضایت دارند؛ 3) خوشرو بودن کتابدار و در دسترس بودن آنان در هنگام نیاز، آموزش فردی در استفاده از کتابخانه، از عوامل اصلی رضایت استفادهکنندگان بهشمار میرود. یافتههای پژوهش در مورد میزان رضایت کلی استفادهکنندگان از خدمات مرجع نشان داد که 51 درصد از جامعة استفادهکننده از خدمات مرجع در کتابخانه راضی و یا بسیار راضی بودهاند. در پایان پیشنهادهایی با توجه به نتایج بهدست آمده از پژوهش ارائه شده است.
رضایتمندی
کتابخانههای دانشگاهی
خدمات مرجع
مراجعان
کتابخانة مرکزی دانشگاه قم
2010
11
22
128
150
https://nastinfo.nlai.ir/article_200_853cea53381004f697cbfeed88b13700.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1389
21
3
کتابهای کتابخانة مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان: پراکندگی موضوعی و گزارش استفاده
اورانوس
تاجالدینی
علی
سادات موسوی
دانشگاهها یکی از مهمترین مراکز آموزش و پژوهش هر کشور محسوب میشوند و بخش عظیمی از پژوهشهای علمی و پروژههای تحقیقاتی هر کشور زاییدة فعالیتهای منبعث از این مراکز میباشد. کتابخانههای دانشگاهی، قلب تپندة هر دانشگاه برای دستیابی به اهداف آرمانی آن - یعنی آموزش و پژوهش - بهشمار میروند. در این مقاله، مجموعة کتابخانة مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان بهعنوان پایة پژوهش در نظر گرفته شده و پراکندگی موضوعی و میزان استفاده از آن در سال 1387 مورد بررسی قرار گرفته است. هماکنون، کتابخانة مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، برای ردهبندی منابع خود از سیستم ردهبندی کتابخانة کنگره ( ال سی) استفاده میکند و مخزن این کتابخانه به روش نیمهبسته اداره میشود. در این پژوهش، کلیة کتابهای فارسی و لاتین کتابخانة مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، بهعنوان جامعة پژوهش در نظر گرفته شدهاند. بر اساس نتایج بهدست آمده، در بخش کتابهای فارسی، کتابهای ردة فلسفه و دین (کلیة شاخههای این رده) بیشترین؛ و ردة علوم دریایی کمترین سهم را در مجموعة این کتابخانه دارند. در بخش لاتین نیز ردههای علوم دریایی و موسیقی کمترین و ردة علوم محض (کلیة شاخههای این رده) بیشترین میزان منابع را در مجموعة کتابخانه اشغال کردهاند. همچنین، یافتههای این پژوهش نشان میدهند که میانگین استفاده از کتابهای فارسی بهطور معناداری بیشتر از کتابهای لاتین است و این در حالی است که تفاوت معناداری میان استفاده از کتابهای ردههای موضوعی مختلف وجود ندارد.
پراکندگی موضوعی
دانشگاه شهید باهنر کرمان
ردههای موضوعی
کتابخانههای دانشگاهی
کرمان
مجموعهسازی
میزان استفاده
2010
11
22
152
163
https://nastinfo.nlai.ir/article_201_50658ab7ef0bc4384a5565f44fd1a7ab.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1389
21
3
مجموعههای کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مصاف با دو استاندارد
کمال
ابراهیمی
شفیع
حبیبی
علی
کلبخانی
هدف این تحقیق، ارزیابی وضعیت مجموعه کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز با توجه به معیارهای دو استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران و اِی.سی.آر.ال است. دادههای این تحقیق با استفاده از چکلیست از کتابخانهها و آموزش کل دانشگاه و دانشکدهها گردآوری شده است و در نرمافزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهد که کل کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز شامل 85046 مدرک است که 9 درصد استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران و 5 درصد استاندارد اِی.سی.آر.ال را شامل میشود. همچنین دانشگاه دارای 1300 مجله چاپی فارسی و لاتین اشتراکی و غیراشتراکی بوده که این میزان 35 درصد استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران میباشد و با احتساب مجلات الکترونیکی اشتراکی حدود 3800 مجله را دربرمیگرفت که 102 درصد استاندارد را شامل میشود.
ارزیابی مجموعة کتابخانه
استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران
استاندارد اِی.سی.آر.ال
2010
11
22
164
177
https://nastinfo.nlai.ir/article_202_b0e87014e296e73aa1996bf729416ea4.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1389
21
3
مقایسۀ فهرستهای پیوستة دانشگاهی ایران و انگلستان
عباس
دولانی
محمدرضا
فرهادپور
مقالة حاضر با هدف بررسی برخی از امکانات فهرستهای پیوستة همگانی در محیط وب صورت گرفت. بدین منظور، فهرست 20 کتابخانة دانشگاهی کشور انگلستان و همچنین 14 فهرست همگانی دانشگاهی داخل کشور با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس، فهرستهای مذکور بهطور جداگانه توسط سیاهة بازبینی، که با مطالعة مقدماتی فهرستهای پیوستة کشورهای مختلف و همچنین تطبیق آن با سایر پژوهشهای انجام شدة قبلی تهیه شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده از دادههای آماری نشان دادند، که فهرستهای پیوستة دانشگاهی کشور انگلستان از نظر کمّی و کیفی در طراحی و میزان گنجاندن امکانات لازم در یک فهرست پیوسته، بهمراتب بهتر از فهرستهای پیوستة داخلی عمل کردهاند. بدین ترتیب که، فهرستهای داخلی 5/56 درصد و فهرستهای پیوستة دانشگاهی انگلستان 46/73 درصد از استانداردهای ارائه شده در سیاهة بازبینی را رعایت کرده بودند.
فهرستهای پیوسته
شبکة جهانی وب
شاخصهای استاندارد
فهرستهای ماشینخوان
پیوندهای فرامتنی
2010
11
22
178
198
https://nastinfo.nlai.ir/article_203_0d7410c43c6b99977661addc3c1638c4.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1389
21
3
نقش کتابخانه تخصصی در مدیریت دانش سازمانی؛ گزارشی از پژوهشکدة مهندسی جهاد کشاورزی
فاطمه
تصویری قمصری
حامد
صالحی
امروزه، بسیاری از سازمانها، مدیریت دانش را برای تصرف سرمایههای فکری کارکنانشان بهکارمیگیرند. این سازمانها استقرار مدیریت دانش را بهعنوان بخشی از راهبرد سازمان ضروری میدانند. پژوهشکدة مهندسی جهاد کشاورزی از سال 1379، با استقرار نظام مدیریت دانش در پژوهشکده، به ساماندهی دانش موجود در سازمان پرداخته است. در حال حاضر، ارائة گزارشهای دورهای در پژوهشکده بهصورت یک فرهنگ سازمانی درآمده است. در این مقاله، علاوه بر ارائة تعاریفی از مدیریت دانش، روش اجرای مدیریت دانش و نقش کتابخانة تخصصی پژوهشکده در این فرایند بررسی شده است. در پایان، به مهارتهای موردنیاز کتابداران این کتابخانه، برای ایفای نقش مؤثرتر در مدیریت دانش اشاره شده است
مدیریت دانش
کتابخانة تخصصی
کتابدار
پژوهشکدة مهندسی
2010
11
22
200
215
https://nastinfo.nlai.ir/article_204_3a0e3ed85d12ee365112839cd306220c.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1389
21
3
یادگیری سازمانی در کتابخانه؛ گزارشی از کتابخانههای مرکزی دانشگاهی در تهران
المیرا
جنوی
صدیقه
محمداسماعیل
طاهر
روشندل اربطانی
هدف این مقاله بررسی میزان انطباق کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سطح شهر تهران با ویژگیهای سازمان یادگیرنده میباشد. جامعة آماری تحقیق را کلیة کارکنان با مدرک لیسانس و بالاتر کتابخانههای مزبور تشکیل میدهند. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة محقق ساخته با مقیاس لیکرت بوده است. نتایج حاصل از آزمون دوجملهای نشان داد که کتابخانههای مزبور ویژگیهای سازمان یادگیرنده را ندارند و این کتابخانهها یادگیرنده نیستند. و در نهایت، پیشنهاداتی جهت افزایش میزان یادگیرندگی سازمانی در این کتابخانهها ارائه شده است.
سازمان یادگیرنده
یادگیرندگی سازمانی
کتابخانههای مرکزی دانشگاهی
2010
11
22
216
226
https://nastinfo.nlai.ir/article_205_d85649ff5d9d9f0066ed10e52e2ae63f.pdf