2024-03-29T13:35:37Z
https://nastinfo.nlai.ir/?_action=export&rf=summon&issue=293
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1399
31
2
ارزشیابی مجلات علمی-پژوهشی علم اطلاعات و دانششناسی براساس آییننامه تعیین اعتبار نشریات علمی کشور
مظفر
چشمه سهرابی
رضا
دهخدایی
هدف: شناسایی نقاط قوت و ضعف مجلات و کمک به ارتقای کیفیت آنها و سازگاری با معیارهای آییننامه جدید و نشاندادن کاستیها و ایرادهای آییننامه ذکرشده. روششناسی: 10 مجله فارسی تائیدشده وزارت عتف از وبگاه کمیسیون بررسی نشریات انتخاب و با استفاده از سیاهه وارسی پژوهشگرساخته ارزیابی شده است. طیف امتیازدهی شامل 50 معیار در هشت گروه: 1) عنوان، 2) سردبیر، 3) گروه دبیران، 4) قالب نشریه، 5) ویژگیهای ظاهری مجلات، 6) ویراستاری ساختاری، 7) نویسندگان، و 8) سایر بوده است. یافتهها: مجلات 86% از معیارهای آییننامه را رعایت کردهاند. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات با کسب 90/26 امتیاز از 100 بالاترین رتبه و پس از آن پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات و پژوهشنامه علمسنجی قرار دارند.
ارزشیابی
مجلات
علم اطلاعات و دانششناسی
آییننامه تعیین اعتبار نشریات علمی کشور
استاندارد نشر مجلات
2020
07
22
8
20
https://nastinfo.nlai.ir/article_2392_bb60ee587fca28767f17251f48288f86.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1399
31
2
تأثیرات متقابل نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده فهرستهای کتابخانهای در ایران
سیده رقیه
حجازی
غلامرضا
حیدری
احسان
گرایی
هدف: شناسایی نیروهای پیشران کلیدی تأثیرگذار بر آینده فهرستهای کتابخانهای در ایران و چگونگی تأثیر هر یک از آنها بر آینده فهرستهای کتابخانهای. روششناسی: برای تحلیل تأثیرات متقابل و تعیین نیروهای پیشران کلیدی از ماتریس اثرات متقابل و نرمافزار میکمک برای انجام محاسبات ریاضیِ اثرات متقابل متغیرهای تأثیرگذار و تأثیرپذیر استفاده شد. یافتهها: 3 متغیر در گروه متغیرهای تأثیرگذار، 3 متغیر در گروه متغیرهای دووجهی، 4 متغیر در گروه متغیرهای تأثیرپذیر، و 3 متغیر در گروه متغیرهای مستقل قرار گرفت. درنهایت، 4 متغیر «کمیّت و کیفیت فهرستهای کتابخانهای در محیط مجازی»، «اصلاح و روزآمدسازی ابزارها و استانداردها»، «کتابخانه بدون دیوار»، و «تعامل متخصصان فهرستهای کتابخانهای با طراحان نظامهای کتابخانهای» بهعنوان متغیرهای راهبردی شناسایی شد. نتیجهگیری: روابط شناساییشده در میان نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده فهرستهای کتابخانهای در ایران اهمیت تغییر محیط سنتی فهرستها و ورود آنها به محیط جدید اطلاعات را نشان میدهد. توجه به نیروهای راهبردی شناساییشده نیز میتواند حرکتی زنجیرهای برای آینده نظام رقم زند.
فهرستهای کتابخانهای
نیروهای پیشران
تحلیل تأثیرات متقابل
نرمافزار میکمک
2020
07
22
22
36
https://nastinfo.nlai.ir/article_2391_62527fbe37eee702513cbc604b1eab9f.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1399
31
2
تحلیل علمسنجی یک دهه فعالیت فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات (1388-1397)
علی اکبر
خاصه
حمید
قاضی زاده
بنفشه
فلاح اسطلخ جانی
حیدر
مختاری
هدف: تحلیل و دیداریسازی برونداد علمی فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات از نظر شاخصهای علمسنجی طی یک دهه از 1388 تا 1397. روششناسی: با استخراج دادههای لازم از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و یکدستسازی اسامی و کلیدواژگان، شاخصهای علمسنجی فصلنامه با کمک نرمافزارهای مختلف علمسنجی تعیین و ترسیم شد. یافتهها: الگوی نویسندگی عمدتاً چندنویسندگی و شبکه همنویسندگی حاکی از همکاری مستحکم علمی میان نویسندگان بود. همرخدادی واژگان و خوشهبندی کلیدواژهها نشان از تنوع موضوعی فصلنامه در راستای اهداف تخصصی آن داشت. نتیجهگیری: با وجود ارتقای شاخصهای علمی فصلنامه و توسعه مناسب در حوزه موضوعی، لازم است به افزایش استنادپذیری و رؤیتپذیری مقالات آن برای اثرگذاری بیشتر توجه کرد.
علمسنجی
مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
دیداریسازی علم
2020
07
22
38
50
https://nastinfo.nlai.ir/article_2394_58a407f09e45905803be92c2082f908e.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1399
31
2
رویکردی نو به خدمتی کهن: استفاده از تجربه کاربر در بهبود خدمات کتابخانهای
الهام السادات
الوانکار
فاطمه
فهیم نیا
نرگس
نشاط
نادر
نقشینه
هدف: شناسایی معنا و زمینههای کاربردی مفهوم تجربه کاربر در بافت کتابخانه. روششناسی: دادهها با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی و ردگیری استنادات، منابع معتبر، و مرتبط با تجربه کاربر در بافت کتابخانه گردآوری شد. یافتهها: مطالعات تجربه کاربر نشان میدهد چطور با تمرکز بر رویکرد پژوهش کیفی میتوان نیازهای کاربران را تأمین کرد و امکان تعامل بهتر برای کاربران با فضای خدمات و وبگاه کتابخانه فراهم آورد. نتیجهگیری: تجربه کاربر بهعنوان تخصصی نوظهور در حرفه کتابداری با منشأ فلسفی همخوان با رسالت کتابخانهها در حال رشد و گسترش است. با شناخت این رویکرد کتابداران میتوانند راههای نو برای ارائه خدمات بهتر در همه اجزای سامانه کتابخانه مطابق با نیاز کاربران بیابند.
تجربه کاربر
کاربردپذیری
رویکردهای نوین علم اطلاعات
کتابدار تجربه کاربر
فضای کتابخانه
وبگاه کتابخانه
رابط کاربری
2020
07
22
52
64
https://nastinfo.nlai.ir/article_2379_93378098f34928aad329e351d1a40d55.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1399
31
2
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پایاننامهها
سودابه
نوذری
سمانه
نوذر
هدف: شناساندن پایاننامههای تحصیلی فارسی مرتبط با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. روششناسی: پایاننامههایی که تمامی یا بخشی از آنها به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مربوط میشود با جستجو در منابع کتابشناختی، شناسایی شد. با مطالعه چکیده و در صورت نیاز متن کامل آنها، توصیفگرهایی به هر یک اختصاص یافت. با دستهبندی توصیفگرها موضوعهای اصلی و فرعی پایاننامهها شناسایی شد. یافتهها: از اواخر دهه 1340 تا اواخر دهه1390 تعداد 409 عنوان پایاننامه در چهار دسته بهترتیب: مدیریت سازمانی (32%)، سازماندهی اطلاعات (30%)، خدمات و اشاعه (22%)، و مدیریت مجموعه (5/15%) تدوین شده است. بیش از نیمی از آنها در دانشگاههای دولتی و بیش از نیمی به روش پیمایشی تولید شده است. رایجترین ابزار گردآوری دادهها (32%) پرسشنامه بوده است؛ اعضای هیئت علمی سازمان در 28% آنها نقش راهنما یا مشاور داشتهاند. بخش پردازش و سازماندهی و بخش پژوهش بیشتر از سایر بخشها موضوع پایاننامهها بودهاند. نتیجهگیری: سازماندهی اطلاعات فعالیت پراهمیتی با تأثیر فراسازمانی است و از نتایج آنها همه کتابخانههای کشور استفاده میکنند و بر آموزش دانشگاهی تأثیر دارد. اما تنوع موضوعهای مربوط به مدیریت سازمانی سبب افزایش شمار پایاننامه در این عرصه در مقایسه با سازماندهی اطلاعات شده است. از اندکشمار بودن پایاننامههای مربوط به مدیریت مجموعه (که نیمی از آن هم به متنپژوهی نسخههای خطی تعلق دارد) نباید آسان گذشت. این کوتاهی بهویژه در زمینه بررسی مجموعه با توجه با کمبودهای شناختهشده در مجموعههای کتابخانه ملی بیشتر محسوس است. نیاز به انجام پژوهشهای دورهای درباره استفادهکننده ضرورت دارد. مقایسه کیفیت پایاننامههای کارکنان سازمان با پایاننامههای دانشجویان و استادان غیر سازمانی و بهرهبرداری بخشهای سازمان از همه پایاننامهها موضوعهای شایسته بررسیهای بعدی است.
پایاننامهها
کتابداری و اطلاع رسانی
آرشیو
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
2020
07
22
66
84
https://nastinfo.nlai.ir/article_2390_411af1c1757375cb3f8b5623151afe13.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1399
31
2
سنجش شباهت نظرات داوری آزاد و محتوای مقالات علمی بهروش پردازش زبان طبیعی
کیانوش
رشیدی شریفآباد
هاجر
ستوده
مهدیه
میرزابیگی
سید مصطفی
فخراحمد
هدف: شناسایی قابلیت داوریهای آزاد در بازشناخت مقالات پزشکی براساس شباهت آنها به مقالات مربوط. روششناسی: آزمونی متشکل از 2212 مقاله افهزار ریسرچ و نظرات داوری آنها ساخته شد. 100 مقاله بهعنوان مدرک پایه بهصورت تصادفی انتخاب شد. شباهت نظرات داوری و محتواهای مدارک براساس سنجۀ شباهت کسینوسی مقادیر TF-IDF در سطح تکواژهها و دوواژهها محاسبه شد. شباهت محتوا و نظرات با تحلیل همبستگی اسپیرمن تحلیل شد. صحت پیشبینی شباهت محتوای مقالات براساس شباهت نظرات دریافتشده بهکمک منحنی مشخصه عملکرد سامانه آزمون شد. یافتهها: توان نظرات داوران در بازشناخت مقالات مشابه تأیید شد. میان محتوا و نظرات، همبستگی معنادار وجود دارد. منحنیهای تحلیل عملکرد سامانه نیز نشان داد شباهت نظرات داوری، خواه در سطح تکواژهها و خواه دوواژهایها توانایی شناسایی مقالات با محتوای مشابه را دارد. نتیجهگیری: اعتبار نظرات داوران ریشه در توان تخصصی و شناختی آنان دارد. بنابراین، نظرات میتوانند در شبکه مدارک، در زمره منابع مرتبط اثربخش در بازشناخت مدارک بهشمار آیند. این یافته راه را برای پژوهش در کاربرد نظرات کاربران در حوزههای بازیابی، ارزیابی، یا طبقهبندی متون هموار میکند که شباهت محتوایی در آنها اهمیت دارد.
نظرات کاربران
داوری آزاد
پردازش زبان طبیعی
شباهت
منحنی تحلیل عملکرد سامانه
2020
07
22
86
103
https://nastinfo.nlai.ir/article_2402_196a7d9145c1e3b43941c1ff975ee0ab.pdf
مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات
1399
31
2
معیارهای ارزیابی کیفیت اطلاعات در سامانههای اطلاعاتی مستندات فنی: مرور نظاممند
شهناز
خادمی زاده
عبدالحسین
فرج پهلو
شادی
قاسمی
هدف: شناسایی معیارهای ارزیابی کیفیت اطلاعات در سامانههای اطلاعاتی مستندساز فنی. روششناسی: یافتهها را با تحلیل 15مقاله مرتبط از میان 58 مقاله منتشرشده بین سالهای 1388-1398 در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی شناسایی و با بهرهگیری از روش مرور نظاممند کوکران بهدست آوردیم. یافتهها: معیارهای ارزیابی کیفیت اطلاعات در سامانههای اطلاعاتی مستندات فنی را میتوان به ابعاد سازمانی، فردی، اطلاعاتی، فناوری، و نظاممند طبقهبندی کرد. نتیجهگیری: دستهبندی معیارها به شرکتهای دانشبنیان و طرحمحور کمک میکند وضعیت جاری کیفیت اطلاعات مستندات شرکت خود و انطباق آن با حد مطلوب را ارزیابی کنند.
سامانههای اطلاعاتی
مستندات فنی
ارزیابی سامانه
معیارهای ارزیابی
2020
07
22
104
114
https://nastinfo.nlai.ir/article_2393_5dbbee72cf6e4043da303298a69fb6f0.pdf