TY - JOUR ID - 848 TI - جایگاه ابعاد و مؤلفه‌های فرهنگ مطالعه در درسنامه‌های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - جعفری هرندی, رضا AU - نجفی, حسن AU - وفایی, رضا AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه قم AD - دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی AD - کارشناس ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شاهد Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 27 IS - 1 SP - 111 EP - 124 KW - دوره ابتدایی KW - درسنامه KW - مطالعات اجتماعی (کتاب) KW - فرهنگ مطالعه KW - تحلیل محتوا DO - N2 - هدف: تحلیل جایگاه ابعاد و مؤلفه‌های فرهنگ مطالعه در درسنامه‌های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش به‌روش تحلیل محتوا و از نوع کاربردی است. جامعه آماری، درسنامه‌های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران است. یافته‌ها: کتاب‌های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی 264 مرتبه به مؤلفه‌های فرهنگ مطالعه توجه کرده‌اند و میزان آن در پایه‌های سوم، چهارم، پنجم، و ششم به‌ترتیب 40، 54، 49، و 121 مرتبه است. در بین ابعاد مورد بررسی، بُعد آگاهی از راهبردهای صحیح مطالعه با میزان بار اطلاعاتی 999/0 و ضریب اهمیت 225/0 بیشترین توجه را به‌خود اختصاص داده‌، در حالی که بُعد انگیزش به مطالعه با میزان بار اطلاعاتی 773/0 و ضریب اهمیت 175/0 کمتر مورد توجه واقع شده‌ است. نتیجه‌گیری: توجه به فرهنگ مطالعه در درسنامه‌های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در ایرانضمن نامتناسب بودن با ویژگی‌های روان‌شناختی و زیست‌شناختی دانش‌آموزان در حد پایینی قرار دارد. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_848.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_848_baf3d0956aa8c3a2cde5045ebb460193.pdf ER -