TY - JOUR ID - 845 TI - وجوه اشتراک موضوعی در حوزه‌های علمی فعال مدیریت دانش براساس شاخص مرکزیت بینابینی JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - حاضری, افسانه AU - توکلی‌زاده راوری, محمد AU - ابراهیمی, وجیهه AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه یزد AD - دانشجوی کارشناسی ارشد علم‌سنجی، دانشگاه یزد Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 27 IS - 2 SP - 111 EP - 128 KW - تحلیل موضوعی KW - تحلیل شبکه KW - مدیریت دانش KW - هم‌واژگانی KW - پایگاه وب‌آوساینس KW - مدیریت KW - علوم رایانه-سامانه‌های اطلاعاتی KW - علم اطلاعات و دانش‌شناسی DO - N2 - هدف: بررسی ساختار موضوعی حوزه مدیریت دانش و تعیین جایگاه حوزه‌های علمی فعال در این زمینه (حوزه‌های دارای بیشترین تعداد مدارک علمی و کلیدواژه‌ها)؛ با تحلیل کلیدواژه‌های مدارک موجود در پایگاه وب‌آوساینس است. روش/ رویکرد پژوهش: از روش تحلیل هم‌واژگانی برای بررسی ساختار موضوعی حوزه مدیریت دانش، به‌منظور نشان دادن وضعیت هم‌نشینی موضوعات از روش تحلیل شبکه، و از محاسبه شاخص جاکاردی برای میزان شباهت موضوعی حوزه‌های مرتبط استفاده شده است. یافته‌ها: از بین سه حوزه علمی فعال در زمینه مدیریت دانش، حوزه "سامانه‌های اطلاعاتی" بیشترین کلیدواژه‌های با مرکزیت بالا را به‌خود اختصاص می‌دهد و بعد از آن به‌ترتیب، حوزه‌های "مدیریت" و "علم اطلاعات و دانش‌شناسی" قرار دارند. knowledge sharing مرکزی‌ترین کلیدواژه در سه حوزه مورد بررسی است. میانگین شاخص جاکاردی حوزه‌ها به‌صورت دو به دو نشان می‌دهد که بیشترین شباهت، مربوط به حوزه‌های "مدیریت" و "علم اطلاعات و دانش‌شناسی" و بعد از آن، حوزه‌های "سامانه‌های اطلاعاتی" و "علم اطلاعات و دانش‌شناسی" است. نتیجه‌گیری: ارائه تعریفی انتزاعی از مدیریت دانش با استفاده از کلیدواژه‌های دارای مرکزیت بالا از مهم‌ترین نتایج این پژوهش است که به تعریف دالکر بسیار نزدیک است. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_845.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_845_e56d34db74bd672026c21d3391d44cc8.pdf ER -