TY - JOUR ID - 83 TI - سنجش میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز با پایگاه‌های اطلاعاتی تمام‌متن ابسکو، پروکوئست، ساینس دایرکت و الزویر و استفاده ایشان از آن JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - حیاتی, زهیر AU - جوکار, طاهره AD - دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز AD - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 24 IS - 1 SP - 118 EP - 135 KW - دانشجویان تحصیلات تکمیلی/ دانشگاه شیراز/ پایگاه‌‌های اطلاعاتی/ ابسکو/ پروکوئست/ ساینس دایرکت/ الزویر DO - N2 - هدف: پژوهش حاضر به بررسی میزان استفاده و مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از پایگاه‌‌های مذکور پرداخته است. روش/ رویکرد پژوهش: جامعه پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز هستند. با استفاده از روش نمونه‌‌گیری تصادفی طبقه‌‌ای نمونه360 نفری انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌‌ها پرسشنامه بوده است. روایی و پایایی (902/0 =α ) آن مورد تأیید قرار گرفته است. یافته‌ها: میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از پایگاه‌‌های اطلاعاتی تمام‌‌متن پیوسته زیاد است. دانشجویان بیشتر از دو پایگاه ساینس دایرکت و الزویر استفاده می‌‌کنند. دانشجویان از پایگاه‌‌های پیوسته بیش‌‌تر در انجام پایان‌‌نامه، کارهای درسی و تألیف و ترجمه کتاب و مقاله استفاده می‌کنند. نتیجه‌‌گیری: از آنجا که مهم‌ترین عوامل عدم استفاده دانشجویان از پایگاه‌‌های مذکور، نبود آگاهی و آشنایی کافی نسبت به پایگاه‌‌ها ذکر شده می‌باشد، لازم است تدابیر جدی برای طرح‌ریزی برنامه‌‌های آموزشیِ مداوم در این زمینه اتخاذ شود. از طرفی ضروری است با توسعه زیرساخت‌‌های فناوری و ارتباطی، نسبت به ارائه خدمات پایگاه‌‌ها در خارج از محیط دانشگاه (از راه دور) اقدام شود. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_83.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_83_a77767369224e803b94a8ea6d867df83.pdf ER -