TY - JOUR ID - 79 TI - تأثیر آموزش عالی بر شایستگی‌های کانونی دانشجویان دوره‌ کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات: مورد پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - حیدری, غلامرضا AU - فرج‌‌پهلو, عبدالحسین AU - عصاره, فریده AU - گرایی, احسان AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران AD - استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران AD - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 24 IS - 1 SP - 30 EP - 50 KW - شایستگی‌های کانونی KW - آموزش کتابداری و علم اطلاعات KW - دوره‌ کارشناسی KW - دانشگاه فردوسی مشهد DO - N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی شایستگی‌های کانونی دانشجویان کتابداری و علم اطلاعات در سطح عمومی و سنجش میزان برخورداری دانشجویان کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات دانشگاه فردوسی مشهد از شایستگی‌های کانونی مورد نظر انجام شده است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نظری- کاربردی، و روش پژوهش سندی- تحلیلی و پیمایشی است. جامعـه پژوهش شامل کلیـه‌ دانشجویان کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات دانشـگاه فردوسی مشهد است که در سال 89-1390 مشغول تحصیل بودند. یافته‌ها: الگوی شایستگی کانونی بررسی شده در این پژوهش شامل دوازده شایستگی کانونی بود. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که در تمامی موارد دانشجویان نیم‌سال هشتم نسبت به دانشجویان نیم‌سال دوم وضعیت بهتری دارند و اختلاف بین آنها معنادار است. نتیجه‌گیری: آموزش‌ بر ارتقاء سطح شایستگی‌های کانونی طی نیم‌سال‌های مختلف تحصیلی اثرگذار بوده است. در پایان طراحی برنامه درسی براساس مدل مارپیچ مضاعف و با درنظرگرفتن شایستگی‌ها در دو سطح عمومی و تخصصی، به‌عنوان مبنایی برای برنامه‌ریزی درسی در دوره‌ کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات پیشنهاد شد. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_79.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_79_e6f502885bef5acd387f5ff10f2861ba.pdf ER -