TY - JOUR ID - 59 TI - ارزیابی عملکرد کتابخانه‌های کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان در ایران براساس روش تحلیل راهبردی SWOT JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - ذاکر شهرک, مینا AU - اباذری, زهرا AD - دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 24 IS - 3 SP - 6 EP - 25 KW - کتابخانه‌‌های کودکان و نوجوانان KW - کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان KW - ارزیابی عملکرد KW - روش SWOT DO - N2 - هدف: هدف اصلی این پژوهش ارزیابی عملکرد کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان براساس روش تحلیل راهبردی SWOT است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی و تلفیقی از روش مطالعات اسنادی و میدانی است و به‌منظور شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید کتابخانه‌های کانون، مطالعه بر روی کارکنان و کاربران فعلی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعم از نویسندگان، مترجمان، تصویرگران و دیگر دست‌‌اندرکاران حوزه ادبیات کودک و نوجوان، مدیران کتابخانه‌های کانون مراکز استان‌ها و همچنین معاونان و مدیران عالی کانون صورت گرفت و با به‌کارگیری روش‌های آماری برای توصیف اطلاعات گردآوری شده از مطالعه میدانی و تحلیل داده‌های کیفیِ به‌دست آمده براساس مصاحبه حضوری ساختاریافته، براساس ماتریس swot  نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید استخراج شد. یافته‌‌ها: ارتباط و تعامل بین حوزه‌های مختلف کودکان و نوجوانان با کتابخانه مرجع کانون کم است. کتابخانه مرجع کانون تنها به‌طور مستقیم با کارگزار بین‌‌المللی در ارتباط است. میزان آشنایی کارکنان با زبان خارجی در حد متوسط و درصد بسیار کمی از آنها با سایر زبان‌‌های خارجی آشنایی دارند. اکثر کتابخانه‌های کانون فاقد منابع خارجی برای کاربران خود هستند. نتیجه‌‌گیری: براساس ماتریسSWOT، مجموع امتیازات کانون از لحاظ عوامل داخلی برابر 96/1 از حداکثر 4 امتیاز ممکن است. بنابراین درمجموع، کانون از نظر عوامل داخلی دچار ضعف است، اما در واکنش به عوامل خارجی کانون با امتیاز 34/2 در وضعیت میانه قرار دارد. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_59.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_59_982a24be7d66568ce28d3b84f915a0ef.pdf ER -