TY - JOUR ID - 51 TI - اضطراب کتابخانه‌ای در میان دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز برمبنای ویژگی‌های زمینه‌ای JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - عرفان‌منش, محمدامین AU - دیده‌گاه, فرشته AU - محمدی, مهدی AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی AD - دانشجوی دکتری گروه پژوهشی سایبرمتریک آماری، دانشگاه ولورهمپتون انگلستان AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شیراز Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 24 IS - 4 SP - 42 EP - 61 KW - اضطراب کتابخانه‌ای KW - کتابخانه‌های دانشگاهی KW - دانشجویان تحصیلات تکمیلی KW - دانشگاه شیراز DO - N2 - هدف: همبستگی میان ویژگی‌های زمینه‌ای مانند جنسیت، رشته‌ و ترم تحصیلی و میزان اضطراب کتابخانه­ای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز در ابعاد هشت‌گانه اضطراب کتابخانه‌ای (دسترسی به منابع، دسترسی به خدمات، فرایند جست‌وجوی اطلاعات، تجهیزات مکانیکی، استفاده از کتابخانه، سواد کتابخانه­ای، کارکنان کتابخانه و ساختمان کتابخانه) بررسی شده ­است. روش/ رویکرد پژوهش: نسخه اصلاح‌‌شده مقیاس اضطراب کتابخانه­ای چندبُعدی ون­کمپن را  123 دانشجو برای این مطالعه پیمایشی تکمیل کرده‌‌اند. یافته­ها: 79 درصد از پاسخ‌گویان سطوح متوسط و بالای اضطراب را تجربه می­کنند. دانشجویان کتابداری و اطلاع‌‌رسانی کمترین، و دانشجویان رشته‌های کودکان استثنایی و تربیت بدنی بیشترین میزان اضطراب را در اکثر ابعاد نشان داده­اند. اضطراب کتابخانه‌ای مردان در تمامی ابعاد آن بالاتر از زنان بود. بیشترین میزان اضطراب کتابخانه­ای را دانشجویان ترم دوم و کمترین میزان اضطراب را دانشجویان ترم سوم نشان ‌داده‌‌اند. در ابعاد هشت‌گانه اضطراب کتابخانه­ای، اضطراب دسترسی به خدمات بیشترین، و اضطراب همکاری کارکنان کتابخانه کمترین میانگین را نشان داده است.  نتیجه‌‌گیری: اضطراب کتابخانه‌‌ای عارضه‌‌ای جدّی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روان‌‌شناسی دانشگاه شیراز است. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_51.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_51_9e17d14189157a215a7744dd474c9042.pdf ER -