TY - JOUR ID - 333 TI - ارزیابی کیفی وبگاه‌های کودکان و نوجوانان ایران با استفاده از مدل وب کیو.ای.ام. JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - فرهادپور, محمدرضا AU - خلف‌‌آبادی, راضیه AD - عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مدیریت اطلاعات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز AD - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 26 IS - 2 SP - 91 EP - 110 KW - کودک و نوجوان KW - ایران KW - وبگاه KW - استاندارد ایزو 1-9126 KW - مدل وب کیو.ای.ام KW - ارزیابی کیفی DO - N2 - هدف: ارزیابی کیفی وبگاه‌های کودکان و نوجوانان ایران است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی است و با استفاده از سیاهه وارسی مبتنی بر استاندارد ایزو  1-9126 و مدل وب کیو.ای.ام. داده‌های مورد نیاز 33 وبگاه گردآوری شده است. یافته‌ها: وبگاه‌های کودکان و نوجوانان ایران از لحاظ "قابلیت استفاده" با میانگین 39/0 در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، از لحاظ "قابلیت عملکرد" با میانگین 447/0 در وضعیت متوسط به پایین قرار دارند، و از لحاظ "قابلیت اطمینان" با میانگین 637/0 و "قابلیت کارآیی" با میانگین 732/0 گرچه در وضعیت بهتری قرار دارند، اما با وضعیت بسیار مطلوب فاصله دارند. نتیجه‌گیری: وبگاه‌ها‌ی کودکان و نوجوانان ایران از نظر رعایت الگوها و معیارهای کیفی وب کیو.ای.ام.، نمره‌ای پایین‌تر از حد متوسط دریافت کرده‌اند و بازنگری در طراحی و تدوین آنها را می‌طلبد.‌ کلیدواژه‌ها: کودک و نوجوان، ایران، وبگاه، استاندارد ایزو 1-9126، مدل وب کیو.ای.ام.، ارزیابی کیفی UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_333.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_333_3601ff4107265e077f4d2400afa4ceb1.pdf ER -