TY - JOUR ID - 316 TI - بازتاب وندالیسم کتابخانه‌ای در کتاب‌نوشته‌ها JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - شهباز, سیما AU - منصوریان, یزدان AU - شهباز, افسانه AD - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابدار کتابخانه عمومی شهید هاشمی‌نژاد ساوه، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی AD - کارشناس ارشد زبان‌شناسی همگانی و دبیر زبان انگلیسی اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوه (استان مرکزی) Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 26 IS - 1 SP - 43 EP - 60 KW - تخریب‌گرایی KW - وندالیسم کتابخانه‌ای KW - کتاب‌نوشته‌ها DO - N2 - هدف: بررسی یادداشت‌های موجود در حاشیه کتاب‌های کتابخانه‌‌ای عمومی - که شکلی متداول از وندالیسم است- انجام شده است. روش/ رویکرد: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی انجام شده و نمونه مورد بررسی گزیده‌ای از کتاب‌های کتابخانه شهید هاشمی‌نژاد ساوه است که از این وندالیسم آسیب‌دیده بودند. با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند، 140 مورد از کتاب‌نوشته‌ها‌انتخاب و به روش تحلیل محتوای ترکیبی بررسی شدند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، محتوای کتاب‌نوشته‌ها شامل 4 مقوله اصلی "بیان احساسات"، "اظهارنظر"، "پیشنهاد" و "درخواست" است. مقوله "بیان احساسات" بیشترین و مقوله "درخواست" کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند. براساس این نتایج، اغلب خوانندگانی که در حاشیه کتاب یادداشت نوشته‌اند، بیش از قصد تخریب، هدف اطلاع‌رسانی داشته‌اند. ضمناً بررسی یادداشت‌های آنان نشان می‌دهد نگرش آنان به زندگی (حداقل در زمان نوشتن یادداشت)، نوعی نگرش منفی بوده که عمدتاً با احساس غم و اندوه همراه بوده است. همچنین امیدواری به زندگی نویسندگان این یادداشت‌ها نیز در سطح پایینی به نظر می‌رسد. افرادی که به نوشتن یادداشت در حاشیه کتاب تمایل نشان داده‌اند در اغلب موارد، احساساتی نظیر شکست‌در روابط عاطفی و پشیمانی از عشق را تجربه کرده‌اند. نتیجه‌گیری: کتابداران می‌توانند در فرایند مجموعه‌سازی منابع در کتابخانه‌های عمومی به آثار الهام­بخش توجه بیشتری نمایند. آثاری نظیر زندگینامه‌ها و آثاری که به تقویت نشاط و روحیه افراد کمک می­کنند. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_316.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_316_9fbd630d12bc6212c02b499b0e55ca15.pdf ER -