TY - JOUR ID - 2329 TI - پدیدارنگاری: روش پژوهش کیفی در مطالعات قلمرو بازیابی اطلاعات JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - ریگی, طاهره AU - دیانی, محمدحسین AU - فتاحی, رحمت‌الله AD - دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد؛ کتابدار مرجع دانشکده دندانپزشکی مشهد AD - استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 30 IS - 2 SP - 18 EP - 38 KW - قلمرو بازیابی اطلاعات KW - پارادایم تفسیری KW - روش کیفی KW - پدیدارنگاری DO - 10.30484/nastinfo.2019.2329 N2 - هدف: معرفی و ارائه روش پژوهش کیفی پدیدارنگاری به‌عنوان چهارچوبی مفهومی برای انجام پژوهش‌های قلمرو بازیابی اطلاعات و ارائه بازتاب ویژگی‌های این روش برای دانشجویان و پژوهشگران علاقه‌مند به روش‌های پژوهش کیفی. روش‌شناسی: این مقاله با رویکردی مروری/ تحلیلی از نوع مفهومی، روش پژوهش کیفی پدیدارنگاری ذیل پارادایم تفسیری را معرفی کرده است و با بررسی مطالعات پژوهشگرانی چون بروس، لیمبرگ، ادواردز، فورستر، و دیگران تلاش دارد تغییر پارادایمیک روش‌شناسی پژوهش (از پارادایم اثبات‌گرایی به پارادایم تفسیری) در قلمرو بازیابی اطلاعات را به تصویر بکشد. یافته‌ها: توجه به‌ ضرورت تغییر پارادایم در پژوهش‌های قلمرو بازیابی اطلاعات از دهه 1980 در میان پژوهشگران این قلمرو آغاز شد. روش پژوهش کیفی پدیدارنگاری، روشی است که تنوع در روش‌های تجربه‌های افراد از یک پدیده را بررسی می‌کند. در این روش، افراد از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و داده‌ها در قالب مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته گردآوری می‌شوند و از طریق کدگذاری نظری تحلیل و نتایح در قالب دسته‌های توصیفی به‌‌شکل فضای نتیجه ارائه خواهند شد. نتیجه‌گیری: این روش پژوهش می‌تواند با شمارش و درک پدیده‌ها ازنظر گروه‌های خاصی از کاربران، درک روشن‌تری نسبت به بسیاری از پرسش‌های مطرح در عرصه پژوهش‌های رفتار اطلاع‌یابی ارائه دهد و ضمن توصیف برداشت کاربران از تجربه آنها در جستجو و بازیابی اطلاعات، نگرشی جدید به قلمرو مطالعات کاربران نهایی ایجاد و دست‌اندرکاران این قلمرو را با رویکردی جدید، نسبت به موضوع آشنا کند و زمینه دقیق‌تری برای خدمات و عمل آنها به‌وجود ‌آورد. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_2329.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_2329_08c45bff205ae1d7f5c3ab962222f8d4.pdf ER -