TY - JOUR ID - 2218 TI - بررسی مقوله ارتباط در فرایند اطلاع‌یابی در فضای مجازی براساس نظریه تغییر بنیادین JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - زوارقی, رسول AU - حمدی‌پور, افشین AU - مرادی, سمیرا AU - نعمتی, شهروز AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تبریز AD - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تبریز AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 28 IS - 4 SP - 55 EP - 74 KW - فرایند اطلاع‌یابی KW - ارتباط KW - نظریه تغییر بنیادین KW - رفتار اطلاع‌یابی KW - دانشجویان KW - فضای مجازی DO - N2 - هدف: بررسی مقوله ارتباط در فرایند اطلاع‌یابی براساس نظریه‌ تغییر بنیادین در فضای مجازی است. روش‌شناسی: با رویکر کیفی و استفاده از نظریه ‌زمینه‌ای داده‌های مورد نیاز گردآوری شد. برای سنجش نظریه، جامعه آماری از میان دانشجویان کارشناسی دانشکده‌ علوم‌ تربیتی ‌و روان‌شناسی ‌دانشگاه تبریز و با روش گلوله‌ برفی نمونه‌گیری شد. برای تحلیل داده‌ها نیز نرم‌افزار مکس‌کیو.دی.ای. بهره‌برداری گردید. یافته‌ها: پس از سه مرحله کدگذاری باز، محوری، و انتخابی 9 طبقه مفهومی مرتبط به مقوله ارتباط در فرایند اطلاع‌یابی در بستر فضای مجازی شناسایی شد. این طبقات مفهومی عبارت‌اند از: ظرفیت و ویژگی‌های فضای مجازی در راستای برقراری ارتباط، شبکه ارتباطی دانشجویان به‌هنگام اطلاع‌یابی در فضای مجازی، تأثیر فضای ‌مجازی بر میزان اعتماد دانشجویان، نحوه به‌اشتراک‌گذاری ‌اطلاعات ‌شخصی در فضای ‌مجازی، چگونگی به‌اشتراک‌گذاری احساسات ‌درونی در فضای‌ مجازی، تأثیر فضای مجازی بر میزان تمایل به انجام کارهای مشارکتی، نحوه استفاده از بستر فضای مجازی در انجام کارهای ‌مشارکتی، نحوه حل‌ مسئله به‌صورت تیمی در فضای‌ مجازی، و نحوۀ مواجهه با دیدگاه‌های متنوع. نتیجه‌گیری: دانشجویان برای اطلاع‌یابی علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های ارتباطی فضای مجازی هستند؛ اما با چالش‌ها و مخاطرات آن آشنایی کامل ندارند. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_2218.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_2218_4dd369ac715a06b0532ebd1b26dcde0b.pdf ER -