TY - JOUR ID - 200 TI - خدمات مرجع در کتابخانة مرکزی دانشگاه قم و رضایت مراجعان: یک نظرسنجی JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - زندیان, فاطمه AU - متقی دادگر, امیر AD - عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تربیت مدرس AD - کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌‌رسانی کتابخانه مرکزی دانشگاه قم Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 21 IS - 3 SP - 128 EP - 150 KW - رضایتمندی KW - کتابخانه‌های دانشگاهی KW - خدمات مرجع KW - مراجعان KW - کتابخانة مرکزی دانشگاه قم DO - N2 - پژوهش حاضر، با هدف تعیین میزان رضایت استفاده‌کنندگان کتابخانة‌ مرکزی دانشگاه قم از خدمات مرجع آن کتابخانه انجام شده است. تعیین انواع خدمات مرجع و شناسایی عوامل رضایتمندی استفاده‌کنندگان از هدف‌های ویژة این بررسی بوده است. جامعة آماری شامل اعضای هیئت علمی و دانشجویانی است که از خدمات مرجع کتابخانة‌ مرکزی دانشگاه قم استفاده نموده‌اند. نوع پژوهش توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که به بیش از 53 درصد پرسشنامه‌ها پاسخ داده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌دست آمده از آمار توصیفی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که: 1) جامعة استفاده‌‌کننده از خدمات مرجع ارائه شده در کتابخانه‌‌های خود اطلاع دارند، اما میزان اطلاع آنها از خدمات «پاسخگویی تلفنی به سؤالات مرجع» و «ارائة خدمات گزینشی» در سطح پایینی قرار دارد؛ 2) بیش از نیمی از افراد از کمک کتابدار در پیدا کردن اسناد و مدارک مورد نیاز خود رضایت دارند؛ 3) خوشرو بودن کتابدار و در دسترس بودن آنان در هنگام نیاز، آموزش فردی در استفاده از کتابخانه، از عوامل اصلی رضایت استفاده‌کنندگان به‌شمار می‌رود. یافته‌های پژوهش در مورد میزان رضایت کلی استفاده‌کنندگان از خدمات مرجع نشان داد که 51 درصد از جامعة استفاده‌‌کننده از خدمات مرجع در کتابخانه‌ راضی و یا بسیار راضی بوده‌اند. در پایان پیشنهادهایی با توجه به نتایج به‌دست آمده از پژوهش ارائه شده است. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_200.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_200_853cea53381004f697cbfeed88b13700.pdf ER -