TY - JOUR ID - 1439 TI - نظریه‌پردازی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی با استفاده از روش‌شناسی عمومی لینهام JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - محمدی استانی, مرتضی AU - شعبانی, احمد AD - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول) AD - استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 28 IS - 1 SP - 7 EP - 14 KW - نظریه KW - نظریه‌پردازی KW - علم اطلاعات و دانش‌شناسی KW - روش‌شناسی عمومی لینهام DO - N2 - هدف: تبیین نظریه‌پردازی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی با بهره‌گیری از روش‌شناسی عمومی لینهام. روش‌شناسی: با استفاده از روش کتابخانه‌ای و به‌صورت تحلیلی، نظریه‌پردازی با روش‌شناسی عمومی لینهام مورد مداقه قرار گرفت. یافته‌ها: لینهام در روش‌شناسی خود، دو جنبه دانش و تجربه در حوزه تخصصی را بسیار مهم و کانون تمرکز نظریه می‌داند. به‌زعم وی، نظریه‌پردازی یک نظام چرخه‌ای و پویاست که در پنج مرحله شکل‌دهی مفهومی؛ عملیاتی کردن؛ تأیید یا رد؛ کاربرد؛ و پالایش و توسعه مداوم قابل صورت‌بندی است. رشته‌های کاربردی همچون علم اطلاعات و دانش‌شناسی که بیشتر پژوهش‌های آنها از نوع کاربردی است، فاقد نظریه و نظری‌پردازی است. ابتکار روش‌شناسی لینهام در پیوند ابعاد عملی و نظری در این حوزه علمی است. نتیجه‌گیری: با توجه به موضوعات مطرح در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی و نیز قابلیت‌های روش‌شناسی عمومی لینهام چنین به‌نظر می‌رسد که با این روش‌شناسی بسیاری از الگوهای طرح‌شده در این حوزه قابلیت تبدیل شدن به نظریه را داشته باشند و بتوان از این روش‌شناسی و مراحل پنج‌گانه آن در جهت تقویت نظریه‌پردازی در این حوزه بهره گرفت. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_1439.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_1439_2ddc3823d92161bcceb43a94b0b075dc.pdf ER -