TY - JOUR ID - 1354 TI - تأثیر عوامل ‌رفتاری بر ارتباطات علمی: تحلیلی مبتنی بر رگرسیون چندگانه JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - پرهام‌نیا, فرشاد AU - نوشین‌فرد, فاطمه AU - حریری, نجلا AU - محمداسماعیل, صدیقه AD - دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 28 IS - 2 SP - 85 EP - 106 KW - ارتباطات علمی KW - تضاد سازمانی KW - سبک رهبری KW - سبک ‌شناختی KW - ویژگی‌های شخصیتی DO - N2 - هدف: شناسایی میزان عوامل اثرگذار رفتاری بر ارتباطات علمی و تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های ایران.روش‌شناسی: در این پیمایش تحلیلی با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته 378 عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها در مراکز استان‌ها به‌روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب و عوامل اثرگذار بر رفتار ارتباطات و تولیدات علمی آنها بررسی شد.یافته‌ها: متغیرهای ویژگی‌های شخصیتی، سبک‌ ‌شناختی، تضاد سازمانی، و سبک رهبری می‌توانند واریانس ارتباطات علمی را به‌صورت معناداری تبیین کنند. اما متغیرهای مهارت‌های ارتباطی و اطلاعاتی و انحراف از هنجارهای اجتماعی و شناختی علم سهمی در این پیش‌بینی نداشتند. همچنین، بین ارتباطات علمی با تولیدات علمی رابطه معناداری به‌دست آمد و از نظر آماری توانست واریانس تولیدات علمی را به‌صورت معناداری تبیین کند.نتیجه‌‌گیری: گرچه بیشتر متغیرهای عوامل رفتاری بر ارتباطات علمی تأثیر مستقیم داشته است؛ اما، این عوامل به‌واسطه ارتباطات علمی بر تولیدات علمی آن تأثیرگذار بوده است. تولیدات علمی می‌تواند با توسعه ارتباطات علمی افزایش یابد و متغیر ارتباطات علمی نیز خود می‌تواند متأثر از ویژگی‌های شخصیتی، سبک شناختی، تضاد سازمانی، و سبک رهبری باشد. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_1354.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_1354_36b42de4f6fe1d2abc92c3b0ff907941.pdf ER -