TY - JOUR ID - 1308 TI - روش‌شناسی پژوهش در علم اطلاعات و دانش‌شناسی: رویکرد کتاب‌شناختی JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - مختارپور, رضا AU - حیدری, غلامرضا AD - دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 28 IS - 2 SP - 61 EP - 84 KW - پژوهش KW - طبقه‌بندی روش‌های پژوهش KW - علم اطلاعات و دانش‌شناسی KW - روش‌شناسی DO - N2 - هدف: بررسی در نوشتار حاضر،  وضعیت مطالعات در موضوعزمینه  بررسی روش‌های پژوهش بکاررفته   در متون علم اطلاعات و دانش‌شناسی در داخل و خارج از کشور.روش‌ ­شناسی: این پژوهش با رویکرد کتاب‌شناختی و روش اسنادی- کتابخانه‌ای انجام شده است.یافته‌ها: بررسی­ها نشان می­دهد که  قدیمی‌ترین مطالعات روش‌پژوهی در خارج و داخل کشور به‌ترتیب در سال‌های 1947 و 1371 انجام شده است. مطالعه ژاولین و واکاری (1990؛ 1993) نقطه عطفی در تاریخ این‌گونه مطالعات به‌شمار می‌آید. مشکل عمده روش‌پژوهی‌های داخل کشور، صرف‌نظر از تعداد و دامنه عملیاتی محدود، عدم امکان مقایسه‌ناپذیر بودن نتایج به‌دلیل عدم بهره نگرفتن ری پژوهشگران ایرانی از یک طرح طبقه‌بندی روش‌شناختی نظام‌مند است. فصل مشترک مطالعات داخل و خارج از کشور، یکی استفاده از روش تحلیل محتوا و دیگری، حاکمیت بلامنازع روش‌های کمّی (به‌ویژه پیمایش‌ها) بر ساختار پژوهش‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی است که حتی رواج روزافزون استفاده از روش‌های کیفی نتوانسته بر سیطره آن سایه بیافکند.نتیجه‌گیری: در ایران، برخلاف دیگر نقاط جهان، پژوهش‌ها با تنوع روش‌شناختی همراه نبوده است و در نتیجه، فاصله قابل‌ توجهی میان روش پیمایشی با دیگر انواع روش‌ها ملاحظه می‌شود. انتظار می‌رود روند پژوهشی مطالعات علم اطلاعات و دانش‌شناسی از سوی پژوهشگران این حوزه به‌طور جدی دنبال شود و نشریات تخصصی این حوزه در داخل کشور، به‌صورت دوره‌ای در قالب انتشار ویژه‌نامه، به این مبحث بپردازند. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_1308.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_1308_ba75a22550463e938b95be892488e8b9.pdf ER -