TY - JOUR ID - 1088 TI - وضعیت خدمات‌دهی در بخش نسخ خطی کتابخانه‌ها JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - رستمی, فاطمه AU - محمدی, مهدی AU - طالعی, عبدالحسین AU - زارعی, عیسی AD - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی AD - عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه قم AD - دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 28 IS - 1 SP - 147 EP - 162 KW - خدمت‌دهی KW - نسخه خطی KW - رضایتمندی کاربران DO - N2 - هدف: وضعیت خدمات‌دهی بخش نسخ خطی کتابخانه‌های ملی، مجلس، آستان قدس رضوی، و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران. روش‌شناسی: در این پیمایش برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده شد. یافته‌ها: در همه کتابخانه‌ها بیشترین درصد مراجعان کسانی هستند که هر از گاهی برای تصحیح نسخه خطی و یا تهیه مقاله به کتابخانه مراجعه می‌کنند. میزان رضایت از ساعات کاری کتابخانه‌های مختلف تقریباً با هم مشابه بود، به‌گونه‌ای که در کتابخانه‌های ملی، مجلس، آستان قدس رضوی، و دانشگاه تهران به‌ترتیب حدود 80%، 83%، 89%، و 76% کاربران از ساعات کاری کتابخانه رضایت داشتند. اما ۸۰% مراجعان کتابخانه ملی، ۴۸% مراجعان کتابخانه مجلس، ۶۳% مراجعان کتابخانه آستان قدس رضوی، و ۵۳% از مراجعان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران از فعالیت‌هایی که مدیران برای رفع موانع دسترسی کاربران به نسخ خطی انجام می‌دهند رضایت ندارند. نتیجه‌گیری: نحوه خدمات‌دهی نسخ خطی و رفع موانع دسترسی کاربران به منابع ارزشمند خطی در همه کتابخانه‌ها به‌ویژه کتابخانه ملی نیازمند بازنگری اساسی است. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_1088.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_1088_898970fe6b0ff27beec9025f492a3194.pdf ER -